Toon posts:

K*T BROMMMMM...........

Pagina: 1
Acties:
  • 1.677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn stereo doorgelust naar mijn pc en dat werkt allemaal prima, maar als ik de tv-out stekker van mijn videokaart in de tv steek dan begint die stereo als een gek te brommen :(! Iemand zei tegen mijn dat ik misschien moest aarden ofzoiets :?. Ik weet wel wat aarden is maar wat waar en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je computer geaard? Dus zit ie in een geaard stopcontact? En is je tv geaard, als dit kan?

Iig heb je te maken met een aardlus, zie de FAQ voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je stereo moet je op een andere aarding aansluiten dan je compu anders krijg je dubbele aardlus. (50hz brom) Dus ff stereo of compu ongeaard aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alle computers op aarde
en alle audio niet geaard

het is belangrijk dat je de kabel (tv/radio) wel aard

kon bij met een draadje naar kachel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 04-10 19:09
Hoe kun je zo'n kabel aarden? Ik bedoel, die is toch van plastic? Of moet je dan de buitenste ring van je tulpstekker verbinden met een radiator og zo?
Mijn stereo's (op aux) beginnen nl ook te brommen als ik de pc uitzet...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

achter op mijn radio zat een speciale aansluiting om je kabel te aarden

er zijn ook blokjes die je tussen je audiokabels prikt die ook voor "anti-brom" zorgen

ground loop nogwat dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens of het brommen stopt als je je kabel er uit haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Laatst online: 12:59

Erikie

www.erikie.nl

stekker omdraaien heeft soms ook weleens nut.. bv alleen van je pc of alleen van je versterker.. heb je geen filter in je verterker :?

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03-2024
Je moet je monitor en computer van aarde afhalen dan heb je er geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie-Man
Op woensdag 29 november 2000 21:56 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Is je computer geaard? Dus zit ie in een geaard stopcontact? En is je tv geaard, als dit kan?

Iig heb je te maken met een aardlus, zie de FAQ voor meer info
Wel eens een geaarde TV gezien?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat probleem heb ik ook gehad ......
je kan inderdaad een ground loop isolator
kopen heb ik gehoord, ik heb het zelf anders
opgelost de buiten rand antenne aansluiting
naar de verstekker/stereo eraf zagen met een
ijzer zaag dan houd je dat kleine binnenste
gedeelte over en die plug je in .....
weg brom en goedkoper als een groundloopiso
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

Jag

Je moet je monitor en computer van aarde afhalen dan heb je er geen last meer van
Goed dat je even het verkeerde voorbeeld geeft, kan ik even de boodschap verspreiden: Haal nooit je pc van de aarde af!

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog nooit een pc geaard, en ook nog nooit problemen gehad. Wie heeft er nou op zn slaapkamer een geaard stopcontact, moet ik mn pc in de keuken zetten ofzo ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 november 2000 22:55 schreef Addict het volgende:Ik heb nog nooit een pc geaard, en ook nog nooit problemen gehad. Wie heeft er nou op zn slaapkamer een geaard stopcontact, moet ik mn pc in de keuken zetten ofzo ?!
Ik allemaal geaard en ik wil dus proberen om de stereo niet te aarden allen hoe doe je dat met een stekker waar wel van die aarde dingen aan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Niet geaarde pc's geven allemaal van die problemen die je niet zo snel aan het aarden zou wijten (zoals een instabiel netwerk), en bovendien wordt je geelectrocuteerd als je de achterkant aanraakt :P.

Een geaarde stekker niet geaard maken is niet zo moeilijk, gewoon de aarde aansluiting van de stekker halen.

En voor meer info over ground loops, check de FAQ.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Laatst online: 29-09 13:07

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Bij ons thuis is niets geaard omdat ons huis heel oud is en ik moet zeggen dat ik nergens last van heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same here... alles niet-geaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier beneden ook niets geaard....
No problems.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
je probleem is een aardlus echter de mensen die je de raad geven de aarde van je pc te halen zijn niet echt lekker in je voeding zitten 2 condensatoren van de 2 net polen naar de aarde gemonteerd dit doen ze samen met wat andere componenten om de net spanning
te filteren als je die aarde weghaald krijg je een lek spanning op je kast te staan dit kan je zien door er een spanning zoeker op te zetten,voelen kan je het ook door tegelijk je kast en de cv radiator beet te pakken.deze laatste is dus ook de op lossing voor mensen die geen rand aarde stopcontact in de buurt hebben de cv is nl altijd geaard,dus ff draadje met pijpklemmetje naar een rand aarde stopcontact leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Als men het niet meer weet wordt er al snel geroepen 'aardlus' dat is dus niet altijd het geval.

Het kan ook zijn dat er lekstroom (capacitieve/inductieve) koppeling tussen het lichtnet en je stereo zit, waarneer deze dus ineens geaard wordt via de line in van je versterker via een kabeltje naar je PC dan krijg je dus ook een enorme brom.
(de vereffenings stroom vloeit immers rechtstreeks door de signiaal kabel)
Het leuke is dat voor dit probleem het juist wel helpt om je stereo ook te aarden :)
Om te testen kan je ff met een stuk koperdraad de kast van je PC aan de kast van je stereo verbinden (wel op een metalen deel natuurlijk ;-)
Ennuh die TV van je is die geaard? en dan bedoel ik echt via de 220V stekker :?!

btw tegenwoordig is het verplicht om alle stopcontakten bij nieuwbouw of renovatie van randaarde te voorzien!! mede vanwege die PC voedingen en andere apparatuur met netfilters :)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik had ook eerst niets geaard, omdat ik gen geaarde stopcontacten had (zelf gemaakt nu). Ik heb waarschijnlijk daardoor twee keer mijn versterker kunnen laten maken. In ieder geval is het zo mijn versterker twee keer door mijn sb (die uiteindelijk zelf ook het loodje heeft gelegd) is gemold :(.
Ook hadden wij een zeer instabiel BNC netwerk van vier pc's, waar we de laatste keer met allemaal geaarde pc's geen last meer van hadden (zijn natuurlijk ook een heleboel andere factoren veranderd). Ook durfde ik niet meer een BNC connector van mijn pc af te halen, omdat ik al zo vaak zo'n ontzettende schok heb gehad. Daarom ben ik dus gaan aarden (heb ik zelf aangelegd, is niet moeilijk). Maar als je meer wilt weten over het probleem van ground loops, lees dan de FAQ: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/79468

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb daf FAQ gelezen over *ground loops* aardlus dus. Dat lijkt aardig om mijn probleem alleen door zoveel verschillende replies (niet slecht bedoelt hoor ;)) weet ik niet precies meer wat ik moet doen. Er zit geen kabel in de stereo dus dat is ook niet het probleem. Ik denk nu dus dat ik de stereo niet meer moet aarden dus gewoon die dingen wegzagen. Is dit een goed id of sloop ik daar ook noer iets mee?

• Boogie-Man
Ok wat is nou de beste oplossing?
Ik heb zelf een DVD met een Holywood+ kaartje op mijn tv beneden aan gesloten. Ik had een erg irritante brom op me'n TV dus ik heb me'n monitor en computer van aarde afgehaald, en ik heb nu nergens last van. Nu weet in niet of het wel of niet goed is :?

Verwijderd

je zegt in je probleem dat je je pc door
gelust hebt op je versterker ............
? zonder draad ?

• Jag

Jag

Ok, een oplossing is dus om alle apparaten op hetzelfde stopcontact te aarden. Als het dan nog niet afgelopen is, dan heb je ergens nog een ander aardepunt gebruikt. Dat zal vaak een coax kabel zijn van een tv (die ook op de versterker aangesloten is). Daarvan kan je ook de mantel aarden, en anders met trafo's of condensatoren van de aarde scheiden.

Jag

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op woensdag 29 november 2000 23:48 schreef monterey het volgende:
voelen kan je het ook door tegelijk je kast en de cv radiator beet te pakken.
is niet fijn, en dat zeg ik uit ervaring :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er nu niet veel meer van, want de stereo is geaard en de pc+monitor ook en van de tv weet ik het niet. Maar de stereo staat niet in verbing (direct) met de tv, wel via de pc.

• Total-Control
  • Laatst online: 03-06 10:09
Gewoon een ground-loop isolator tussen je
audiokaart en je stereo plaatsen. Kost max. 35,- piek (wordt veelal gebruikt in de auto-hifi). Dit is gewoon de netste en wellicht ook wel beste oplossing. Wat je beslist niet moet doen is je computer van de aarde halen.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nou moet ik ineens weer een ground-loop isolator kopen :? is idereen het hiermee en moet ik de stereo dan wel of niet aarden?

• Total-Control
  • Laatst online: 03-06 10:09
Op donderdag 30 november 2000 22:42 schreef Ultra2k het volgende:
Ok nou moet ik ineens weer een ground-loop isolator kopen :? is idereen het hiermee en moet ik de stereo dan wel of niet aarden?
Moet niet ineens. Dat had je beter meteen kunnen doen ;) Die stereo aarden kan geen kwaad; let wel, je moet hoe dan ook die ground-loop isolator kopen. Geloof je het niet, dan vraag je maar in een audio shop hoe je die brom wegkrijgt. Krijg je gewoon hetzelfde te horen.

By the way. Een ground-loop isolator tussen je pc en hifi zorgt voor een iets verminderde audio-kwaliteit. Mocht je nu al denken, dat je daar niet tegen kan, dan kan je altijd nog een ground-loop isolator
voor de antenne kabel kopen. Werkt net zo goed.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb een aantal van deze apparaten op een andere Meterkast-groep in je huisie aangesloten.

de actieve draad tussen 2 groepen is 380v
terwijl er maar 220 over gaat.
heeft ook met de aardedraad te maken, sluit je tv versterker computer en monitor op de zelfde groep aan (bijvoorbeeld in 1 kamer)
Alles wat geaard kan aarden 8-)

Dan moet als het goed is je prob overzijn.

bromt je versterker dan nog (waarschijnlijk heb je dan een platte euro-stekker), deze dan omdraaien !!

Moet lukken *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Magicbird alles zit al op 1 groep en alles is (nog wel) geaard. Wat is een platte euro-stekker :??
Pagina: 1