Waarom en waneer 6.1/7.1

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 17:19

Adonias

Oe! Buttons :9

Topicstarter
Wat zijn de meningen over het toepassen van 6.1/7.1 in relatie tot de groote van een kamer?

Het lijkt mij dat als je een luisterruimte hebt tot een meter of 3x4 dat het niet echt een aanvulling is. Door de 2 rears goed te zetten kun je een breed genoeg geluidsbeeld neerzetten (hoewel 6.1 dan misschien weer net wel kan)...

Ik heb zelf mijn 2 rearspeakers (in een effectieve ruimte van 3.5x3.5 m^2) aan mijn plafond, omlaag riching de achtermuur gericht. Zo krijg ik een gedeelte direct en een gedeelte van het geluid via de achtermuur. Zou het zin hebben voor mij om een 6.1 opstelling te realiseren en mijn huidige rearspeakers lager te hangenen minder naar de achtermuur te richten?

Verder, wat zijn de meningen over de benodigde kwaliteit van rearspeakers? Het gaat tenslotte "slechts" om effecten.... Side rear anders dan back rear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Volgens mij is het niet de bedoeling om je rears zo te hangen dat je indirect geluid krijgt via een muur hoor. Die DTS en Dolby algoritmen en surround mixen berekenen/mixen juist zelf al een gesimuleerd 'weerkaatst' geluid. Zo heb je de weerkaatsing van een Arena bijvoorbeeld en daar bovenop nog de akoestiek van een 3,5*3,5 kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nog geen 6.1 of 7.1 in de videotheken.
Zal dit ooit nog komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 21:20:
Ik zie nog geen 6.1 of 7.1 in de videotheken.
Zal dit ooit nog komen?
Er zijn nou eenmaal niet erg veel R2 titels met een DD EX/DTS ES soundtrack, bv. Se7en SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik meen dat er ergens op het net een lijst te vinden is van DTS-ES DVDs... zelf heb ik een redelijke collectie nu, maar daar zitten misschien 1 of 2 DTS-ES DVDs tussen...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dit eigenlijk met muziek? Zou dat 7e kanaal nou nog wat toevoegen?

Ik hou eigenlijk van erg moelijk te plaatsen surround luidsprekers en 7.1 heeft bij mij dan ook echt wel de voorkeur, zo is het geluidsbeeld nog breder en kun je de luidsprekers nog moeilijker plaatsen. Toch heeft 5.1 muziek mij nog niet positief verrast, het kwam bij mij altijd een beetje over als gerinstel ergens achter me, niet erg fijn.

Ik sta binnenkort voor de keuze of voor 6.1/7.1 te gaan of gewoon bij 5.1 te blijven. Ben dus flink aan het orienteren op receivers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 22:05:
Hoe zit dit eigenlijk met muziek? Zou dat 7e kanaal nou nog wat toevoegen?

Ik hou eigenlijk van erg moelijk te plaatsen surround luidsprekers en 7.1 heeft bij mij dan ook echt wel de voorkeur, zo is het geluidsbeeld nog breder en kun je de luidsprekers nog moeilijker plaatsen. Toch heeft 5.1 muziek mij nog niet positief verrast, het kwam bij mij altijd een beetje over als gerinstel ergens achter me, niet erg fijn.

Ik sta binnenkort voor de keuze of voor 6.1/7.1 te gaan of gewoon bij 5.1 te blijven. Ben dus flink aan het orienteren op receivers. :)
Meeste DVD's houden toch bij 6.1 op.....

Dus in dat geval zou de geluidskaart/installatie het achterkanaal splitsen in geval van een 7.1

6.1 is ook de max voor meeste media...meer betekent omzetting...

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

swampy schreef op 10 augustus 2003 @ 22:10:
[...]

Allemaal, op het moment is 7.1 gewoon 6.1 met 2 centre rear channels die mono zijn.
Voor de consumentenmedia wel ja, en dan is het weer alle. In biossen hebben ze ook 15.1 enzo. Omdat de ruimte te groot is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

JT schreef op 10 August 2003 @ 22:30:
[...]

Allemaal, op het moment is 7.1 gewoon 6.1 met 2 centre rear channels die mono zijn.

[...]

Voor de consumentenmedia wel ja, en dan is het weer alle. In biossen hebben ze ook 15.1 enzo. Omdat de ruimte te groot is.
Yep, dat proffesionele studios misschien wel tot 15.1 kunnen gaan...tja...die maken ze voor filmzalen enzo...en die kunnen wel 15.1 gebruiken.

Maar 6.1 is de economische max voor de normale consument.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar 6.1 is de economische max voor de normale consument.
voorlopig ja ....

Helaas, hoe meer speakers in je kamer, hoe meer eisen je aan de ruimte moet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swampy schreef op 10 August 2003 @ 22:10:
[...]

Dus in dat geval zou de geluidskaart/installatie het achterkanaal splitsen in geval van een 7.1

Ja natuurlijk zijn dat max 6 (+1) min of meer discrete kanalen, maar dan zijn er nog wel receivers die onder 7.1 vallen, welke dan een extra eindtrap hebben voor een 7e speaker en zo een diffuuser geluidsbeeld neerzetten.

En op dit moment is 6.1 het maximum voor media, maar misschien komt er in de toekomst nog een extra discreet kanaal erbij, waardoor het geen omzetting meer is en wel dus echt 7.1 of 8.1 mogelijk is.

Maar daar heeft SOM al genoeg over uiteengezet dacht ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Adonias schreef op 10 August 2003 @ 19:51:
Wat zijn de meningen over het toepassen van 6.1/7.1 in relatie tot de groote van een kamer?
Ik denk dat vooral het huidige 6.1 vs 7.1 van belang is voor de kamergrootte. Aangezien 7.1 vooralsnog hetzelfde is als 6.1, maar dan met het achterkanaal over twee speakers, lijkt me voor een kleine ruimte het niet erg zinvol daar twee speakers voor in te zetten.
Het lijkt mij dat als je een luisterruimte hebt tot een meter of 3x4 dat het niet echt een aanvulling is. Door de 2 rears goed te zetten kun je een breed genoeg geluidsbeeld neerzetten (hoewel 6.1 dan misschien weer net wel kan)...
bij 6.1 is (volgens de handleiding van mijn receiver) "rear" niet echt "rear" maar naast je. Dus dan heb je schuin voor je twee speakers (front), recht voor je (center), iets voor je of recht naast je ("rear") en recht achter je (centre rear). En dat laatste dus evt twee keer.

In die zin heeft het dus wel effect om de speakers toe te voegen, maar hoeveel? :)
Ik heb zelf mijn 2 rearspeakers (in een effectieve ruimte van 3.5x3.5 m^2) aan mijn plafond, omlaag riching de achtermuur gericht. Zo krijg ik een gedeelte direct en een gedeelte van het geluid via de achtermuur. Zou het zin hebben voor mij om een 6.1 opstelling te realiseren en mijn huidige rearspeakers lager te hangenen minder naar de achtermuur te richten?
Bij mijn marantz in de manual, staat dat ik de l/r-rear's een stukje (70-100cm) boven oorhoogte aan de zijkant van de luisterpositie of iets ervoor moet plaatsen en dan de centre rear recht erachter.
Verder, wat zijn de meningen over de benodigde kwaliteit van rearspeakers? Het gaat tenslotte "slechts" om effecten.... Side rear anders dan back rear?
Het zal vast effect hebben om ze van een "bij de rest passende kwaliteit" te hebben, maar ik zou er zeker geen topprioriteit van maken om het beste van het beste te hebben. Wellicht dat het bij meerkanaalsmuziek wel van belang is om goede "effect"speakers op te stellen, omdat er dan ook daadwerkelijk muziek doorkomt, maar als simpele effectspeakers?

Zelf zat ik er aan te denken om een goedkope 5.1 surroundset (met lekker kleine speakertjes en een redelijk fatsoenlijke sub) te kopen en daarvan de 4.1 op te stellen naast mijn eigen fronts, maar aangezien ik vast voorlopig nog niet heel veel HT-werk op mijn set zal luisteren en mijn kamer ongeveer net zo klein is als de jouwe, was ik niet van plan dat voorlopig zelfs maar aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Maar daar heeft SOM al genoeg over uiteengezet dacht ik zo :P
En voor de volledigheid zal ik het hier ook nog ff neerplempen, voor degenen die zich afvragen hoe wat en waarom 6.1/7.1 en vooral hoe nu verder :)

Maar ook nog wat anders:
Yep, dat proffesionele studios misschien wel tot 15.1 kunnen gaan...tja...die maken ze voor filmzalen enzo...en die kunnen wel 15.1 gebruiken.
15.1 in bioscopen bestaat niet ;) Het aantal speakers is wat anders dan het aantal kanalen. Het zal er ook niet komen omdat het voor de audio mixer praktisch onmogelijk is om er voordeel uit te halen.

Daarnaast is DTS in theaters anders dan de DTS die je op DVD of op CD's vind. Het is een andere codering (genaamd apt-X100 of X1000 dat weet ik ff niet meer), en is eigenlijk alleen mogelijk in 2 kanaals vorm (DTS-S) of 6 kanaals vorm (DTS-6). Mochten er meer kanalen nodig zijn (een attractie a la disney of universal studios bijvoorbeeld :9~), dan worden er meerdere spelers tegelijk gebruikt (10.2 :) )
De DVD/CD/LD/enz versie van DTS (met Coherent Acoustics codering) gaat tot maximaal 8 kanalen. Maar voorlopig vind je alleen de gebruikelijke 6 kanaals versie (DTS en DTS-ES matrixed) en heel af en toe een 7 kanaals (DTS-ES discrete). Of deze vorm van DTS ook is te gebruiken in combinatie met meerdere spelers weet ik niet zeker. Het werkt namelijk niet meer met een tijdcode om het geluid te synchroniseren met film. Met deze tijdcode kun je namelijk makkelijk een berg spelers aansturen. Maargoed, maakt ook niet uit, want meerdere kanalen zijn eigenlijk alleen bestemd voor andere dingen dan films :)

mijn verhaal uit een ander topic:

Het is een misverstand dat men denkt dat er om de zoveel jaren weer nieuwe technieken ontwikkeld waardoor er weer een kanaal bij komt. (ik wil niemand beschuldigen overigens, dit is even algemeen).
Waar je naar moeten kijken is hoe de situatie altijd is geweest in de bioscopen. Al 50 jaar lang staan er 3 of 5 speakers achter het scherm, een rij links van de zaal, een rij rechts en een rij achter je. Ook 4 of 6 kanaals geluid bestaat al sinds deze tijd. Echter dan met een mono achter kanaal, en 3 of 5 front kanalen. Eventuele lage tonen staan op het rearkanaal en worden er uit gefilterd (dit gebeurt ook nog steeds met DTS overigens, in de bios dan).

Deze speakeropstelling is nooit echt veranderd, en zal voorlopig ook niet veranderen. Wat je wel kunt veranderen is hoe de speakers aangestuurd worden. Eerst met een stereo achterkanaal zoals we dat allemaal kennen van DD 5.1, DTS. Later dus 3 achter kanalen, voor iedere rij speakers een eigen kanaal. Dat is dan ook het meest logische. Verder hoef je eigenlijk niet te gaan.
Qua rearspeakers dan. Want qua fronts zou misschien nog wel een logische verbetering kunnen komen. Vroeger stonden in de grote zalen al 5 speakers achter het scherm, mogelijk kunnen die tegenwoordig ook weer apart worden aangestuurd om de 'gaten' tussen bijv. links en center op te vullen. Dit idee is ook niet nieuw, want hiervoor is SDDS het leven in geroepen. Dat is ook 7.1 kanaals geluid, maar dan met 5 fronts en 2 rears. Enig punt alleen is dat dit enkel voordeel biedt bij zeer grote schermen, en in de thuissituatie heb je er niks aan. Vandaar ook dat je SDDS nooit op thuis receivers vindt.

Enige mogelijkheid is dus dat de 3 rears van nu samen gaan met de 5 fronts. Dan kom je uit op 8.1. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het voor de thuissituatie zover zal komen.

- Maar je hebt het steeds over 3 rears, hoe zit het dan met THX EX met 4 rears :?

Zoals BWzes03 al aangeeft, de Dolby Digital Surround EX zit er een extra rearkanaal bij de huidige twee rearkanalen. Dit is gedaan op dezelfde wijze als dat het centerkanaal bij de frontkanalen zit bij dolby prologic (of dolby stereo in de bioscopen) (met een actieve matrix). De EX postprocessing haalt dit er uit. Maar vervolgens kan dit nog door de THX EX post processing heengaan, welke dit extra rearkanaal ook nog eens in tweeën opdeelt met de gebruikelijke THX 'truckage'.

Dolby Digital EX moet je dus zien als 6.1 kanaals geluid, wat ook als 6.1 gemaakt is, echter (niet discreet dus) als 5.1 opgeslagen. THX EX is ook 'eigenlijk' 6.1 kanaals geluid, want het is als 6.1 zijnde gemaakt, tevens welliswaar als 5.1 opgeslagen, maar heeft een 7.1 uitgang.
Net als wanneer ik zo'n dsp effectje op een receiver aanzet, van een stereo CD. Dan komt er uit je rears ook wel een iets ander geluid dan uit je fronts, maar 'eigenlijk' is het alsnog stereo. Dat dsp effect wordt namelijk achteraf gedaan en is niet zo bedoeld.
Het back surround kanaal van DD EX is echter wel zo bedoeld zoals het er uit komt met gewoon DD EX (dus niet THX), vandaar dat je DD EX ook 6.1 kanaals geluid kunt noemen. Echter voor de duidelijkheid vermeld je er bij dat het om een matrixed kanaal gaat welke niet discreet is opgeslagen.
Op dit moment is DTS 6.1 Discrete het hoogtste aantal 'echte' discrete kanalen, wat Scarp ook al heeft gezegd.
Het komt wel het dichtst in de buurt van 6.1 discrete kanalen. Maar 100% discreet is het niet. Want ook met DTS ES discrete zit het extra rearkanaal in de twee andere rearkanalen 'gematrixed'. En deze wordt er ook netjes uitgefilterd. Het verschil met Dolby Digital EX is dat met DTS ES dit gematrixde kanaal eruit wordt gehaald en er uit wordt gelaten. In plaats daarvan wordt er een apart discreet back surround voor in de plaats gezet.

Dit is gedaan om de boel nog compatible te houden met de 'gewone' DTS decoders. Die zien namelijk niet dat het DTS ES is en gaan vervolgens ook niet dat matrixed kanaal eruit filteren. Zo missen ze ook geen geluid (namelijk back surround kanaal). Die oudere decoders zijn dan ook niet in staat om dat aparte discreet opgeslagen back surround kanaal te herkennen en zelf bij de twee huidige rears toe te voegen. De nieuwe DTS ES decoders zien dat extra discrete back surround kanaal wel en spelen deze ook af. Maar voordat ze dat doen moeten ze wel dat gematrixde kanaal er even uithalen.

Of je het dan nog steeds discreet moet noemen, tja, ik vind van wel. Dolby Digital EX is niet discreet (want die heeft dat extra kanaal niet extra apart opgeslagen), DTS ES is wel discreet, maar moet daarvoor wel eerst even wat wegfilteren. Het is dus niet zo dat de drie rearkanalen zo één op één worden afgespeeld.

-----------

Wat ik persoonlijk dan graag wil? Dat is een 7.1 opstelling of een 6.1 opstelling. Echter omdat ik niet een enkele backsurround recht achter mijn luisterpositie kan plaatsen moet ik er twee neerzetten. Het enkele back surround kanaal wordt dan afgespeeld over die twee speakers. Als ik THX EX zou hebben en het klinkt ook nog eens beter dan zou ik dat doen (of anders logic7 wat ook erg goed schijnt te klinken). Maar in principe ga ik zelf voor een 7.1 speaker opstelling voor 5.1 en 6.1 kanaals bronnen. Zoals Scarp al aangaf moet je er echter wel de ruimte voor hebben, anders doet het meer kwaad dan goed.

[ Voor 1% gewijzigd door ShittyOldMan op 23-09-2003 18:01 . Reden: kleine fout ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

ShittyOldMan schreef op 10 August 2003 @ 23:24:
[...]

15.1 in bioscopen bestaat niet ;) Het aantal speakers is wat anders dan het aantal kanalen. Het zal er ook niet komen omdat het voor de audio mixer praktisch onmogelijk is om er voordeel uit te halen.
Ja ok, maar er zijn daar weer apparaten die voor elke speakerset de delay weer anders berekend evm afstanden tot de luisterplek enz. Wat ik meer bedoel te zeggen dat je rear speakers in de bios allemaal net ff wat anders weergeven (delay) en dat merk je ook van de speakers van de rij waar je niet zit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Let ook op met 6.1/7.1 opstellingen ... voor multichannel muziek zijn deze opstellingen niet optimaal! Die opnames gaan uit van 5.1 met een iets andere opstelling dan je op 6.1/7.1 hebt. Aangezien die multichannel muziek vaak van DVD-A en SACD komen, is het echt alleen 5.1 en zal er normaliter geen geluid uit je rear surrounds komen.

Het is allemaal heel simpel ... bij een goede 7.1 opstelling zit je echt veel meer in de scene. Ik heb een 7.1 opstelling gehad en redelijk goed neer kunnen zetten (toegeven, de kamer is vol van speakers dan) in een 5x6 meter kamer. Zet dan bv de regio 1 versie van Gladiator op (DTS ES Discrete 6.1 geluidstrack) en begin met bv de openingsscene ... vergeleken met 5.1 hoor je de pijlen meer over je heen vliegen en heb je het gevoel er meer middenin te zitten. Dus is zijn zeker grote voordelen voor 7.1 systemen. 7.1 heeft als voordeel tov 6.1 dat je een breder geluidsbeeld kan maken (door de speakers verder uit elkaar te zetten) achter waardoor het ook weer iets meer diffuus word en je niet de speaker achter je kan bepalen qua positie. Bij 6.1 heb je dit effect niet en zal je makkelijker kunnen vaststellen waar de speaker achter je staat.

Echter ... bij 5.1 voel je nog steeds dat je er middenin zit, alleen net een tikkeltje anders. Ook moet het echt een DD Ex/ DTS ES geluidstrack zijn wil je dat gevoel hebben. Ook is voor multichannel muziek die opstelling niet geschikt en vind ik het een stuk minder goed klinken.

Daarbij komt dat je voor het geld van een 7.1 set een stuk betere set kan kopen voor 5.1 en het geld wat je bespaart voor de twee extra rears (en extra versterking) kan je prima stoppen in bv een betere center, betere fronts of betere versterking.
Om die reden ben ik ook naar 5.1 teruggegaan.

Dus zoals ik al eerder heb gezegd. Je moet het goed kunnen plaatsen en je moet er niet op hoeven te bezuinigen op andere delen van je set. Dan is het echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

JT schreef op 11 augustus 2003 @ 00:40:
[...]

Ja ok, maar er zijn daar weer apparaten die voor elke speakerset de delay weer anders berekend evm afstanden tot de luisterplek enz. Wat ik meer bedoel te zeggen dat je rear speakers in de bios allemaal net ff wat anders weergeven (delay) en dat merk je ook van de speakers van de rij waar je niet zit.
ik zou niet weten waarom ze dat zouden doen, dan zou het geluid op sommige plaatsen helemaal scheef aankomen, omdat het is geoptimaliseerd voor geluid op een andere plaats. Maar dan nog is het geen 15.1 geluid, bioscopen gebruiken idd bijna zonder uitzondering AC3 of DTS 5.1 geluid :).

Overigens bestaat meer.1 wel, de Terminator 3D film is met 22 (ofzo) kanaals geluid afgemixt en de (speciale) zalen waarin-ie draait, geeft die kanalen ook echt discreet weer :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

JvS schreef op 11 augustus 2003 @ 08:48:
[...]
Overigens bestaat meer.1 wel, de Terminator 3D film is met 22 (ofzo) kanaals geluid afgemixt en de (speciale) zalen waarin-ie draait, geeft die kanalen ook echt discreet weer :).
en dan nog wordt er met fase verschuiving gespeeld (ooit gelezen)
want dan moeten ze de plaatsing binnen die speakers ook nog gaan doen :9~
soms is het weleens leuk dat fase vershcuiving, maar geef mijtoch maar liever een wat puurder geluid :Y)

btw. Pearl Harbor heeft 7.1 geluid :)

[ Voor 4% gewijzigd door gitaarwerk op 11-08-2003 10:37 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWzes03
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07-2021

BWzes03

B&Wee all the way!

Scarp schreef op 11 augustus 2003 @ 08:24:

Echter ... bij 5.1 voel je nog steeds dat je er middenin zit, alleen net een tikkeltje anders. Ook moet het echt een DD Ex/ DTS ES geluidstrack zijn wil je dat gevoel hebben. Ook is voor multichannel muziek die opstelling niet geschikt en vind ik het een stuk minder goed klinken.
Maar, als je een 5.1 opstelling hebt en je optimaliseert de plaatsing van je speakers voor 5.1 Multichannel muziek klinkt een 5.1 film dan ook niet beter? Je gebruikt immers je rear/zij speakers dan als een diffuus zij/achter opstelling.
Bij een 'normale' 5.1 opstelling zouden de rears naast de luister positie staan i.p.v. achter.

view;touch;unzip;finger;mount;yes;yes;yes;umount;sleep

Pagina: 1