[19"]Win2k, config voor interne MKB, meningen/suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
okay, ik heb braaf zelf een config samen gesteld, en wil graag jullie mening erover hebben.

Server config:
  • 19" Procase IPC-C2S (2U, 250W)
  • Asus A7V-E
  • AMD Athlon T-bird 1,1Ghz
  • Alpha PAL6035
  • 1 GB RAM (non-ecc, A-merk)
  • Willekeurige video-kaart (voor config)
  • Intel PRO/1000 MT Desktop
voor de opslag zat ik hieraan te denken:
  • 4 x Maxtor 120GB (7200rpm, Liquid Bearing)
  • 3ware Escalade 8500-4 (4x SATA150 RAID, PCI64/33)
Dit in Raid 5 config.

Wat moet er op draaien:
  • Windows 2000 AS
  • MS SQL 2000
  • Exchange 2000
Functies:

Aangezien het een startend MKB is, met voornl. hosting van eigen site/mail.
Fileserver en interne applicaties (CRM, draaiend op ASP/MS SQL), heeft ook roadwarriors, dus moet VPN kunnen; eventueel ook adressen database (AD?)
Bak komt eerst thuis te staan, om te testen, gaat daarna Co-located (waarschijnlijk bij 2Fast).

Toevoeging:

Blijkbaar leest niet iedereen het hele topic voordat ze post, dus hierbij nog even aanvullende tekst (als je het topic doorleest, was je het tegengekomen):

Uiteindelijk willen we hier ook mee gaan co-locaten, zodat we daar dan mee kunnen gaan hosten (in de eerste plaats alleen onze eigen sites) dus dan wordt ie niet meer als file-server gebruikt.

Toekomst-plannen:

Uiteindelijk zaten we er aan te denken om onze klanten er ook op te hosten, en een dedicated SQL server achter te hangen.

:? Okay, wat zijn mijn vragen :?

De Mobo/proc/geheugen/koeler combi, heeft 2 jaar stabiel gedraaid als werkstation, en deze heb ik "over", is dat enigzins geschikt?

Een goede uptime zou wel fijn zijn, echter niet grootste prioriteit; budget is iets meer dan El Cheapo.

Ik zou vooral graag weten of die RAID 5 config iets is (heb geen ervaring hiermee), en of ik de voeding niet moet vervangen voor een Enermax 450 bv.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom!

[edit: dubbele info aangepast]

[ Voor 39% gewijzigd door Tha_Butcha op 06-08-2003 08:58 ]

Compromises are for the weak

Verwijderd

Hoeveel gebruikers/hits zal jouw site hebben? dan weet je pas hoe zwaar je CPU moet zijn

• Tha_Butcha
zoals gezegd, het is in de eerste plaats voor intern gebruik, wat denk ik op max. 5 tot 10 users zal komen, die het zullen accessen. En max. 3 op dagelijks basis.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Er staat nogal veel dubbele info in je openingspost ... Svp even aanpassen.

-

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op 04 August 2003 @ 21:25:
zoals gezegd, het is in de eerste plaats voor intern gebruik, wat denk ik op max. 5 tot 10 users zal komen, die het zullen accessen. En max. 3 op dagelijks basis.
Dan lijkt me dit wel voldoende, maarja ik weet niet precies hoeveel CPU load die programma's laden.

BTW, is 4x120GB niet een beetje veel voor zo'n kleine server?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 12:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor een server is een betere kwaliteit moederbord te prefereren, maar als daar geen budget voor is kan de huidige configuratie ook goed werken. De kans op rare problemen is bij desktop hardware op de lange termijn wat groter dan wanneer er server hardware wordt gebruikt.

Wat betreft de RAID-controller: ik heb zojuist vier intelligente Serial ATA RAID-adapters getest met onze desktop en server benchmarks en kan je vertellen dat de RAID 5 performance van de 3ware Escalade 8500 belabberd is. Waarschijnlijk is dit het gevolg van het ontbreken van cachegeheugen op de controller. De RAID 5 desktopprestaties zijn ronduit beroerd, zo'n 1,6x trager dan een single drive en bijna de helft keer zo traag als de LSI MegaRAID SATA 150-4. De serverprestaties zijn ook erg matig: vier schijven in RAID 5 zijn maar 18 procent sneller dan een single drive terwijl de MegaRAID dan 50 procent sneller is en de Promise FastTrak S150 SX4 (met 256MB cache DIMM) zelfs 66 procent beter presteert. Daar komt bij dat de 3ware ook nog eens aan de prijzige kant is (€ 512 in pricewatch) en de kwaliteit van de managementsoftware achter blijft bij die van ICP Vortex, LSI Logic en Promise.

Mijn advies: ga voor de LSI MegaRAID SATA 150-4 (€ 399) of wacht op verkrijgbaarheid van de FastTrak S150 SX4 (die erg aantrekkelijk geprijsd zal zijn, adviesprijs is 199 dollar excl. cache DIMM). De FastTrak S150 SX4 die ik heb getest was nog een engineering sample.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 04-08-2003 21:57 ]

Verwijderd

Hoe is de backup geregeld?

En om hier een goed backup systeem achter te hangen ben je waarschijnlijk meer kwijt als de gehele server 'waard' is.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
File-server en interne applicaties in Colo?
Volgens mij is dat iets wat je niet wilt.

Verder lijkt de config wel ok. Al zou ik eerder voor de 3ware 7500-4 met 4 pata schijven gaan. Sata is allemaal nog zo nieuw. Zitten nog erg grote verschillen in snelheid tussen verschillende disks en controllers.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn betere RAID-controllers verkrijgbaar voor Serial ATA dan voor Parallel ATA. Het prestatieverschil tussen SATA en PATA schijven van hetzelfde type is minimaal. Serial ATA is ook beter voor je airflow.

En zoals gezegd zou ik geen 3ware controller nemen als je RAID 5 wilt gaan draaien.

• Tha_Butcha
little_soundman schreef op 05 August 2003 @ 01:59:
File-server en interne applicaties in Colo?
Volgens mij is dat iets wat je niet wilt.
mmm, dat is op zich wel een gedachte ja.

Ik ga hem eerst dus gewoon bij het bedrijf draaien, en dan als file-server met interne applicaties (gewoon zelfgebouwde ASP zut, dus op IIS 5.0 + MS SQL) en mail server (Exchange).

Uiteindelijk willen we hier ook mee gaan co-locaten, zodat we daar dan mee kunnen gaan hosten (in de eerste plaats alleen onze eigen sites) dus dan wordt ie niet meer als file-server gebruikt.

Back-up systeem is misschien wel een punt, ik zat te denken aan 3 x RAID 5 + 1 HD voor back-up, omdat tapes niet te doen is als ie co-located.

Als ik de Mobo zou willen vervangen zou ik moeten denken aan een Tyan KT400 o.i.d.?

De controller zal ik nog ff verder naar ploegen (vooral die Fasttrack klinkt interessant), met 3ware kwam ik aan bij het zoeken naar wat "grote" merken RAID controllers, vandaar. In hoeverre zijn on-board RAID controllers trouwens, betrouwbaar voor servers?

Verwijderd

[b][message=18437731,noline]
  • Windows 2000 AS
  • MS SQL 2000
  • Exchange 2000
waarom win2k AS, lijkt me nergens voor nodig...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Tha_Butcha schreef op 04 August 2003 @ 18:46:

Functies:

Fileserver en interne applicaties (CRM, draaiend op ASP/MS SQL), heeft ook roadwarriors, dus moet VPN kunnen; eventueel ook adressen database (AD?)
En z'n bak ga je rechtstreeks aan het internet hangen :?
Bak komt eerst thuis te staan, om te testen, gaat daarna Co-located (waarschijnlijk bij 2Fast).
Een fileserver bij een colo ? Wat heeft dat voor nut ? DSL is standaard asynchroon, dus absoluut niet geschikt als link naar een externe fileserver. Ook al heb je snel SDSL, dan nog is de performance van je netwerk niet vooruit te branden omdat je fileserver bij een colo staat en je bandbreedte veels te beperkt is.

• Tha_Butcha
waarom win2k AS, lijkt me nergens voor nodig...
Omdat ik die nog heb liggen, wordt waarschijnlijk win2k3 WebEdition.

"igmar : bladibla"

Als je mijn laatste reply had gelezen, dan had je gezien dat die interne fileserver zooi alleen is, wanneer hij locaal staat. Daarna wordt ie gewoon een webserver.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Tha_Butcha schreef op 05 augustus 2003 @ 11:55:
Omdat ik die nog heb liggen, wordt waarschijnlijk win2k3 WebEdition.
W2k WE kan je zelf niet kopen - alleen bij nieuwe hardware kan je die kopen.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
op webedition 2003 kan je geen SQL server draaien, en geen exchange 2000/2003

dus webedition valt al af,

'heb je nog liggen' kan ik aannemen dat je dan illegale software wilt gaan gebruiken? dat soort licenties 'heb je niet zomaar' liggen ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Tha_Butcha
:X

uiteindelijk zal het wel gewoon braaf Win2k Server o.i.d. worden (win2k3 WE valt dus af). Maar ik ga hem dus eerst testen in prive sfeer, en daarna komt er wel netjes eentje met CAL's en al op. Maar ik wil eerst ff wat ervaring op doen met zo'n bak, vandaar.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
kijk, dat je het hosten van de site wil colocaten vind ik niet meer dan logisch, maar wat moet je met je interne fileserver, interne applicaties en je exchange server bij een colocator!?

Het is jouw feestje, maar het lijkt me zwaar onlogisch. Of wil je alles over je VPNnetje gaan doen? Kan ook niet anders, omdat je anders die RPC van Outlook naar Exchange niet kan routen. Ik heb medelijden met de gebruikers.. :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Tha_Butcha schreef op 05 August 2003 @ 11:55:
[...]

"igmar : bladibla"

Als je mijn laatste reply had gelezen, dan had je gezien dat die interne fileserver zooi alleen is, wanneer hij locaal staat. Daarna wordt ie gewoon een webserver.
Zet dat dan ik het vervolg DUIDELIJK in je eerste post. Je verhaal is vaag, onduidelijk en staat verspreid over meedere posts, en dan ben jij verbaasd dat je zulke replies krijgt ?

Maar goed.. Mijn replies laat ik wel achterwege.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 22:10
Die netwerkkaart: intel pro 1000 desktop, ik heb die kaart niet getest, maar geeft die geen zware processor belasting, en kan die meerder (lees veel) verschillende connecties tegelijk aan. Dat zijn meestal punten waar desktop Nic's niet zo goed in zijn en specifieke server nics wel.

Maar dat zal wel geen probleem zijn, intel heeft meestal wel goede nic's

Ronald van Doorn

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

windows 2000 server / sql / exchange2000 op 1 server draaien zou ik niet doen. neem dan 2x windows 2000 server en splits SQL en Exchange2000 op. en ik zie nergens een backup unit?

• Illusion
  • Laatst online: 15:44

Illusion

(the art of)

Misschien een domme opmerking, maar je moet natuurlijk ook even kijken of die koeler wel in een 2U kast past. 2u is maar iets van 8 cm. kast+spacer+mobo+socket+CPU+koellichaam+FAN+luchtruimte+kast is al gauw 8CM, ook met een relatief kleine koeler.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

En een raid 5 voor je Exchange is ook niet echt nodig. Pak een raid0+1 heb je i.v.m schijfperfomance op een Exchange meer aan.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

en externe backup device lijkt me in dit geval ook bere handig...... mis ik nog steeds hier.

• Tha_Butcha
als ik colocate op 4e HD. Lokaal op ander fileservers/tapes etc.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
En toen sloeg de voeding door en krijgt elke hardeschijf > 12V voor zijn kiezen...

Been there, seen that.

Verwijderd

Ide in een serveromgeving :X :/
Wat ik je aanraad is een Raid1 of Raid 5 config met resp. 2 of 5 schijven.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Raad eens wat voor type schijf er in zo'n goedkope Dell server zit. IDE is voor een webserver prima te doen omdat er dan doorgaans toch weinig activiteit op de schijven plaatsvindt. RAID moet je toch wel gebruiken om het betrouwbaar te maken, of het nou SCSI of IDE is.

Tape backup voor een server in een colo waar je niet bij kunt is niet handig. Als het om relatief weinig data gaat kun je net zo goed backuppen op een harde schijf en regelmatig via internet het zaakje kopieëren zodat je alsnog een offsite backup hebt.
Pagina: 1