[mobo] Soyo Dragon plus met "roest" op condensatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Nou eerst een foto want een foto zegt meer dan 1000 woorden ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/klaasbram.triep/images/comp/klein0005.JPG
klik voor vergroting

Nou zoals je op de foto goed ziet zit er een bruine troep op me condesatoren (meer dan dat je op deze foto ziet).
Ik heb sinds vrijdag ook last dat wanneer ik aktief (veel van schermen wissel) computer dat deze in eens vast slaat.
Eerst had ik dit met en spelletje en dacht ik dat het de directx was maar later gebeurde dit ook in windows zelf en nu ook al met bestanden kopieren.
Ik wilde windows dus overnieuw gaan installeren maar ik keek toch ff naar het mobo en toen zag ik dit :/

Mijn vraag is dus.
Kan ik beter gelijk een nieuw mobo kopen of zit deze "roest" alleen maar aan de buiten kant en komen de vastlopers toch vanuit windows (tussen door niks geinstalleerd, dus het kan geen nieuwe programmatuur zijn).
Hier is nog een andere foto (+/- 700KB) en de kleinere versie voor de modemmers kunnen hier klikken

Taal fouten inbegrepen ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die roest is toei die uit de condensatoren gelekt is.
mocht je dit mobo willen houden zou je alle condensatoren kunnen gaan vervangen die zijn gaan lekken.

De vastlopers zijn dan waarschijnlijk ook helemaal hardwarematig.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je had best wel wat vooronderzoek kunnen doen ..
[search=condensator roest]
[search=lekkende condensatoren]
B)

Het komt hier dus op neer: jouw condensatoren beginnen te lekken. Dat is een normaal verschijnsel bij 'cheap-ass' condensatoren of wanneer ze voor relatief lange tijd moeten 'overwerken' (buiten spec dus). Het gevolg is inderdaad dat jouw PC steeds instabieler wordt, zoals je zelf al hebt ondervonden. Het is nu aan jou om af te wegen welke aanpak je gaat volgen:

1) Moederbord inruilen
Dat is natuurlijk alleen mogelijk wanneer je nog garantie hebt. Dat valt allemaal wel te regelen via de winkelier/fabrikant :)

2) condensatoren vervangen
Dit is het goedkoopste manier. Doe dit alleen als je ervaring hebt met het solderen (of iemand kent met deze ervaring). Koop zoveel condensatoren als er van dezelfde type op het moederbord voorkomen. Vervang dus ook de niet-lekkende exemplaren! De kans is vrij groot dat deze later alsnog gaan lekken. Zulke dingen kosten minder dan 1 euro per stuk. Informeer bij de lokale elektroboer of check de online elektroshops, zoals Conrad en Farnell :)

3) nieuw moederbord halen
Als je geen garantie meer hebt, als je geen tijd/zin hebt om te solderen, of als je gewoon geld over hebt en gelijk een nieuw systeem wil nemen, dan doe je dat maar :Y)

Omdat dit allemaal makkelijk via de Search te vinden is: dicht. Check eens het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] om een beter beeld te krijgen van wat wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 09-08-2003 20:44 ]

Dit topic is gesloten.