Surround speakers: hoe te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 21:19

Robin F.

5 micron is huge

Topicstarter
Het lijkt er tegenwoordig op dat "iedereen" een setje surround-speakers aan z'n PC heeft hangen, in elke PC-winkel vind je minstens 5 verschillende sets 5.1 speakers en in een hoekje nog ergens wat simpele stereo-boxjes.

Nu vraag ik me toch af hoe iedereen die dingen nou neerzet. In mijn werkkamer zit ik op een bureaustoel, voor me staat een tafel met m'n PC erop, en achter me is "lege" ruimte. Ik kan me niet voorstellen dat dit een ongebruikelijke opstelling is, dus nou is mijn vraag: hoe zet je dan je achter-speakers neer? Zet je ze op torentjes, hang je ze aan het plafond, hoe doe je dat? Als je ze op torentjes zet, rij je ze dan niet constant omver met een bureaustoel? En als je ze aan het plafond hangt, stoot je er dan niet tegenaan als je opstaat?

Of komt het er op neer dat je alleen maar stereo-speakers kan hebben als je geen kast of plank vlak achter je hebt?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zelf heb ik dit met een dvd speler met surround set. Heb de boxen achter in, in elke hoek gehangen. Je kan er zelf bij de gamma ozid meurbeugels kopen en ze daar op monteren.

Xbox Live ID:Notna8310

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

best ophangen die dingen .. het kan dan misschien niet volgens de dolby regels zijn , maar dan stoot je er niet tegen :)

p.s : het leukste is nog steeds een versterker aan je soundcard hangen en dan daar volwaardige boxen aan .. 5.1 op een pc heeft imo weinig tot geen nut ..

[ Voor 46% gewijzigd door TomSwinnen op 08-08-2003 17:39 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Ach, als het een beetje voor gamen is maakt het niet zo veel uit. Doe gewoon wat je goed lijkt en wat goed klinkt. Het komt pas een beetje precies wanneer je hifi-spullen hebt voor in de huiskamer.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55
Ik denk dat de mensen die 5.1 setjes voor de PC kopen veelal de PC hebben staan op hun eigen slaapkamer ofzo (jongeren/studenten, gamers, enz), of anders een aparte computer kamer (de papa's die ook graag een spelleke spelen). Dit is even heel cliché neergezet hoor, maar ik denk wel dat er vaak een dergelijke situatie is.
Met zo'n kamer is het dan ook vaak wel mogelijk om de speakers achter je tegen een muur te plaatsen ofzo, of in elke hoek van de kamer iets. Maar de situatie dat er achter je een grote open ruimte is (een woonkamer bijv.) lijkt me niet vaak voorkomen bij de mensen die onder de "5.1 doelgroep" vallen.

Hoe dan ook, probeer altijd de linker en rechter speakers naast je scherm te zetten, of iets er vanaf ofzo, beetje naar eigen inzicht, wel het liefst op schermhoogte. De center speakers dan op je monitor (of er onder als je linker en rechter ook vrij laag staan). En de rears schuin achter je iets boven oorhoogte (als je zit), of gewoon op oorhoogte of net wat eronder, kan best wat varieren, tis maar net wat mogelijk is.
Maar dus niet je voorste speakers bij je scherm, en de achter speakers 8 meter achter je omdat ze dan in de hoek staan. Dan kun je beter van die standaards halen en ze dichterbij zetten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je zou de achterspeakers toch ook wat harder kunnen zetten, al is 8 meter wel optimistisch voor een gemiddelde computerkamer ;)

• ShittyOldMan
Die 8 meter hoorde ook bij het voorbeeld van de woonkamer of open ruimte ;). Misschien dan alsnog te optimistisch :P. Harder zetten zou dan ook een optie kunnen zijn, al klinkt dat dan wel weer anders dan een lager volume en de speakers dichtbij geplaatst. Gewoon even uitproberen dus :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Eigenlijk kan je bijna op elke topic antwoorden "Probeer het zelf eens" of "Test eens uit" ... wel handig als je niet weet wat zeggen ...

Dit totaal zijnde offtopic , ik wist niet wat zeggen :) :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door TomSwinnen op 08-08-2003 18:24 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• ShittyOldMan
TomSwinnen schreef op 08 augustus 2003 @ 18:23:
Eigenlijk kan je bijna op elke topic antwoorden "Probeer het zelf eens" of "Test eens uit" ... wel handig als je niet weet wat zeggen ...

Dit totaal zijnde offtopic , ik wist niet wat zeggen :) :) :)
Dat is ook zo, maar in veel gevallen gaat het dan ook op. Als je vraagt of een frikandel lekkerder is dan een kroket, kun je best het voedsel gaan analyseren, qua ingredienten, vergelijken met ander voedsel waar het ook in zit, voorspellingen en berekeningen er op los laten om het maar ff te overdrijven :P. Maar eigenlijk moet je beide proberen en je weer het meteen. Want het is te moeilijk om je smaak en je reactie van tevoren vast te stellen. Zo is dat dus ook met audio. Je kunt best een indicatie geven, zie bijv. m'n post over de plaatsing, maar dat staat nooit garant voor het beste resultaat. Als je de speakers eenmaal hebt moet je gewoon gaan proberen :)

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 21:19

Robin F.

5 micron is huge

Topicstarter
Nou ja proberen... De achtergrondgedachte is dat ik op zoek ben naar een nieuwe speakerset, en me dus afvroeg wat ik met een 5.1 set zou doen.

Die lege ruimte achter me is niet echt groot, ongeveer 1 meter en dan staat daar mijn bed. Geen handige plek om twee speakertorens neer te zetten leek me zo.

Ophangen is ook niet handig, ik heb een heel zacht plafond waar bijna niks in blijft hangen, en waarschijnlijk zit ik hier toch niet zo lang meer, dus om dan nog in het plafond te gaan boren...

Ik zit nu dingen te verzinnen als makkelijk verplaatsbare torentjes die je dan uit de weg kunt zetten, maar zoveel moeite voor surround geluid... Misschien moet ik dan maar naar een kwaliteits 2.1 setje kijken.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

Priet

To boldly do what no one has..

ShittyOldMan schreef op 08 augustus 2003 @ 17:45:
Hoe dan ook, probeer altijd de linker en rechter speakers naast je scherm te zetten, of iets er vanaf ofzo, beetje naar eigen inzicht, wel het liefst op schermhoogte. De center speakers dan op je monitor (of er onder als je linker en rechter ook vrij laag staan). En de rears schuin achter je iets boven oorhoogte (als je zit), of gewoon op oorhoogte of net wat eronder, kan best wat varieren, tis maar net wat mogelijk is.
Maar dus niet je voorste speakers bij je scherm, en de achter speakers 8 meter achter je omdat ze dan in de hoek staan. Dan kun je beter van die standaards halen en ze dichterbij zetten.
Een paar vragen over de plaatsing:

1) Maakt het veel uit als je front speakers 1-2 meter van je tv/monitor verwijderd zijn en zich boven de beeldbuis bevinden?
2) Krijg je geen rare effecten als je de rear speakers een stuk hoger (ong. 1 meter) dan op zithoogte plaatst?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• jasjenl
  • Laatst online: 17:16

jasjenl

Liab A Tymo

Bij mijn oude creative four-point surround setje zaten van die (gammele) driepootjes, waarmee je de achterspeakers op de grond kunt zetten. Ze zitten dan weliswaar erg laag (ongeveer ter hoogte van de zitting van je stoel), maar voor de beperkte afstand zoals ik 't bij m'n pc heb staan, werkt 't best aardig.

Overigens kun je rear speakers best hoog plaatsen, sowieso wordt vaak aangeraden ze een stukje boven oorhoogte te plaatsen. En in een bioscoop zitten ze meestal ook ver boven je.

Verwijderd

Achterspeakers horen officieel (Dolby voorschriften, bla) naar elkaar toe gericht, ergens achter je en een meter boven je oor inderdaad. Maar goed, klinkt het goed, dan klinkt het goed... 't Is zo subjectief allemaal

• ShittyOldMan
Priet schreef op 08 August 2003 @ 18:42:

Een paar vragen over de plaatsing:

1) Maakt het veel uit als je front speakers 1-2 meter van je tv/monitor verwijderd zijn en zich boven de beeldbuis bevinden?
Het kan veel uitmaken. Als je een film kijkt terwijl je direct achter je pc zit, dus best dicht op het scherm, dan staan de speakers naar verhouding veel verder dan wanneer je bijvoorbeeld 2 meter van je scherm af gaat zitten. Die hoek wordt dan veel kleiner. Ga je 10 meter er vanaf zitten (even als voorbeeld :P ), dan zou het niet uitmaken.

Maar het is simpel uit te vogelen, als je een film kijkt en je merkt dat het geluid niet lekker samenvalt met het beeld of wat er in de film gebeurd, dan staan de speakers dus niet goed. Als de speakers boven het scherm staan en telkens als er iemand begint te praten merk je weer op dat het geluid van boven komt, dan staan ze dus te hoog. Je wordt dan even uit de film gehaald.
2) Krijg je geen rare effecten als je de rear speakers een stuk hoger (ong. 1 meter) dan op zithoogte plaatst?
Ook hier is het weer afhankelijk hoe ver je van de rears afzit. Zit je er een paar meter vanaf dan is een meter veel minder dan wanneer je er een halve meter vanaf zit.
Volgens de 'dolby opstelling' moeten de rears wel wat boven je hangen. Dit is dan een nabootsing van de bioscoopzaal waar de speakers ook boven je hangen. Echter daar moeten ze wel hoog hangen omdat je anders moeilijker het volledige publiek kunt bereiken. Persoonlijk stoor ik me er wel eens aan dat het geluid van schuin boven komt (pathe arena bijv). Zelf heb ik m'n rears dan ook op oorhoogte staan, of zelfs heel iets daaronder. Ik vind het veel natuurlijker klinken. De meningen zijn dus verdeeld. Maar in de basis wordt altijd voorgeschreven om de speakers wat hoger te zetten dan oorhoogte.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, gewoon zo. :)

Voor stereo gebruik:

[img]http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_in.jpg[/img]

Voor gamen en andere 5.1 meuk:

[img]http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_uit.jpg[/img]

Sub staat gewoon onder het bureau. :)

Het zijn gewoon twee in elkaar schuivende aluminium profielen, met daaraan een aluminium gebogen lipje waar de speaker aanzit. :)

Ik moet alleen het voetje van de Center nog een beetje bijbuigen, zodat die een beetje naar beneden straalt, ipv omhoog.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-08-2003 21:53 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op 09 August 2003 @ 21:53:

Voor stereo gebruik:

[[url=http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_in.jpg]afbeelding[/url]]

[[url=http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_uit.jpg]afbeelding[/url]]

Het zijn gewoon twee in elkaar schuivende aluminium profielen, met daaraan een aluminium gebogen lipje waar de speaker aanzit. :)

Ik moet alleen het voetje van de Center nog een beetje bijbuigen, zodat die een beetje naar beneden straalt, ipv omhoog.
heey dat heb je goed voormekaar :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 21:57:
[...]

heey dat heb je goed voormekaar :)
Kosten : Ongeveer 10€ bij de lokale praxis/gamma/karwei en een uurtje werk. :)

(profielen op maat maken, gaatjes boren, profielen onder bureau schroeven, beetje bij-dremelen, etc.)

Aannames zijn fataal.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Hé ! Das mooi gedaan gameover !! Op de markt brengen , die oplossing , dat zie ik mezelf nog kopen zoiets ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Een mooie tutorial over het plaatsen van surround-speakers is ook hier te vinden:
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1543

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mijn PC hangt via een Toslink kabel aan mijn receiver. Hier hangen weer een 5.1 set speakers aan. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

GaMeOvEr schreef op 09 August 2003 @ 21:53:

Voor stereo gebruik:

[[url=http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_in.jpg]afbeelding[/url]]

[[url=http://www.gorulez.demon.nl\pictures\meuk\speakers_uit.jpg]afbeelding[/url]]

Heb je geen last van storing met die center speaker bovenop je monitor? Of zijn de speakers goed magnetisch afgeschermd?

He who controls the Spice, controls the Universe.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Die dingen zijn prima afgeschermd schijbaar, want ik heb nergens last van. :P ( Is de Logitech Z-680.)

Aannames zijn fataal.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Mag wel voor dat geld é , Gameover ;)

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 2 van deze achter me staan
[img]http://217.19.20.2512/foxke/Zooi/stands.jpg[/img]

eentje in een hoek, de ander net achter m'n bed
een goede oplossing vind ik zelf :)

Ook een Z680 ja :)

[ Voor 11% gewijzigd door Foxke op 10-08-2003 00:27 ]

Pagina: 1