Toon posts:

[XP/2K] PC plotseling instabiel (MSI KT4V, Win geeft BSoD) *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC kan sinds vanavond alleen nog BSoD produceren. Sinds 1,5-2 weken zit er een nieuwe mobo + ram in, maar pas vanavond is ie superinstabiel geworden. Herinstalleren van Windows 2000 of XP is niet mogelijk. Tijdens de 1e of 2e stap loopt ie compleet vast. De oude image was na 4 BSoD ook helemaal gaar dat ie zowel in normale modus als in veilige modus niks doet.

Enkele malen had ik een IRQ less or equal BSoD, maar ook andere meldingen zoals
"Er is een foutopgetreden, Windows wordt nu gestopt"

Mijn configuratie is

AMD Duron 1300
MSI KT4V
512 DIMM
Matrox G550
Intel -netwerkkaart
Onboard netwerk+Audio (netwerk wordt niet gebruikt)
USB 2
CD-ROM
CD-RW Burner
40Gb Matrox
300W voeding.

De processor wordt 60 graden en de kast 34-36 graden....

Heeft iemand een idee? Is het een brakke RAM of wordt ie te heet? Of is het toch iets anders?

Alvast bedankt

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 10:52

gerhald

:P

je kan ff kijken of je condasetoren zijn gaan lekken of zo (die dikke ronde dingen naast de proc)
en je kan ff kijken of spanningen in de bios of die ook nog goed zijn.
en je kan ook nog ff kijken door alle pci kaarten er uit te halen en kijken wat hij dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
gerhald schreef op 31 juli 2003 @ 00:32:
je kan ff kijken of je condasetoren zijn gaan lekken of zo (die dikke ronde dingen naast de proc)
en je kan ff kijken of spanningen in de bios of die ook nog goed zijn.
en je kan ook nog ff kijken door alle pci kaarten er uit te halen en kijken wat hij dan doet.
De condensatoren zijn niet gaat lekken, dat deed mn vorige mobo wel, dat was
wat ik als eerste wilde uitsluiten :-)
De spanning voor 12V schommelt tussen de 11.85 en de 11.93. Die van 5V zo
rond de 4.7-4.8 dacht ik. Dacht dat dat wel in orde was.

De PCI kaarten leeghalen kan ik idd nog proberen... thnx

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mm kan software matig zijn, maar kan ook dat geheugen, mobo kapot is gegaan door condenstator of misschien esd.

ESD kan ook na een paar weken pas echt gevolgen veroorzaken helaas.

(esd is statische elektrische tijd dus)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Yup, gaat veelal uit van een draaiend systeem. Voornaamste reden daar is verkeerde/brakke drivers. Bij een herinstallatie van CD is een corrupte driver minder logisch. Waar ik wel wat had gezien is op de MSDN, met name over Memory cache etc..

Thnx.

Iemand nog andere idee-en/mogelijkheden?

Verwijderd

Probeer eens NIET gebruik te maken van de on-board USB controller. Fixte bij mijn KT4V de bug dat bestanden plotseling corrupt waren. Later losse USB controller gehaald, en toen ging het wel (nog niet 100% stabiel, maar goed). Door deze plank ben ik m'n vertrouwen in VIA kwijt geraakt (IIG in de KT400 en de VT8235 southbridge).

Qua OC-baarheid is deze plank wel redelijk, en het voltage staat vrij standaard al goed.

Wat ik anders nog kan bedenken is inderdaad brak ram... Probeer het eens te testen met memtest86.

Ik neem aan dat je wel de meest recente BIOS bios draait? D'r zat nogal een bug in de IDE controller. Heb ik ooit nog een meuksubmit van gemaakt.

Wanneer meet je de temp? Heb je constant speedfan openstaan (MBM5 meette niet goed bij mij)? Of zijn dat de temps in de bios als je de PC net aanzet?

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 00:42:
Probeer eens NIET gebruik te maken van de on-board USB controller. Fixte bij mijn KT4V de bug dat bestanden plotseling corrupt waren. Later losse USB controller gehaald, en toen ging het wel (nog niet 100% stabiel, maar goed). Door deze plank ben ik m'n vertrouwen in VIA kwijt geraakt (IIG in de KT400 en de VT8235 southbridge).

Qua OC-baarheid is deze plank wel redelijk, en het voltage staat vrij standaard al goed.

Wat ik anders nog kan bedenken is inderdaad brak ram... Probeer het eens te testen met memtest86.

Ik neem aan dat je wel de meest recente BIOS bios draait? D'r zat nogal een bug in de IDE controller. Heb ik ooit nog een meuksubmit van gemaakt.

Wanneer meet je de temp? Heb je constant speedfan openstaan (MBM5 meette niet goed bij mij)? Of zijn dat de temps in de bios als je de PC net aanzet?

Suc6
De temperaturen zijn na een memory test (van docmemory) van 15min. Het gehugen is dus "getest" en zou goed zijn. Het zijn wel de temperaturen uit de BIOS, maar dus eerst testen, direct reboten en dan de temperatuur bekijken.

USB controller uit...kan het proberen. Inclusief de audio en het netwerk. PCI netwerkkaart er uit en dan zien wat ie doet. Denk wel dat het de laatste is, zelf nog niet geupdate, maar de plank is nu 2,5 week oud. Ik geloof dat ik spijt ga krijgen van deze plank :S

Thnx

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09
ik zie nergens staan WELK BSOD er gegeven wordt? 0x0000??
typ dat eens in google in of gebruik het als zoekterm op de MS knowledge base, dan zul je zien dat je al een heel eind verder komt..
Compubiter schreef op 31 juli 2003 @ 00:52:
OS toegevoegd conform de WOS-Policy
En jazz, je kunt een mooi KB linkje maken door "'s om je link te zetten (dus [url="link"]) :).
dank je, ik had ff niet op de [ en ] in de link gelet
...i knew that :P

@edit2: dom eigenlijk dat MS dit in een url gebruikt, aangezien deze link veel op forums gepost wordt, en dus 9 van de 10 keer een foute link oplevert, waardoor een groot deel van de users verkeerd aankomt.. :|

[ Voor 61% gewijzigd door jazz op 31-07-2003 01:01 ]

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS toegevoegd conform de WOS-Policy
En jazz, je kunt een mooi KB linkje maken door "'s om je link te zetten (dus [url="link"]) :).

Verwijderd

Topicstarter
jazz schreef op 31 July 2003 @ 00:49:
ik zie nergens staan WELK BSOD er gegeven wordt? 0x0000??
typ dat eens in google in of gebruik het als zoekterm op de MS knowledge base, dan zul je zien dat je al een heel eind verder komt..

[...]

dank je, ik had ff niet op de [ en ] in de link gelet
...i knew that :P
het verschilt steed welke BSoD er verschijnt. Het is een soort "rad van BSoD"...

Mijn excuses en dank aan Compubiter voor de OS-tag

Thnx

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 01:00:
[...]

het verschilt steed welke BSoD er verschijnt. Het is een soort "rad van BSoD"...

Mijn excuses en dank aan Compubiter voor de OS-tag

Thnx
noem er toch eens een paar, je zult ze echt niet allemaal krijgen..
misschien is het wel zo dat als je er een paar opzoekt dat ze allemaal geheugenfouten blijken te zijn, dat ben je iig een stuk verder met je probleem. iig kan je het geheugen even na kunnen laten kijken bij de winkel waar je het gekocht heeft. kwaad zal het iig niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
jazz schreef op 31 juli 2003 @ 01:03:
[...]

noem er toch eens een paar, je zult ze echt niet allemaal krijgen..
misschien is het wel zo dat als je er een paar opzoekt dat ze allemaal geheugenfouten blijken te zijn, dat ben je iig een stuk verder met je probleem. iig kan je het geheugen even na kunnen laten kijken bij de winkel waar je het gekocht heeft. kwaad zal het iig niet doen.
Het probleem zit m in dat gene wat CABAL beschreef. Heb nu de memory cache uitgezet en alle onboard zooi. Setup gaat nu weer verder... Ga de installatie afmaken en daarna de onboard zou een voor een aanzetten.

Alvast bedankt

Verwijderd

No problemo... Ik heb zelf een half jaar met deze plank gewerkt, en inderdaad, zonder ook maar iets onboard. Een losse USB controller gehaald, MSI support gebeld, het uitgelegd, en ze waren nog wel netjes genoeg om me die controller terug te betalen. Goed, het ding werkte, maar nog niet zo stabiel als mijn KT266 ooit was geweest. Soms onverklaarbare crashes, of zipfiles/images (echt van die grote files, maar veel minder zeldzaam dan dat het was) die corrupt werden.

Laatst dus toch maar wat geinvesteerd in een 100% zeker goede plank, de Asus A7N8X Deluxe 2.0

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:50

antimute

Developer

ESD = ElektroStatic Discharge. Statische elektriciteit, wat je al kan krijgen door een niet goed ge-aarde kast aan te raken(vonkjes).

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 18:21

Sm0k3r

cough...cough...

hey dat had ik ook, check es in je bios en reserveer geen enkele IRQ, zet als op none of uit, laat je OS dat doen (IRQ conflict tijdens installeren).
Heb je je bios pas geupdate???
geef zoveel mogelijk IRQ's vrij (lees: tweak je bios effe) en dan rebooten en opnieuw win2000 cd ingooien voor install, veel succes

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 10:52

gerhald

:P

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 00:37:
[...]

De condensatoren zijn niet gaat lekken, dat deed mn vorige mobo wel, dat was
wat ik als eerste wilde uitsluiten :-)
De spanning voor 12V schommelt tussen de 11.85 en de 11.93. Die van 5V zo
rond de 4.7-4.8 dacht ik. Dacht dat dat wel in orde was.

De PCI kaarten leeghalen kan ik idd nog proberen... thnx
je zegt dat de +5V tussen de 4.7 en de 4.8 schommeld maar dat is wel heel erg aan de lage kant kijk maar is in dit topic Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

een stukje uit het topic
-Is de 5V lijn stabiel?
Vooral bij vette AMD systemen en systemen met een dikke videokaart is de
-stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk.
Het mag niet meer dan ~5% uitwijken (tussen 4,8V en 5,2V kan nog mee door).
Check het in de BIOS onder tabblad "PC Health" oid.
Installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de
minima/maxima in MBM.
-Noot: dat geldt niet voor de -5V lijn! Dus alleen de +5V lijn checken.
Pagina: 1