[Outlook XP] Exchange connectivity

Pagina: 1
Acties:

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Probleempjuhhhhhh :P
Wanneer ik in het netwerk op een client Outlook XP start dan duurt het een tijdje (zeg, 1 minuut) voordat ik een schermpje te zien krijg met daarop: 'Your Exchange server is unavailable.'. Opties; [Retry] [Work Offline] [Cancel]. Kies ik hier voor retry dan opent na ~30 seconde Outlook en kan ik communiceren met Exchange. Tot zover het probleem want alles werkt verder perfect.

Meestal, - dus niet altijd - kan ik nu Outlook sluiten en vervolgens weer openen en binnen luttele seconde weer aan de slag. Bij de 2e keer starten dus geen probleem. Een reboot zorgt vervolgens weer voor een delay. Maar ook - en tevens weer niet altijd - een `ipconfig /flushdns' zorgt weer voor het trage opstarten.

Situatie
1 Outlook XP client met SP2
* IP: 10.2.1.1 SNM: 255.255.254.0

1 Exchange 2003 server
* IP [nic1]: 10.1.0.1 SNM: 255.255.255.0
* IP [nic2]: 10.1.1.1 SNM: 255.255.255.0
* Netbios name: SRV-W2K3E-01

1 Router
* IP [nic1]: 10.2.0.1 SNM: 255.255.0.0
* IP [nic2]: 10.1.0.2 SNM: 255.255.255.0, NAT voor 'nic1'
* IP [nic3]: 10.1.1.2 SNM: 255.255.255.0, geen NAT op actief.

Connectivity Tests
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
C:\>nslookup
Default Server:  srv-w2k3e-02.subnet-10-2-0.localtweakz.ad
Address:  10.2.0.1

> SRV-W2K3E-01
Server:  srv-w2k3e-02.subnet-10-2-0.localtweakz.ad

Name:    SRV-W2K3E-01.localtweakz.ad
Addresses:  10.1.0.1, 10.1.1.1

> 10.1.0.1
Server:  srv-w2k3e-02.subnet-10-2-0.localtweakz.ad

Name:    srv-w2k3e-01.localtweakz.ad
Address:  10.1.0.1

Eerst dacht ik dat ik hiermee het probleem al had gevonden. Wanneer Outlook hier IP 10.1.1.1 zou gaan gebruiken om verbinding te maken met de Exchange server dan zou dit niet werken. Om dit op te lossen heb ik op de client (middels DHCP) een DNS suffix toegevoegd 'subnet-10-1-0.localtweakz.ad'. Hierin staat srv-w2k3e-01 geregistreerd met IP 10.1.0.1. Zie hieronder het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\>ping SRV-W2K3E-01

Pinging SRV-W2K3E-01.subnet-10-1-0.localtweakz.ad [10.1.0.1]
  with 32 bytes of data:

Reply from 10.1.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=127
Reply from 10.1.0.1: bytes=32 time=2ms TTL=127

Ping statistics for 10.1.0.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 2ms, Average = 0ms

Om het allemaal nog makkelijker voor Outlook te maken heb ik de Exchange Server laten registreren met m'n WINS server. Uiteraard netjes onder ip 10.1.0.1. Dat registreren gaat goed maar Outlook blijft het moeilijk vinden om een connectie op te bouwen :(

Zoeken
Mja, uiteraard rusten de bovengenoemde 'tests' al op een zoektocht naar informatie over de connectie tussen Outlook en Exchange. Toch vond ik nog een interessant KB artikel. Q163576. Hoewel Outlook XP niet tussen de betrokken producten staat ben ik er toch maar mee aan de slag gegaan.

Wat hieruit blijkt vind ik toch ronduit vreemd: Enkel wanneer ik ncacn_np opneem kan er succesvol een verbinding worden gelegd! :? Wanneer het de enige optie in de registersleutel is maakt Outlook zelfs bij de eerste keer opstarten contact met de Exchange server. Weleenswaar met een tijdsduur van ~30 seconden. ( :( )

Ik dacht zelf dat netbios voorop in het lijstje zetten de oplossing was, maar dit mocht niet baten. Wanneer ik netbios definieer als enige optie voor de registersleutel dan blijkt een verbinding voor Outlook onmogelijk. Direct na het opstarten krijg ik met het [Retry] [Work Offline] [Cancel] dialoog te maken. Ik kan dan nog zovaak op de retry knop duwen, een connectie wordt niet opgebouwd. Ditzelfde geldt voor de waarde(s): 'ncacn_ip_tcp' en 'netbios, ncacn_ip_tcp'.

Als iemand hier een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag. 'T begint namelijk redelijk irritant te worden :(

Dank voor uw aandacht! :P

edit:

Outlook XP -> Outlook XP SP2

[ Voor 5% gewijzigd door Counter-Strike op 06-08-2003 13:25 ]

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Kun je de server op naam pingen vanaf je werkstation?
Onder welk ip adres is de machine geregistreerd in WINS.
Met 2 nics wil de eerste nic die opkomt na een reboot van de Exchange server zich bij WINS aanmelden als je dit niet goed ingesteld hebt namelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door mutsje op 06-08-2003 14:23 . Reden: extra information ]

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
mutsje schreef op 06 August 2003 @ 14:22:
Kun je de server op naam pingen vanaf je werkstation?
De 'Connectivity Tests' zijn alle uitgevoerd vanaf de client. Dus op naam pingen lukt, zoals de 2e test laat zien. Of bedoel je iets anders? :)
Onder welk ip adres is de machine geregistreerd in WINS.
Ik heb alleen de adapter 'IP [nic1]: 10.1.0.1 SNM: 255.255.255.0' laten registreren in WINS. De machine SRV-W2K3E-01 staat nu dus geregistreerd onder IP-Adres 10.1.0.1.
Met 2 nics wil de eerste nic die opkomt na een reboot van de Exchange server zich bij WINS aanmelden als je dit niet goed ingesteld hebt namelijk.
Dit gebeurt niet, 't ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
Record Name    Type                IP-Adr     State    Static     Owner    Version
SRV-W2K3E-01   [00h] WorkStation   10.1.0.1   Active   ------   10.2.0.1   2E5
SRV-W2K3E-01   [20h] File Server   10.1.0.1   Active   ------   10.2.0.1   2E4

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

hoe staan je networkbindings? is 10.1.0.1 als eerste en de andere nic als 2e opgegeven? anders houd de wins output je lekker voor de gek.

Verwijderd

Luister maar naar mutsje, die heeft mij met een soortgelijk probleem, ook al goed geholpen,
zie: [rml][ W2KSBS] Exchange geheel opnieuw installeren.[/rml]

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
mutsje schreef op 06 August 2003 @ 16:24:
hoe staan je networkbindings? is 10.1.0.1 als eerste en de andere nic als 2e opgegeven? anders houd de wins output je lekker voor de gek.
Nee, bij networkbindings staat inderdaad de nic met 10.1.0.1 als 2e weergegeven. Ik kan her echter niks aan doen omdat de nic 'IP [nic2]: 10.1.1.1 SNM: 255.255.255.0' als 'replication link' voor active directory dient en dus wel als 1e moet anders loopt AD weer te bokken :o

Maar gezien het feit dat hij blijkbaar wel het goede adres in de WINS zet lijkt dit me geen probleem :? Waarom zou windows mij voor de gek houden?
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 16:29:
Luister maar naar mutsje, die heeft mij met een soortgelijk probleem, ook al goed geholpen,
zie: [rml][ W2KSBS] Exchange geheel opnieuw installeren.[/rml]
Woef! :P

Arghhhhh! 'K zie net een quote van mutsje in het topic van maui71.
Let ook op dat jou NETBIOS naam aan de eerste opkomende netwerkkaart gekoppelt wordt. Dit kun je dus ook in jou bindings instellen.
%!&*@%&*!()@%&)!&%_!*@_%*!@_ *snapt hier de logica niet van :(* is dus vast niet op te lossen dan ;( :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Counter-Strike op 06-08-2003 16:47 ]

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Nou ik heb even de binding volgorde aangepast als mutsje al aangaf. Het werkt perfect!

Was een beetje bang dat m'n AD nu in de soep zou lopen maar gelukkig meldt de event viewer van de andere DC na een klein beetje tweaken keurig een event id 1869.

Dank voor de hulp!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

np counter-strike cu in irc.

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Nou 't is dus nog steeds niet opgelost :( 'k dacht er te zijn maar na een reboot (server & client) was het toch weer over met de pret :(

Ik heb ondertussen stout als ik ben de extra records die bij de naam 'srv-w2k3e-01' horen in de DNS verwijderd zodat hij bij een nslookup vanaf de client keurig 10.1.0.1 als antwoord terug krijgt. Maar ook hierna wil het niet lukken. Eerlijk gezegt snap ik er nu weinig van waarom hij niet in 1 keer een verbinding wil leggen. Het werkt immers vrijwel direct nadat ik op [retry] heb gedrukt wél.

Wanneer ik in Outlook bij het 'check name gedeelte' (aanmaken exchange account) 'exchange.mail.domein.net' en het eerste deel van m'n naam in het vakje eronder invul en vervolgens 'check name' aan klik wordt die vliegensvlug omgezet naar m'n volledige naam en 'SRV-W2K3E-01'. 'T lijkt dus allemaal goed te gaan totdat ik outlook weer opnieuw opstart.

Frustrerend :(

Hopenlijk komen we er met GoT power wel uit! We houden de moet erin :P

[ Voor 30% gewijzigd door Counter-Strike op 06-08-2003 22:27 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

in principe zou het opgelost moeten zijn als hij de goede reply terug krijgt op de client als je de dns naam pingt. het enige wat ik nog kan bedenken is dat je router voor vertragingen zorgt..

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
mutsje schreef op 06 augustus 2003 @ 22:59:
in principe zou het opgelost moeten zijn als hij de goede reply terug krijgt op de client als je de dns naam pingt. het enige wat ik nog kan bedenken is dat je router voor vertragingen zorgt..
Yup, U had het weer bij het rechte eind! M'n firewall op de router bleek inderdaad de boel een beetje tegen te werken! Details zal ik besparen, doet in dit topic verder niet ter zake. Een vrije doorgang voor Outlook -> Exchange is nu in ieder geval een feit, en zie daar! Opstarttijd: luttele seconden!

Overigens de standaard waarde van Q163576 weer terug gezet. Scheelt weer een aanpassing op de clients en blijkt met deze configuratie ook geen snelheidswinst op te leveren.

Uiteindelijk dus toch (weer) een vrij simpele oplossing, maarja... als je het eenmaal weet is het bij lange na niet zo ingewikkeld/moeilijk als je op het eerste gezicht dacht hé! :)
Bedankt voor je hulp mutsje!

Pagina: 1