Wat zijn dit voor woofers?

Pagina: 1
Acties:

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
Ik heb jaar geleden 2 subwoofers gekregen van collega.
Nu wou ik wel eens beginnen met het bouwen van een degelijke behuizing voor die dingen. Diverse proggies geleeched om kist te ontwerpen, maar ik heb geen idee wat de specs van de speakers zijn. De stickers zijn er af gehaald ddor de vorige eigenaar, en staat ook niets in metaal gedrukt. De woofers zijn 30cm

zo zien ze er uit
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.nanninga/subwoeffffwoeff/waffertje_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.nanninga/subwoeffffwoeff/waffertje_2.jpg

Ze zitten nu in hele dikke kartonnen doos (deksel is 1-1/2 cm dik ofzo) waarin stockorder binnenkomt bij de garage waar ik werk. (jah ik weet het LOL en LMAO enzo) Maar dit was makkelijke en snelle oplossing om ff te testen of er nog btje geluid in die woofertjes zat, en dat zit er wel in.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.nanninga/subwoeffffwoeff/waffertje_1.jpg

Als iemand enig idee heeft welk merk dit is ?(en natuurlijk liefst typrnr. :P)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kijkshop, Yoko woofers van rond de NLG 40-50 per stuk, dat kan niet missen. Naar specs kan je fluiten, maar 60-70 liter gesloten per woofer gaat wel goed komen.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 13:10
Ding ziet er uit als de allergoedkoopste :P carwoofer die Conrad te bieden heeft: de DYH1220 uit de Conrad BGN serie. Direct linken naar de site werkt niet, dus conrad.nl -> audio/video/dvd -> luidsprekerbouw -> speakers 12" -> blz2 onderaan

specs: http://www.produktinfo.co...Lautsprecher_DYH-1220.pdf

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/56/569B953EBE8D7C8EE10000000A010251.JPG

(het plaatje in de gids zelf lijkt er nog meer op, dus kans is groot dat dit 'm gewoon is)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Type DYH1220 
Muziek/sinus 200/120 W 
Frequentiebereik 26 - 4600 Hz 
Resonantie 33 Hz 
Geluidsvolume 89,0 dB 
QTS 2,14 
VAS 425 l 
Korf-Æ 300 mm

Neem niet de moeite deze gegevens in te voeren in een rekenproggie, het zijn free air woofers. Plaatsen in een zo groot mogelijke gesloten behuizing of probeer desnoods er een TL van te maken (he wekkel :P).

edit: ok shitty jij was eerder :P

[ Voor 5% gewijzigd door MM op 01-08-2003 21:36 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• irmscher
Mhhhhh, niet echt de moeite waard dus om een mooie mdf behuizing voor te maken.
Dan maar doorsparen voor echte speakers, en zolang mooi mijn ferrarivlag weer over de kartonnen doos heen gooien :P
Thx iig voor de snelle response

• beunhaasje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 13:12

beunhaasje

vul hier je ondertitel in

Dit zijn idd van die yoko meuk woofers, ik heb ze ook gehad, een blauwe maandag, als je deze in een kist stopt komt er echt helemaal geen geluid uit.
Als je toch een kast gaat maken maak er dan een voor een wat betere woofer, dit is echt zonde van je tijd en van je geld.

Amd Ryzen 9 9950X3D | MSI 870e tomahawk | 64gb DDR 5 | Asus tuf RTX 5080 OC edition | WD black SN8100 4tb SSD | Arctic freezer 3 pro 420 | Fractal design meshify 3XL | be quiet dark power 4 1000w | Gigabyte AORUS FO32U2P

• MM
  • Niet online

MM

Als je ze dan toch nog in een kast wil bouwen, doe het dan zo volgens het m.m budget TL idee :P

Je wilt tunen op zo'n 50Hz omdat die dingen uit zichzelf waarschijnlijk vrij hoog afvallen, 1/4 van de golflengte van een golf van 50hz is ongeveer 1,5 meter. Je maakt dus een kist van iets van 35x35x75 cm, maar je maakt een groot gat in de achterkant, of laat deze zelf helemaal weg. De lucht die aan de achterkant uit je woofer komt gaat door de 75cm buis/kast, door de opening, botst tegen de muur waar de speaker voor ligt weer 75cm naar voren. Tadaa 1,5 meter. Het zal niet zo strak klinken als een goede BR of gesloten behuizing hebt, maar als je nog wat spaanplaat hebt liggen (he wekkel :P) dan kan je het best ff proberen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Reken maar dat die Yoko gaat blazen met een dergelijk TL'etje. Ondanks dat ze goedkoop zijn, willen ze best met wat versterkerpower. Dat een vriend van mij nou tegen mijn advies in ging en er twee in 70 liter gesloten propte en daarna tot overmaat van ramp lukraak een paar baspijpjes er in kwakte 8)7 dat mag niet deren.

• irmscher
ik heb net ff gekeken op zolder .....
4 plaatjes van 40x40cm en 2 van 45x50 ongeveer .......
maar dat karton is natuurlijk ook nog te gebruiken. is net hardboard

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kom op, wat kost een beetje spaanplaat nou? Ik teken wel even een klein ontwerpje of zo, anders m.m. wel ;)

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 13:10
Als je de woofer al hebt is het altijd aantrekkelijk om er ff mee te klooien / dingen uit te proberen. Kistje bouwen zoals hierboven staat, wil je het extra goedkoop doen dan haal je het goedkoopste hout en eventueel een enkele spoel als filter en kijken waar het schip strandt. Is het echt niks, jammer van die paar euro, maar wel een ervaring rijker :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• MM
  • Niet online

MM

Tekenen? 2 kubussen van 35³cm aan elkaar geplakt (35x35x70) dat hoef ik toch niet te tekenen. Bracen kan gewoon met plaatjes van 31,4²cm (uitgaande van 18mm spul). Bracen is op zich niet echt noodzakelijk, het is toch een testding.

• irmscher
Ik heb nu de doos verstevigd (staande deel stevig bevestigd aan deksel, en tegelijk de woofers gescheiden door plankje.)
De "kist" is nu 50cm breed, 50cm hoog en 115cm lang.
Ik heb um nu op zijn kant liggen ( volgens het m.m budget TL idee ) alleen heb ik dus geen 75cm ruimte tussen woofer en muur, maar 60 cm.
Morgen maar ff testen hoe dit klinkt, nu maar ff niet doen ivm naar boven stormende ouders in "rooie hoofden en stoom uit de oren" modus.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.nanninga/subwoeffffwoeff/woei_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.nanninga/subwoeffffwoeff/woie_detail.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door irmscher op 01-08-2003 22:41 ]

• MM
  • Niet online

MM

De afstand tussen muur en kist moest geen 75cm zijn, dat moest de diepte van de kist zijn, maar probeer gewoon of er verschil tussen 30cm en 1m van de muur zit. Hoe verder van de muur hoe lager je 'tunepunt' te laag helpt niet omdat daar geen muziek meer in zit ;)

• irmscher
verder dan dit zal ut niet komen.
kist staat dus 10cm van de muur, en 5 cm daarvoor rol ik heen en weer met mijn burostoel ....

• MM
  • Niet online

MM

Nou hoe klinkt het? :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Stuur anders een zo'n kreng naar mij. Ik maak er een basbeuker van en breng 'm je persoonlijk weer thuis :P

• MM
  • Niet online

MM

*schop* klinkt het nou een beetje of niet?

Pagina: 1