Remote desktop client probleem

Pagina: 1
Acties:

• ziggyzaggy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08-2022
Op alle Servers, Citrix Servers en clients draait W2k SP3.
Om Citrix te kunnen starten is op de client de Remote Desktop Client geinstalleerd.
Indien deze niet is geinstalleerd, kan de server geen TS license uitgeven.

Het probleem is nu dat clients welke lid zijn van het domein, vaak een corrupte RDC hebben. We moeten dan handmatig en repair doen en werkt Citrix weer.
Client welke in een werkgroep zitten hebben (to nu toe) dit probleem niet.

Iemand een idee waardoor de RDC corrupt raakt? Event viewers geven niets anders dan: server cannot issue a client license.

Verwijderd

Om een citrix sessie te starten, heb je een rdp client geinstalleerd?
Het moet niet gekker worden.
Welk clientos gebruik je?

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
ziggyzaggy schreef op 06 August 2003 @ 09:04:
Om Citrix te kunnen starten is op de client de Remote Desktop Client geinstalleerd.
Indien deze niet is geinstalleerd, kan de server geen TS license uitgeven.
??? verklaar waarom je rdc gebruikt?

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 21:36
Hmm ... ik heb nog nooit gehoord dat je een RDP client op een client geinstalleerd moet hebben om een licentie te kunnen ontvangen. Daarbij hebben W2K prof installaties standaard één TSCAL ingebouwd (behalve de aangeschafte W2K prof en XP installaties na mei 2003 d8 ik). Als al je clients op W2K prof draaien hoef je dus alleen maar je licentieserver te activeren.

Maar geef eens wat meer info. Wat voor Metaframe SP (of FR) draait er op je servers. Wat voor versie ICA client draait er op de clients. En staat er iets over je license server in de eventlogs van je Citrix servers?

• Steenvoorde
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 12:19:
Om een citrix sessie te starten, heb je een rdp client geinstalleerd?
Het moet niet gekker worden.
Welk clientos gebruik je?
W2K prof SP3 dus :)

[ Voor 17% gewijzigd door Steenvoorde op 06-08-2003 12:29 ]

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Je hebt geen RDP client nodig.... gewoon een ICA client op de clients moet voldoende zijn.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

DJTimo

Cuyoapart.mza

Om een Terminal Server licentie te verkrijgen heb je een RDC client nodig. Dus om een citrix-verbinding op te starten heb je de volgende licenties nodig:

• Terminal server licentie
• ICA licentie

Er draaid nu Metaframe XPa met ft. release 2, sommige zelfs 3.

Maar de vraag is dus niet zozeer welke client er nodig is, maar waarom de RDC corrupt raakt wanneer er door een pc vanuit een domein wordt verbonden, terwijl vanuit een werkgroep dit niet het geval is.

[/brulde ziggyzaggy in DJTimo's oor modus]

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
DJTimo schreef op 06 augustus 2003 @ 13:14:
Om een Terminal Server licentie te verkrijgen heb je een RDC client nodig. Dus om een citrix-verbinding op te starten heb je de volgende licenties nodig:

• Terminal server licentie
• ICA licentie

Er draaid nu Metaframe XPa met ft. release 2, sommige zelfs 3.

Maar de vraag is dus niet zozeer welke client er nodig is, maar waarom de RDC corrupt raakt wanneer er door een pc vanuit een domein wordt verbonden, terwijl vanuit een werkgroep dit niet het geval is.

[/brulde ziggyzaggy in DJTimo's oor modus]
tsja, onzin dus, ik heb zat windows 2000 pc's uitgeinstalleerd ZONDER RDC client, alleen met citrix ICA client, en nooit problemen gehad, nou vraag ik DJTimo hoe dat zonder de RDP client kan ;) :z ;)

• Steenvoorde
DJTimo schreef op 06 August 2003 @ 13:14:
Om een Terminal Server licentie te verkrijgen heb je een RDC client nodig ...
Da's onzin, als je via ICA een verbinding neemt ie gewoon een Citrix Connection Licence én een TS licence in gebruik. Omdat je W2K prof gebruikt heb je helemaal ook geen TSCALS nodig. Is je License server wel geactiveerd?
Waarom je RDP corrupt wordt gemaakt weet ik niet. Gebeurd dit wanneer je een verbinding maakt via ICA of RDP? Beschrijf eens wat duidelijker wat er precies (dus stap voor stap) gebeurd en wat voor foutmeldingen/ eventlog meldingen je krijgt. Heb je ook al op http://support.citrix.com en http://support.microsoft.com gezocht naar je probleem?

edit: typo

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik gok dat de topic starter een en ander verwart. Wat zou kunnen is dat door middel van het installeren van de RDC client, de rechten van de MSLICENSING registry key goed gezet worden. Hierdoor heeft TS het idee dat dit de oplossing is.

Misschien dat TS de problemen eens kan beschrijven die de Citrix client geven op het moment dat de topic starter denkt dat de RDP client kapot is.

• Steenvoorde
elevator schreef op 06 augustus 2003 @ 13:46:
Ik gok dat de topic starter een en ander verwart. Wat zou kunnen is dat door middel van het installeren van de RDC client, de rechten van de MSLICENSING registry key goed gezet worden. Hierdoor heeft TS het idee dat dit de oplossing is.

Misschien dat TS de problemen eens kan beschrijven die de Citrix client geven op het moment dat de topic starter denkt dat de RDP client kapot is.
TS = Terminal Server of TS = Topic Starter? ;)

• ziggyzaggy
Goed ben ik weer, thnx Timo voor de hulp :>

FF voor de duidelijkheid. Om een citrix connectie op te zetten heb je dus een TSL nodig. Deze zit standaard in w2k pro. Op de een of andere manier hebben de oudere pc's in ons netwerk hier problemen mee. Dus wordt er een RDC geinstalleerd, waardoor de citrix sessie wel zichtbaar wordt.

Maar dit helemaal terzijde, mijn probleem is dus waarom die RDC dus steeds corrupt raakt. Ze maken een verbinding, deze wordt gemaakt (ica blokje in de systray) maar geen scherm om in te loggen. Eventvwr op de logonserver geeft aan dat ie geen client license kan afgeven.

Doen we nu een repair van de RDC dan is het probleem opgelost :?

• elevator
  • Niet online

elevator

ziggyzaggy schreef op 06 August 2003 @ 14:45:
Goed ben ik weer, thnx Timo voor de hulp :>

FF voor de duidelijkheid. Om een citrix connectie op te zetten heb je dus een TSL nodig. Deze zit standaard in w2k pro. Op de een of andere manier hebben de oudere pc's in ons netwerk hier problemen mee. Dus wordt er een RDC geinstalleerd, waardoor de citrix sessie wel zichtbaar wordt.

Maar dit helemaal terzijde, mijn probleem is dus waarom die RDC dus steeds corrupt raakt. Ze maken een verbinding, deze wordt gemaakt (ica blokje in de systray) maar geen scherm om in te loggen. Eventvwr op de logonserver geeft aan dat ie geen client license kan afgeven.

Doen we nu een repair van de RDC dan is het probleem opgelost :?
OK. Je moet dus de rechten van de registry key MSLICENSE (HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing) eens full control geven voor domain users. Ook alle subkeys. Dan zal je zien dat je én geen TS client hoeft te installeren, en je probleem weg is :)

Verwijderd

elevator schreef op 06 August 2003 @ 16:21:
[...]

OK. Je moet dus de rechten van de registry key MSLICENSE (HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing) eens full control geven voor domain users. Ook alle subkeys. Dan zal je zien dat je én geen TS client hoeft te installeren, en je probleem weg is :)
Werkt dit ook op Windows 2003 server op heb je daar iets anders voor?

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:33
hoi

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik denk dat jij beter maar eens de Algemene Voorwaarden en de FAQ door kan gaan lezen voordat je dergelijke off-topic onzin post :)

[quote]
Forumgedrag / Huisregels

• Probeer het eerst zelf op te lossen. (Google, handleidingen en een gezond verstand zijn goede hulpmiddelen.)
• Gebruik de search en lees de forum-FAQ's voordat je een topic opent.
• Plaats je topic in het juiste forum.
• Gebruik een duidelijke topictitel en geef goed aan wat er aan de hand is en wat je zelf al geprobeerd hebt of nog wil gaan proberen.
• Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.
[i]• Plaats geen onzinnige replies.
• Wees te allen tijde behulpzaam en toon respect voor anderen en het forum.

Nu weer back on-topic

[ Voor 48% gewijzigd door Zegato op 06-08-2003 16:45 ]

T.net gallery | V&A ads

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

elevator schreef op 06 augustus 2003 @ 16:21:
[...]

Heey, das een leuke tip :Y) Morgen maar eens proberen dan :9

Verwijderd

Elevator heeft gelijk. Met een ica sessie wil dat kreng naar die licensekey in de registry wegschrijven. (wat met een gewoon useraccount niet kan), en een TS sessie hoeft dit niet.

Volgens mij zijn citrix en MS dit nog steeds aan het uitvechten waar het fout gaat :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Volgens mij hebben zowel Citrix als Microsoft nu een oplossing bedacht - door middel van hun eigen software:
If you are using earlier versions of Terminal Server client or Terminal Services client (versions 4.0 or 5.0), you must have the appropriate permissions to write to and modify this value. To work around this behavior, you must either be a member of the local Administrators group on the client computer or an administrator must give you Full Control permissions for the MSLicensing value.
Hiermee geven ze aan dat het in de nieuwe clients opgelost is.

http://support.citrix.com...1701&fromSearchPage=true:
Citrix is aware of the problem and will be corrected in the next release of the Citrix ICA client
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 16:41:
Werkt dit ook op Windows 2003 server op heb je daar iets anders voor?
Werkt ook op 2003 als client.
ziggyzaggy schreef op 06 August 2003 @ 14:45:
FF voor de duidelijkheid. Om een citrix connectie op te zetten heb je dus een TSL nodig. Deze zit standaard in w2k pro.
De meest gangbare term is trouwens een TSCAL - Terminal Services Client Access License.

[ Voor 26% gewijzigd door elevator op 06-08-2003 19:33 ]

• ziggyzaggy
[...]

• ziggyzaggy
[...]

Ik heb het via regedt32 aangepast, stonden alleen lokale gebruikers bij. Heb nu domain users toegevoegd en het lijkt te werken.

Als je een meisje was had ik je gezoend :>

Thnx alot!

Moguh, lekkere dubbelpost :(

[ Voor 4% gewijzigd door ziggyzaggy op 07-08-2003 10:37 ]

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

*schop* :)

Het truucje met het aanpassen van de rechten op bovengenoemde registersleutel werkt helaas niet waterdicht. Na het aanpassen van de rechten gaat het in eerste instantie goed. Helaas blijkt dat wanneer de gebruiker(s) de pc de volgende ochtend opnieuw aanslingeren de rechten opnieuw moeten worden ingesteld, ook al zijn de rechten op alle bovenliggende mappen aangepast.

Weet iemand wat er fout gaat?

• elevator
  • Niet online

elevator

Heb je toevallig een GPO die de rechten reset ?

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Hmm, zou misschien kunnen... Heb je misschien enig idee welke dat zou kunnen zijn?

• ziggyzaggy
* schopje

@ elevator: kan je mij misschien vertellen bij welke gpo ik moet zoeken?

• elevator
  • Niet online

elevator

Geen concrete plek om te zoeken - het was dan ook meer de vraag: hebben jullie zelf toevallig een GPO toegepast die bepaalde security settings toepast? (eg: een security template toepassen) ?
Pagina: 1