Toon posts:

Voeding upgraden na ATI Club3d Radeon 9700 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vanmiddag een ATI Club3d Radeon 9700 gekocht. In PC gehangen en vervolgens niets. Na enig puzzelen blijkt dat er wel een POST komt maar vervolgens kan de HD en de floppy niet gevonden worden. Blijkbaar trekt mijn voeding (300W) het niet helemaal. Kan dit en zo ja, welke voeding zou ik dan moeten kopen ?

Graag enig advies/hulp,

Groeten,

Rutger

Verwijderd

Welk merk voeding is het?

Trouwens onder de search ben ik al enige posters tegengekomen met problemen op hun 9700 pro.
(bijv) [rml][ radeon 9700] bij alle spelletjes crasht mijn pc[/rml]
Probeer eens betere koeling/voeding

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is een Q-Tec P4 300 Watt. Ik heb trouwens een Club3d Radeon 9700 non-Pro

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Post eerst eens een lijst van alles wat in je pc zit dat stroom van je voeding trekt.
Is dat een lange lijst dan heb je je antwoord al :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
AMD Athlon 1700+ @ 1450 Mhz
Gigabyte 7ZXE
1 x Western Digital 40 GB 5400rpm, 1 x CD-Writer Lite-On 24x10x40, 1 x floppy
3 x 256Mb 133
Ik had een Geforce4 MX400 (sucks!!!!) maar nu een heuse ATI Club3d Radeon 9700
Geluid (nog) onboard, binnenkort anders....

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-08 15:23
dit zou de 300W wel aan moeten kunnen. wat gebeurt er als je de Geforce er weer in prikt? geeft het moederbord ook een piepsignaal af?

geen groeten, daar doen we niet aan

Verwijderd

Steek anders die Gforce 4 weer in, en start op, en check je voltages eens.

Verwijderd

Ik heb een ATI radeon 9700 PRO, en een 300 watt voeding. Je hoeft dus niet meer watt te hebben in ieder geval.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

300 Watt zegt NIETS!

Geesh! Hoevaak moet nog gezegd worden dat AMPERILAGES OP DE VOLTLIJNEN belangrijk zijn...en de rest niet!

Maakt niet uit of je een 150W voeding hebt of een 1000W voeding hebt....als je 12volt lijn maar 2 Ampere ter beschikking heeft start geen enkele computer goed op!

Maar over welke je wilt kopen...probeer de Q-Tec 550Watt ( dual fan dus helpt ook mee met het verwijderen van warmte uit je kast )

There is no place like ::1

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
probeer eerst es op te starten met zo weinig mogelijk devices aangesloten.. dus floppy, cd-rom en evt. casefans loskoppelen en overbodige kaarten (netwerk/geluid) + usb apparaten eruit.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik had deze problemen ook nu nog een probleem met de combinatie mainboard-videokaart, als ik jouw was zal ik maar eens de voltage lijnen bekijken via je bios anders effe andere voeding testen mijn 300 watt was ook te weinig ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh, maar hoe "bekijk de voltage lijnen" ? Wat voltages betreft ben ik een redelijke rookie...

Daarnaast: als ik de Geforce4 weer terug zet dan werkt alles weer naar behoren. Schakel ik de cdrom en de floppy uit bij het opstarten met de Radeon, dan krijg ik inderdaad beeld maar tijdens de POST kan de HD niet gevonden worden.

Als ik het goed begrijp: 300Watt moet kunnen, maar het gaat om het voltage ?!?!?!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 23:56:
Ehhh, maar hoe "bekijk de voltage lijnen" ? Wat voltages betreft ben ik een redelijke rookie...

Daarnaast: als ik de Geforce4 weer terug zet dan werkt alles weer naar behoren. Schakel ik de cdrom en de floppy uit bij het opstarten met de Radeon, dan krijg ik inderdaad beeld maar tijdens de POST kan de HD niet gevonden worden.

Als ik het goed begrijp: 300Watt moet kunnen, maar het gaat om het voltage ?!?!?!
Voltlijnen...yep!

Hoeveel ampere ( uiteindelijk dus wattage ) dus je voeding kan leveren over een bepaalde volt-lijn.

bijvoorbeeld, je hebt 2 HD's, 1 CD-rom en 1 brander, een processor en nog wat spul van je moederbord die van de 12volt lijn zuipen.....

Dan moet je voeding dus wel genoeg energy over die 12 volt lijn kunnen pompen.

Voor een tooltje, [url=http://mbm.livewiredev.com]Mother Board Monitor[url]

Post effe je 5v, 12v en je 3,3v lijn!

There is no place like ::1

Verwijderd

Een PC voeding levert diverse voltages. Het meest belangrijk zijn de +3.3, +5.0 en de +12.0 Volt lijnen. Die Radeon 9700 van jou heeft een eigen aansluiting op 12 Volt. Het is dus van belang dat jou voeding voldoende vermogen op die +12.0 Volt uitgang levert.

Omdat tot voor kort computers amper de 12.0 Volt lijnen gebruikten, kunnen veel goedkope en/of oude voedingen over deze +12.0 Volt lijn niet voldoende vermogen leveren. Je systeem wordt dan instabiel, zelfs als is het totale opgenomen vermogen van je systeem minder dan 300 watt. Kijk eens naar dit artikel, ik hoop dat dit de boel een beetje voor je verduidelijkt: Choosing The Right Power Supply

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze "mijn" voltlijnen:

Core 0: 1,61v
Core 1: 0,31v
+3.3: 3,34v
+5.00: 5,20v
+12.00: 12,78v
Cpu (1469Mhz)

Hebben jullie hier iets aan ?

Verwijderd

Lijkt mij niks mis met je voltlijnen
Plaats die kaart eens in een andere pc.

Verwijderd

Topicstarter
Bij een koude start krijg ik allerlei piepjes. Als ik vervolgens op de reset knop druk dan krijg ik wel beeld en een POST.

Vervolgens duurt het allemaal erg lang en uiteindelijk kan hij de HD niet vinden, of hij vindt hem wel en maar start niet door.

Ik las ergens dat dan bijv. de HD al op toeren is en dus er wat meer power naar de rest (kan) gaan... Klopt dat ? Dan lijkt het mij toch een voedingkwestie ??!?!

Verwijderd

Spin up van een schijf vreet energie. Als ie op toeren is hoeft ie enkel z'n spin te behouden en een beetje te lezen. Dat is veel minder load. Daarom bv. gaan grote RAID-Array's ook schijf voor schijf opspinnen.

Schrijf het patroon van de piepjes op, en kijk in de handleiding van je mobo of op internet waar ze voor staan. Dan weet je welke component niet naar behoren werkt. En als ik je verhaal lees kan het idd de voeding zijn die het niet trekt.

swampy: 'amperilages' is geen woord

Verwijderd

Kort door de bocht: je hebt toch wel de powerconnector aangesloten op de Radeon?

Mogelijk zijdelings testje: de powerconnector aansluiten op een andere voeding/PC.
offtopic:
m'n naam is euss, die andere tekst is m'n ondertitel

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 02:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, waarschijnlijk dus de voeding.

Dan het volgende: wat koop ik dan ? Ik zag een double fan, maar blaast die fan dan aan de bovenkant of aan de onderkant van de voeding ? Is 400w voldoende of moet het meer zijn ?!?!?!

By the way: Vietcong: ik heb de voeding voor het Radeon bord aangesloten

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

TdV

Als ik jou was zou ik gewoon een antec/chieftec/cwt/enermax of andere kwaliteitsvoeding halen van meer dan 360 watt. (draai ik ook mee met veel meer zooi in mn pc) Een qtec 550 doet het overigens ook wel goed (al haalt die nooit 550w) maar ik weet niet hoe lang alles meegaat omdat alles wat dunner en goedkoper is uitgevoerd aan de binnenkant.

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren(en dames),

Hartelijk dank voor alle tips; uiteindelijk deed een BIOS-update 't hem en nu werkt alles prima. Ik heb inmiddels wel een mooie nieuwe voeding gekocht (550W Dual Fan Gold) en die gaat er na de vakantie in....

Nogmaals dank.
Pagina: 1