Was het maar een gebeurtenis. De afkeer van velen bij de laatste keer is niet uit de lucht komen vallen, maar is cumulatief ontstaan.
Geen problemen mee zolang het niet lastig wordt, er lurken voldoende mensen mee om common-sense te droppen zodra perspectief bij deelnemers verloren gaat. Er zijn overigens voldoende regels en middelen voor, als regel hebben we een FAQ en policy om niet inhoudelijk te gaan en als middel hebben we zelfs een forummod die kan ingrijpen (naast FP-admins als RobinVR en Wouter Tinus etc etc)(heeft forummod al probleem als probleem neergezet?).
Daar zit hem de crux nu juist: het
wordt door een aantal mensen als lastig ervaren, dus zijn er wél problemen mee. Er zijn regels en middelen, maar gegeven het feit dat er een probleem
is, moet je vast stellen dat die niet adequaat genoeg zijn voor deze situatie.
Met alle respect, maar de vragen die er nu liggen zijn IMHO nogal betuttelend, mensen vragen na te denken over wat ze doen: je bedoeld dat mensen moeten doen wat conform een vernauwde main-stream-opinie moet voldoen.
Als je er zo tegenaan kijkt dan weet ik niet hoe ik het duidelijker moet maken. Ik heb een aantal malen expliciet gezegd wat mijn bedoeling was; die vragen waren puur om tot een gezamenlijke her-oriëntatie te komen, wat hard nodig was op dat moment. Het benadrukken van overeenkomsten in plaats van geschillen:
Superdeboer schreef op 01 August 2003 @ 12:13:
[...]
Ik hecht er dan ook waarde aan dat er hier vooral de nadruk gelegd wordt op de dingen die wij allen gemeenschappelijk voelen met betrekking tot onze bezigheden op de FP en op TMF. Dáárom was het, dat ik bijvoorbeeld de vraag stelde "waarom reageer je op de FP". De antwoorden op die vraag kunnen hopelijk tot de conclusie leiden dat eenieder van ons hetzelfde doel voor ogen heeft: een informatieve, goed leesbare en aantrekkelijke FP verzorgen. (En ja, ik wéét dat iedereen dat zal zeggen als er naar gevraagd wordt, maar het heeft meer zin om dat nog eens op een rijtje te zetten, dan door te sodemieteren over dingen waar we het niet helemaal over eens zijn met elkaar!)
Ik denk dat common-sense en logica zelf voldoende zijn; laat iedereen maar zijn invulling van Tnet bepalen, indien het onwerkbaar is, lost het probleem zichzelf op.
Het is overduidelijk dat het probleem zich alleen maar verergert. Ik zou graag willen weten wat je concreet bedoelt met het zichzelf oplossen van het probleem. Is dat, wanneer het imago van TMF naar de filistijnen is zodat de lurkers niet meer lurken; wanneer de meerderheid van de vaste mensen het bijltje erbij neergooit? Daar ben je naar op weg namelijk, als dit nog een aantal malen voorvalt. Als de ondergang van TMF als oplossing gezien wordt, dan kies ik er toch voor om het nog eens te proberen met wat tips voor het voeren van een respectvolle discussie.
Het gegeven dat een bump nodig was en na de bump nog een subtiele post nodig was, was wel voldoende reden om aan te geven dat het niet echt nodig was/dat er niet veel mensen op zaten te wachten. Zeker aangezien het rustig is blijkt wellicht dat we weer een piek achter de rug hebben en een dal in zicht. Gooi het aub niet op Flipz-vakantie, daarmee doe je Flipz simpelweg tekort en vergeet je de andere flames (waar ruzie hebben 2 schuld).
Die bump was nodig omdat er, hoewel er geen inhoudelijke opmerkingen meer kwamen en je er dus gevoegelijk van uit kon gaan dat ieder zich in de resultaten kon vinden, nog geen actie was ondernomen, terwijl zowel Flipz als Renegade daar al voor gepleit hadden.
De subtiele post daarentegen is een ander verhaal, namelijk het feit dat ik in een ander draadje nota bene (terwijl er dus hier al een week niets gebeurde) moest lezen dat jij zelf dít draadje totaal overbodig achtte. De reden waarom ik dus die subtiele post deed, was om jou te vragen met een aanvaardbaar alternatief te komen. En dát ligt er nog steeds niet momenteel. De drie posts die jij ná mijn subtiele post hebt gedaan, bevatten niet veel anders dan "hou het zoals het is, er is geen probleem". Dat vind ik een beetje struisvogelgedrag, en dát leidt denk ik niet tot een verbetering die overduidelijk wél gewenst is.
Maar ik rond wel af en kijk het vervolg van deze discussie wel aan. Mijn punt probeer ik duidelijk te maken en ik besef dat deze weinig subtiel is. Ik bied mijn excuses daarvoor aan, maar ik probeer ook een punt duidelijk te maken. Nu mijn punt staat, zal ik verdere schade voorkomen door op de lurk-tribune te zitten (misschien sta ik wel alleen).
Ik ben in ieder geval blij dat je nu je werkelijke visie tentoonspreidt.

Daar zat ik eigenlijk al een beetje op te wachten.

Ik hoop toch werkelijk dat je in zult zien dat het nu tóch tijd is om *iets* te doen. Deze storm is dan wel zowat uitgewoed, maar onvermijdelijk steekt binnen een afzienbare tijd een nieuwe op. Ik snap niet dat je kunt stellen dat het best kan blijven zoals het is... dan heb je volgens mij de afgelopen drie maanden de helft gemist ofzo... Het
gaat niet zo.
Doorgaan op deze manier helpt TMF veel harder naar de knoppen dan een paar extra uitgangspunten en richtlijnen voor de discussies hier.
Als ik heel eerlijk ben, heb ik dan ook totaal geen begrip voor het standpunt om alles te laten zoals het nu is. Ik heb er zelfs een afkeer van. Het voorstel voor een paar extra zinnetjes, zoals dat er nu ligt, betekent toch geen censuur ofzo?

Het is hoofdzakelijk niet meer dan een op schrift stelling van algemeen aanvaarde fatsoensnormen.
KexDaFlex schreef op 14 augustus 2003 @ 15:40:
Je vervalt dan net als GoTbreed een tijd geleden in een wirwar van faqs en regeltjes. In principe staat alles al lang omschreven en de rest is gewoon goed fatsoen. Houst iedereen zich daaraan dan is er wat
* KeX betreft niets aan de hand.
Als iedereen z'n fatsoen nou maar had gehouden, dan had ik nu lekker buiten gezeten met een goed boek. Daar schort het dus een beetje aan. En die kleine aanvulling op de bestaande regels zal vast niet tot een wirwar leiden. Als je zo wars bent van regels, dan verdient het misschien aanbeveling om überhaupt de hele FAQ eens op de schop te gooien en te herzien, maar daar zitten we dan zeker óók weer niet op te wachten.
Het spijt me erg dat ik een beetje een houding ontmoet van: "hou het zoals het is, er is niks aan de hand", terwijl er een andere groep is, die ten volle erkent dat er een probleem is, en zowat smeekt om pogingen tot oplossing daarvan. Dat ik nu net bij die laatste groep hoor, daar kan ik weinig aan doen.

Tot slot: ik denk dat die laatste groep er meer last van zal ondervinden als er niets verandert, dan de eerste groep wanneer er wel wat verandert. Het lijkt me vrij overtrokken om het invoeren van een paar voor de hand liggende, maar misschien best bruikbare uitgangspunten tegen te houden, omdat het probleem niet erkend of niet goed onderkend wordt.
Misschien dat meer mensen die eerder in deze draad gereageerd hebben ook weer deel kunnen nemen.

Tot zover.
edit:
'k Hoop dat er iemand met een alternatief komt. Het platsabelen van een goed bedoelde poging is me een beetje te makkelijk eigenlijk.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.