Toon posts:

Prijsontwikkeling ADSL, wordt het nog wat?!

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Per september studeer ik niet meer aan de UVA en kan ik dus geen UVAdsl meer afnemen. Bij de UVA betaalde ik voor 768/128 €30 per maand en geen kosten voor een KPN abonnement. UVAdsl is alleen voor studenten en wordt gesubsidieerd door de universiteit. Spotgoedkoop dus.

Ik heb zojuist een aantal opties bekeken voor een nieuwe ADSL lijn en wat me opvalt is dat de prijzen gewoon nauwelijks veranderen. Het blijft duur.

Er zijn wat goedkopere abonnementen geïntroduceerd met lagere snelheden. Voor rond de €35 kan je nu een 256/64 abonnement krijgen bij sommige providers.
Ook zijn veel 512/xxx abonnementen veranderd naar 768/xxx abonnementen, terwijl de prijs gelijk bleef. Dat laatste is natuurlijk mooi, maar nog wel karig gezien de hoge kosten van zo'n aansluiting: rond de 50 Euro per maand!
Naast deze abonnementskosten moet daarbij nog een Belbasis abonnement van KPN aangeschafd worden van bijna €18 per maand en eventueel aansluitkosten.

Ik begin bijna het idee te krijgen dat er prijsafspraken gemaakt worden in de ADSL markt. Natuurlijk is het niet gek dat alle abonnementen op elkaar lijken, KPN biedt immers alleen bepaalde snelheden aan en daar zijn providers van afhankelijk, maar waarom wordt er zo weinig op prijs geconcurreerd?
Zijn de kosten voor een ADSL lijn zo hoog dat het niet anders kan, of wordt de prijs misschien kunstmatig hoog gehouden? Wat verwacht men van de prijsontwikkeling? Kunnen we binnenkort voor een minder grote rib uit ons lijf internetten of moet ik straks een been afstaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 21:36 ]

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 15:57
in duitsland hebben ze ook veel ADSL en daar is het stukken goedkoper dus het ligt niet aan de lijn...

Verwijderd

Er zijn bdw ook andere aanbieders dan KPN he.
Zonnet heeft icm Versatel als het goed is Zonnet Family, da's 512 kbit voor 39 euro :)

Maarja, met providers is het voor zover ik weet altijd geweest dat de prijzen hetzelfde bleven en niet stegen. Kabelproviders zijn iig nooit in prijs gedaald geloof ik.
Waarschijnlijk is het aanbieden van internet dan toch niet zo goedkoop als wij denken of zo...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 21:38:
Er zijn bdw ook andere aanbieders dan KPN he.
Zonnet heeft icm Versatel als het goed is Zonnet Family, da's 512 kbit voor 39 euro :)

Maarja, met providers is het voor zover ik weet altijd geweest dat de prijzen hetzelfde bleven en niet stegen. Kabelproviders zijn iig nooit in prijs gedaald geloof ik.
Waarschijnlijk is het aanbieden van internet dan toch niet zo goedkoop als wij denken of zo...
Demon heeft 512/256 ook voor 39 Euro. Zonnet Family is btw 512/128 voor 34 Euro. Dat zijn zo'n beetje de voordeligste abonnementen die ik zelf op het oog had. In combinatie met een KPN abonnement komt dit wel alweer op 34 + 18 = 52 Euro per maand voor Zonnet en 57 Euro per maand voor Demon. Vind ik best duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 21:43 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10

rally

Deyterra Consultancy

Je kunt ADSL tegenwoordig ook bestellen op een belbudget lijn. Scheelt toch weer iets in de abonnementskosten van de KPN.
Verder kun je na een jaar de telefoonlijn opzeggen, maar het ADSL signaal behouden :)

http://www.deyterra.com

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zon famely breedband via versatel, 34 euro per maand en volgens mij kan je je telefoonlijn opzeggen

512/128

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 21:42:
[...]

Demon heeft 512/256 ook voor 39 Euro. Zonnet Family is btw 512/128 voor 34 Euro. Dat zijn zo'n beetje de voordeligste abonnementen die ik zelf op het oog had. In combinatie met een KPN abonnement komt dit wel alweer op 34 + 18 = 52 Euro per maand voor Zonnet en 57 Euro per maand voor Demon. Vind ik best duur.
Dan kan je beter op kabelinternet overstappen. Als je geen vaste telefoonlijn hebt of wilt (is goedkoper dan mobiel dacht ik zo :+) moet je gaan kijken naar iets anders dan ADSL. Anders zit je standaard al rond de 50 euro (en nog steeds langzaam).

[ Voor 3% gewijzigd door GambitRS op 06-08-2003 21:56 ]

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar heeft iemand een idee of ADSL uberhaupt nog goedkoper wordt? Ik ga het uiteindelijk gewoon betalen, want ik wil ADSL in huis, maar ik hoopte eigenlijk wat positiefs te horen over de prijsontwikkeling.

Denken jullie dat prijsafspraken een reële gedachte is, of is ADSL aanbieden gewoon heel duur?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee prijsafspraken zijn niet de oorzaak, andere providers lopen zelfs op kpn te vitten omdat ze het goedkoper aanbieden dan dat het ze zou moeten opleveren om het verantwoord aan te bieden (dat is met die enorm grote aantallen die de kpn nu heeft niet meer zo). De opta houdt kpn eerder in te gaten omdat ze te goedkoop werken volgens mij.

Vaag maar waar. En zoveel scheelt adsl in het buitenland nou ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Te goedkoop? Ik meende gelezen te hebben dat de OPTA een uitspraak had gedaan in het nadeel van KPN, omdat de consument verplicht wordt om voor de voicedienst van KPN te betalen. Voor ADSL-only heb je die dienst natuurlijk niet nodig en dus zou er sprake zijn van koppelverkoop.

Wat bedoel je precies? Dat KPN te weinig zou rekenen aan providers voor het gebruik van het KPN netwerk?

edit: Snap het al. Ik lees in dit draadje dat de OPTA idd een prijsverhoging heeft opgedragen aan MXStream/KPN om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Opta wil tarieven MXStream nog meer verhogen!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 22:14 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:37

Wokschotel

Op 6 wielen

ADSL kan ook met Bel Budget. Scheelt weer wat.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Voor kabelinternet heb je ook verplicht een abbo nodig bij de kabelboerm dus wat betreft is er niets beters.

Je kan dus beter wat algemener zijn; 'waarom is breedband internet zo duur'

/dev/null

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Misschien telt de schaal van Nederland mee hierbij. Wellicht is het interessanter om - wanneer je toch veel moet investeren - je je richt op 80 Mln inwoners i.p.v. 16 miljoen. Op lokale schaal maakt dit geen donder uit natuurlijk, maar qua routers per km2 zou het wel kunnen uitmaken en zo kun je kosten besparen. Toch??

Of is dit een domme verklaring voor lagere prijzen in Duitsland?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 10:25
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 21:42:
[...]

Dit zie je denk ik verkeerd op de site staat duidelijk :
Prijzen zijn in Euro's inclusief BTW. U betaalt geen extra abonnementskosten of
telefoontikken voor het gebruik van Demon DSL Express aan KPN Telecom.
Of bedoel je dan de normale telefoon aansluiting?

[ Voor 11% gewijzigd door Steefph op 06-08-2003 22:36 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Dat je een kabelabonnement nodig hebt is natuurlijk niet zo gek en dat je een KPN abonnement nodig hebt ook nog niet zo, maar dat het zo duur is, is (was!) wel gek.

Het valt me wel mee dat KPN heeft besloten om toch ADSL toe te staan op een belbudget abonnement. Dat scheelt weer bijna 8 Euro.

Leuk dat KPN zijn prijzen verlaagd, maar over de prijsontwikkeling van de ADSL abonnementen hoor ik weinig expliciet positiefs. Kan ik hieruit concluderen dat de prijzen niet zullen dalen?
Steef1983 schreef op 06 augustus 2003 @ 22:23:
Dit zie je denk ik verkeerd op de site staat duidelijk :

Prijzen zijn in Euro's inclusief BTW. U betaalt geen extra abonnementskosten of
telefoontikken voor het gebruik van Demon DSL Express aan KPN Telecom.

Of bedoel je dan de normale telefoon aansluiting?
Op de Demon site staat ook:
U dient zorg te dragen voor een analoge of ISDN telefoonlijn die aan de volgende eisen voldoet:

- KPN Telecom Belbudget, Belbasis of Belplus abonnement
- etc.
Ik denk dat ze bedoelen met die quote van jou, dat je naast het KPN abonnement niet extra aan KPN hoeft te betalen voor ADSL. Lekker vaag :Y)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 22:32 ]

• Steefph
  • Laatst online: 12-05 10:25
Wat ik dacht dat je bedoelde was:
dat je naast het adsl abbo ook nog eens de lijnkosten moest betalen |:(

Maar een vaste telefoon aansluiting thuis blijft, vind ik, toch altijd handig
(ookal heeft iedereen bijna tegenwoordig een mobiel)

Alles is terug te redeneren naar 4

• I_stealth_I
  • Laatst online: 16:15

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 22:23:
Dat je een kabelabonnement nodig hebt is natuurlijk niet zo gek en dat je een KPN abonnement nodig hebt ook nog niet zo, maar dat het zo duur is, is (was!) wel gek.

Het valt me wel mee dat KPN heeft besloten om toch ADSL toe te staan op een belbudget abonnement. Dat scheelt weer bijna 8 Euro.

Leuk dat KPN zijn prijzen verlaagd, maar over de prijsontwikkeling van de ADSL abonnementen hoor ik weinig expliciet positiefs. Kan ik hieruit concluderen dat de prijzen niet zullen dalen?

[...]

Op de Demon site staat ook:

[...]

Ik denk dat ze bedoelen met die quote van jou, dat je naast het KPN abonnement niet extra aan KPN hoeft te betalen voor ADSL. Lekker vaag :Y)
We hebben hier een apart telefoonnetwerk in dit landje. Er is vroeger gigatisch in geinvesteerd, maar het nu een oude zooi. Het net is nu zo'n beetje 30 jaar oud. Veel centrales worden al omgebouwd.

Het ziet er eerder naar uit dat het gelijk blijft, duurder gaat worden, dan goedkoper.

/dev/null

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 21:44
ADSL providers concureren meer op secundaire diensten.
let op goede service, newsservers, geen gezeik met grote downloads, stabiele verbinding.

oops, heb ik net perongeluk xs4all beschreven ;)

TheS4ndm4n#1919

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

RocketKoen schreef op 07 augustus 2003 @ 00:42:
ADSL providers concureren meer op secundaire diensten.
let op goede service, newsservers, geen gezeik met grote downloads, stabiele verbinding.

oops, heb ik net perongeluk xs4all beschreven ;)
Nee hoor, Demon :+

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58

qless

...vraag maar...

Ik denk dat de lijnkosten de grootste kostenpost zijn. Vroeger zat er tussen MXstream normaal en extra aan de KPN kant ook maar 15 gulden verschil in. (dacht ik uit mijn hoofd) dus extra snelheid is het probleem niet echt. Grootste kostenpost bij aanbieden ADSL is de huur van het KPN draadje, de lijn naar de centrale en de DSLAM apperatuur daar.

KPN heeft hier hierbij makkelijk, er lag al glasvezel van hun naar alle centrales, ze hebben zoveel klanten dat hun DSLAMS goed bezet zijn (dus lage kosten per klant) maar andere aanbieders hebben hier natuurlijk geen voordeel bij)

Website
Vliegende camera's: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Landbased camera's: Canon R6, Canon 5d2
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Fire69
  • Laatst online: 15:29
Beetje raar bij jullie in Nederland vind ik. Hier kan je ADSL hebben vanaf 35€, maar dan heb je wel 1Mbit/128K of zelf 3.3Mbit als je dicht genoeg bij de centrale woont.
(wel excl. lijnabbo, maar da's 12€ per maand dacht ik.)

Verwijderd

Zonnet heeft nu leuke actie lopen met een 512/128 abo voor 29 euro per maand. Heb je ook geen gezeik met KPN, want Zonnet werkt met versatel!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

Ik woon in Belgie (in the middle of nowhere) en heb een ADSL+ abbo bij Skynet. 39 euro voor 3mbit (downloaden tegen 350kb/s). Installatie is gratis zelf te doen (gewoon een splitstekker tussen je telefoonstekker en de telefoonaansluiting) en een modem moet je aankopen tegen een vriendelijke prijs. Zit zelf met zo´n Alcatel 510 geloof ik die omgebouwd is tot pro. Hangen 4 computers achter en 1 server. Nog nooit klachten gehad. Een ping binnen CS naar goede servers is vaak lager dan 20ms!!

Tja. Dus de schaal heeft er niet zo veel mee te maken he?! Kabel is hier over het algemeen nog sneller en even duur. Daarnaast heb je dus nog een goedkoper abbo bij Skynet en van vrienden hoor ik dat zij ook gemakkelijk downloaden tegen 180kb/s. De ping in spellen is identiek.

.

• Fire69
Eijkb schreef op 07 August 2003 @ 09:30:
Ik woon in Belgie (in the middle of nowhere) en heb een ADSL+ abbo bij Skynet. 39 euro voor 3mbit (downloaden tegen 350kb/s). Installatie is gratis zelf te doen (gewoon een splitstekker tussen je telefoonstekker en de telefoonaansluiting) en een modem moet je aankopen tegen een vriendelijke prijs. Zit zelf met zo´n Alcatel 510 geloof ik die omgebouwd is tot pro. Hangen 4 computers achter en 1 server. Nog nooit klachten gehad. Een ping binnen CS naar goede servers is vaak lager dan 20ms!!

Tja. Dus de schaal heeft er niet zo veel mee te maken he?! Kabel is hier over het algemeen nog sneller en even duur. Daarnaast heb je dus nog een goedkoper abbo bij Skynet en van vrienden hoor ik dat zij ook gemakkelijk downloaden tegen 180kb/s. De ping in spellen is identiek.
Belgium rulez. ;)
(qua breedband dan toch!)

Tja, ik vind het eerlijk gezegd echt wel afzetterij dat ze durven 35€ vragen voor een 512/128 verbinding. Kan je bijna even goed je 56K-modempje terug bovenhalen toch? :?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bijna wel ja, is maar het verschil tussen 4K en 55K/seconde en geen telefoontikken :O

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

TromboneFreakus schreef op 06 August 2003 @ 22:21:
Misschien telt de schaal van Nederland mee hierbij. Wellicht is het interessanter om - wanneer je toch veel moet investeren - je je richt op 80 Mln inwoners i.p.v. 16 miljoen. Op lokale schaal maakt dit geen donder uit natuurlijk, maar qua routers per km2 zou het wel kunnen uitmaken en zo kun je kosten besparen. Toch??

Of is dit een domme verklaring voor lagere prijzen in Duitsland?
Schaal maakt niet uit, bevolkingsdichtheid is wat telt. Die is in Nederland zo ongeveer het hoogste in de wereld. Het is dus gewoon één groot complot. Kijk in België waar ze lagere bevolkingsdichtheid hebben, en minder inwoners. Toch zijn de prijzen lager. Maarja in veel gebieden is KPN monopolist en dan krijg je dat soort gedrag, jammer dat de opta er niks aan doet, en zelfs claimt dat de prijzen te laag zijn :/

• Fire69
JvS schreef op 07 August 2003 @ 11:02:
bijna wel ja, is maar het verschil tussen 4K en 55K/seconde en geen telefoontikken :O
Was meer ironisch bedoeld hoor. ;)

Ik bedoel maar, waarom zo'n lage snelheden? Zitten al die provider met ondermaatse harwdware of zo?

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Fire69 schreef op 07 August 2003 @ 11:13:
[...]

Was meer ironisch bedoeld hoor. ;)

Ik bedoel maar, waarom zo'n lage snelheden? Zitten al die provider met ondermaatse harwdware of zo?
Welke lage snelheden :?

• elvis84
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Jongens, het verschil zit hem in de bandbreedte...de bevolkingsdichtheid is in belgie ongeveer even hoog als in nederland hoor!

In nederland hebben de meeste abo's nog fair use...om er voor te zorgen dat niet iedereen dan superveel gaat downloaden zijn de abo's niet supersnel. In belgie hebben ze wel snelle abo's maar als men een beetje veel gaat downloaden dan wordt men terug gezet naar een lagere snelheid of moet men extra bij gaan betalen.... ik dahct dat de limieten daar rond de 10-15gb per maand lagen. Ok niet iedereen trekt 15gb per maand, maar voor de mensen die dat wel doen ken je beter in nederland wonen...de rest: verhuis naar belgie!

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Verwijderd

GambitRS schreef op 06 augustus 2003 @ 21:56:
[...]

Dan kan je beter op kabelinternet overstappen. Als je geen vaste telefoonlijn hebt of wilt (is goedkoper dan mobiel dacht ik zo :+) moet je gaan kijken naar iets anders dan ADSL. Anders zit je standaard al rond de 50 euro (en nog steeds langzaam).
Een vaste telefoonlijn goedkoper als mobiel??? Ik bel gewoon via Vodafone, en ik bel niet echt veel. Voor 27 euro per maand mag ik 2 uur bellen (die 2 uur haal ik bij hoge uitzondering) en 25 SMS'jes versturen... Ik heb niet nagerekend wat me dit voor vast zou gaan kosten (is ook niet interessant, want ook al zou het goedkoper zijn: je wil toch een mobiel en dan kom je per saldo ineens weer goedkoper uit met alleen een mobiel.)

Voor steeds meer mensen brengt een vaste telefoon naast hun mobiele telefoon (vroeger zou je de volgorde omdraaien) alleen maar extra kosten met zich mee, tenzij ze echt heel erg veel bellen.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 11:24:
[...]

Een vaste telefoonlijn goedkoper als mobiel??? Ik bel gewoon via Vodafone, en ik bel niet echt veel. Voor 27 euro per maand mag ik 2 uur bellen (die 2 uur haal ik bij hoge uitzondering) en 25 SMS'jes versturen... Ik heb niet nagerekend wat me dit voor vast zou gaan kosten (is ook niet interessant, want ook al zou het goedkoper zijn: je wil toch een mobiel en dan kom je per saldo ineens weer goedkoper uit met alleen een mobiel.)

Voor steeds meer mensen brengt een vaste telefoon naast hun mobiele telefoon (vroeger zou je de volgorde omdraaien) alleen maar extra kosten met zich mee, tenzij ze echt heel erg veel bellen.
Een telefoon gebruik je niet alleen om zelf te bellen, maar ook om gebeld te worden. Daarom heb ik ook een vaste telefoon. en het abo daarvan wordt betaald door m'n werk dus dat scheelt weer :+

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 23:57

fcs

JvS schreef op 06 August 2003 @ 21:51:
Zon famely breedband via versatel, 34 euro per maand en volgens mij kan je je telefoonlijn opzeggen

512/128
klopt. Je hebt geen telefoon lijn nodig bij kpn als je via versatel gaat.
Zij nemen de lijn dan over, als je kiest voor alleen internet en geen voice, dan zal de voice dienst bij kpn opgezegd worden.

Best wel ok. Er zijn weinig andere providers die lage abbo aanbieden, anders heb je misschien nog de optie via kabel te gaan.... zijn ook relatief laag qua abbonements kosten.

• Fire69
512/128... :/
elvis84 schreef op 07 August 2003 @ 11:23:
Jongens, het verschil zit hem in de bandbreedte...de bevolkingsdichtheid is in belgie ongeveer even hoog als in nederland hoor!

In nederland hebben de meeste abo's nog fair use...om er voor te zorgen dat niet iedereen dan superveel gaat downloaden zijn de abo's niet supersnel. In belgie hebben ze wel snelle abo's maar als men een beetje veel gaat downloaden dan wordt men terug gezet naar een lagere snelheid of moet men extra bij gaan betalen.... ik dahct dat de limieten daar rond de 10-15gb per maand lagen. Ok niet iedereen trekt 15gb per maand, maar voor de mensen die dat wel doen ken je beter in nederland wonen...de rest: verhuis naar belgie!
Inderdaad, da's wel juist, hier zijn de meesten al beperkt tot 10Gb. Bij kabel wordt 's nachts wel maar 50% gerekend, dus theoretisch zit je aan 20Gb.

Maar ik haal hier dus wel tot 700Kb/s.

Vandaar dus mijn opmerking over de lage snelheden. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Fire69 op 07-08-2003 11:40 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Het is algemeen bekend dat Studenten cheapass internet hebben als het door de overheid word verzorgd. Je zult nu wel geen student meer zijn en helaas is het voor particulieren een ander verhaal.
Ik zou maar al te graag willen dat het mij 35 euro zou kosten om zonder datalimiet een 100mbit verbinding thuis te hebben. Daar zou ik zelfs 100euro voor over hebben ;)

Ik denk dat ze mogelijk onderlinge afspraken hebben lopen van een minimum bedrag, als je zoveel met elkaar gaat concureren dan verdien je er uiteindelijk zelf ook geen zak meer aan.

Als je het nog moet aanvragen dan kan ik je een provider als bijvoorbeeld Demon aanraden wat via BBNet gaat. Niet dat het zo goedkoop is als je voorheen had, maar je zult van de stabiliteit en de snelheid in ieder geval geent eleurstelling krijgen, wat ik nu wel heb zoals vele andere mensen die via KNP adsl hebben lopen :|

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

elvis84 schreef op 07 augustus 2003 @ 11:23:

Volgens mij vergis jij je in de bevolkingsdichtheid, in Nederland is die wel degelijk een stukkie hoger dan in belgië.

• elvis84
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Oscar Mopperkont schreef op 07 August 2003 @ 11:59:
[...]

Volgens mij vergis jij je in de bevolkingsdichtheid, in Nederland is die wel degelijk een stukkie hoger dan in belgië.
ja het scheelt wel iets 130 inwoners per vierkante KILOmeter, maar belgie is toch wel nummero 2 op de ranglijst van dichtbevolkste europees landen... dus zweden is nog lager, en heb je daar de snelheden en dataverkeer wel eens gezien...

dat moeten we hier hebben! :)

[ Voor 4% gewijzigd door elvis84 op 08-08-2003 17:00 . Reden: :) ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dus zweden is nog lager, en heb je daar de snelheden en dataverkeer wel eens gezien...
op sommige plekken ja. Ook niet overal in de VS hebben ze 10mbit kabel liggen hoor. Iedereen verkijkt zich altijd op de niet overal leverbare dingen, terwijl adsl goed beschikbaar is

Verwijderd

Fire69 schreef op 07 augustus 2003 @ 11:13:
[...]
omdat bandbreedte nou eenmaal geld kost...

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

D'r zijn wel hogere snelheden leverbaar hoor. Veel providers gaan tot 8 mbit. Daar betaal je ook wel voor, maar tussen 512 kbit en 8 mbit zitten wel meer snelheden.

• Thunder
  • Niet online
Is't ook niet zo dat de bedrijven die in België breedband leveren ook nog steeds staatsbedrijven zijn? Die hebben dan natuurlijk weer het voordeel dat geen winst hoeven te maken :)
Waardoor je het dus weer goedkoper aan kan bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Thunder op 07-08-2003 19:48 ]

Verwijderd

Thunder schreef op 07 August 2003 @ 19:48:
Is't ook niet zo dat de bedrijven die in België breedband leveren ook nog steeds staatsbedrijven zijn? Die hebben dan natuurlijk weer het voordeel dat geen winst hoeven te maken :)
Hebben we hier een Tweaker die dit idee in kan brengen in de 2e kamer?

• Thunder
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 20:02:
[...]
Hebben we hier een Tweaker die dit idee in kan brengen in de 2e kamer?
Denk niet dat je deze regering zover kan krijgen de privatisatie van de KPN terug te draaien :o :P

Verwijderd

Tjah, aan de privatisering KPN en NS hebben we niet zoveel gehad.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Vorige week wilde ik een nieuwe ADSL aansluiting aanvragen. Wachttijd 4 weken!
Meerdere providers gebeld en telkens hetzelfde antwoord: "Het ligt aan de KPN"
Belachelijk toch zoiets moet toch in 1 week kunnen?

Je kunt inderdaad wel om KPN heen maar dan moet KPN jouw ADSL lijn omzetten naar een andere telecom provider en daar doen ze dus ook 4 weken over.

KPN frustreerd op alle mogelijke manieren een snelle aansluiting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 11:24:
[...]

Gelul, want er is geen GSM abbo en die komt er waarschijnlijk ook niet die goedkoper is als je lokaal belt dan een vaste telefoon.
Verder vergeet je nog een belangrijk ding: Iemand die alleen maar mobiel bereikbaar is omdat die zijn vaste abbo zo duur vindt zal ik zo weinig als maar mogelijk bellen.
Omdat diegene zonodig geen vaste tellijn wil hebben moet ik dan maar duur naar hem of haar bellen??
Nou, dacht het niet!!

Verwijderd

Fire69 schreef op 07 August 2003 @ 11:37:
[...]

512/128... :/

[...]

Inderdaad, da's wel juist, hier zijn de meesten al beperkt tot 10Gb. Bij kabel wordt 's nachts wel maar 50% gerekend, dus theoretisch zit je aan 20Gb.

Maar ik haal hier dus wel tot 700Kb/s.

Vandaar dus mijn opmerking over de lage snelheden. :)
Hmmm, in 1e instantie heb je wel gelijk maar als je dan die limiet hebt bereikt?
Terwijl jij moet gaan dokken download ik nog ff 30 GB erbij >:)

Je hebt gelijk dat 700k/s errug vlot en lekkah is maar een downloadlimiet vind ik een groter bezwaar dan de snelheid moet ik zeggen.

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Wat veel geld kost voor de providers is het maandelijkse dataverkeer.
Voorbeeld: Xs4All heeft 50 GB beschikbaar gesteld voor 10 gebruikers, dat betekend dus 5 GB per gebruiker. Gebruiker 1 surft en chat wat, Gebruiker 1 verbruikt 2 GB per maand. Gebruiker 9 is een echte downloader en die moet ook bijna alles hebben. Gebruiker 9 verbruikt 18 GB per maand.

Ook omdat het Nederlandse ADSL verkeer van enige kwaliteit is, en omdat de upstream in Nederland aardig duur is (upstream voor KPN naar het internet). Wat ook een oplossing kan zijn is het PEEREN van de ADSL netwerken en dan gezamelijk upstream inkomen. (Bv, KPN ADSL, BBNED, Tiscali Wholesale). Het zou een hoop kosten schelen en de prijzen kunnen omlaag. (Voorlopig wordt dat alleen door KPN gedaan, waarvan BBNED dan een afnemer is, een punt dat eventueel veranderd kan worden.)

Het basis abbo is bij KPN ADSL op 768/128 en bij BBNED op 1024/512 voor dezelfde prijs. De prijs is het verschil en natuurlijk dat veel mensen KPN ADSL "vertrouwen". Een noob zal bv automatisch voor Planet Internet, Het Net of Xs4All kiezen omdat ze met KPN werken. Ook omdat KPN marktleider is wordt het ze erg makkelijk gemaakt om de prijzen hoog te houden voor het leveren van te "weinig" breedband. Ook speelt KPN lekker mee door het moeilijk maken van wisselen van ADSL Provider. Hier zou een eenvoedig procedure voor beschikbaar moeten zijn. (Dat mag de OPTA verder afhandelen).

;)

[ Voor 15% gewijzigd door vanke014 op 08-08-2003 10:33 ]

• Fire69
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 10:10:
[...]

Hmmm, in 1e instantie heb je wel gelijk maar als je dan die limiet hebt bereikt?
Terwijl jij moet gaan dokken download ik nog ff 30 GB erbij >:)

Je hebt gelijk dat 700k/s errug vlot en lekkah is maar een downloadlimiet vind ik een groter bezwaar dan de snelheid moet ik zeggen.
Tja, da's een afweging die je zelfs moet maken natuurlijk.
Ik ben niet zo'n super-heavy DL'ers, normaal kom ik wel toe met 20gig.
En anders kan ik nog altijd voor 10€ 20gig bijkopen. ;)

• Fire69
Thunder schreef op 07 August 2003 @ 19:48:
Da's maar voor 1/de juist. :)
Telenet (bijna monopolie qua kabel) is privé.
Adsl heb je meerdere providers (minimum dat ik hier al gezien heb is 1024/128), maar volgens mij werken die allemaal op lijnen van Belgacom.
Belgacom was staatsbedrijf, maar is nu voor 4/5de geprivatiseerd.

Dus er moet hier ook aardig winst gemaakt worden.
Telenet heeft zelfs op het randje van faillisement gestaan, maar heeft op het laatste nippertje nog een miljarden-lening gekregen.

• Nulnulnix
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 10:07:
[...]

Gelul, want er is geen GSM abbo en die komt er waarschijnlijk ook niet die goedkoper is als je lokaal belt dan een vaste telefoon.
Verder vergeet je nog een belangrijk ding: Iemand die alleen maar mobiel bereikbaar is omdat die zijn vaste abbo zo duur vindt zal ik zo weinig als maar mogelijk bellen.
Omdat diegene zonodig geen vaste tellijn wil hebben moet ik dan maar duur naar hem of haar bellen??
Nou, dacht het niet!!
Beetje kortzichtig vindt je ook niet?

Je zou ook het volgende kunnen redeneren: "Ik heb nu toch een mobiele telefoon, dus waarom nog de vaste lijn houden?". En bij mij was ook nog het geval dat mijn gesprekskosten beduidend lager waren dan de abbonementskosten, plus het feit dat ik voor mijn werk veel van huis ben. En waarom voor iets betalen wat je toch niet/nauwelijks gebruikt?
Daarom heb ik dus mijn vaste verbinding opgezegd.
Ik ben te bereiken via m'n GSM, da's idd duurder. Maar ik word dan niet veel meer gebeld en het zullen zeker geen uren durende gesprekken worden >:) .

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Nulnulnix schreef op 08 augustus 2003 @ 10:44:
[...]

Beetje kortzichtig vindt je ook niet?

Je zou ook het volgende kunnen redeneren: "Ik heb nu toch een mobiele telefoon, dus waarom nog de vaste lijn houden?". En bij mij was ook nog het geval dat mijn gesprekskosten beduidend lager waren dan de abbonementskosten, plus het feit dat ik voor mijn werk veel van huis ben. En waarom voor iets betalen wat je toch niet/nauwelijks gebruikt?
Daarom heb ik dus mijn vaste verbinding opgezegd.
Ik ben te bereiken via m'n GSM, da's idd duurder. Maar ik word dan niet veel meer gebeld en het zullen zeker geen uren durende gesprekken worden >:) .
Dus vertel je nu jouw situatie en ik blijkbaar de mijne.
hoe kun je dan tegen mij zeggen dat ik kortzichtig ben?

• Nulnulnix
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Wat ik bedoel te zeggen is dat niet elke situatie voor iedereen van toepassing is. En het kwam op mij over dat je jouw situatie generaliseerde...

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

elvis84 schreef op 07 augustus 2003 @ 18:10:
ja het scheelt wel iets 130 inwoners per vierkante meter,[..]
Overdrijven is ook een vak he! ;) :+

Verwijderd

Nulnulnix schreef op 08 August 2003 @ 11:08:
Wat ik bedoel te zeggen is dat niet elke situatie voor iedereen van toepassing is. En het kwam op mij over dat je jouw situatie generaliseerde...
Ohhnee, zeker niet en dat ben ik ook helemaal niet van plan en je reageerd correct op mij moet ik zeggen dus doe ik dat ook zodat er geen ev. flame kan ontstaan...
Bij deze .... ;)

• elvis84
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 11:24:
[...]

Overdrijven is ook een vak he! ;) :+
:X

nouja ik ben niet de enigste die het niet doorhad :Z

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MyCom gaat ook eigen adsl aanbieden onder de naam MyAdsl

Ben benieuwd naar de prijzen. Ik weet dat de 8mbit 79 euro gaat kosten per maand.

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18

japaveh

Jield BV

Ik zit hier in belgie met internet via Xs4all. Zij bieden in de grote steden (antwerpen iig) adsl (Rocket) aan via het oude netwerk van KPN (netnet heette dat geloof ik) Ik heb nu een abo voor 41 euro/maand en een down/upload van 8Mbit/384kbit en ik haal bijna altijd snelheden van >800kbyte/sec. Dus niet alle ADSL hiero gaat via het netwerk van belgacom.

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:18

japaveh

Jield BV

verkeerde knopje, sorry

[ Voor 94% gewijzigd door japaveh op 08-08-2003 17:18 . Reden: quote ipv wijzig ]

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Verwijderd

Ik hoorde dat versatel wel met een abbo van E20 gaat komen, iig dat stond gister op teletext van essent info tv

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 14:33
Riesjard schreef op 08 August 2003 @ 17:04:
MyCom gaat ook eigen adsl aanbieden onder de naam MyAdsl

Ben benieuwd naar de prijzen. Ik weet dat de 8mbit 79 euro gaat kosten per maand.
De prijzen staan inmiddels op de website

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Plex DSL 8mbit 1:1 ADSL voor € 38,- per maand :9
Plex DSL 2mbit/2mbit 1:1 SDSL voor € 38,- per maand :9

installatiekosten € 109,- all + 105,- voor 't modem, verder all in :9~

Helaas alleen hier in de buurt te krijgen... en met een datalimiet van 3,5 gb...
maar als je diezelfde 2mbit lijn ADSL wilt hebben moet je € 65,- p/m betalen voor 50gb datalimiet... :9~

die prijzen vallen hier goed mee hoor...
bedrijven moeten trouwens € 500,- installatiekosten dokken, maar dan krijg je wel een Cisco router + een hotspare van Plex... :9~

[ Voor 20% gewijzigd door zwahiel op 18-08-2003 01:47 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Twee Dee
  • Laatst online: 12:26

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Een reactie op een berichtje van een tijd terug, maar ik denk dat het nog best in dit topic terecht kan...
rally schreef op 06 August 2003 @ 21:44:
Je kunt ADSL tegenwoordig ook bestellen op een belbudget lijn. Scheelt toch weer iets in de abonnementskosten van de KPN.
Verder kun je na een jaar de telefoonlijn opzeggen, maar het ADSL signaal behouden :)
Weet iemand of dit werkelijk zo is... En kan je dan ook gebruik maken van bijvoorbeeld Tele2.
Ik heb namelijk net een nieuw huis waar ik een BelBasis abo heb genomen, omdat er op de KPN-site staat dat je bij BelBudget geen gebruik kan maken van 'andere' telecomaanbieders. Ook heb ik ADSL van Speedlinq.

edit:
Laat maar zitten, ik heb het al gevonden, nota bene op de Tele2-site: |:(
Met een BelBudget abonnement kunt u geen gebruik maken van Tele2. KPN Telecom heeft bij dit abonnement de aansluitingen geblokkeerd voor alle carrier select codes (o.a. 16-0-2).
Ik ga maar eens slapen...

[ Voor 29% gewijzigd door Twee Dee op 18-08-2003 02:22 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Naar aanleiding van topictitel:

misschien wel....
zie: Zon budget ADSL voor 20 euro per maand!

(Zonnet zegt dat ze haar marktaandeel wil vergroten)

Verwijderd

De prijzen van ADSL vallen mij ook nog erg zwaar tegen. Laatst voor een vriendin van me gaan shoppen voor een ADSL-light abbo, omdat de internetverbinding niet te duur mocht worden en toch niet zwaar gebruikt zou gaan worden.

Het valt erg op, dat de prijzen nagenoeg bij alle bekende aanbieders ongeveer gelijk liggen. Het gaat om ADSL via KPN, even voor de duidelijkheid. Zowel Tiscali, Zonnet als HCC-net vragen 34,95 per maand. XS4-all zit er net iets boven met 36,95 per maand. Op zich nog wel redelijk, maar voor dat geld heb je dus een 256/64 verbinding met fair use policy, dat is niet echt om over naar huis te schrijven/e-mailen.

Wat mij ook opvalt, zijn de torenhoge aansluitkosten. 74,95 moeten ze daarvoor hebben. Als ik dat ga vergelijken met mijn ISP (@home net onder Tilburg), kom ik op een verschil van ongeveer 50 euro in het nadeel van KPN-ADSL voor zo'n doe-het-zelf starterspakket. Over het modem hebben we het even niet, want dat zat bij mij in de abbo-kosten verwerkt. En nu we toch aan het vergelijken zijn: Ook de abbo's zijn in vergelijking erg duur. Bij mijn ISP heb ik voor 50 euro/maand een verbinding met 3,8 Mb down en ik dacht 128 kb up, zonder datalimiet, dus ook gewoon een fair use policy. Voor ADSL ben je dat bedrag al bijna kwijt voor een 768/128 abbo! Mijn oom heeft zelfs een abbo bij dezelfde ISP als wij thuis, maar dan de light-versie. Dat kost iets meer dan 30 euro per maand, en daarvoor krijg je echt een veel snellere verbinding als de 256/64 die ik hierboven noem.

Ik snap niet helemaal, waarom internetten via een goede kabelexploitant zoveel goedkoper en sneller kan als via KPN-ADSL. Waar liggen die extreme meer-kosten van ADSL dan ten opzichte van kabel? Niet in het dataverkeer natuurlijk, want dat moeten ze bij bijvoorbeeld @home ook gewoon betalen. De bekabeling ligt ook al tot in je huis, dus daar gaan ook niet echt extra kosten inzitten.
Pagina: 1