Wie van jullie gebruikt de THX instelling van zijn/haar AV-receiver wel eens, en bij welke films zet je ze dan aan? Merk je veel verschil? Ik weet dat elke 5.1 bron op THX af te spelen is, en dat eigenlijk een THX-certified film en speakers nodig is, blabla. Maar wat ik wil weten is dus, wie de THX-instelling wel eens gebruikt op zijn niet-THX-speakers om een 5.1 bron (film) mee te bekijken.
een thx certified bron en speakers zijn helemaal niet nodig om die thx geluidssettings te gebruiken
. Het heeft er in feite niets mee te maken. Die THX filtertjes zorgen voor wat aanpassing van wat kleine dingetjes en zijn volledig onafhankelijk van een THX speakerset of een THX certified film te gebruiken.
THX speakers, zijn niets meer en minder dan speakers met bereik van 80 tot 20.000Hz en die een continu minimaal vermogen van (zeg) 120W kunnen verwerken en waarbij de achterspeakers dipooltjes zijn om het geluid diffuser te maken (met prologic voornamelijk erg prettig).
THX DVD's zijn niets meer en niets minder dan gewoon DD5.1 DVD's die "THX approved" zijn, dat wil zeggen: Goede kwaliteit hebben.
THX is een kwaliteitskeurmerk, geen manier om iets weer te geven.
THX speakers, zijn niets meer en minder dan speakers met bereik van 80 tot 20.000Hz en die een continu minimaal vermogen van (zeg) 120W kunnen verwerken en waarbij de achterspeakers dipooltjes zijn om het geluid diffuser te maken (met prologic voornamelijk erg prettig).
THX DVD's zijn niets meer en niets minder dan gewoon DD5.1 DVD's die "THX approved" zijn, dat wil zeggen: Goede kwaliteit hebben.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Agreed.....maar het roelt welJvS schreef op 11 augustus 2003 @ 14:43:
een thx certified bron en speakers zijn helemaal niet nodig om die thx geluidssettings te gebruiken. Het heeft er in feite niets mee te maken. Die THX filtertjes zorgen voor wat aanpassing van wat kleine dingetjes en zijn volledig onafhankelijk van een THX speakerset of een THX certified film te gebruiken.
Het enige waar ik een verschil tussen hoor is DD5.1 en DTS. Ik hoor duidelijk dat DTS veel ruimtelijker klinkt (op mijn installatie).
Natuurlijk is er ook een verschill tussen gewoon Dolby Surround (2.0) maar die standaard gebruik ik bijn anooit dus daar kan ik niets over zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door max op 12-08-2003 12:43 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Aanvulling op bovenstaand JvS:
Bij een THX geluidstrack op een DVD wordt er gebruik gemaakt van een kopie van de track die in de bios gedraaid wordt. Echter de bios track is gericht op grote zalen en een speciale speaker plaatsing. De THX functie op je receiver corrigeert dat naar een geluid wat beter is te gebruiken in een veel kleinere thuis situatie. Niet alleen de THX processing doet dat, maar de speakers werken daar aan mee (zoals de eerder genoemde dipool rearspeakers, het afstraalgedrag van de fronts, enz) Daar bovenop kun je er van uit gaan dat het geluid en gebruikte componenten in apparatuur ook nog eens van voldoende kwaliteit is. Dat wil niet zeggen het beste, maar zeker voldoende.
De niet THX dvd's hoeven niet te werken met een kopie van de bioscoop versie, maar daar kan het geluid opnieuw zijn afgemixt voor home theatre (met mixage ruimtes welke verdacht veel op huiskamers lijken
). Echter het probleem dan is dat je geen uniforme standaard hebt. Iederee kan maar wat doen. Met THX is die standaard er dus wel, met als gevolg dat het geluid in ieder thuistheater redelijk gelijk zou moeten klinken. En dat is nou net de hele intentie van THX.
In theorie zou je thx dus alleen moeten gebruiken met thx dvd's, in andere gevallen heb je kans dat de aanpassingen al gedaan zijn namelijk.
In praktijk moet je ff luisteren wat lekkerder klinkt, en die optie gebruiken
Bij een THX geluidstrack op een DVD wordt er gebruik gemaakt van een kopie van de track die in de bios gedraaid wordt. Echter de bios track is gericht op grote zalen en een speciale speaker plaatsing. De THX functie op je receiver corrigeert dat naar een geluid wat beter is te gebruiken in een veel kleinere thuis situatie. Niet alleen de THX processing doet dat, maar de speakers werken daar aan mee (zoals de eerder genoemde dipool rearspeakers, het afstraalgedrag van de fronts, enz) Daar bovenop kun je er van uit gaan dat het geluid en gebruikte componenten in apparatuur ook nog eens van voldoende kwaliteit is. Dat wil niet zeggen het beste, maar zeker voldoende.
De niet THX dvd's hoeven niet te werken met een kopie van de bioscoop versie, maar daar kan het geluid opnieuw zijn afgemixt voor home theatre (met mixage ruimtes welke verdacht veel op huiskamers lijken
In theorie zou je thx dus alleen moeten gebruiken met thx dvd's, in andere gevallen heb je kans dat de aanpassingen al gedaan zijn namelijk.
In praktijk moet je ff luisteren wat lekkerder klinkt, en die optie gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door ShittyOldMan op 11-08-2003 15:00 ]
Ok, ok (bedankt voor deze reacties), ik wilde eigenlijk deze discussie voorkomen. Het gaat me er niet om wat THX is, dat kan ik ook opzoeken. Maar mijn vraag was meer: wie gebruikt de THX-instelling wel eens om een 5.1 film te kijken. Met andere woorden: geeft THX, naast het feit het een bepaalde kwaliteit waarborgt, ook een extra dimensie in geluid, waardoor je een non-dts 5.1 film voor de betere kwaliteit/sound op 'THX' bekijkt?
Ik weet dat ik het warrig verwoord, maar ik ben ook best warrig.
Ik weet dat ik het warrig verwoord, maar ik ben ook best warrig.
Verwijderd
ff een correctie op shittyoldman........
Ik begrijp ook wel dat de apparatuur meehelpt aan het THX princiepe.
maar bekijk de situatie eens als volgd........
Je hebt de beste apparatuur en je speelt een dvdtje af met een verschrikkerlijke audio bron.
Dan heb je als nog geen F*CK aan je mooie apparatuur.
Het klinkt dan als nog slecht doordat die audio track slecht is opgenomen.
Natuurlijk helpt dat hele THX processing wel een beetje met het verbeteren maar ja als het al zo waardeloos is opgenomen......
De grote winst bij THX zit hem PUUR in de soundtrack die heel goed is opgenomen en samengesteld.
Daarbij hebben ze wel hardware gemaakt om het nog beter naar voren te komen maar de grootste winst zit hem in soundtrack.
Dit probleem kom ik steeds vaker tegen met de muziek cds van tegenwoordig, wat een waardeloze en overstuurde opnames hebben die zeg (uiteraard bestaan er uitzonderingen).
oke ontopic:
Ik heb een H/K avi250THX reciever, welles waar een ouder model welke alleen THX prologic is.
Als de opname THXcertivited is zal ik hem zeker op de THX stand zetten.
En het klinkt wel iets beter als de soundtrack niet THX certivited is als Prologic (kan je me nog volgen
).
Je hebt de beste apparatuur en je speelt een dvdtje af met een verschrikkerlijke audio bron.
Natuurlijk helpt dat hele THX processing wel een beetje met het verbeteren maar ja als het al zo waardeloos is opgenomen......
De grote winst bij THX zit hem PUUR in de soundtrack die heel goed is opgenomen en samengesteld.
Daarbij hebben ze wel hardware gemaakt om het nog beter naar voren te komen maar de grootste winst zit hem in soundtrack.
Dit probleem kom ik steeds vaker tegen met de muziek cds van tegenwoordig, wat een waardeloze en overstuurde opnames hebben die zeg (uiteraard bestaan er uitzonderingen).
oke ontopic:
Ik heb een H/K avi250THX reciever, welles waar een ouder model welke alleen THX prologic is.
Als de opname THXcertivited is zal ik hem zeker op de THX stand zetten.
En het klinkt wel iets beter als de soundtrack niet THX certivited is als Prologic (kan je me nog volgen
Zeker, die laatste zin, daar doe ik het voor. Ik heb nu een h/k avr3000, maar ik wil nu dus een 6.1 of een 7.1 opstelling maken met een THX-amp. Nu weet ik dat de Pioneer 1011 erg goed klinkt op THX, maar ik heb nog niet een non-THX film getest op THX-stand. Ik denk dus wel dat ik die 1011 ga kopen, verder zijn er namelijk weinig versterkers met THX én DTS-ES én DTS-96/24.
zucht... de aantrekkingskracht van het THX logootje. Nog een keer: THX is een keurmerk en zegt iets over de MANIER waarop iets is opgenomen c.q. weergegeven wordt, het zegt niets over de KWALITEIT. Vergelijk het maar met ISO certificering; ik kan een product maken dat werkelijk het meest waardeloze ding ter wereld is, maar als ik maar aan de ISO voorwaarden voldoe bij het maken van het ding krijg ik een stempeltje en een plakaat aan de muur.
Als je een amp koopt omdat je persé THX-certified wil zijn ben je niet slim bezig. Jij wil die 1011? Leuke amp, daar niet van, maar er zijn nog veel meer goede amps in die prijsklasse, van NAD, Marantz, Onkyo en HK. Waar het om gaat is dat de amp een klankkleur heeft die jouw aanspreekt: het warme van Marantz, het heldere van NAD bijvoorbeeld. Daarnaast kan je kijken naar de aansluitmogelijkheden, bouw, upgradebility, settings en zelfs uiterlijk, allemaal voordat je naar zo'n stom logootje gaat zoeken.
Excuses als ik mensen hier voor het hoofd stoot, maar al dat gedoe met THX is voor 90% status en voor 10% onwetendheid.
Als je een amp koopt omdat je persé THX-certified wil zijn ben je niet slim bezig. Jij wil die 1011? Leuke amp, daar niet van, maar er zijn nog veel meer goede amps in die prijsklasse, van NAD, Marantz, Onkyo en HK. Waar het om gaat is dat de amp een klankkleur heeft die jouw aanspreekt: het warme van Marantz, het heldere van NAD bijvoorbeeld. Daarnaast kan je kijken naar de aansluitmogelijkheden, bouw, upgradebility, settings en zelfs uiterlijk, allemaal voordat je naar zo'n stom logootje gaat zoeken.
Excuses als ik mensen hier voor het hoofd stoot, maar al dat gedoe met THX is voor 90% status en voor 10% onwetendheid.
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2003 22:33 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Mee eens. Een versterker kopen omdat er thx op staat is niet nuttig
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Die 1011 heeft ook DTS-ES Discrete, DTS 96/24 (ja, vind ik wel belangrijk), 7.1 en hij klinkt lekker. Ik houd helemaal niet van Pio, maar deze versterker klinkt gewoon goed in mijn oren. Daarnaast, een 5.1 track in een film klinkt op THX-setting soms mooier, heb ik me laten vertellen. Dus was ik benieuwd naar ervaringen van anderen die dat konden beamen. Morgen ga ik het zelf horen, dan kijk ik een 5.1 film op de 1011 met en zonder THX aan.
Ik zoek geen versterker omdat er THX op staat, maar wel een versterker die goed klinkt en qua mogelijkheden nog een tijd meekan; een 6.1 is me dus iets te matig, hoewel ik het zaakje wel in 6.1 op ga stellen, voor nu. Mijn AVR3000 is 2 jaar meegegaan en nu baal ik dat ik geen DTS-ES heb.
Ik zoek geen versterker omdat er THX op staat, maar wel een versterker die goed klinkt en qua mogelijkheden nog een tijd meekan; een 6.1 is me dus iets te matig, hoewel ik het zaakje wel in 6.1 op ga stellen, voor nu. Mijn AVR3000 is 2 jaar meegegaan en nu baal ik dat ik geen DTS-ES heb.
Lees mijn verhaal nog even goed. Je zal mij niet horen zeggen dat het geluid door THX verbeterd wordt. Alleen dat de THX hardware het geluid wat voor bioscoop is bedoeld corrigeert naar een geluid wat beter is voor de thuis theaters. Bijvoorbeeld door de hoge tonen wat af te vlakken, om maar even wat te noemen, of door de bas pieken te minderen welke schadelijk kunnen zijn voor je woofer.Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 21:39:
ff een correctie op shittyoldman........
Vandaar ook dat ik aangeef dat je THX meer moet gebruiken met een THX audio bron, en dus niet een "verschrikkelijke audio bron". Het is niet zo dat het geluid wordt verbeterd. Het wordt aangepast naar je hometheatre. Bij andere audiobronnen kan dat al zijn gedaan of is het niet nodig. (dit is globaal genomen, het kan best een positief effect hebben op andere bronnen).
Of de aanpassingen dan goed zijn of niet is ook weer een tweede. Als je zo'n brute subwoofer hebt die geen 'bass peak level managing' nodig heeft, dan ben je de sigaar
Al met al maakt dat THX, voor mij persoonlijk dan, tot een leuke functie als je het hebt op je receiver, als het een positief effect heeft althans. Maar maak je verder niet druk als je het niet hebt. Qua speakers zou ik het persoonlijk niet eens willen. En qua software heb ik niet meer dan lof, want zoals eerder gezegd, de THX certified tracks klinken altijd goed
Vergeet niet dat THX niet alleen een standaard is voor geluid weergave, soundtrack mastering, mixing, cinema processoren, versterker eindtrappen, equalizers en speakers, maar ook voor de opname en weergave van het beeldmateriaal.
Ik weet wel dat dat niet het topic is van topic starter, maar iedereen heeft het alleen maar over geluid... terwijl het beeldmateriaal op een THX mastered DVD ook aan de hoge eisen van THX mastering moet voldoen.
Enniewee, ikzelf heb de Pioneer VSX-859RDS met THX Select certified eindtrappen en ik gebruik de THX functie redelijk vaak, omdat het meestal, niet altijd, maar meestal in mijn ruimte beter klinkt dan de 'standard' Dolby Digital functie.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, waarbij de standard functie beter klinkt. Door die 're-equalisation' en 'timbre matching' functie klinkt het geluid inderdaad wat 'matter' doordat de hoge tonen wat worden verzwakt, maar het algehele geluidsbeeld is wel (meestal) meer 'all-inveloping', je zit meer 'in' het geluid.
Als ik bij zo'n track de THX functie uitschakel, merk je dat je de speakers kan plaatsen in het beeld, wat bij een bioscoop (en dus ook thuisbioscoop) juist niet de bedoeling is, je moet in de film zitten en niet naar de plaats van de speaker kijken als daar ineens het geluid vandaan komt.
Ik weet wel dat dat niet het topic is van topic starter, maar iedereen heeft het alleen maar over geluid... terwijl het beeldmateriaal op een THX mastered DVD ook aan de hoge eisen van THX mastering moet voldoen.
Enniewee, ikzelf heb de Pioneer VSX-859RDS met THX Select certified eindtrappen en ik gebruik de THX functie redelijk vaak, omdat het meestal, niet altijd, maar meestal in mijn ruimte beter klinkt dan de 'standard' Dolby Digital functie.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, waarbij de standard functie beter klinkt. Door die 're-equalisation' en 'timbre matching' functie klinkt het geluid inderdaad wat 'matter' doordat de hoge tonen wat worden verzwakt, maar het algehele geluidsbeeld is wel (meestal) meer 'all-inveloping', je zit meer 'in' het geluid.
Als ik bij zo'n track de THX functie uitschakel, merk je dat je de speakers kan plaatsen in het beeld, wat bij een bioscoop (en dus ook thuisbioscoop) juist niet de bedoeling is, je moet in de film zitten en niet naar de plaats van de speaker kijken als daar ineens het geluid vandaan komt.
[ Voor 12% gewijzigd door BWzes03 op 12-08-2003 09:24 ]
view;touch;unzip;finger;mount;yes;yes;yes;umount;sleep
Hoeveel DVDs met DTS-ES heb jij dan in je collectie als ik vragen mag?Ik zoek geen versterker omdat er THX op staat, maar wel een versterker die goed klinkt en qua mogelijkheden nog een tijd meekan; een 6.1 is me dus iets te matig, hoewel ik het zaakje wel in 6.1 op ga stellen, voor nu. Mijn AVR3000 is 2 jaar meegegaan en nu baal ik dat ik geen DTS-ES heb.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Verwijderd
Daar ben ik het niet mee eens JVS.JvS schreef op 11 August 2003 @ 23:23:
Mee eens. Een versterker kopen omdat er thx op staat is niet nuttig
Ik gebruik de THX setting wel degelijk.
Het geeft bij mij een zeer duidelijke verbetering als ik bijvoorbeeld videobanden kijk of films op tv met de instelling op THX.
THX op mijn versterker is echt een waanzinnig verschil met Dolby prologic.
Hoi mensen, ik ben vandaag bij Staffhorst Hifi wezen luisteren naar een 6-tal versterkers. We hebben een 'standaard' 5.1 track geluisterd (Solaris), en na veel schakelen tussen versterkers tijdens eenzelfde deel van de film (+/- 2 minuten van de film in herhaling) bleven de Yamaha 1300, de Pio 1011 en de harman 5550 over. Op dat moment werd er een andere film opgezet, nl. The Haunting op 6.1 jajajaja...
. De Yamaha viel (helaas, ik vond het een mooi apparaat) na wat instellingswijzigingen toch af. De warme sound was af en tu wat bruut, zonder finesse, zeg maar. (Ja hoe leg je geluid uit?) Ik heb nu zelf dus een harman en The harman Sound vind ik voor films geweldig. Tussen de harman en de Pio vond ik weinig verschil zitten, de Pio leek wat gedetailleerder en de harman wat makkelijker in het gehoor. Maar. Terug naar de 5.1 track, en THX aan/uit toggelend op de Pio bleek er wel degelijk een verschil in geluidsbeleving te zitten, en naar mijn mening daarmee dus ook de luisterkwaliteit. Met THX aan klonk de Pio gewoon mooier, voller dan de harman en dan zichzelf zonder THX aan.
Dus echt, mensen die denken/beweren dat THX niets qua geluid aan verschil maakt - doe ook zo'n test. Tuurlijk, op papier moet het niks schelen, maar het scheelde wel.
@ Dr. Strangelove: momenteel 4, maar nu is nu en zodra er meer bijkomen en 7.1 mondjesmaat gevoerd gaat worden, wil ik niet weer een 3e versterker hoeven kopen. En daarnaast, van die 4 films vind ik het ook al jammer dat ik ze niet in de betere sound kan bekijken.
Dus echt, mensen die denken/beweren dat THX niets qua geluid aan verschil maakt - doe ook zo'n test. Tuurlijk, op papier moet het niks schelen, maar het scheelde wel.
@ Dr. Strangelove: momenteel 4, maar nu is nu en zodra er meer bijkomen en 7.1 mondjesmaat gevoerd gaat worden, wil ik niet weer een 3e versterker hoeven kopen. En daarnaast, van die 4 films vind ik het ook al jammer dat ik ze niet in de betere sound kan bekijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 12:43 ]
Iemand noemt Pro logic 4.1, echter dat is 2.0.
Verder ImlikeWeed, heb je dat ook blind getest of wist je wanneer THX knopje werd ingedrukt?
Verder ImlikeWeed, heb je dat ook blind getest of wist je wanneer THX knopje werd ingedrukt?
Menno, het verschil was erg duidelijk, niet een subtiele verandering. Maar daarnaast, ik stond voor de verterker terwijl de verkoper schakelde, dus in principe was het blind.
Verwijderd
Helemaal met imlikeweed eens.
Maar het geld alleen bij de betere versterkers. Eigenlijk ook logisch dat de yamaha afviel. voor kenwoods en pioneers zal hetzelfde gelden.
Menno en JVS luister eens naar een wat oudere onkyo met THX. Ga eens horen wat het met stereo signalen allemaal uitmaakt.
Het verschil tussen prologic en thx is bijvoorbeeld vele malen groter dan het minieme verschil tussen DD en DTS.
DD met de instelling op THX geeft ook verschil maar is minder dan bij stereo signaal.
Maar het geld alleen bij de betere versterkers. Eigenlijk ook logisch dat de yamaha afviel. voor kenwoods en pioneers zal hetzelfde gelden.
Menno en JVS luister eens naar een wat oudere onkyo met THX. Ga eens horen wat het met stereo signalen allemaal uitmaakt.
Het verschil tussen prologic en thx is bijvoorbeeld vele malen groter dan het minieme verschil tussen DD en DTS.
DD met de instelling op THX geeft ook verschil maar is minder dan bij stereo signaal.
Om terug te komen op de vraag "Hoe vaak gebruiken jullie THX";
Ik heb zelf ook een HK AVI250THX, en pro-logic versterker (met 5.1 ingang, godszijdank, want de versterkers zijn echt geweldig) en ik gebruik de THX instelling bij het kijken naar films vanaf de TV (dus audio kabeltje tussen mijn stereo TV en de versterker).
In veel films op TV wordt nl een pro-logic signaal ge-encodeerd in het stereo signaal, en ik vind het met THX aan mooier klinken dan met "gewoon" pro-logic. De versterker kan, vind ik, erg goed het dpl signaal decoderen. Stemmen komen echt uit de center, en achtergrond geluiden komen ook echt uit mijn suround speakers... Voor muziek zenders gebruik ik gewoon stereo.
Verder gebruik ik de THX setting voor sommige klasieke muziek (vanaf cd welterverstaan en met de 5.0 instelling, dus zonder de sub). Ik heb gemerkt, en anderen met mij, dat het op mijn setup (bovengenoemde versterker + 3x BMW220 als fronts en 2 selestion rears) leuker/prettiger klinkt dan gewoon stereo.
Ik heb zelf ook een HK AVI250THX, en pro-logic versterker (met 5.1 ingang, godszijdank, want de versterkers zijn echt geweldig) en ik gebruik de THX instelling bij het kijken naar films vanaf de TV (dus audio kabeltje tussen mijn stereo TV en de versterker).
In veel films op TV wordt nl een pro-logic signaal ge-encodeerd in het stereo signaal, en ik vind het met THX aan mooier klinken dan met "gewoon" pro-logic. De versterker kan, vind ik, erg goed het dpl signaal decoderen. Stemmen komen echt uit de center, en achtergrond geluiden komen ook echt uit mijn suround speakers... Voor muziek zenders gebruik ik gewoon stereo.
Verder gebruik ik de THX setting voor sommige klasieke muziek (vanaf cd welterverstaan en met de 5.0 instelling, dus zonder de sub). Ik heb gemerkt, en anderen met mij, dat het op mijn setup (bovengenoemde versterker + 3x BMW220 als fronts en 2 selestion rears) leuker/prettiger klinkt dan gewoon stereo.
[ Voor 6% gewijzigd door Adonias op 12-08-2003 15:34 ]
compleet offtopic @ Adonias : welke Celestion's? ... eindelijk zie ik nog eens iemand die Celestion heeft , op dit forum zitten er maar zéér weinig.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Verwijderd
Ik gebruik het alleen soms voor TV/ Dolby Surround, dan wil het nog wel iets ruimtelijker klinken. Met DVD bronnen heb ik THX standaard uit staan, ik vindt ik het geluid met THX aan gewoon niet mooi, het klinkt naar mijn mening opgelooflijk vervormd.
M'n vorige receiver (Onkyo TX-NR900) was THX Select certified. 'k heb 1x re-equalisation aangezet maar gelijk uitgedaan omdat het geluid alle dynamiek verloor. Ook heb ik de twee starwars dvd's in THX Surround EX (in de basis gewoon DD-EX) geluisterd. Klonken beide prima ... maar weinig verschil met gewone DD-Ex dvd's.
M'n huidige pre-amp heeft geen THX certificeren, aangezien de fabrikant niet wil betalen voor het logo'tje, echter zit er wel re-equalisation in, maar ik doe het nooit aan.
Verder zijn mijn beide eindversterkers THX Ultra certificeerd en m'n Dvd speler. Ik heb het er niet op uitgekozen. THX op eindversterkers en dvd spelers is overigens heel wat anders dan op pre-amps/receivers.
M'n huidige pre-amp heeft geen THX certificeren, aangezien de fabrikant niet wil betalen voor het logo'tje, echter zit er wel re-equalisation in, maar ik doe het nooit aan.
Verder zijn mijn beide eindversterkers THX Ultra certificeerd en m'n Dvd speler. Ik heb het er niet op uitgekozen. THX op eindversterkers en dvd spelers is overigens heel wat anders dan op pre-amps/receivers.
Verwijderd
Ik gebruik mijn THX altijd bij films of het nou 5.1 / DTS / PL is. Geeft net een klein beetje extra "sfeer" aan een film, alsof je in de bios zit, haalt een beetje de scherpe tonen eruit. Ik verduister ook altijd mijn kamer als ik film kijk. (Pioneer VSX-839RDS)
Ik gebruik mijn THX setting alleen als het een THX disc is.
Als ik hem op THX zet met niet THX materiaal, vind ik het te flets worden, er wordt teveel hoog weggefilterd en naar mijn idee ook wat dynamiek.
Als ik hem op THX zet met niet THX materiaal, vind ik het te flets worden, er wordt teveel hoog weggefilterd en naar mijn idee ook wat dynamiek.
Aannames zijn fataal.
Ik denk dat dat per versterker anders is. Mijn HK geeft met THX aan een gedetailleerder geluid dan normaal PL....Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 19:26:
Ik gebruik het alleen soms voor TV/ Dolby Surround, dan wil het nog wel iets ruimtelijker klinken. Met DVD bronnen heb ik THX standaard uit staan, ik vindt ik het geluid met THX aan gewoon niet mooi, het klinkt naar mijn mening opgelooflijk vervormd.
wat die celestions betreft, die heb ik bij de versterker gekregen.... type weet ik eiluk niet
Verwijderd
Ik heb zelf een Kenwood KRF-X9070D-S, welke THX Select is gecertificeerd.
Zelf ben ik niet zo onder de indruk van het THX geluid, omdat de eigen Active EQ en Speaker EQ veel ruimtelijker en voller klinken. Ik mis zogezegd de bass, welke ik niet kan compenseren met mijn subwoofer, omdat dan alle buren gaan klagen. Met subwoofer aan heb ik het eigenlijk nog niet echt getest.. Misschien eens doen
Zelf ben ik niet zo onder de indruk van het THX geluid, omdat de eigen Active EQ en Speaker EQ veel ruimtelijker en voller klinken. Ik mis zogezegd de bass, welke ik niet kan compenseren met mijn subwoofer, omdat dan alle buren gaan klagen. Met subwoofer aan heb ik het eigenlijk nog niet echt getest.. Misschien eens doen
Als je eens doorneemt wat THX doet, begrijp je dat de sub onmisbaar is. Je beoordeling is dus gelijk aan een auto-test waarbij 1 wiel is verwijderd omdat de vrouw van de testchauffeur niet van 4 wielen onder een auto houdt.Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 20:07:
Misschien eens doen
Verwijderd
Ik neem aan dat, zoals in andere surroundmodes, wanneer de frontspeakers op large ingesteld worden het subwoofer kanaal geremixed kan worden met het frontkanaal.
Niet met THX. THX filtert je fronts altijd op 80Hz af. Dat is nu eenmaal de normering binnen THX. Je bent dus ook THX-tecnisch niet handig bezig zonder sub, omdat dit ook een eis is.
Aannames zijn fataal.
Weer een luistertest gedaan: de Pioneer 1011, de 2011 en de harman 8500. Op dat moment onbetwist het mooiste geluid: de harman. 8 Oren die ernaar luisterden en we waren het allemaal erover eens. Helaas van dat prijskaartje. Tussen de 1011 en de 2011 leek er weinig verschil te zitten, de 2011 klonk misschien wat vlakker, maar dat lijkt me onlogisch als ik erover nadenk. Het zijn toch vrijwel identieke apparaten en de 2011 is zelfs een graad duurder (hoewel dat niets hoeft te zeggen).
Pagina: 1