800 Mhz proc. in 400/533 Mhz board - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De topictitel zegt het al, is zo'n nieuwe proc. ook te gebruiken in een E7205 moederbord?

Na uitvoerig zoeken ben ik dit nl. nog nergens tegengekomen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lijkt me wel, zij het op een langzamere snelheid :o

Prescot?

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 21-04-2003 13:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De E7205 chipset ondersteunt enkel cpu's met een 400/533MHz FSB.
Mss zulen die met 800MHz FSB wel draaien maar dan aan een lagere kloksnelheid.

March of the Eagles

• Deephouse
  • Niet online
Ik wil het graag zeker weten want ik sta op het punt om een nieuwe proc. te kopen. Zelf vermoed ik ook dat het wel zal werken (echter op 533Mhz) maar dat vermoeden is niet opfeiten gebaseerd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom ook niet gewoon nieuw mobo :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

en een nwe videokaart en nw geheugen. Niet iederen heeft liggende gelden ;)

• Deephouse
  • Niet online
Ik gebruik nu ongeveer een maand een Asus P4G8x deluxe die € 239 heeft gekost. Zonde om die nu alweer te vervangen, toch?!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:22

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Stel dat je een 2,4 ghz 533fsb proc hebt dan is de multiplier 18. Als je nu een 2,4 ghz 800fsb proc hebt is de multiplier 12. Omdat de multiplier locked is zal deze op een 533fsb mobo dus op 12*133 = 1600 Mhz lopen. Je proc wordt dus wel 1/3 lager geklokt op zo een moederbord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deephouse schreef op 21 april 2003 @ 13:37:
Ik wil het graag zeker weten want ik sta op het punt om een nieuwe proc. te kopen. Zelf vermoed ik ook dat het wel zal werken (echter op 533Mhz) maar dat vermoeden is niet opfeiten gebaseerd.
Allereerst zijn die '400', '533', en '800''MHz' getallen onzin. Het gaat om quad pumped bussen op 100, 133 of 200MHz. Het heeft vier keer de maximumbandbreedte, niet vier keer de snelheid :z

Verder moet je niet vergeten dat Intel CPUs een vaste multiplier hebben, waar je dus niets aan kunt doen. Als jij een P4 op 3.2GHz (16x200MHz) koopt en hem op 133MHz draait, zal hij op 16x133=2133MHz draaien. Dan zou je qua snelheid veel beter af zijn met een VEEL goedkopere CPU die op pakweg 20x133MHz hoort te draaien (2666MHz).

Het kan natuurlijk zijn dat jouw mobo ook op een snellere FSB wil draaien, maar zeker weten doe je dat niet. Tenzij je voor aanschaf van de snellere CPU kun constateren dat je mobo in de buurt van 200MHz FSB kan komen, zou ik de upgrade die je wilt afraden.

Oslik blyat! Oslik!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sommige sis655 bordjes zijn in staat om op een 200mhz bus te lopen, waarschijnlijk sommige Granite Bays ook wel, maar dit zullen er niet veel zijn.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

In het grote asus p4pe heb ik gelezen dat met de laatste bios update je de mogelikheid hebt om je bussnelheid te verhogen naar 200mhz. Deze mogelijkheid wordt dan wel gezien als overklockt. Heeft het dan wel zin om zo'n 800mhz processor te kopen of niet. En hoe zit het dan met de Northbridge, wordt die dan niet te warm op zo'n Asus p4pe moederbord?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

dion_b schreef op 21 april 2003 @ 14:12:
[...]

Allereerst zijn die '400', '533', en '800''MHz' getallen onzin. Het gaat om quad pumped bussen op 100, 133 of 200MHz. Het heeft vier keer de maximumbandbreedte, niet vier keer de snelheid :z

Verder moet je niet vergeten dat Intel CPUs een vaste multiplier hebben, waar je dus niets aan kunt doen. Als jij een P4 op 3.2GHz (16x200MHz) koopt en hem op 133MHz draait, zal hij op 16x133=2133MHz draaien. Dan zou je qua snelheid veel beter af zijn met een VEEL goedkopere CPU die op pakweg 20x133MHz hoort te draaien (2666MHz).

Het kan natuurlijk zijn dat jouw mobo ook op een snellere FSB wil draaien, maar zeker weten doe je dat niet. Tenzij je voor aanschaf van de snellere CPU kun constateren dat je mobo in de buurt van 200MHz FSB kan komen, zou ik de upgrade die je wilt afraden.
Maybe ondersteund het bord de 200 fsb zelf niet, maar issie doormiddel van overclocken wel te realiseren. Dit is bij een aantal asus bordjes het geval...

Toch ga ik met je mee en zou ik inderdaad deze upgrade afraden, mits je er een passend mobo bij koopt...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Ik heb dit topic gevolgd in de hoop dat er een biosupdate voor de granite bay chipsets komen, die 800mhz fsb ondersteuning bied!! maar dit topic is al meer als 2 weken gesloten en dus kick ik hem in de hoop dat er ondertussen al wat meer bekent is over een eventueele update!!!

• star-saber
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

èr stond een verhaal op tomshardware dat de granite bay makkelijk 800 fsb aankon
en gelijk presteerde als de canterwood.

Verwijderd

ja, dat heb ik niet gelezen... maar mij gaat het meer erom dat ik een 800mhz fsb proc kan gebruiken!, en niet dat ik over kan clokken naar 200mhz fsb, want dat red ik met mijn koeling zowieso niet!!!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 15:08:
Ik heb dit topic gevolgd in de hoop dat er een biosupdate voor de granite bay chipsets komen, die 800mhz fsb ondersteuning bied!! maar dit topic is al meer als 2 weken gesloten en dus kick ik hem in de hoop dat er ondertussen al wat meer bekent is over een eventueele update!!!
Um, hij was niet gesloten, alleen weggezakt. Topics gaan pas als ze 'fout' zijn op slot, bijvoorbeeld na een onnodige kick van een oud topic :o

Maar goed, deze keer kan het nog interessante info opleveren, dus zie ik het door de vingers onder voorwaarde dat je niet klakkeloos het Intel marketingapparaat napraat met hun 800'MHz'- die kregen lopen op 200MHz quad pumped, wat zeker NIET gelijk is aan 800MHz :z

Oslik blyat! Oslik!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

er stond een tijdje terug dat ze een 800Mhz fsb cpu in een p4g8x deluxe hadden geprikked, werkte perfect en gewoon evesnel als een canterwood op 800Mhz fsb (

niks

• star-saber

star-saber

Ryzen

en als ie op 800 mhz werkt op een p4g dan doet ie dat ook wel op 533 hoor

Verwijderd

dion_b schreef op 28 May 2003 @ 15:44:
[...]

Um, hij was niet gesloten, alleen weggezakt. Topics gaan pas als ze 'fout' zijn op slot, bijvoorbeeld na een onnodige kick van een oud topic :o

Maar goed, deze keer kan het nog interessante info opleveren, dus zie ik het door de vingers onder voorwaarde dat je niet klakkeloos het Intel marketingapparaat napraat met hun 800'MHz'- die kregen lopen op 200MHz quad pumped, wat zeker NIET gelijk is aan 800MHz :z
nee nee, mij gaat het er gewoon om of dit mogelijk gaat worden, en als iemand meer weet dat hij me voor het gemak een linkje naar de biosupdate erbij geeft!!

dus nogmaals, granite bay VS P4 op 800mhz fsb gaat dat, en dan niet met de oplossing: ja dat gaat zeker alleen gaat de cpu naar een fsb van 533! ik wil weten of er een patch enof update beschikbaar (komt) om volledig van deze cpu's gebruik te maken!

Ik heb mijn asus plankje nog niet zolang, dus ik wil niet weer moeten inversteren in een nieuwe!! (al zal ik dan toch ander geheugen moeten gaan kopen!) :7

Verwijderd

lijkt mij dat koeling van de proc het probleem niet is in dit geval. Ik ga er van uit dat het voltage niet verhoogd hoeft te worden. De vraag is of de chipset het wel aan kan. En ome Tom lijkt aangetoond te hebben dat de chipset het wel trekt (http://www.tomshardware.c...ard/20030429/7204-12.html). Het wordt door het mobo wel beschouwd als een overclock: Je zult de FSB handmatig moeten opschroeven tot 200MHz.

edit: een 800FSB laten lopen op 533FSB zou waardeloos zijn. Een 3GHz zou dan lopen op 2GHz. Die procs kun je voor heel wat minder geld krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 10:51 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dion_b schreef op 28 May 2003 @ 15:44:
[...]

offtopic:
heel serieus vraagje; ben jij verslaafd aan de " :z " smile ofzo, die gebruik je altijd :o

:z :z

:z :+
edit:
kon der nog wel 1 bij dacht ik zo...

edit, ok: ==> :z :z

serieus: ik vindt het echt wel humor, telkens als ik de naam dion_b zie kan je er vergif op innemen dat er weer een :z staat :D _/-\o_
en in deze post staan, welgeteld, 12 smilies :z

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 29-05-2003 00:06 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dual-zip schreef op 28 May 2003 @ 23:56:
[...]

offtopic:
heel serieus vraagje; ben jij verslaafd aan de " :z " smile ofzo, die gebruik je altijd :o

:z :z

:z :+
edit:
kon der nog wel 1 bij dacht ik zo...
Het is wel m'n favoriete smiley, vooral nuttig omdat het een stuk vriendelijker overkomt dan een |:( of :X of :'(

Eerder een 'je bedoelt het goed maar hebt het bij het verkeerde eind' dan 'fout, domme lul' :z

Edit: behoorlijk offtopic idd... excuses

Ontopic: titel aangepast om wat meer aandacht te trekken

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 29-05-2003 02:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

jongens houd het aub serieus want dadelijk ligt het topic dicht en dan weet ik nog nix!!!!!

<Smileys knip>

Als je dit topic open wil houden is het niet aan te raden honderd smileys te plaatsen...

[ Voor 73% gewijzigd door dion_b op 29-05-2003 02:04 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 01:46:
jongens houd het aub serieus want dadelijk ligt het topic dicht en dan weet ik nog nix!!!!! :

<smiles knip> :o
oke dan krijg je nu het enigste juiste antwoord dat er is:

Officieel? Nee!
Niet officieel? Ja (overklokken)

En nu niet door lopen zeuren, want een beter antwoord krijg je gewoon niet :z

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 29-05-2003 01:51 ]

• star-saber

star-saber

Ryzen

en zo is het :z

Verwijderd

Asus is erg zeker tav overklokken dat het moederbord niet beschadigd wordt, het wordt expliciet als een feature weergegeven...... dus mag het officieel:
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4pe/overview.htm
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Overclocking 
* ASUS P4PE offers robust overclocking options to maximize your 
system performance. 
* Flexible CPU Core Voltage Adjustments in 0.025V increments over
defaults
* SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 200MHz
at 1MHz increments 
* Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed AGP/PCI freqencies 
* C.P.R. (CPU Parameter Recall) 
* Rock-solid stability

Echter: in de handleiding van de GA-8INXP: bevat een E7205 (heb jij dit bord?)
Gigabyte: *Any "Overclocking action" is at user's risk, Gigabyte Technology will not be responsible for any damage or instability to your processor, motherboard, or any other components. Vreemd genoeg wordt er wel weer een hele sectie aan overclocking besteed, is het soms vanwege de overklok hype (door de "net niet genoeg deskundigen") om mogelijk een deel van deze potentiele klanten te missen...., maar durft men niet zover te gaan in de uitspraken als Asus....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 08:48 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En jij denkt dat als je met een doorgefikte voltage regulator aan komt zetten ze jou garantie gaan geven? Of andere schade die overduidelijk door overklokken is gekomen...

geloof er geen zak van :z

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 29-05-2003 12:06 ]

Verwijderd

De voltage regulator zal beveiligd zijn.... is een "koud" kunstje.... (overstroom/overspanning/thermisch) Daarom kost een Asus mobo gemiddeld wat meer...
Verschil moet er zijn en toch ergens vandaan komen...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben en blijf van mening dat je bij ASUS voor het merk betaald :z

Asus is echt niet de enige die dat soort beveiligingen op zo'n mobo's zet, dus daar zit het verschil vast niet... :z

Verwijderd

offt-topic
122 euro voor een P4PE met alles erop is een fatsoenlijke prijs voor zo een kwaliteit... Uiteraard ECS mobo's zijn goedkoper, maar hebben gemiddeld veel meer problemen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 12:25:
offt-topic
122 euro voor een P4PE met alles erop is een fatsoenlijke prijs voor zo een kwaliteit... Uiteraard ECS mobo's zijn goedkoper, maar hebben gemiddeld veel meer problemen
Nou de asus P4PE is buggy as hell. Cold boot enz... wil het niet eens weten wat er nog meer mee was ;)

dan heeft zelfs die ECS van je minder problemen :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 29-05-2003 12:35 ]

Verwijderd

geen enkel probleem mee ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

nee, maar dat staat niet garant dat het een 'kwaliteit' bord is. Een kwaliteit bord is bug free ;)

Verwijderd

mij lopen de rillingen over het lijf als ik vaak lees wat veel mensen met een moederbord uithalen *, grotendeels door gebrek aan kennis.. (helaas). Maar om daar nu de mobo fabrikant daar de schuld van te geven.

edit: Maar om daar nu de mobo fabrikant daar de schuld van te geven.
dual-zip schreef op 29 mei 2003 @ 12:34:
[...]

Nou de asus P4PE is buggy as hell. Cold boot enz... wil het niet eens weten wat er nog meer mee was ;)

het lijkt er dan alleen maar op?
/edit

* zoals: "de stekkertje al op verschillende manieren aan proberen te sluiten" (dit gold voor een usb poort met 5 volt spanning..... en er is maar 1 juiste manier om hem aan te sluiten... dus kun je nagaan wat er gebeurt als die 5V verkeerd zit...)

We gaan teveel off-topic, ik trek mijn boetekleed aan en stop hiermee....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 15:56 . Reden: toevoeging ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar om daar nu de mobo fabrikant daar de schuld van te geven.
Doe ik dat dan? Feit is gewoon dat de P4PE bugs bevat, en naar mijn mening dus geen kwaliteits-bord is.
We gaan teveel off-topic, ik trek mijn boetekleed aan en stop hiermee....
>:) :7 O-)

Verwijderd

Ik heb een Asus P4G8X Deluxe met een P4C 2.8Ghz draaien op een FSB van 195 Mhz.
Draait nog niet helemaal stabiel met 3D Mark op 190 Mhz geen problemen.
Het werkt dus wel, maar niet op de volledige snelheid.
Heb er wel 400 Mhz geheugen in zitten.

Verwijderd

dat vind ik niet zo mooi. Ik dacht, als de prijzen gezakt zijn, eens een keer een 3GHz 800FSB te kopen en met goed geheugen de FSB op te schroeven tot 220-225 (vanwege de 1:1 divider). Het lijkt er dus op dat bij jou het bordje weliswaar goed overclockt, maar toch een stuk minder dan de nieuwere bordjes. Heb je de VCore ongemoeid kunnen laten of heb je die ook moeten verhogen? Ook maar eens ervaringen van anderen afwachten.

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
dual-zip schreef op 29 mei 2003 @ 12:34:
[...]
Daarom is de ASUS P4PE ook vele malen uitgeroepen als beste en meest stabiele bord 8)7 Uit ervaring kan ik ook zeggen dat ik er niet veel problemen mee heb gezien.. In tegenstelling tot de SiS-bordjes :r
Maar goed: belangrijkste m.b.t. dit topic. Voor de ASUS P4PE is een nieuwe BIOS met daarbij 800 MHz FSB ondersteuning.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 22:38:
dat vind ik niet zo mooi. Ik dacht, als de prijzen gezakt zijn, eens een keer een 3GHz 800FSB te kopen en met goed geheugen de FSB op te schroeven tot 220-225 (vanwege de 1:1 divider). Het lijkt er dus op dat bij jou het bordje weliswaar goed overclockt, maar toch een stuk minder dan de nieuwere bordjes. Heb je de VCore ongemoeid kunnen laten of heb je die ook moeten verhogen? Ook maar eens ervaringen van anderen afwachten.
Ik heb alleen maar de bussnelheid te hoeven veranderen. De rest loopt op standaard snelheid.
Pagina: 1