pc wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
M'n pc heb ik net in elkaar gezet en hij wil niet opstarten. Als ik hem aanzet krijg ik eerst al een message dat de proc op 1,3ghz loopt, terwijl het een 2,6ghz is :? .

Ten 2e vind hij in de bios wel m'n harddisk maar tijdens opstarten vind hij niet de IDE controller. ik heb een gygabite 8INXP moederbord. De harddisk is een Maxtor 80gb, 7200rpm. In de FAQ heb ik naar de boot troubleshooting gekeken. Niks hielp. Kan het iets met het dualbios te maken hebben? we wilden de bios resetten met CLR_CMOS, maar dat jumpertje ontbreekt :|.

De pc gaat stopt verder tijdens het "Verifying DMA Pool Data" wat denk ik wel bekend is....

WinXP cd erin en proberen te installen heeft ook niks geholpen. Deze wil simpelweg niet installen vanwege een niet genoemde reden (ja...een code bestaande uit nullen en # enz, zegt niet veel denk ik) de tips die ze daar gaven waren nutteloos en hielpen ook niks...

wat kan het probleem zijn?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Lees even het boekje van je moederbord, en stel je BIOS op de juiste manier in. Dan ben je van het gezeik af als het goed is.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Heb je je pc al zo kaal mogelijk? En zit er geen batterij op je moederbord waardoor je het kunt resetten?

En je pc loopt op 1.3 omdat de verkeerde bussnelheid nog staat ingesteld.

Verwijderd

Mischien is het handig als je ff "precies" aangeeft wat je config is
Als ik het goed begrijp heb je een losse ide controller ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 17:32 ]

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

we wilden de bios resetten met CLR_CMOS, maar dat jumpertje ontbreekt
Als dit echt ontbreekt kan dat wel eens de oorzaak zijn,
en zet ff in je bios je fsb op 166 als het een barton core is , dan heb je het goeie aantal mhz
voor je proc

• Niles
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:31:
Mischien is het handig als je ff "precies" aangeeft wat je config is
om jouw een pleziertje te doen, de config:

- Gygabite 8INXP, P4 Titan moederbord, met dualbios en DPS
- Pentium 4 op 2,6ghz, Hyper Threading support, 800mhz FSB
- NEC dvd brander 4x +/- RW
- NEC dvd rom
- 300 watt codegen
- Ati Radeon 9600 PRO
- Pinnacle PCTV pro
- SATA doorlinker (kan het niet anders omschrijven..)
- USB 2.0
- en zo'n surround geval, wat ook in een lege bracket moet (geen pci!)

denk niet dat je er veel aan hebt maar werd gevraagd dus....

• dreeke

dreeke

outdated icon

Voor een P4 is het idd raar dat ie maar op 1,3 GHz loopt. Je hebt toch niet een 800 FSB versie gekocht en hem op een 533 FSB meoderbord gezet?

Het eerste wat zo'n Gigabyte bord vraagt als je hem voor het eerst aanzet, is op welke snelheid hij moet lopen. Je kan er dan meestal 2 of 3 kiezen. 2667 dus in jouw geval :)

Zelf heb ik een Gigabyte 8GE667 moederbord met een 2,67 GHZ 533 FSB. Liep in 1x goed eigenlijk.

Het BIOS kan je overigens resetten door het batterijtje er een minuutje naast te laten liggen. Daarna prop je hem er weer in en zet je de pc weer aan. Dan gaat ie opnieuw de kloksnelheid vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door dreeke op 04-08-2003 17:40 ]

Verwijderd

Bedankt.
Ja wat kan ik nog toevoegen. Dat probleem met je cpu lijkt me nu wel duidelijk. Die moet je in je bios op 200mhz zetten.
Ik vraag me af wat je met s-ata doorlinker bedoeld. je hebt toch geen ide schijf met een converter naar een s-ata poort ? anders zou dat het probleem van je schijf wel eens kunnen zijn

Verwijderd

dreeke schreef op 04 August 2003 @ 17:38:
Voor een P4 is het idd raar dat ie maar op 1,3 GHz loopt. Je hebt toch niet een 800 FSB versie gekocht en hem op een 533 FSB meoderbord gezet?

Het eerste wat zo'n Gigabyte bord vraagt als je hem voor het eerst aanzet, is op welke snelheid hij moet lopen. Je kan er dan meestal 2 of 3 kiezen. 2667 dus in jouw geval :)

Zelf heb ik een Gigabyte 8GE667 moederbord met een 2,67 GHZ 533 FSB. Liep in 1x goed eigenlijk.
Hij loopt op 100 MHz bij hem

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:40:
[...]

Hij loopt op 100 MHz bij hem
Sorry je hebt gelijk.
Hij staat nu op 13 x 100 = 1300 MHz
En hij moet op 13 x 200 = 2600 MHz

• Niles
in princiepe wel maar de pc is dan ook niet door mij besteld maar ik zei iedere x gewoon 'mijn' pc omdat dat makkelijk is dan 'de pc van een maat van mij'.
Maar waar ik gelezen heb hier op tweakers maakt dat toch niet uit alleen gebruik je dus niet je volledige FSB?
We hebben niks gekregen hierover. Is er een manier om dit later handmatig nog eens in te stellen? en hoe dan?
[/quote]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Niles schreef op 04 augustus 2003 @ 17:43:
[...]

in princiepe wel maar de pc is dan ook niet door mij besteld maar ik zei iedere x gewoon 'mijn' pc omdat dat makkelijk is dan 'de pc van een maat van mij'.
Maar waar ik gelezen heb hier op tweakers maakt dat toch niet uit alleen gebruik je dus niet je volledige FSB?

[...]

We hebben niks gekregen hierover. Is er een manier om dit later handmatig nog eens in te stellen? en hoe dan?
Een 800 MHz FSB CPU op een 533 moederbord werkt niet. Ja hij werkt wel, maar niet op de volledige snelheid.

Zie ook dit topic: 800 Mhz proc. in 400/533 Mhz board - ervaringen?
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:47:
Ken je niet iemand die "echt" verstand van computers heeft ? Dit is absoluut niet lullig bedoeld hoor maar mischien dat het zo wat sneller opgelost is en je er mischien nog wat meer van opsteekt ook.
Hij heeft ons toch ;)

[ Voor 26% gewijzigd door dreeke op 04-08-2003 17:47 ]

Verwijderd

Ken je niet iemand die "echt" verstand van computers heeft ? Dit is absoluut niet lullig bedoeld hoor maar mischien dat het zo wat sneller opgelost is en je er mischien nog wat meer van opsteekt ook.

• Niles
Een 800 MHz FSB CPU op een 533 moederbord werkt niet. Ja hij werkt wel, maar niet op de volledige snelheid.[/quote]

ja bedoel je hiermee dat hij nooit op 2,6ghz zal draaien? want dat zal wel ff klote zijn. En als ie daar nooit op zal draaien, wat is dan het maximale waar die dan zo ongeveer op zal gaan draaien? en heeft dat dan ook te maken met dat ie maar op 1,3ghz draait?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Niles schreef op 04 August 2003 @ 17:48:
[...]
[...]
ja bedoel je hiermee dat hij nooit op 2,6ghz zal draaien? want dat zal wel ff klote zijn. En als ie daar nooit op zal draaien, wat is dan het maximale waar die dan zo ongeveer op zal gaan draaien? en heeft dat dan ook te maken met dat ie maar op 1,3ghz draait?
Dat heb je heel goed begrepen (een duidelijk geval: Helaas - Pindakaas®)
Het maximale waar hij dan op zal draaien weet ik zo even niet uit m'n hoofd.

Verwijderd

neej dat lijkt maar zo, tuurlijk maakt dat uit(niet bedoelt als flamen)

• Niles
dreeke schreef op 04 augustus 2003 @ 17:50:
[...]

Dat heb je heel goed begrepen (een duidelijk geval: Helaas - Pindakaas®)
Het maximale waar hij dan op zal draaien weet ik zo even niet uit m'n hoofd.
goed over die snelheid maken we ons later wel druk, we willen hem wel graag aan de praat krijgen, van ons part op 1,3ghz?

• Niles
goed, hier wat pics over die sata doorlinker waar ik het over had:

Afbeeldingslocatie: http://217.120.116.246/Sata/sata1.bmp
Afbeeldingslocatie: http://217.120.116.246/Sata/sata2.bmp
Afbeeldingslocatie: http://217.120.116.246/Sata/sata3.bmp

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Een 8INXP kan wel op 200Mhz (800Mhz) FSB lopen :). Zet deze even op 200 en bid dat je mobo het trekt :P.

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-daily.com/documents/3377/bios_select_fsb.jpg

Je moet dat natuurlijk wel PC3200 hebben of de dividers goed instellen :).

omfg, bmp plaatjes kun je hier beter niet hosten en al helemaal niet als je ze van je eigen PC host 8)7.

[ Voor 18% gewijzigd door iets op 04-08-2003 18:37 ]

tvw

• Niles
hoger dan 149mhz als "CPU Host Frequency" zoals het er zo mooi staat gaat ie niet en dan draait ie op 1,93ghz

/edit
maar het is vervelend om nu zo te zeggen, maar op het moment vinden we het belangrijker dat ie gewoon niks van de harddisk wil lezen, en gewoon 'vastloopt' na het "Verifying DMA Pool data"

[ Voor 50% gewijzigd door Niles op 04-08-2003 19:12 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Zet je "first boot device" in je bios eens op hdd0 of CDrom (als je Windows opnieuw wil installeren, meestal werkt windows niet meer goed als je het ineens in een ander systeem stopt).

Waarschijnlijk staat hij nu op A:. Heb je wel een floppydrive? Anders blijft hij daar idd hangen.

tvw

• Niles
Nou ik ben achter het probleem van de HDD. Die harddisk hadden we uit een andere pc geript en daarop stond nog windows en de hele hap. Nou kregen we tip dat windows het niet zo leuk vind als ie ineens in een andere pc geflikkerd word. Nou die HDD geformat en het werkt perfect! bedankt voor reacties allemaal.

We hebbe nu alleen nog 1 (klein) probleempje:
Als we iets nieuws instellen dan moet zo af en toe de pc opnieuw opgestart worden. Dan doen we dat en sluit windows af, maar dan wil de pc de eerste keer gewoon niet opstarten, er komt dan helemaal niks alleen zwart scherm. De pc springt wel aan en de fans enzo gaan ook wel draaien maar verder niks (het scherm zit wel goed aangesloten ;)).
Als we daarna weer een keer 'gewoon' booten en dus niet rebooten dan werkt het ineens wel. Als de pc het dus automatisch doet dan werkt het niet, doen we het handmatig door gewoon windows af te sluiten en daarna opnieuw op te starten.

Wij hebben erover nagedacht omdat het dus door de pc gedaan word en daar zaten een aantal van die kleine draadjes bij voor ledjes enzo (powerled, HDD activity, je kent ze wel...) daar hebben we aantal niet van aangesloten (oa front side USB en 1 led voor het bliksem tekentje, we konden die simpelweg niet thuisbrengen en niet iedereen is de prof ;), maar dat doet er ook niet toe want die is ook niet nodig. Kan het met 1 van die kabeltjes te maken hebben? of moet het iets met software te maken hebben en dus hoe lossen we het op?
Pagina: 1