Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Lan Switch aansluiten op de PSU

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil een Switch aansluiten op mijn PSU. Nou is het een 8 ports linkpro switch met daarop een ingang waarbij staat dat die DC 7,5 V. Nou zat ik te denken dat ik dit ook kan aansluiten op de PSU mbv een molex stekkertje.
Ik wilde de 5 en de 7 bundelen => 12 Volt. En dan een Weerstandje naar de aarde. Mijn vraag is dan ook. Kan dit, is dit eerder gedaan want ik kon niks vinden in de search. En heeft iemand nog tips?
bvd

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
je switch heeft 7.5V nodig, en jij gaat er 12V opzetten?

Als je een beetje van elektronica kent is het mogelijk om die 12V naar 7.5V te krijgen, maar ik zou zeker geen 12V op je switch zetten hoor!!!

• DRaakje
  • Niet online
Dikke Foaf schreef op 06 augustus 2003 @ 13:04:
je switch heeft 7.5V nodig, en jij gaat er 12V opzetten?

Als je een beetje van elektronica kent is het mogelijk om die 12V naar 7.5V te krijgen, maar ik zou zeker geen 12V op je switch zetten hoor!!!
Ik wilde de 5 en de 7 bundelen => 12 Volt. En dan een Weerstandje naar de aarde

Volgens mij krijg je dan een voltage op je switch toch? ownee, moet niet naar de aarde maar gewoon paralel...

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:50
als je dat ding gewoon 7v voedt werkt het 99 van de 100x ook goed.

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 23:58

Hazzz-E

Que?

eeehm

7 volt uit een voeding??

Naar mijn weten komt daar nog altijd 5 en 12 volt uit...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 22:40
Hé, ik wou ook 7V zeggen :)

12V als + en 5V als -
= 7V :)

[ Voor 35% gewijzigd door D-Three op 06-08-2003 13:12 ]

• Dikke Foaf
Uit je molex komt trouwens 5V en 12V, dus ik weet niet waar jij die 7V uit je molex gaat halen, wel kan je de 5V en 12V in antiserie zetten, zo bekom je ook 7V.
En het is zeer waarschijnlijk dat je switch op die spanning nog wel zal werken.

Alleen zie ik niet waarvoor die weerstand naar de aarde nodig is???

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

eem weerstand parallel zetten aan de 12v die je op je switch zet heeft geen nut, op die manier blijft de spanning op je switch toch 12 V! In serie zou wel kunnen, maar dan moet je de exacte stroom weten die je switch trekt en zou deze die stroom ook continu moeten trekken.

Maar hoezo de 5 en de 7 bundelen? In je molexen zit 5 en 12 8)7

edit:
ok, iedereen postte even tegelijkertijd hetzefde ongeveer

[ Voor 50% gewijzigd door floriske.nl op 06-08-2003 13:21 ]

• DRaakje
  • Niet online
ik kan dus het beste de 5 en de 12 bundelen => 7 volt die dan voldoen de zou moeten zijn voor de switch?

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

maar als je 5 als- en 12 als + gaat gebruiken loop je wel een risico!! Mocht je 5 volt lijn wegvallen dan heb je kans dat er 12V op je switch komt te staan en dat wil je ook weer niet denk ik zo ;)

waarom niet met een zenerdiode werken o.i.d.????

[ Voor 68% gewijzigd door floriske.nl op 06-08-2003 13:21 ]

• Dikke Foaf
Als ik je uitleg zo hoor, kan je er beter met je handen afblijven, en mooi de adapter blijven gebruiken die bij je switch zit.
Zorg eerst dat je weet waarover je praat, alvorens je ermee gaat kloten, je zou niet de eerste zijn die daarmee z'n voeding opblaast, leer eerst wat een bron is, wat een verbruiker is, bronnen in serie, bronnen parallel, antiserie, enz...

Ik zou ook niet inzien waarom je switch mee zou moeten schakelen met je computer, meestal is dat NIET de bedoeling, en blijft een switch constant doordraaien.

Als je 'm echt wil meeschakelen, gebruik dan de 5V op je usb poort om een relaiske aan te trekken dat de 220V van de adapter van je switch inschakelt. Da's nog veiliger ook, denk maar eens aan een UTP, die een spanningspiek te verwerken krijgt (bliksem dus) dat komt in je switch terecht, die slaat door, en de spanning komt op de voeding terecht, voeding kapot, rest van de pc prolly ook, enz...

[ Voor 48% gewijzigd door Dikke Foaf op 06-08-2003 13:22 ]

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Ik snap ook niet waarom je dit zo wil. Iig had je dan beter een PCI-switch kunnen kopen ofsow.

Ik zou het gewoon lekker met de adapter doen want er wil nog wel is een stroompiek ofzo zijn en dan heb je misschien een geroosterde switch en dat is iets dat je niet wilt lijkt me zo..

• DRaakje
  • Niet online
ik wil dit doen omdat ik het hele zooitje in 1 kastje wil bouwen. En die tranfsormater/stekker van die switch is een gigantische unit!!

• Dikke Foaf
ga je nog spijt van krijgen vermoed ik, maarja, als je het echt wil, dan kunnen wij je niet tegenhouden.
Een switch moet voor mij los staan, zodat hij te verplaatsen is en een aparte voeding hebben. Als het trouwens zo'n grote transfo is, dan moet het toch een bangelijk grote switch zijn???
Mijn trafo is 5*8*8cm, zo geweldig groot vind ik dat toch niet hoor (ook 8-poort switchje)

• DRaakje
  • Niet online
wel als je alles in een kastje van 30*20*11 wilt bouwen! ;)
Ben trouwens net naar de electronica winkel geweest en die vertelde dat het best kon alleen dat ik even trafo en voeding mee moest nemen voor het amperage!

Verwijderd

DRaakje schreef op 06 August 2003 @ 14:35:
wel als je alles in een kastje van 30*20*11 wilt bouwen! ;)
Ben trouwens net naar de electronica winkel geweest en die vertelde dat het best kon alleen dat ik even trafo en voeding mee moest nemen voor het amperage!
Vertelde de electronicawinkel dat??? :?

Hoe ga je het nu doen dan? 7 Volt geven of nog een andere manier?

Verwijderd

7V maken van 12V en 5V is een aardige opossing voor een fan of een lampje oid, maar dat kun je niet toepassen voor apparaten die een voedingsnul nodig hebben.

• DRaakje
  • Niet online
Ze vertelde niet hoe ze het wilde doen, maar wel dat het mogelijk zou zijn. Was een beetje afhankelijk van het amperage en de voeding...

• Dikke Foaf
Je gaat het dus laten doen?
Die switch zal niet veel ampéres trekken hoor, dus volgens mij kan het wel op de 7V van je molex, maar ik zou het niet doen.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Je kunt toch dmv een spannings regelaar 7.5V uit je 12V toveren?

• jvvv
  • Laatst online: 04-11 05:50
insan1ty schreef op 06 August 2003 @ 15:59:
Je kunt toch dmv een spannings regelaar 7.5V uit je 12V toveren?
Zou ik niet, doen. dit zorgt voor wat warmte, soldeerwerk( wat je veronderstel ik niet kan) enz. Als je zegt dat die voeding te groot is, kan je ff bij conrad naar dit blokje zien. Kan 7.5V aan tot 1,5A.

STEKKERNETVOEDING SNG 1500/12 (zoeken bij conrad.nl )

Deze lus je dan door naar de 220V van je voeding en maak je in je pc ff vast.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/8D/8D5A953E92075FB0E10000000A010251.JPG

Als je hem sloopt zal ie nog kleiner zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jvvv op 06-08-2003 16:38 ]

• DRaakje
  • Niet online
Kommop mensen waar is jullie gevoel voor avontuur. Ik ga het gewoon proberen. :)

Verwijderd

Ehm, ik denk niet echt dat het handig is om em aan te sluiten op de 5V en de 12V. De randaarde van dat ding wordt dan +5V, en de randaarde van de kabels die je erin stopt is [theoretisch gezien dan] 0V

• jvvv
  • Laatst online: 04-11 05:50
Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 16:47:
Ehm, ik denk niet echt dat het handig is om em aan te sluiten op de 5V en de 12V. De randaarde van dat ding wordt dan +5V, en de randaarde van de kabels die je erin stopt is [theoretisch gezien dan] 0V
Sowiezo denk ik dat je psu geen 0.5A hierop ziet zitten.

edit: als dit je hub is of gelijkaardige: http://www.linkpro.com.tw/dm/sh-9208r.pdf dan trekt ie max 1A, wat veel is voor een 7V truk met je PSU.

[ Voor 17% gewijzigd door jvvv op 06-08-2003 16:55 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 15:12:
7V maken van 12V en 5V is een aardige opossing voor een fan of een lampje oid, maar dat kun je niet toepassen voor apparaten die een voedingsnul nodig hebben.
Om deze reden denk ik ook dat het niet mogelijk is...
De switch gebruikt de 'min' niet alleen voor het spanningsverschil tussen de + en - maar ook als voedingsnul. Dus als bij jou die voedingsnul 5 Volt is, lijkt me dat funest voor je switch

Al met al een groot risico dat het niet gaat werken/ je jouw switch gaat slopen... :)

ik zou voor de Netstekkeradapter oplossing van JVVV gaan

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 06-08-2003 17:19 ]

[Specs]

Verwijderd

DRaakje schreef op 06 August 2003 @ 16:43:
Kommop mensen waar is jullie gevoel voor avontuur. Ik ga het gewoon proberen. :)
Gevoel voor avontuur is niet hetzelfde als onbezonnen te werk gaan...

Verwijderd

Houden jullie er wel rekening mee dat die switch waarschijnlijk (zoals iig netwerkapparatuur betaamd) geaard is? Hij zal dan ook aan zijn GND/nul een verbinding hebben met de aarde van het netwerk. Als je door gebruik te maken van +5 en +12V -> 7V spanningsverschil die switch gaat aansluiten, dan wordt feitelijk de +5 kortgesloten met de GND.

Je kunt beter een voltageregulator op de 12V aansluiten en aftrimmen op 7,5V -> zie LM fanbus. Of je sloopt je huidige adapter uit elkaar en monteert die in je PC.

edit: ik ben laat en moet wat meer F5 drukken... * koffie ;) *

Toevoeging:
Als je dan toch op zoek bent naar kant-en-klaar oplossingen: bij Conrad verkopen ze een compleet afgemonteerde DC regelaar (Artikelnr.: 967890 - 8B) voor € 11,50. Deze kan je in een slot plaatsen (of geisoleerd! in je kast op een andere plaats). Kenmerken: LM 317 regelaar · Instelbare spanning (3/4,5/5/6/7,5 /9/12 V) · Max. uitgangsstroomsterkte 2,2 A bij 12 V. PDF's: http://www.produktinfo.co...lc.cgi?art=967890&lang=nl

Reactie op ANdrode hieronder:
"5 V en 12 V -> 7 V delta V.. werkt imho"
Dat komt omdat een ventilator geisoleerd is. De min of plus draad zitten niet verbonden met de behuizing. De ventilator kun je dan wel aansluiten tussen +5V en +12V (zodat de +5V als een soort schijnaarde werkt) zonder kortsluiting te veroorzaken. Zie mijn (late) uitleg hierboven en de reacties daarboven.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 20:00 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
-5 V en +12V -> 17 V... gaat niet werken.
5 V en 12 V -> 7 V delta V.. werkt imho.
5V + 12V met elkaar verbinden = dode voeding + niet meer opstartende pc...

Verwijderd

ANdrode schreef op 06 August 2003 @ 18:51:

5 V en 12 V -> 7 V delta V.. werkt imho.
Zou ik toch het draadje nog es goed lezen....

• DRaakje
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 17:23:
Als je dan toch op zoek bent naar kant-en-klaar oplossingen: bij Conrad verkopen ze een compleet afgemonteerde DC regelaar (Artikelnr.: 967890 - 8B) voor € 11,50. Deze kan je in een slot plaatsen (of geisoleerd! in je kast op een andere plaats). Kenmerken: LM 317 regelaar · Instelbare spanning (3/4,5/5/6/7,5 /9/12 V) · Max. uitgangsstroomsterkte 2,2 A bij 12 V. PDF's: http://www.produktinfo.co...lc.cgi?art=967890&lang=nl
Kijk hier hebben we wat aan dit is precies wat ik zocht _/-\o_
De switch trekt 1 ampere terwijl dit ding 2.2 aankan. Past ie de amperage automatisch aan? Volgens mij wel. Maar kan iemand dat even bevestigen?
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 17:22:
Gevoel voor avontuur is niet hetzelfde als onbezonnen te werk gaan...
Waarom dacht je dat ik het eerst hier vraag? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door DRaakje op 07-08-2003 00:53 ]

Verwijderd

De switch trekt 1 ampere terwijl dit ding 2.2 aankan. Past ie de amperage automatisch aan? Volgens mij wel. Maar kan iemand dat even bevestigen?
De vuistregel voor voedingen: Volt moet gelijk zijn, Ampere moet minstens gelijk en liever groter zijn als de belasting.
In dit geval voldoet de voeding prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 00:59 ]

Verwijderd

DRaakje schreef op 07 August 2003 @ 00:47:
[...]

Waarom dacht je dat ik het eerst hier vraag? 8)7
DRaakje schreef op 06 August 2003 @ 16:43:
Kommop mensen waar is jullie gevoel voor avontuur. Ik ga het gewoon proberen.

Probeer er dan gelijk achter te komen wat het verschil tussen een vraag en een stelling is.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:28
Sorry voor het kickje maar ik vroeg me af of het gelukt is met die regulator??

Verwijderd

Natuurlijk gaat dat lukken met die regulator. Het wordt juist speciaal voor dat doel ook verkocht bij Conrad - en vanwege de vele vragen die mensen hadden naar externe voedingen etc heb ik het zelfs opgenomen in m'n Howto/Faq topic: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts : # Voeding via de interne PC voeding Aldaar kun je ook het schema vinden om hem zelf te maken van een paar weerstandjes, een LM317 en filtercondensators.
Pagina: 1