21'' repareren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb nu net een half jaar een philips 21'' inch CRT monitor gekregen van een vriend van mij. Heel mooi apparaat natuurlijk, lekker groot beeld, maar hij neemt ook erg veel ruimte in, helaas.

Nu is deze monitor dus net gesneuveld, hij kan geen lock meer krijgen op zijn v-sync. Ik denk niet dat ik hem zelf kan repareren dus zou ik hem moeten wegbrengen naar iemand die dat wel kan, dit kost natuurlijk weer een flink bedrag dat ik als student niet heb.

Daarom wilde ik graag jullie mening. Wat kan ik het beste doen?

- Toch zelf repareren omdat het toch niet zo lastig blijkt te zijn.
- Niet zelf repareren maar naar een techneut brengen om te laten repareren, hoeveel zal dat ongeveer gaan kosten?
- Die hele monitor wegflikkeren, jammer, maar toch gratis gehad, dus boeit niet.

Gaarne jullie reactie.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• senater
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

Chieliot schreef op 02 August 2003 @ 11:54:
Ik heb nu net een half jaar een philips 21'' inch CRT monitor gekregen van een vriend van mij. Heel mooi apparaat natuurlijk, lekker groot beeld, maar hij neemt ook erg veel ruimte in, helaas.

Nu is deze monitor dus net gesneuveld, hij kan geen lock meer krijgen op zijn v-sync. Ik denk niet dat ik hem zelf kan repareren dus zou ik hem moeten wegbrengen naar iemand die dat wel kan, dit kost natuurlijk weer een flink bedrag dat ik als student niet heb.

Daarom wilde ik graag jullie mening. Wat kan ik het beste doen?

- Toch zelf repareren omdat het toch niet zo lastig blijkt te zijn.
- Niet zelf repareren maar naar een techneut brengen om te laten repareren, hoeveel zal dat ongeveer gaan kosten?
- Die hele monitor wegflikkeren, jammer, maar toch gratis gehad, dus boeit niet.

Gaarne jullie reactie.
volgens mijn als je geen verstand ervan hebt dat je het beter door iemand anders kan laten doen want het risico is dat er nog stroom op je beeldscherm kan staan

p.s. : ^^^^ weet ik ook niet 100% zeker heb het een keer gehoort

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je er blij mee bent zal ik hem laten maken.
er zijn in de meeste dorpen en steden wel mensen die apparaten maken voor een klein bedrag.
ik bedoel hier in capelle hebben we er 3 waarvan 2 er thuis komen en 1tje heeft er een winkeltje die alleen savond's na ze werk open is :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hoeveel het gaat kosten hangt af van wat er precies kapot is. Als je niet technisch onderlegd bent, d.w.z. niet goed met een soldeerbout etc. overweg kan, zou ik er zelf niet aan beginnen. Waarschijnlijk is de beste oplossing dan gewoon wegbrengen.

Ik mis de gegevens over de leeftijd van de monitor. Als het scherm al 5 jaar oud is, zou ik het niet meer laten repareren. Is hij net 3 jaar oud, valt het nog te overwegen.
Je kan ook zeggen tegen de reparateur dat je eerst een prijsopgave wilt. Mocht het duurder worden dan een nieuwe monitor, laat je hem dat ding lekker houden, heeft hij voor weinig een andere monitor er bij.

Je hebt er ook niet bijgezegd of je nog een ander scherm hebt, of dat je voor een nieuwe moet gaan kijken.

Verwijderd

zit er geen garantie meer op? omdat je zei dat hij nog maar een half jaar hebt. Of heeft je vriend hem ook al langer?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 12:01:
zit er geen garantie meer op? omdat je zei dat hij nog maar een half jaar hebt. Of heeft je vriend hem ook al langer?
ik denk niet dat ze vriend een monitor koopt in de winkel en hem daarna gelijk weggeeft :o

• Chieliot
  • Laatst online: 04-12-2025
Jongens vast bedankt voor jullie reacties!

Het is een philips Brilliance 2120 en achterop staat march 1994 dus hij's al zeker 9 jaar oud.

Ondertussen gebruik ik een oude 14'' monitor en dat is toch wel ff wennen.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 21:09
Als je handig bent met een soldeerbout kan je hem zelf proberen te maken. Misschien is het iets simpels als een los contactje. Dat is heel simpel te maken en zonde als je hem dan bij het grof vuil zet.
De monitor repair faq kan je daarbij helpen:
Onder
index
Staan een aantal documenten die je kan gebruiken.
Monitors
Crt's
Deflection
Wel eerst het veiligsheidsgedeelte lezen voor je aan de slag gaat.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Gewoon naar een reparatieadres gaan en een prijsopgave vragen!

Als je beeldbuis verder nog een goed / strak beeld heeft dan zou ik em zeker laten repareren als de kosten niet al te hoog zijn.

mcb1

Verwijderd

Het openen van apparaten waarin een CRT zit kan gevaarlijk zijn. Ik zou het afraden als je niet weet waar je mee bezig bent. In een simpele monitor wordt een hoogspanning opgebouwd van iets van 25kV. Als je de stekker eruit haalt blijft er nog steeds spanning bewaard in condensatoren. Het is niet levensgevaarlijk maar het is genoeg voor brandwonden. Wees voorzichtig als je tevreden bent met je uiterlijk.

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

ik zou zeggen vraag Lampje hier ff op GoT of op casejunkies dot com.... hij heeft van zeer veel electronica verstand

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Als je zelf gaat repareren, zet dan eerst je monitor aan, en haal dan de stekker eruit. De meeste condensatoren zijn dan volledig ontladen omdat de monitor nadat de stekker eruit is gehaald toch nog 'aan' staat en de spanning in de condensatoren opgebruikt.

De eventuele rest spanning in condensatoren is niet dodelijk, en brandwonden zal je zeker niet krijgen. Je kan hooguit een irritante schok krijgen waar je van schrikt...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

chucky666 schreef op 02 August 2003 @ 11:58:
er zijn in de meeste dorpen en steden wel mensen die apparaten maken voor een klein bedrag.
ik bedoel hier in capelle hebben we er 3 waarvan 2 er thuis komen en 1tje heeft er een winkeltje die alleen savond's na ze werk open is :)
Ff parallel met TS (sorry TS), maar waar bedoel jij precies in Capelle? Mn zwager zn TV is namelijk dood gegaan, maar ik heb zelf nog niet echt gekeken. Ik zou even willen weten hoeveel het zou kosten als hij bij zo'n persoon langs gaat.
Om het topic niet te vervuilen, kun je mogelijk het antwoord naar mij mailen? (emailadres staat in mn profiel)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

chucky666 schreef op 02 August 2003 @ 11:58:
Dat vind ik nou aardig van je :P

Tis maar waar je de klemtóón legt hé :P

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
9 jaar lijkt mij te oud, de kleuren zijn dat flets geworden. Een bijna nieuwe faillisements-verkoop 21"heb je al voor 250 , soms minder, magoed ik kan me voorstellen dat ook dat te veel is.... Enige moeite die jij moet doen is het net afzoeken naar die snoepjes.

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 19:29
Heb zelf hier ook eens zo'n vraag gepost, dat ging over een 4 jaar oude Sony 20". Heb hem uiteindelijk wel laten repareren, bij Sony in Hoofddorp, dat kostte me +/-100 Euro. Er zijn twee digitale chips vervangen, dat is iets wat ik zelf niet had kunnen repareren vanwege gebrek aan meetspul en onderdelen. Die 100 Euro was al net op het randje, de scherpte gaat toch achteruit, de kleuren gaan achteruit.. Ik heb ook nog een 10 jaar oude Digital 21" staan, die heeft soms strepen in beeld maar die laat ik dus niet meer repareren, da's echt te oud!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Fairy schreef op 02 augustus 2003 @ 15:44:
[...]

Dat vind ik nou aardig van je :P

Tis maar waar je de klemtóón legt hé :P
:+

niet allemaal tegelijk :'(

awesdorp dorp/stads genoot je hebt mail ;)
hangt er vanaf wat er kapot is wat het kost.
dat weet ik ook niet.
ik was vorige keer voor me tv die alleen maar zwart/wit beeld gaf 15 euro kwijt.

Pagina: 1