Toon posts:

[Server] Advies nieuwe server MKB

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Allereerst, ja ik heb deze en deze gelezen, maar biede vragen wijken nogal (1st colo, 2nd te klein) af van wat ik graag zou willen weten. De links naar de topics in de FAQ zijn helaas te oud om echt van nut te zijn en met de search vond ik niet veel meer.

Situatie is alsvolgt, we hebben hier draaiend NT4 netwerk, wat nu enigsinds begint te verouderen. HP Netserver E60 als DC + Fileserver, HP Netserver E45 als BDC, Exchange en Proxy server. Ongeveer 15 workstations nu, een mix van HP Vectra's draaiend onder hoofdzakelijk Win98. Aangezien dat nu niet meer voldoet en we voorbereidingen moeten treffen voor Exact Globe, hadden we het plan het dan maar in 1 keer te doen. Oftewel, nieuwe workstations + nieuwe server(s).

Hoplakee.

Mijn vraag aan de wijze dames en heren hier is, wat voor server(s?) zouden jullie aanraden bij dit gebruik:
- 15 clients (meeste winxp, paar win98)
- 10 concurrent exchange users
- 250 avg file shares open (Exact word nu grotendeels van server gestart, 75+ veel gebruikte, xref excel sheets)
- 5 sporadische gebruikers van inet (hardware router aanwezig)
- 10 intensieve gebruikers SQL DB (moet nog gemaakt worden, in de orde van grote van 50 tabellen (10kol, 500entries) welke tamelijk veel gecrossreferenced worden)

Het gaat trouwens iig een merkserver worden, verder win ik ook advies in van onze lokale IT 'partner' en ik paas deze vraag eens langs Dell en ik heb zelf wel een idee, maar graag hoor ik van de (hopelijk?) onafhankelijke experts hier wat men adviseerd, zodat ik een zo totaal mogelijk plaatje kan krijgen :)

Ik dacht zelf aan SBS omdat daar alles inzit wat ik nodig heb, onze clients niet boven de 50 uit gaan komen en ik 1 server genoeg acht. Bovendien heeft SBS2K een 100€ SA aanbieding, dus dan kunnen we relatief cheap naar SBS2K3 eind van het jaar ;)

Oh voor de toekomst zal er waarschijnlijk weinig veranderen behalve:
- SQL DB zal intensiever gebruikt worden, door Exact Globe
- file shares zullen afnemen doordat ons data systeem van excel naar sql gaat
Kwa users zal het voor de komende jaren gelijk blijven (give or take a few). Geld maakt niet heel veel uit, zolang de server maar niet over de top is. Moet er minimaal 3 jaar kunnen staan.

Waar ik nu aan denk is ongeveer iets in de orde van : 2.4Xeon, 1GB RAM, 3x36GB SCSI op Raid5...

Alvast hartelijke bedankt voor jullie info en ik hoop dat PNS de goede plek was, anders bied ik mijn verontschuldigingen aan en wacht ik op de move ;)

Groeten,

Joris.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 13:02 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 18:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

* Equator zou kijken naar HP/Compaq DL380.
Is er in meerdere varianten verkrijgbaar, en niet een enorme overkill.
In weze zou een DL360 net voldoende zijn, maar die heeft niet zoveel ruimte voor disken.
De DL380 kan 6 disken aan.
2 stuks in Mirror --> Systemdisk
4 stuks in Raid5 --> data

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
hele nette oplossing die cyberj geeft. Maar ik zou eens gaan kijke of je die win98 clients er niet uit kan halen en dus gewoon op win2k en winxp kan gaan werke.

Voor security beter en perf ook.

Voor de server ik maak dus opdat het er 1 word die als domain controller gaat werke en file server. ik dus echt gaan kijke naar 1tje met een flinke geheugen bank erin. en zoals ik het begreep grote bestanden dus cat5e of6 is geen overbodige luxe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hou er ook rekening mee dat je niet even een DC erbij kan planten met een SBS AD domain.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 06-08-2003 14:27 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 22:10
Denk ook even aan een dual xeon van iets lagere Ghz'en. Zeker als je AD draait en SQL server heeft de processor nogal wat te doen. Kwa schijven lijkt mij mirror + raid 5 een mooie oplossing. Misschien een dubbele netwerkkaart en dubele voeding?
Welk backup medium denk je aan? DLT of LTO
Geheugen: zoveel mogelijk als budget en systeem toelaat

Ronald van Doorn

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

en zoals ik het begreep grote bestanden dus cat5e of6 is geen overbodige luxe
Doe dan Cat7, das een stuk goedkoper dan Cat6.

Overigens is een hele bekende uitspraak: SBS is een goedkope alles in 1 oplossing waar alle leuke zaken uit zijn verwijderd. M.a.w. Je krijgt niet de volledige software..

Ik zou de zaken wel proberen te scheiden, door Printing & DC functionaliteit op een kleine server te zetten(DL360 :?) en de zwaardere zaken op een DL380.
OP de server waar SQL komt te draaien, en zeker als er ook nog Exchange bij komt, mag je best wel wat meer geheugen insteken. 2Gb is echt geen overkill meer, vooral als je verwacht dat de database (SQL) nog gaat groeien.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 06 August 2003 @ 14:27:
Hou er ook rekening mee dat je niet even een DC erbij kan planten met een SBS AD domain.
Lijkt mij een beetje overkill voor 15 werkstations. Ik zal wel de verkeerde bedrijven benaderen ofzo, want zodra ik over RAID ga praten bij bedrijven in deze grootte, word ik de deur gewezen omdat ze het geld er niet voor uit willen trekken.

Wat voor soort bedrijf is het mag ik vragen?

SBS2003 is inderdaad een goede optie voor het MKB. SQL zou ik op een aparte server zetten, maarja "intensief" is nogal relatief. Het aantal queries en grootte zou een betere meting moeten zijn.
Waarvoor vraag je geen vrijblijvend advies aan naast GOT? Je leverancier kan wel eens te duur zijn of gewoon foutieve informatie geven. Offertes zijn altijd vrijblijvend dusja, waarom niet. (wel serieus zijn natuurlijk. bedrijven stoppen er ook aardig wat tijd in)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 14:39 ]

Verwijderd

rdoorn schreef op 06 August 2003 @ 14:32:
Denk ook even aan een dual xeon van iets lagere Ghz'en. Zeker als je AD draait en SQL server heeft de processor nogal wat te doen. Kwa schijven lijkt mij mirror + raid 5 een mooie oplossing. Misschien een dubbele netwerkkaart en dubele voeding?
Mijn god. 15 medewerkers zijn het maar hoor. Logins meer doet de DC niet. SQL zal wel meevallen, maargoed zoals ik al zei hiervoor.

Verwijderd

wat wij hebben draaien is een pakket of 12 globe 2003 in pilot.
wij doen dit met 8 clients (windows xp pro) en de volgende server

Dell PE 2600
2x Xeon p1.8
1GB ram
2x mirror 18Gb (hot swap)
4x raid 5 18Gb (hot swap)
dds 4 back up
2x netwerkkaarten
besturingssysteem SBS 2000 (alles wordt gebruikt)

Dit systeem doet voor ons de truck en werkt goed.
alle 8 clients maken gebruik van de sql database, exchange, isa en de server wordt als fileserver gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 14:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 14:51:

Dell PE 2600
2x Xeon p1.8
1GB ram
dds 4 back up
2x netwerkkaarten

alle 8 clients maken gebruik van de sql database, exchange, isa en de server wordt als fileserver gebruikt.
Gokje na de shop gekeken te hebben van Dell, 9000 euro excl. BTW ?

Verwijderd

Topicstarter
bphderuyter schreef op 06 August 2003 @ 14:23:
hele nette oplossing die cyberj geeft. Maar ik zou eens gaan kijke of je die win98 clients er niet uit kan halen en dus gewoon op win2k en winxp kan gaan werke.

Voor security beter en perf ook.

Voor de server ik maak dus opdat het er 1 word die als domain controller gaat werke en file server. ik dus echt gaan kijke naar 1tje met een flinke geheugen bank erin. en zoals ik het begreep grote bestanden dus cat5e of6 is geen overbodige luxe
Alle workstations worden ook vervangen en er zal overal WinXP Prof opkomen :D, met uitzondering van een paar niet_zo_vaak_gebruikte PC's die Win98 blijven draaien. Om alleen de OS nu up te graden lijkt me geen goed plan, aangezien WinXP niet heel flex draait op onze huidige PC's.
Yup dat realiseerde ik me, het is toch in theory wel mogelijk om naast een mixed 2k server een NT4 (B)DC te hebben, of vergis ik mij hierin?
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik MP ga, dubbele netwerkkaart ging ik al vanuit, evenals redundant voeding :) Backup medium ben ik nog niet uit, ik moet even kijken of mn HP SureStore 24 nog uberhaubt van nut is... Zou meer dan 1GB geheugen het waard zijn in die setting?
Overigens is een hele bekende uitspraak: SBS is een goedkope alles in 1 oplossing waar alle leuke zaken uit zijn verwijderd. M.a.w. Je krijgt niet de volledige software..
Hurm ik dacht dat de volgende eisen gelden voor SBS:
- Alle software op een server
- Geen trusts
- Max 50 clients
Mis ik iets heel belangrijks?
Wat voor soort bedrijf is het mag ik vragen?

SBS2003 is inderdaad een goede optie voor het MKB. SQL zou ik op een aparte server zetten, maarja "intensief" is nogal relatief. Het aantal queries en grootte zou een betere meting moeten zijn.
Waarvoor vraag je geen vrijblijvend advies aan naast GOT? Je leverancier kan wel eens te duur zijn of gewoon foutieve informatie geven. Offertes zijn altijd vrijblijvend dusja, waarom niet. (wel serieus zijn natuurlijk. bedrijven stoppen er ook aardig wat tijd in)
Het is een vleesbewerkingsbedrijf in het oosten des lands. Ik vraag ook vrijblijvend advies aan naast GoT hoor, dat verplicht mijn baas me om obvious reasons :) Maar persoonlijk hoor ik graag feedback van mensen die geen belang hebben bij de zaak om het maar zo te zeggen.

In ieder geval bedankt voor alle replies, de gesubmitte specs komen aardig overeen wat ik me gedachten had, het enige probleem is nu of ik dual server moet gaan... Dat word namelijk een iets duurder grapje en ik weet niet zeker of ik dat wel kan verkopen met de 2 oude beestjes die er nu staan die uit hun spreekwoordelijke neus lopen te eten... Ik zal me nog even verdiepen in wat de beste backup opties zijn, want mixed + nt4 dc weet ik niet of dat zo'n succes is...

Groeten,

Joris.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 14:51:

Dell PE 2600
2x Xeon p1.8
1GB ram
dds 4 back up
2x netwerkkaarten

Ahh kijk eens aan, kijk eens aan. Hoeveel headroom heb je nog als deze server onder normale belasting draait?
Deze informatie is erg usefull, bedankt alvast. Het komt namelijk erg dichtbij onze situatie, aangezien er altijd wel een paar mensen afwezig zullen zijn. Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het erg graag :)

Groeten,

Joris.

Verwijderd

als je even aangeeft hoe ik je dat moet opgeven die headroom dan doe ik dat, een tip of eigenlijk iets waar je op moet letten mocht je deze server aanschaffen is dat sbs met deze pe 2600 in een enkel geval je netwerkverbindingen laat verdwijnen.(hij doet het nog wel maar je kunt hem niet meer configureren)
Ik gebeld met microsoft en gezocht op internet de oplossing "tcp/ip" opnieuw installeren.
Nou nooit aan beginnen hebben wij gedaan het hele systeem in de soep.
Blijkt naar wat beter zoeken te liggen aan de dell, gewoon een patch downloaden probleem opgelost.

edit: laat maar niet helemaal duidelijk mijn vorige edit waar het om draait wij hebben dit ingeschat op de ram na voor uiteindelijk 12 tot 14 intensive globe gebruikers plus nog wat lichter werk. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 15:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 14:51:
Hoe zijn je ervaringen inmiddels met Globe 2003? Hoeveel administraties voer je hierin? Welke modules heb je draaien?

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 18:00

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat een overkillzooi zie ik hier allemaal :X
Volgens mij kan zo'n applicatie zelfs nog redelijk goed lopen op een PIII 1 GHz met RAID-1... en hier raden ze al Dual Xeon aan :D

Maargoed, ik zou een betaalbare P4 nemen als ik jou was. Goede netwerkkaart, goede koeling, RAID1 (alles op 2 schijven gemirrord dus), eventueel backupdrive, 1 GB mem, en dan heb je ruim genoeg denk ik hoor :)

[ Voor 41% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-08-2003 13:19 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BackSlash32 schreef op 06 August 2003 @ 14:27:
Q. Can I add additional servers or domain controllers to a Small Business Server 2000 network?

A. Yes. You can connect any number of servers running Microsoft Windows® 2000 Server (Member Server or Domain Controller), Windows NT Server (Member Server), Novell NetWare, UNIX, or other server operating systems to a Small Business Server 2000 network. However, you cannot have more than a single server running Small Business Server in a given organization. And the first domain controller installed on the local area network (LAN) must be the Small Business Server computer.

http://www.microsoft.com/...stration/2000/TechFAQ.asp

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje op 09-08-2003 13:26 ]

A wise man's life is based around fuck you

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 12:02

ripexx

bibs

Sorcerer8472 schreef op 09 August 2003 @ 13:17:
Wat een overkillzooi zie ik hier allemaal :X
Volgens mij kan zo'n applicatie zelfs nog redelijk goed lopen op een PIII 1 GHz met RAID-1... en hier raden ze al Dual Xeon aan :D

Maargoed, ik zou een betaalbare P4 nemen als ik jou was. Goede netwerkkaart, goede koeling, RAID1 (alles op 2 schijven gemirrord dus), eventueel backupdrive, 1 GB mem, en dan heb je ruim genoeg denk ik hoor :)
Sorry maar als je professioneel een server op zet kies je al snel voor een Xeon ipv P4, hetzij dan single or double, daarnaast is het prijs verschil bijna te verwaarlozen. Een dubble cpu opzet heeft gewoon een aantal voordelen als je verschillende zaken simultaan hebt draaien. (SQL, Exact, AD, Exchange, enz) Verder gewoon een server netwerkkaart, voordeel is dat er meestal wel een onboard bij zit en je kan dan zelf een eigen netwerkkaart er bij prikken.

Verder is SCSI de enige keuze qua betrouwbaarheid en snelheid. Je OS op een RAID 1 set en je data op een RAID 5 set met een hotspare. Je hebt dan 6 schijven nodig en hebt genoeg redundancy om een hdd crash op te vangen.

Wat betreft geheugen. Je kan er eigenlijk niet genoeg van hebben, zeker als je veel gebruik maakt van SQL zal het grote voordelen hebben. Zoals al eerder gezegt is; 2 GB geen overbodige luxe en geeft je genoeg ruimte om de komende 3 jaar vooruit te gaan.

buit is binnen sukkel

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ripexx schreef op 09 August 2003 @ 14:30:
[...]

Sorry maar als je professioneel een server op zet kies je al snel voor een Xeon ipv P4, hetzij dan single or double, daarnaast is het prijs verschil bijna te verwaarlozen. Een dubble cpu opzet heeft gewoon een aantal voordelen als je verschillende zaken simultaan hebt draaien. (SQL, Exact, AD, Exchange, enz) Verder gewoon een server netwerkkaart, voordeel is dat er meestal wel een onboard bij zit en je kan dan zelf een eigen netwerkkaart er bij prikken.

Verder is SCSI de enige keuze qua betrouwbaarheid en snelheid. Je OS op een RAID 1 set en je data op een RAID 5 set met een hotspare. Je hebt dan 6 schijven nodig en hebt genoeg redundancy om een hdd crash op te vangen.

Wat betreft geheugen. Je kan er eigenlijk niet genoeg van hebben, zeker als je veel gebruik maakt van SQL zal het grote voordelen hebben. Zoals al eerder gezegt is; 2 GB geen overbodige luxe en geeft je genoeg ruimte om de komende 3 jaar vooruit te gaan.
Jajajaja, dat klopt wel allemaal, maar het gaat hier om een handvol gebruikers... Geen honderden mensen die allemaal tegelijkertijd hun data snel willen hebben! Met een handvol mensen zal een P4 systeem met IDE-RAID even betrouwbaar en vrijwel even snel werken hoor.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op 09 augustus 2003 @ 14:52:
[...]
Met een handvol mensen zal een P4 systeem met IDE-RAID even betrouwbaar en vrijwel even snel werken hoor.
IDE is nog altijd niet hot-swappable, de meeste IDE disks zijn niet even betrouwbaar als SCSI disks (de WD Raptor is dus wel even betrouwbaar), en als ze dat wel zijn zijn ze bijna even duur als scsi disks, en trager bij server benchmarks.
Verder heb je een goede intelligente RAID controller nodig, en raid controllers voor SCSI zijn altijd nog beter dan die voor IDE/SATA

Ook moet je eens bekijken wat de voordelen van de Compaq/Ander merk oplossing zijn: Binnen 4 uur weer een werkende server als er iets aan de hardware kapot gaat, mits je genoeg SLA bij de pizzadoos doet.

Jou zelfbouw P4 systeempje is misschien ook wel even stabiel, maar jij *KAN* niet garanderen dat je binnen 4 uur een nieuwe werkend daar hebt staan, en als die week stuk gaat binnen 4 uur weer een nieuwe.
De kosten die het missen van een aantal uur productiviteit met zich mee brengt zijn bovendien veel hoger dan die van de extra SLA.
Als dit niet zo is, kan je inderdaad voor de niet-professionele oplossing gaan.

(een uur downtime kost in dit geval al +- 15 manuren, en dat gaat al snel richting de 500 euro, en dan heb je het verlies in productie nog niet meegerekent..)

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 09-08-2003 17:26 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Da's tuurlijk wel waar... Doorgaans moeten er echter wel 2 schijven kapot gaan wil je het goed merken. Vervangen van kapotte schijf kan buiten kantooruren dan.

Als je altijd spare zooi hebt liggen is er sowieso weinig aan de hand. Wel altijd spare netwerkkaart/voeding/schijven klaar hebben liggen tuurlijk :P

Ligt maar net aan je budget en de zekerheid die je nodig hebt... Als het nou echt belangrijk is dan zou ik inderdaad ook voor het duurdere gaan, maar het viel me gewoon op dat iedereen spontaan al begon over Dual Xeon enzo terwijl die processing power waarschijnlijk voor nog geen 10% gebruikt gaat worden (lijkt me met die programma's, al ken ik dat Exact niet)...

[ Voor 38% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-08-2003 18:35 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Hmmz Exchange en SQL op 1 bak lijkt me een slecht idee, ik zie vaak genoeg dat de store.exe alle geheugen pakt die hij kan krijgen dus dan kan je SQL weleens heel brak gaan draaien...

Alle proemn in n drek

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:30

Arfman

Drome!

En als het budget er voor is, zeker niet gaan knoeien met kloonservers, al dan niet met IDE RAID. 'Gewoon' een mooie HP of Dell aanschaffen, dan kun je in ieder geval 3 schijfjes in RAID 5 zetten. Niet de beste performance, maar je hebt dan in ieder geval redundancy.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 12:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

IDE is nog altijd niet hot-swappable, de meeste IDE disks zijn niet even betrouwbaar als SCSI disks (de WD Raptor is dus wel even betrouwbaar), en als ze dat wel zijn zijn ze bijna even duur als scsi disks, en trager bij server benchmarks.
Verder heb je een goede intelligente RAID controller nodig, en raid controllers voor SCSI zijn altijd nog beter dan die voor IDE/SATA
Hotswap Serial ATA is al wel mogelijk, alleen niet bij de grote merken. Appro levert al wel machines met vier tot acht Serial ATA hotswap bays. In combinatie met een goede controller als bijvoorbeeld de LSI Logic MegaRAID SATA 150-4 en schijven als de WD Raptor kun je daar een heel mooi storagesysteem mee bouwen. De functionaliteit van intelligente Serial ATA RAID-adapters doet nauwelijks onder voor die van SCSI RAID-adapters. Hotplugging, hotspares, online capacity expansion etc., het kan allemaal.

De prijs/performance is echter nauwelijks beter in vergelijking met SCSI. Een single channel Ultra320 SCSI RAID-adapter is net zo duur als een 4-poorts Serial ATA RAID-adapter en 10K SCSI schijven zijn ook nauwelijks duurder dan 10K SATA-schijven. SCSI presteert stukken beter op random concurrent I/O.
Arfman schreef op 11 augustus 2003 @ 00:17:
En als het budget er voor is, zeker niet gaan knoeien met kloonservers, al dan niet met IDE RAID. 'Gewoon' een mooie HP of Dell aanschaffen, dan kun je in ieder geval 3 schijfjes in RAID 5 zetten. Niet de beste performance, maar je hebt dan in ieder geval redundancy.
Die drie schijfjes kun je ook wel in een kloonserver (wat dat ook moge zijn) kwijt. Een server is zo goed als de hardware en support die erop zit. Een low-budget Dell server met Celeron proc (wat echt een gruwelijk gemankeerde processor is) maakt wat betreft dat eerste punt weinig indruk.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 15:21:
[...]

Ahh kijk eens aan, kijk eens aan. Hoeveel headroom heb je nog als deze server onder normale belasting draait?
Deze informatie is erg usefull, bedankt alvast. Het komt namelijk erg dichtbij onze situatie, aangezien er altijd wel een paar mensen afwezig zullen zijn. Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het erg graag :)

Groeten,

Joris.
In dat geval denk ik dat de PE1600SC van Dell een nog leuker model is. Max. 2CPU's (Xeon), max. 6 hotswap disks, en er kan een tape in. Alles in 1 doos, met een hele aantrekkelijke prijs (ca. 4000 euro met 1GB, 1CPU, 3x36 SCSI Raid en DLT Tape). SBS Server er bij en je bent onder de 6000 euro klaar.

Als Werkplek zou je dan de SX270 kunnen kiezen, mooie kleine machinetjes, die je zelfs achter een TFT kunt hangen. Alles klaar voor Gigabit, afijn, je ken t het wel.

Mocht je meer willen weten, mijn bedrijfje specialiseert zich op adviezen aan het MKB, dus precies mijn werkterrein... [snip]Spam[/snip]

[ Voor 3% gewijzigd door Kees op 11-08-2003 09:25 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-04 21:09

Arno

PF5A

Professioneel bedrijf heb jij dan als je op deze manier aan je klanten wilt komen en met een website die een heerlijke foutmelding geeft als ik die wil openen :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:20
Traag schreef op 11 August 2003 @ 07:43:
Professioneel bedrijf heb jij dan als je op deze manier aan je klanten wilt komen en met een website die een heerlijke foutmelding geeft als ik die wil openen :X
[FAQ=forumgedrag,#reageren]
Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt in Schop een Modje. Zie voor verdere uitleg daartoe de Schop een Modje richtlijnen. Zie verder ook de uitgebreidere uitleg hierover .
Mijn keuze zou voor dell vallen, omdat je voor een lagere prijs een beter (evt. rendunant) systeem hebt.

Ik had met een enkele xeon gewerkt, en met scsi schijven.

Hotswappable is niet nodig.
Ik werk bij dit bedrijf nu 4 jaar, en met 3 servers welke hot swoppable schijven hebben, en het is nog NOOIT voorgekomen dat er een schijf is gecrasht.
En mocht het gebeuren, dan kun je bij MKB bedrijven 's avonds de schijf wel verwisselen.
Voor het geld wat je ermee bespaart, kun je beter geheugen cq. betere raid controller kopen.

voornamelijke specs:

xeon processor
geheugen >1GB
Raid dmv scsi 10K schijven
en een goed support contrakt voor vervangende hardware.
netwerkkaarten zijn vrijwel altijd goed in server systemen van dell.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:06

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik wil hier 2 dingen aan toevoegen:
1: Inderdaad is een Xeon, en zeker een dual Xeon een beetje overkill, een gewone Pentium IV staat al uit zijn neus te eten in deze set-up.
2: Bespaar niet op hardware, je wilt over 4 of 5 jaar ook nog wat aan de machine hebben. Al zet je hem dan in als testserver, internetgateway, of wat dan ook. En voor je baas zal het echt niet veel uitmaken of de server nou € 10.000 of 13.000 kost.

Tel 1 en 2 bij elkaar op en advies 1 vervalt ;)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een goed systeemontwerp moet voor minimaal 3 jaar (afschrijf termijn) meegaan, dus zul je al bij het ontwerp rekening moeten gaan houden met upscaling.
Ik zou, rekening houdende met een groei van 25 % aan transacties (over de afschrijf termijn van 3 jaar), extra medewerkers etc.etc, voor 2 x DL380 G3 single cpu's gaan met minimaal 6 disks per server en minimaal 1 GB ram per server (geheugen kost geen drol dus zoveel mogelijk).
Deze config geeft je de ruimte om de applicaties te spreiden, zoals gezegd is het niet echt common sense om Exchange en SQL op 1 shared server te gebruiken.
Dual cpu is in dit geval niet nodig als je Exact en SQL op 1 server draait.
Exact vreet niet zo heel erg veel cpu time, meer geheugen eigenlijk, en zodoende zit SQL server wat ruimer in z'n jasje.
Het bijkomende voordeel van 2 servers is dat je ze direct DC incl. DNS kan maken, dat vreet al helemaal weinig resources bij een dergelijke hoeveelheid gebruikers.
Wel even je replicatie afregelen zodat die niet default om de zoveel minuten staat te stampen.
Als backup unit zou ik gewoon een simpele DLT unit nemen. Is redelijk snel en betrouwbaar.
Bij de weg, het prijsverschil tussen HP/Compaq en Dell is helemaal niet zo heel erg groot. Bovendien moet je het aankoop bedrag over drie jaar uitspreiden en dan zul je zien dat het nauwelijks de moeite loont om een paar duizend euro te willen besparen op geheugen of harddisks.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-04 21:09

Arno

PF5A

Grolsch schreef op 11 augustus 2003 @ 09:08:
[FAQ=forumgedrag,#reageren]
Ga ajb iemand anders de les leren, ik weet na jaren wel wat ik wel en niet kan posten, dank u.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:20
Traag schreef op 11 August 2003 @ 09:59:
[...]
Ga ajb iemand anders de les leren, ik weet na jaren wel wat ik wel en niet kan posten, dank u.
offtopic:
ik zeg alleen maar wat in de faq staat, meer niet, en wat ik begrijp geld de faq voor iedereen.

en nu weer ontopic :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dutchman!
  • Laatst online: 26-04 10:25
Volgens mij denken jullie iets te ligt over de aanschafprijs, 3k meer maakt in het MKB wel degelijk uit :) Ik zit met ongeveer hetzelfde aanschaftraject voor een vervangende server, 15 gebruikers lokaal, 30 gebruikers in Groupwise, flink assurantienpakket er op en dat bij een budget van € 6000. Probeer daar maar eens 6 disks in raid 1 + 5 mee te zetten, tapedrive alleen schiet al snel boven de € 1000.

We spend our years as a tale that is told

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dutchman! schreef op 11 augustus 2003 @ 11:39:
Iets wat op zich heel terecht is..
Maar,

Wat er vaak vergeten wordt zijn de kosten wanneer er een keer een disk uitvliegt wanneer er geen gebruik wordt gemaat van RAID. (Ide of SCSI)
In het ergste geval is het je system disk, en ben je ruim een dag bezig om het systeem wer up and running te krijgen met alle shares, gebruikers service packs, software, etc..
Daar heb je natuurlijk een disaster recovery voor.. maar alles bij elkaar kost je tijd.
Veel tijd.

Stel even een dag, war 15 man niet kunnen werken, omdat de data niet te bereiken is, er geen mail is, en de applicatie die babbelt met de SQL server ook niet zonder database kan... En niet te vergeten..printen via de server..
15 man die niets kunnen doen behalve bellen, of lokaal moeten werken.
(is natuurlijk een hele hypothetische sytuatie, maar stel je eens in..)

Wat kost 1 persoon: stel € 1000,- per dag, daar gooi je dan bijna € 15.000,- weg..

Ja, een goede, redundante IT oplossing is duur. Dat hoor je mij niet tegenspreken, maar bij de consequeties van dataverlies, of een dag niet kunnen werken vallen deze in het niet.
Maak voor jezelf eens een plaatje wat er moet gebeuren als er een server plat gaat, en kijk eens hoe snel je klaar bent om het weer op te tuigen naar de situatie zoals het was. leg dat eens voor aan je meerdere of diegene die over het geld gaat, en probeer hem een idee te geven van wat het gaat kosten wil je deze situatie niet krijgen. Gewoon eerlijk zijn, en niet te veel onzin toevoegen, waar een manager dan weer over kan vallen. (Denk daarbij aan 2 hot spare disken e.d.)

Ik denk dat je uit dit draadje, of uit de search wel en paar dingen kan vinden waar je aan moet denken bij een volledige restore bij een echte crash.
Suc6

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 21:17
Hmm.....

De adviezen hierboven zijn ieder op zich geldig (fijn hé zo'n opmerking - kun je nl. niets mee ;-) Er worden m.i. enkele zaken uit het oog verloren.

1. Exact
Exact Globe is gebaseerd op SQL2000 en kan volledig in AD geïntegreerd worden. Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen:
+Als het pakket alleen voor de boekhouding wordt gebruikt en niet voor relatiebeheer en/of orderverwerking dan heeft het géén impact op het advies hierboven
+Als Globe de hoofdapplicatie wordt dan zal het bedrijf dat Exact komt implementeren "eisen" dat de database van Exact op een aparte eigen server komt te staan. De dealer van Exact "mag" anders niet overgaan tot implementatie. Deze eis hanteerd Exact om te voorkomen dat de performance onder een bepaald minimum zakt en gebruikers ontevreden worden over Globe. Heb hierover overleg met het bedrijf dat de implementatie doet voordat je overgaat tot aanschaf van een bepaalde configuratie.

2. Terminal Services
Je hebt 15 werkstations die Win98 draaien en die je wilt vervangen omdat WinXP niet fatsoenlijk zal draaien op deze PC's. Overweeg om een Win 2003 TS server te plaatsen i.p.v. nieuwe PC's. Het is goedkoper en kost minder tijd om te onderhouden.
- Dual Xeon DELL 1600 SC IDE met RAID 1 & 1 Gig mem. ongeveer € 3.000,00 (krachtig genoeg voor 15 users)
- Windows 2003 server OEM NL € 700,00
- Windows 2003 TS cliënt access licenties 15 x € 83,00

Dat is beter dan 15 x € 1.000,00 voor nieuwe werkstations (vanuit financiëel oogpunt - er spelen ook andere "emotionele" aspecten.
Modbreak
verwijderd wegens SPAM-toestanden

[ Voor 8% gewijzigd door Predator op 11-08-2003 12:23 ]

Hans van Zijl

• Arfman

Arfman

Drome!

Als Globe de hoofdapplicatie wordt dan zal het bedrijf dat Exact komt implementeren "eisen" dat de database van Exact op een aparte eigen server komt te staan. De dealer van Exact "mag" anders niet overgaan tot implementatie. Deze eis hanteerd Exact om te voorkomen dat de performance onder een bepaald minimum zakt en gebruikers ontevreden worden over Globe. Heb hierover overleg met het bedrijf dat de implementatie doet voordat je overgaat tot aanschaf van een bepaalde configuratie.
:X :X :X
Die onzin kwamen ze ook mee aanzetten bij het MKB-bedrijfje (20 PC's) waar ik het systeembeheer erbij deed. Ik had daar een vrji simpele oplossing voor: Exact eruitgekicked en een andere applicatie ervoor in de plaats, welke perfect draait op de Novell 5.1 server die daar staat.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jwpmzijl
OK, Exact negeren omdat men te veel eisen stelt is natuurlijk een optie. Je moet echter wel in de gaten houden dat het uiteindelijk om het resultaat voor de eindgebruiker gaat. Exact is duur maar het kan voor veel bedrijven de complete informatiseringsbehoefte afdekken. Als jouw bedrijf bereid is om het "all-the-way" te implementeren en waar nodig de eigen prcedures aan te passen aan Globe-vereisten dan heb je een prima pakket waarvan de ROI uiteindelijk de kosten kan dekken.

Het is dus maar net wat en hoe je het wil bereiken. Het is te simpel om het alleen vanwege de "eis" een aparte server in te zetten te negeren. Je moet het gewoon meetellen in het totale investeringsplaatje.

Hans van Zijl

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 23:05

wielhelm

80/86 ST bladebladed

exact kan dat natuurlijk allemaal wel zeggen, maar ze brengen wel eerst een inferieur programma op de markt wat zo langzamerhand nu echt begint te werken. en wat bedoel je met all the way implementeren? het zijn 15 gebruikers hoor, als je daar een aparte server voor nodig zou zijn. echt ikzelf zou nog eerder voor een maatwerk pakket gaan. oh en nog eens wat, wat heeft exact te maken met de infrastructuur van je netwerk? juist helemaal niets. ze verkopen liever een pakket.

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 23:05

wielhelm

80/86 ST bladebladed

moet je voor de gein eens kijken naar de systeemeisen van globe. of het ook nog werkelijk draait dan pfff

• Dutchman!

Server in een netwerkomgeving

Microsoft Windows NT4, service pack 6a (of hoger), Microsoft Windows 2000 Server, Microsoft Windows Small Business Server 2000 of Microsoft Windows Terminal Server 2000 
Pentium processor, processorsnelheid 233 Mhz of hoger
256 MB RAM geheugen
CD-ROM speler
Bij een volledige installatie is de mimimaal benodigde schijfruimte 750 MB (kleine administratie).
Op de server dient tenminste MS Internet Explorer 5.01 of hoger geïnstalleerd te zijn (benodigd voor MS SQL Server 2000)
Internetaansluiting
en e-mailadres voor update van netwerkinstallatieset
Extern backupmedium (bijvoorbeeld CD-R/W of ZIP-drive)
Ik vind het allemaal nog wel meevallen, hoewel ze als advies hardware waarschijnlijk het 4 dubbele aanraden (net als bijna alle systeemhuizen) :)

ANVA (een v/d 3, 4 grote huizen die een assurantienpakket aanbieden) begint vanaf 4 gebruikers al te zeuren over raid 5 bv.

• Arfman

Arfman

Drome!

offtopic:
Juh, maar bij ons begonnen ze zelfs te zeuren over Novell .. dat was toch maar verouderd, gebruikte niemand meer, we moesten maar overstappen op Windows 2000. Prima dat Exact samenwerkt met Microsoft, maar ga je alsjeblieft niet bemoeien met de core business van de systeembeheerder. Het heeft me enkele weken gekost om bij het management de leugens van die Exact-consultant te weerleggen.

• jwpmzijl
Slightly Off-topic (hoewel... baggerfiets geeft o.a. Exact als reden voor het gevraagde advies.
Aan Wielhelm: Vergeet niet dat de meeste (zo niet alle) Exact dealers een volledige systeembeheerafdeling hebben die men ook aan het werk moet houden en dan is het verkopen van het exactpakketje peanuts. Men moet het hebben van de verkoop van manuren consultancy en manuren systeembeheer. De marges van hard- en software (5-10%) vallen daarbij in het niet. Dit is ook niet zo gek omdat men in de meeste gevallen zaken doet met MKB-bedrijven die geen eigen ICT man/afdeling hebben.
/Slightly Off-topic

off-topic
Aan Dutchman: ANVA, hmmm. heb ik tot 1987 op het ass.kantoor van mijn vader mee gewerkt (d.w.z. de papieren output de verwerking vond plaats in een echt computercentrum) pas in in 89 o.i.d. is ANVA overgestapt op lokale netwerken. Het was eerst alleen op IBM hardware te krijgen (ik meen AS/390) en dus peperduur. ANVA is hét verzekeringspakket voor de grote tussenpersonen waar men niet schrikt van een paar 1000 EURO meer of minder. Heb je een volmachtkantoor dan is het ANVA pakket zo'n beetje de enige mogelijkheid. Is dat niet zo dan zou je ook kunnen kijken bij http://www.assurantie-systemen.nl. De meeste andere aanbieders zijn inmiddels uit de markt gestapt (Exact- heeft zijn verzekeringspakket verkocht, JMS- was te kleinschalig en is doodgebloed)
/off-topic

off-topic
Arfman: Dat zeuren over Netware is natuurlijk afhankelijk van de versie. Mijn broer draait zijn ass.kantoor nog doodleuk op Netware 3.12 en die is toch echt uit 1987. Als ik daar iets nieuws voor moet adviseren dan is vervanging van Netware het eerste punt. Niet dat Netware 3.12 slecht is, integendeel. Het ondersteund alleen de meeste moderne technieken niet meer.
/off-topic

Hans van Zijl

• Dutchman!
ASN is inmiddels overgenomen door ACT, en ik weet niet of ze doorgaan op het ASN pakket ASSIS of op het ACT pakket Diamant. We gebruiken momenteel Prisma van ACT, maar de opvolger daarvan werd ons op zo'n enorm knullige wijze door de strot geduwt dat mijn bazen begonnen te roepen dat ik naar alternatieven moest kijken. ASN valt als onderdeel van ACT dan al snel af. ANVA blijkt vrij duur, maar belooft met een aangepaste offerte ACT te benaderen in prijs, CCS draait alleen op Windows, ik niet. ;) De rest zijn kleinere spelers op de markt, prijstechnisch zeer interessant iig.

ANVA heeft denk ik de beste papieren qua beheersbaarheid, beheerbaarheid en gebruiksgemak, ACT wil net als bijna alle systeemhuizen alle bitjes zelf verplaatsen wat het pakket aan "de achterkant" haast een black-box maakt. En als ik ergens een hekel aan heb....

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik 'mijn' topic niet beter in de gaten hield, opa is erg ziek dus zat niet zo op te letten. In ieder geval wederom bedankt voor de replies en ik zal nog even een update geven van de stand van zaken.

Ik wacht nog op de offertes/advies van 2 bedrijven (allebei HP suppliers) en Dell heeft een advies gedaan op basis van onze eisen. Ze kwamen met hetvolgende:

PE 2600
- 2.4Xeon
- 1GB DDR ECC
- 5 x 36GB 10k (OS op raid1 + DATA op raid1 + HOTSPARE) (PERC4)
- 3yr Gold Support
- Redundant 700W voedinkje

Nou heb ik er voor het gemak nog maar een 2.4tje op de offerte bij laten zetten, omdat naar mijn inziens die €530 niet zoveel uitmaakt meer nu. Maargoed, daar moet ik nog hier even over overleggen.

Over Exact dan, het zal hier bijna alleen voor boekhouding gebruikt gaan worden en ook niet door heel veel mensen. De rest gebeurt allemaal in of Excel (goederenstroom, voorraden, begrotingen, planning, kostencalculaties etc) of in Outlook (grove CRM).

De suggestie voor TS zal ik even nader onderzoeken, evenals de 2server optie. Echter, met twee nieuwe servers word het gewoon fors duurder, kan ik beter een nuttig use vinden voor die 2 NT4 bakjes die er nu staan...

Bedankt!

Joris.

Verwijderd

een amd operton 2.0 met nog wat leuke extra's erbij zoals 5gb ddr geheugen =]
Modbreak
Deze reactie voegt niets toe, hou ze aub voor jezelf.

[ Voor 59% gewijzigd door Predator op 15-08-2003 10:08 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Fixed by Predator.. ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Equator op 15-08-2003 10:17 ]

• Dutchman!
toch vraag ik me af wat het nut van de hot spare nou is in dit verhaal, is de kans nou zo groot dat er -twee- schijven kapot gaan? Bij een bedrijf met normale werkuren (geen 24x7 ploegendiensten) kan je met raid 1 je schijf wel buiten kantooruren omwisselen en de array herbouwen lijkt me.....

Ik heb gisteren iig hetzelfde systeem aangeschaft maar dan met 2x36 + 2x73 in raid 1 en een 40/80 tapedrive erbij.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, ik vind een raid 1 voor de data een beetje te veel overhead qua diskruimte.
Voor het OS is het prima, maar 2 grote (relatief dure)disken kopen, waarvan je er 1 kwijt bent aan redundancy vind ik erg jammer.
Ik had eerder 3 of 4 x36GB gekocht, waarvan ik er maar 1 kwijt was voor de redundancy. (In RAID5)
Was je waarschijnlijk nog goedkoper uitgeweest.
Nieuwe systemen hier worden uitgevoerd met 2 disken in een MIRRORSET, en 4 disken in RAID(5). Dit vind ik persoonlijk een hele fijne opstelling.

Overigens had ik geen 40/80 Gb tapeDrive gekocht.
Een compressie factor 1:2 krijg je nooit voor elkaar met de gemiddelde data.
1:1,2 tot 1:1,4 is een beetje maximum. Wat inhoud dat jij je 73Gb + 36 Gb nooit volledig op tape kan krijgen.
Je haalt maximum: 40x1,4=56Gb op die tape.. En dan heb je mazzel.

Dat je niet voor een dure SDLT(2) kiest snap ik wel, maar die Ultrium Tape units van HP zijn toch een stuk goedkoper, en kan veel meer op tape zetten. Bovendien zijn ze sneller dan jouw DDS(4) of je DLT(4) tapeunit die je nu hebt..

Toevoeging:
Compaq SDLT(2) 160/320GB: € 6621,-
HP Ultrium 215i 200GB: €4700,-

[ Voor 40% gewijzigd door Equator op 15-08-2003 10:23 ]

• Dutchman!
DLT 40/80 -> € 1200 -> scheelt behoorlijk. Ik hoef ook niet dagelijks alle data te backuppen, maar kan gelukkig zeer selectief te werk gaan. 6K of zelfs 4k voor een leukere tapedrive zit er hier gewoon niet in, dat verdubbelt de prijs van de server, of erger

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, ik zat nog even in Justitie normen te denken.. Wij zijn wat meer eisend zeg maar..
Ik had eigenlijk ook gadacht dat die ultrium dingen goedkoper waren..
Echter hou ik ervan om Backup zaken ruim voldoende te kopen. Waar ik nu zit sturen wij dagelijks zo'n 80 - 90 (s)DLT tapes naar het CUC in Lelystad, maar als we voor elke backup 2 tapes nodig zouden hebben, dan wordt dat nog prijziger.. Ook in de aanschaf van (S)DLT tapes..

Ik heb een keer de opdracht gekregen om uit te zoeken wat het kostte om een kwartaal backup in te voeren. Toen ik meldde dat dit om en nabij de € 100.000,- ging kosten waren ze heel snel klaar.. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Tja het kleinste formaat dat dell heeft is 18GB 15k, maar die is duurder dan 36GB 10k. Aangezien ik graag OS en data gescheiden houd en we niet meer dan 36GB aan data hebben, is dit de goedkoopste oplossing... Of die hotspare echt nodig zal zijn betwijfel ik ook ten zeerste, maargoed daar beslis ik uiteindelijk niet over aangezien het gewoon een financieele afweging is.

We hebben hier nog een DDS3-24GB streamertje staan, opzich kwa grootte geschikt voor onze huidige data... maar misschien moet er toch ff n 40/80DLTtje bij zoals hier gesuggereert word :) Ligt eraan wat er met de oude servers gaat gebeuren...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 12:09 ]

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
CyberJ schreef op 15 augustus 2003 @ 11:06:
Tja, ik zat nog even in Justitie normen te denken.. Wij zijn wat meer eisend zeg maar..
Ik had eigenlijk ook gadacht dat die ultrium dingen goedkoper waren..
Echter hou ik ervan om Backup zaken ruim voldoende te kopen. Waar ik nu zit sturen wij dagelijks zo'n 80 - 90 (s)DLT tapes naar het CUC in Lelystad, maar als we voor elke backup 2 tapes nodig zouden hebben, dan wordt dat nog prijziger.. Ook in de aanschaf van (S)DLT tapes..

Ik heb een keer de opdracht gekregen om uit te zoeken wat het kostte om een kwartaal backup in te voeren. Toen ik meldde dat dit om en nabij de € 100.000,- ging kosten waren ze heel snel klaar.. >:)
offtopic:
90 tapes elke dag naar het CUC en dan moeilijk doen over €100.000,- ? :P

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

offtopic:
Tja, als 1 grote uitgave doen ze daar wel moeilijk over ja..
Dat de tapes naar het CUC worden gebracht is een beslissing vanuit Den Haag, en daar valt niet aan te tornen
Pagina: 1