Rev 2.x heeft toch standaard een fan op de NBLosGieros schreef op 21 december 2003 @ 16:42:
[...]
nou mijn nb heeft geen fannetje erop en denk ook niet dat dat past alhoewel is mn zalman fan van mn cpu zo groot dat ie ook aardig over mn northbridge blaast volgens mij...
Wat heeft het voor zin om je VDD voltage te verhogen?
Ik heb een Epox 8RDA en kan het daar ook op verhogen, maar wat is het nut?
Van je Vcore weet ik dat dat je cpu stabieler kan maken, je vddr voor je geheugen, maar is die vddvoltage voor?
Van je Vcore weet ik dat dat je cpu stabieler kan maken, je vddr voor je geheugen, maar is die vddvoltage voor?
Stop chasing the dream, you're already living it
Verwijderd
Voor de NorthbrigeQosmic schreef op 21 december 2003 @ 20:30:
Wat heeft het voor zin om je VDD voltage te verhogen?
meer volt op je northbridge betekent dat je een hogere fsb kunt halenQosmic schreef op 22 december 2003 @ 13:48:
ja, en wat is het nut daarvan?
Ok. Ik draai nu namelijk met een XP2500 11*202=2222Mhz @ 1,75 V
Nu had ik hiervoor een XP2200 en die draaide op 9*214, dus mn geheugen kan het wel aan zo'n hogere FSB.
Maar ik heb mijn cpu al op 11*203 geprobeerd op zelfs 1,9 V en zelfs dan is mn cpu niet prime stabiel. Dan klapt ie er na een uur uit oid.
maar stel ik verhoog het voltage op mn NB, is het dan ook mogelijk dat mn cpu hoger geklokt kan worden?
Standaard voltage op mn NB is 1,6 en ik kan maximaal tot 1,8 gaan.
Er zit alleen geen actieve cooling op mn NB, alleen maar een heatsink, wordt ie veel warmer bij verhoging van het voltage, of valt het mee?
Nu had ik hiervoor een XP2200 en die draaide op 9*214, dus mn geheugen kan het wel aan zo'n hogere FSB.
Maar ik heb mijn cpu al op 11*203 geprobeerd op zelfs 1,9 V en zelfs dan is mn cpu niet prime stabiel. Dan klapt ie er na een uur uit oid.
maar stel ik verhoog het voltage op mn NB, is het dan ook mogelijk dat mn cpu hoger geklokt kan worden?
Er zit alleen geen actieve cooling op mn NB, alleen maar een heatsink, wordt ie veel warmer bij verhoging van het voltage, of valt het mee?
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik heb gister mn vdd (chipset/nb) verhoogt van 1.6 naar 1.8 en kon wel ietwat verder komen (had niet genoeg tijd om verder te gaan) maar vond de temp onder mijn omstandigheden (in raamkozijn met wind erop) niet veel hoger worden. Nb bleef lauw om aan te voelen.Qosmic schreef op 22 december 2003 @ 15:38:
Rapapa...
ik zou het zeker proberen dat voltage verhogen, ik zou alleen wel betere koeling op je northbridge doen, een fannetje erop en wat goede koelpasta onder de heatsink moet wel genoeg zijn denk ik zoQosmic schreef op 22 december 2003 @ 15:38:
Heb ook een barriere tegen de 213Mhz FSBRommelD schreef op 11 december 2003 @ 21:39:
Maar het gaat er meer om dat ik nu: 6A61BPAAC-00 uit 06/09/2003 heb. En deze wil saven. Omdat ik alleen maar flash om te kijken of ik dan hoger met m'n fsb kom. Als dat niet lukt wil ik mijn oude bios er weer op gooien.
Hopelijk is de 8RDA3A17.BIN van 10/17/2003 beter en geeft ie een hogere fsbMijn max. is nu 213
Gebruik nu 8RGA+ rev 1.1, maar mijn vorige rev 1.0(RIP
Andere ervaring die ik heb heeft te maken met de BIOS. Met de originel BIOS kan ik dus vrolijk to 210 Mhz 5/2/2/2,0 timings draaien, met die nieuwe doet ie dat niet.
Tom Versteeg ??? Heb jij hier een verklaring voor?
Same here wat betreft doe originele bios. De standaard die ik draai, kan ongeveer 223fsb halen, alle andere versies willen niet hoger dan 210!PowerPee schreef op 23 december 2003 @ 23:25:
Heb ook een barriere tegen de 213Mhz FSB
Gebruik nu 8RGA+ rev 1.1, maar mijn vorige rev 1.0(RIP) draaide toch wel een stúk harder(225Mhz FSB).
Andere ervaring die ik heb heeft te maken met de BIOS. Met de originel BIOS kan ik dus vrolijk to 210 Mhz 5/2/2/2,0 timings draaien, met die nieuwe doet ie dat niet.
Tom Versteeg ??? Heb jij hier een verklaring voor?
8RGA+ (Ik geloof rev. 1.0)
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Dus draai ik vrolijk de originele biosSmarron schreef op 24 december 2003 @ 08:48:
[...]
Same here wat betreft doe originele bios. De standaard die ik draai, kan ongeveer 223fsb halen, alle andere versies willen niet hoger dan 210!
8RGA+ (Ik geloof rev. 1.0)
Ben nu met een aantal BIOS chippies aan het experimenteren....omdat ik sterk het gevoel heb gekregen dat déze ook bijdragen aan het OC potentiaal van het mobo. JA< ik weet dat het idioot klinkt, maar zonder het te ervaren was ik er ook nooit mee gekomen.
Ik wil trouwens mn voltages op mn geheugen verhogen. Nu kan ik maar tot 2.9 maar waarschijnlijk is dat nog niet genoeg. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik hoger dan 2.9v kom...is er een flash ofsow voor mn 8rda+ rev 2.x??
Rapapa...
Dit staat er in de startpost:LosGieros schreef op 24 december 2003 @ 14:47:
Ik wil trouwens mn voltages op mn geheugen verhogen. Nu kan ik maar tot 2.9 maar waarschijnlijk is dat nog niet genoeg. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik hoger dan 2.9v kom...is er een flash ofsow voor mn 8rda+ rev 2.x??
VDimm Mod :
Deze mod zorgt voor een verhoogd voltage op de DDR bankjes waardoor je weer een nog hogere FSB kan draaien.
Op deze pagina staat een guide : http://www.motherboardfaqs.com/article.php?33.255
[ Voor 7% gewijzigd door Swandertj op 24-12-2003 15:02 . Reden: andere link ]
http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/
ja dat heb ik gezien maar ik wil neit gaan solderen en dat soort shit.....gewoon een biosje ofsow...Swandertj schreef op 24 december 2003 @ 15:01:
[...]
Dit staat er in de startpost:
VDimm Mod :
Deze mod zorgt voor een verhoogd voltage op de DDR bankjes waardoor je weer een nog hogere FSB kan draaien.
Op deze pagina staat een guide : http://www.motherboardfaqs.com/article.php?33.255
Rapapa...
met een bios-update gaat het dus niet werken, de voltage chip staat dat gewoon niet toe en daarom moet je met weerstanden gaan werkenLosGieros schreef op 24 december 2003 @ 16:54:
[...]
ja dat heb ik gezien maar ik wil neit gaan solderen en dat soort shit.....gewoon een biosje ofsow...
Verwijderd
Als ik hem opstart krijg ik een errorVerwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:26:
Beste kerstwensen voor allen
en ook kom ik meedelen dat het proggie 8rdaVcore al een versie 0.8B zit dus allen naar www.hasw.net/8rdavcore
Ah, staat ook ergens op die siteERROR: I2C-Init -> Cannot open GiveIO-handle.
Ik installeer ook altijd te snel....
[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 24-12-2003 22:59 ]
oeps
mis-post
[ Voor 91% gewijzigd door Urshurak op 26-12-2003 06:17 ]
Verwijderd
Ik heb al tijdje een epox 8rda+ echt ik vind het een pracht plank.Redelijke OC
m'n amd XP 2100+(1733 mhz) @ 3000+(2415 mhz).
maar nu kwam ik in dit topic ergens iets tegen over een 5V probleem, en ik heb idd een lage 5V lijn (4,65) om precies te zijn. Maar nu is mijn vraag kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Alvast bedankt
P.S: ik heb rev versie 1.1
maar nu kwam ik in dit topic ergens iets tegen over een 5V probleem, en ik heb idd een lage 5V lijn (4,65) om precies te zijn. Maar nu is mijn vraag kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Alvast bedankt
voltage probs op de 8rda+ weet ik niet veel van, ik weet wel dat de 12voltlijn een beetje gaar doet op de 8rda3+.Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 01:41:
Ik heb al tijdje een epox 8rda+ echt ik vind het een pracht plank.Redelijke OC
Alvast bedankt
Maar wat voor voeding heb je eigenlijk in je pc zitten????
Verwijderd
Ik wil graag een keuze maken tussen 8rda+ en 8rda3+. Ik heb erg veel daarover gelezen maar ben nog niet uit. Daarbij is 8rda+ erg moeilijk leverbaar.
Begrijp ik goed dat rev 2 en hoger de beste is ?
Willen jullie mij een goede tips geven.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
als ik nu moest kiezen zou ik voor de 8rda+ gaan (mits het een rev2 of hoger is) de 8rda+ heeft soundstorm geluid wat de 8rda3+ niet heeft, de 8rda3+ heeft wel sata wat de 8rda+ weer niet heeft, dus als je perse sata wil hebben en geen losse controller wil nemen moet je voor de 8rda3+ gaan anders zou ik gewoon de 8rda+ nemenVerwijderd schreef op 27 december 2003 @ 12:05:
Ik wil graag een keuze maken tussen 8rda+ en 8rda3+. Ik heb erg veel daarover gelezen maar ben nog niet uit. Daarbij is 8rda+ erg moeilijk leverbaar.
Alvast bedankt
Ik heb enige problemen met Enermax fans op het mobo (8RDA+), bij lage toerentallen gaat de pc uit. In het bios heb ik geen optie kunnen vinden om de fan detectie uit te schakelen. Ik weet dat de Enermaxen nogal moeilijk doen met de rpm meting.
Zijn er mensen die andere fans (papst bijvoorbeeld) wel met lage toerentallen 1000 tot 2000 rpm hebben werken.
Ik zou graag een Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, met RPM monitor willen kopen, maar als het het mobo dan weer niets doet is dat zonde van het geld.
Zijn er mensen die andere fans (papst bijvoorbeeld) wel met lage toerentallen 1000 tot 2000 rpm hebben werken.
Ik zou graag een Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, met RPM monitor willen kopen, maar als het het mobo dan weer niets doet is dat zonde van het geld.
What if this weren't a hypothetical question?
Waarom hang je ze niet direct aan een molexje danTrekY11 schreef op 27 december 2003 @ 14:08:
Ik heb enige problemen met Enermax fans op het mobo (8RDA+), bij lage toerentallen gaat de pc uit. In het bios heb ik geen optie kunnen vinden om de fan detectie uit te schakelen. Ik weet dat de Enermaxen nogal moeilijk doen met de rpm meting.
Het gaat om mijn processor fan, als ik die aan een molex hang heb ik geen fandetectie meer. Ik weet overigens niet eens of de pc nog boot zonder processorfan.erik9287nl schreef op 27 december 2003 @ 14:13:
[...]
Waarom hang je ze niet direct aan een molexje dan
What if this weren't a hypothetical question?
ligt aan jouwLosGieros schreef op 02 januari 2004 @ 15:43:
die links naar die vdimm mods zijn allebei beetje dead of ligt dat aan mij??
ahh ok thx want ikga er toch maar eens goed over nadenken om een vdimm mod te gaan doen .....meot meer volts op de dimmetjes...Fanatic_FS schreef op 02 januari 2004 @ 16:08:
[...]
ligt aan jouw, heb de linkjes weer gefixed, die mensen van motherboardfaq veranderen de linkjes altijd.
Rapapa...
Ik hoor het hier eigenlijk niet te zeggen, maar psst, ik zou voor de Abit gaanVerwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 21:31:
ik heb een vraagje, kan ik beter een 8RDA3+ nemen of een abit n7s?
/offtopic:erik9287nl schreef op 04 januari 2004 @ 21:35:
[...]
Ik hoor het hier eigenlijk niet te zeggen, maar psst, ik zou voor de Abit gaan
ik ben van een 8rda3+ overgestapt naar een nf7-s
/ontopic:
ik vind persoonlijk dat de nf7-s beter is dan de 8rda3+, de nf7-s heeft alles wat de 8rda3+ heeft en nog iets meer (beter over te clocken en soundstorm geluid, betere 12voltlijn)
Alleen 8RDA+ heeft SoundstormVerwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 22:02:
heeft de epox geen soundstorm dan?
De 8RDA3+ dus niet.
Verwijderd
de EP-8RDA3+ is toch sneller\beter dan de 8rda+? op die site heeft ie betere speceficaties maar hij heeft dus geen soundstorm? staat bij allebij 6 Channel Audio
Voor de rest is alles sneller/gelijk aan de 8RDA+, behalve de Soundstorm ja. De 8RDA3+ heeft wel 6CH audio, maar dat is gewoon een AC'97 sound chipje.Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 22:22:
de EP-8RDA3+ is toch sneller\beter dan de 8rda+? op die site heeft ie betere speceficaties maar hij heeft dus geen soundstorm? staat bij allebij 6 Channel Audio
Hebben deze mobo's nu VEEL last van het "halen-of-overschreiden-van-de-200-MHz-fsb" probleem? Ik heb nu een A7N8X-X met Twinmos 3200 geheugen en deze wil zelfs op 11,3,3,2.5 niet 200 draaien. Veel voltages geprobeerd en dergelijk. Is er nou geen enkel moederbord die er geen last van heeft en die heel goede oc mogelijkheden heeft? Deze bijvoorbeeld?
Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770
Verwijderd
Ik was net nog ff door aida32 aan het snuffelen en daar stond 'u bios is meer dan 2 jaar oud'.
Ik heb een tbred b dus de allerlaaste bios heeft die wel nut voor me?
Ik ben beetje bang om bios'en vrolijk te gaan uitproberen sinds nf² er dan plots mee stopt (soms)
Dus wat nu?
Kunnen nieuwe versies echt wel extra performance bieden dat opweegt tegen het risico? (gratis performance
,dood mobo en extra kosten
)
8rda rev 1.1
Ik ben beetje bang om bios'en vrolijk te gaan uitproberen sinds nf² er dan plots mee stopt (soms)
Dus wat nu?
Kunnen nieuwe versies echt wel extra performance bieden dat opweegt tegen het risico? (gratis performance
8rda rev 1.1
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 23:46 ]
Bios flashen is niet echt een groot risico als je gewoon met de ALT+F4 methode doet.Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 23:45:
Ik was net nog ff door aida32 aan het snuffelen en daar stond 'u bios is meer dan 2 jaar oud'.
Dus wat nu?
Kunnen nieuwe versies echt wel extra performance bieden dat opweegt tegen het risico? (gratis performance,dood mobo en extra kosten
)
8rda rev 1.1
Maar waarschijnlijk zal je performance niet stijgen. Dus het hoeft niet
ik zit met het volgende vage probleem
eerst me specs maar even geven.
mijn epox moederboard (of windows) heeft het verschrikkelijk irritante probleem dat hij random crashes heeft. Ene keer kan hij full time 3 dagen lopen downloaden en andere keer start je wat op en hij hangt meteen.
Naar mijn mening ligt het niet aan het moederboard, maar ik dacht laat ik het hier ff vragen, misschien dat iemand het weet.
Het ligt niet aan het geheugen zelf, dit omdat ik het getest heb met mem86. Ik weet niet of dit OCZ wel ondersteunt wordt door epox (dat kan het dan wezen) maar ik kan nergens dus een lijst vinden.
Omdat het random crashes zijn en hij soms dagen door draait, is het moeilijk om de fout te vinden. Ik kan wel me geluidskaart bijv er uit halen, maar dan crasht hij bijv 1 dag niet, maar dat doet hij vaak genoeg met geluidskaart ook (dus 1 dag draaien) dus daar heb ik geen drol aan.. Weet iemand misschien een test programma waarbij je kan kijken waar hij vast loopt?
ik heb hem btw niet geoc'ed
eerst me specs maar even geven.
mijn epox moederboard (of windows) heeft het verschrikkelijk irritante probleem dat hij random crashes heeft. Ene keer kan hij full time 3 dagen lopen downloaden en andere keer start je wat op en hij hangt meteen.
Naar mijn mening ligt het niet aan het moederboard, maar ik dacht laat ik het hier ff vragen, misschien dat iemand het weet.
Het ligt niet aan het geheugen zelf, dit omdat ik het getest heb met mem86. Ik weet niet of dit OCZ wel ondersteunt wordt door epox (dat kan het dan wezen) maar ik kan nergens dus een lijst vinden.
Omdat het random crashes zijn en hij soms dagen door draait, is het moeilijk om de fout te vinden. Ik kan wel me geluidskaart bijv er uit halen, maar dan crasht hij bijv 1 dag niet, maar dat doet hij vaak genoeg met geluidskaart ook (dus 1 dag draaien) dus daar heb ik geen drol aan.. Weet iemand misschien een test programma waarbij je kan kijken waar hij vast loopt?
ik heb hem btw niet geoc'ed
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Verwijderd
Wordt de memory controller niet verbeterd en zordt dat voor betere fsb ,stabiliteit enz?erik9287nl schreef op 05 januari 2004 @ 14:53:
[...]
Bios flashen is niet echt een groot risico als je gewoon met de ALT+F4 methode doet.
Maar waarschijnlijk zal je performance niet stijgen. Dus het hoeft niet
Voor de herkenning van thorton en applebred ga ik niet updaten
Iemand ervaring trouwens met de vdimm voltmod die is aangegeven op de eerste pagina? Tips over het snijden ofsow want ik wil graga voltmod gaan doen maar met dat snijden wil ik toch beetje info hebben over hoe diep enzo.....
Rapapa...
Ikzelf heb hem niet gedaan (had genoeg aan een Vdimm van 2,9v), maar je moet gewoon snijden/krabben, totdat de trace nét door is. Niet dieper want dan heb je kans dat je de onderliggende lagen beschadigd. Zorg voor een scherp mesje iigLosGieros schreef op 07 januari 2004 @ 12:14:
Iemand ervaring trouwens met de vdimm voltmod die is aangegeven op de eerste pagina? Tips over het snijden ofsow want ik wil graga voltmod gaan doen maar met dat snijden wil ik toch beetje info hebben over hoe diep enzo.....
hmmm jah ik snap het maar zou eht toch wel fijn vinden als ik wist hoe dik de laag was en hoeveel tuimte en speling ik heb voordat ik begin....erik9287nl schreef op 07 januari 2004 @ 14:32:
[...]
Ikzelf heb hem niet gedaan (had genoeg aan een Vdimm van 2,9v), maar je moet gewoon snijden/krabben, totdat de trace nét door is. Niet dieper want dan heb je kans dat je de onderliggende lagen beschadigd. Zorg voor een scherp mesje iig
iemand met ervaring met snijden op de 8rda+ ?????
Rapapa...
Anders probeer je eerst even op een oud moederbord/printplaatje. Daar zoek je dan sporen met een vergelijkbare breedte op en oefenen maarLosGieros schreef op 07 januari 2004 @ 15:44:
[...]
hmmm jah ik snap het maar zou eht toch wel fijn vinden als ik wist hoe dik de laag was en hoeveel tuimte en speling ik heb voordat ik begin....
Ja ik heb de mod gedaan.LosGieros schreef op 07 januari 2004 @ 15:44:
[...]
hmmm jah ik snap het maar zou eht toch wel fijn vinden als ik wist hoe dik de laag was en hoeveel tuimte en speling ik heb voordat ik begin....
Als je aan alle 2 de kanten een stukje van de trace bloot maakt en je zet er een multimeter op dan kan je precies meten waneer je geen weerstand meet hebt en de trace dus door is.
Plaatje:

Op de gele punten meten.
Het blootleggen van een baantje gaat erg makkelijk met een fiberglasstift (kosten 3 euro) of met een mesje hoewel ik voor de fiberglasstift zou gaan is het met een mesje ook wel te doen.
Veel suc6 ermee
ja daar zat ikd s ook aan te denken als nod oplossing maarja voor dalijk is het toch weer anders )single layer,multi layer) dus iemand met ervaring met snijden is welkom!erik9287nl schreef op 07 januari 2004 @ 15:51:
[...]
Anders probeer je eerst even op een oud moederbord/printplaatje. Daar zoek je dan sporen met een vergelijkbare breedte op en oefenen maar
Rapapa...
ehh so effe mn splaakgeblek aangepast.... zal de foto zo eens bekijken als thuis ben word nu tegengehouden door websense...thxLosGieros schreef op 07 januari 2004 @ 15:59:
[...]
ja daar zat ik dus ook aan te denken als nood oplossing maarja voor dalijk is het toch weer anders (single layer,multi layer) dus iemand met ervaring met snijden is welkom!
Rapapa...
2 posts terug heb ik ook een verhaaltje getyped.LosGieros schreef op 07 januari 2004 @ 16:16:
[...]
ehh so effe mn splaakgeblek aangepast.... zal de foto zo eens bekijken als thuis ben word nu tegengehouden door websense...thx
Weet niet of je dat gelezen hebt aan je reactie te zien dacht ik van niet eigelijk
Ik heb de mod ook op mijn oude epox. Maar het is wel een aardig Drastische mod.
Maar het werkt wel. Gewoon goed de trace doorsnijden. Wij hadden een Stanley mesje gebruikt, en inderdaad met een multimeter gekeken of ie door was
Maar het werkt wel. Gewoon goed de trace doorsnijden. Wij hadden een Stanley mesje gebruikt, en inderdaad met een multimeter gekeken of ie door was
X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400
ja dat staat ook in de faq....als het goed is ga ik hem vantweekend uitvoeren en laat ik het wel effe weten en zo neit dan is eht jammerrr van het mboard en is er een goede reden om een nieuwe te kopenRommelD schreef op 07 januari 2004 @ 19:46:
Ik heb de mod ook op mijn oude epox. Maar het is wel een aardig Drastische mod.
Rapapa...
Verwijderd
Heren, een vriend van mij zit met het volgende probleem:
hij heeft een epox 8rda+ maar die blijft hangen tijdens het detecteren van de ide drives (code 75) ik denk dat dit komt doordat hij de cmos clearjumper om heeft gezet, vervolgens niet terug heeft gezet, maar wel zn computer aan heeft gedaan.
Het opstarten zonder ide devices mocht ook niet baten (en 1 reepje ram ook geprobeerd en ook zonder pci kaarten etc.)
nu heb ik zijn bord proberen te flashen met een nieuwe bios op de floppy, maar de alt-f2 optie werkt niet.
is het nu het beste als hij een nieuwe bios besteld? of is zijn bord echt beschadigd en zal een nieuwe bios niet baten? en krijg je er zo een bios-lepel bij? of moet je deze ook nog bestellen?
hij heeft een epox 8rda+ maar die blijft hangen tijdens het detecteren van de ide drives (code 75) ik denk dat dit komt doordat hij de cmos clearjumper om heeft gezet, vervolgens niet terug heeft gezet, maar wel zn computer aan heeft gedaan.
Het opstarten zonder ide devices mocht ook niet baten (en 1 reepje ram ook geprobeerd en ook zonder pci kaarten etc.)
nu heb ik zijn bord proberen te flashen met een nieuwe bios op de floppy, maar de alt-f2 optie werkt niet.
is het nu het beste als hij een nieuwe bios besteld? of is zijn bord echt beschadigd en zal een nieuwe bios niet baten? en krijg je er zo een bios-lepel bij? of moet je deze ook nog bestellen?
Verwijderd
kan je nog in de bios komen?
dan kan je zon USB memory stick gebruiken om te booten vanaf USB-ZIP heet ie dan...
maar je daar een bootfloppy van met de nieuwe bios erop en awdflash...zo doe ik mijn bios altijd
dan kan je zon USB memory stick gebruiken om te booten vanaf USB-ZIP heet ie dan...
maar je daar een bootfloppy van met de nieuwe bios erop en awdflash...zo doe ik mijn bios altijd
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 10:43 . Reden: typo ]
Verwijderd
nee ik kom ook niet meer in de bios, ik heb de hdd er even helemaal vanaf getrokken en dan boot ie wel verder, het lijkt dus een error te zijn van de hdd
die is nog geen 15 dagen oud
Verwijderd
ik heb het op master slave en cable select geprobeerd.. en blijft constant tijdens het detecteren hangen, als ik em ontkoppel boot het mobo verder en gaat dan nar de netwerk boot bla bla(omdat er geen hdd is om van te booten)
Dat maakt niets uit (zo clear ik altijd een biosVerwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 08:53:
Heren, een vriend van mij zit met het volgende probleem:
En met een andere HDD?Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 10:57:
nee ik kom ook niet meer in de bios, ik heb de hdd er even helemaal vanaf getrokken en dan boot ie wel verder, het lijkt dus een error te zijn van de hdd
tvw
Verwijderd
nou heren het lijkt erop dat zowel de hdd het loodje heeft gelegd als de videokaart...
die videokaart begon ineens te roken !
snap het niet hoor... ongelofelijk
Dan zou ik toch maar eens je voeding na laten kijken. Lijkt me geen toevalVerwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 22:32:
nou heren het lijkt erop dat zowel de hdd het loodje heeft gelegd als de videokaart...
tvw
Verwijderd
Ik heb weer een 8RDA+, maar wat is tegenwoordig de beste en snelste bios? MIjn bord loopt wel aardig, maar hij doet een beetje raar.
Mijn cpu kan makkelijk 2600mhz aan, als ik 12.5x200 instel dan is ie 100% stabiel, maar als ik ook maar 1 mhz hoger instel, dan is niets stabiel. Echt helemaal niets. Het ligt niet aan mijn chipset, die kan 240Mhz aan. Kent iemand dit probleem?
Mijn cpu kan makkelijk 2600mhz aan, als ik 12.5x200 instel dan is ie 100% stabiel, maar als ik ook maar 1 mhz hoger instel, dan is niets stabiel. Echt helemaal niets. Het ligt niet aan mijn chipset, die kan 240Mhz aan. Kent iemand dit probleem?
cpu gelockt? heb ik ooit gehad met een AMD 1400 geloof ik, ik kon niets oc'en want dan loopt hij vast
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Verwijderd
zo, ik heb net de High VCore shutoff mod gedaan op me epox, en hij doet ut gelukkig nog 
had bijna een hartaanval maarja...vanavond ga ik de Vdd mod doen, heb al een verstelbare weerstand gekocht van 0 - 1000 ohm...maar es proberen of hij dan stabiel wil op 220 en hoger...
had bijna een hartaanval maarja...vanavond ga ik de Vdd mod doen, heb al een verstelbare weerstand gekocht van 0 - 1000 ohm...maar es proberen of hij dan stabiel wil op 220 en hoger...
Dus die High VCore Shutoff fix doet het bij jou? Ik kreeg alleen zwart beeld + ff na het doen van de mod.Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 15:39:
zo, ik heb net de High VCore shutoff mod gedaan op me epox, en hij doet ut gelukkig nog
Na het resetten van het BIOS deed hij het wel, maar als ik in het BIOS Save & Exit koos dan ging hij weer op zwart
Naja, ik ben hem iig kwijt, binnenkort een DFI bestellen.
Verwijderd
ja hij doet ut nu nog steeds, misschien moet ik nog es kijken of hij wel helemaal door is, want af en toe slaat hij nog uit maar dat komt niet door te hoge volt geloof ik...
het hele pinnetje heb ik eraf getrokken dus zal wel door zijn....en op een moment zat mijn hart helemaal in me reet toen ik uitschoot en een kras maakte over een paar baantjes
maar hij doet ut nog...(nog...)
het hele pinnetje heb ik eraf getrokken dus zal wel door zijn....en op een moment zat mijn hart helemaal in me reet toen ik uitschoot en een kras maakte over een paar baantjes
maar hij doet ut nog...(nog...)
ik dacht dat de nieuwste gewoon het best/fijnst werkt, ik heb teminste hier of op xtreme nooit iets gelezen over beter results met andere biossenVerwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 17:02:
Nog een keer dan...wat is de beste bios??
Grote kans dat dat komt door de brakke stroomtoevoer van het bordVerwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 18:52:
Ik heb die mod ook gedaan...
maar kan niet op 2500Mhz 2.2V draaien hoor...op 2Ghz wel...
Verwijderd
Hij wil ook gewoon niet hoger dan 2500mhz draaien maakt niet uit op wat voor een voltage. 2500Mhz doet ie op 1.95V primestabiel op dit bord. Verder is geen enkele snelheid stabiel daarboven.
Verwijderd
Beste tweakers,
Ik ben sinds kort in het bezit van een 8rda3+ zie plaatje

ik zal nu even kort samenvatten wat ik in het begin heb gedaan.
Ik heb mijn moederbord binnen sluit alles aan wat nodig is, behalve de geluidskaart, alles loopt tot nu toe perfect, heb later de geluidskaart geinstalleerd, en toen kreeg ik om de haverklap bsod's. IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL dit zou dus eventueel door mijn geluidskaart kunnen komen
. ik heb dus 2 verschillende processoren gebruikt, 2 verschillende pairs geheugen memtest gedraaid en geen fouten gevonden. Ik wou dus gisteren avond windows opnieuw installeren en halverwege kreeg ik een bsod win32.sys en een lange code erachter.
ik had wellicht de geluidskaart tijdens het installeren in het systeem zitten nu is de vraag zou het wellicht kunnen zijn dat het aan mijn geluidskaart zou kunnen liggen, als het zo mocht zijn hoe kan ik het dan oplossen
ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem
Systeem specs:
8rda3+ rev 2.0
2500+ / 2600+ beiden getest
corsair twinx 1024 cl2
maxtor 160 gig 2mb
gf3 deluxe
soundblaster audigy player

Ik heb mijn moederbord binnen sluit alles aan wat nodig is, behalve de geluidskaart, alles loopt tot nu toe perfect, heb later de geluidskaart geinstalleerd, en toen kreeg ik om de haverklap bsod's. IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL dit zou dus eventueel door mijn geluidskaart kunnen komen
ik had wellicht de geluidskaart tijdens het installeren in het systeem zitten nu is de vraag zou het wellicht kunnen zijn dat het aan mijn geluidskaart zou kunnen liggen, als het zo mocht zijn hoe kan ik het dan oplossen
Systeem specs:
8rda3+ rev 2.0
corsair twinx 1024 cl2
maxtor 160 gig 2mb
gf3 deluxe
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 10:57 ]
ik heb even een vraagje, ik heb nu zelf al een tijdje de 8rda3+ opzich werkt hij perfect enkel ik heb wat weinig geheugen: 512MB OCZ PC3500
nu wilde ik eigenlijk dualchannel gaan draaien, en me OCZ gaan verkopen. Nu vroeg ik me enkel af of ik tot die tijd dat ik hem nog niet verkocht hebt.. of ik dus deze kan laten zitten en dan er nog gewoon 2 x 512MB kan bij prikken. Ik lees overal tegenstrijdig heden. Dus ik weet het ff niet meer
misschien dat iemand hier er ligt op kan scheppen? maakt het dus uit bij het moederboard of hij nou enkelzijdig of dubbelzijdige chips heeft?
thanks
thanks
Verwijderd
Even tussendoor, ik heb epox 8rda+ 1.1 revisie en kan ook zonder enige voltmod 200fsb draaien. Ik zie dan ook bij het opstarten: Nforce 2 Ultra 400 Chipset (of zoiets dergelijks).
Als ik jou was zou ik de complete partitie met windows (hopelijk heb je die op een aparte partitie staan) formatteren en windows er dan opnieuw op zetten.Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 10:52:
Beste tweakers,
[afbeelding]
Ik heb mijn moederbord binnen sluit alles aan wat nodig is, behalve de geluidskaart, alles loopt tot nu toe perfect, heb later de geluidskaart geinstalleerd, en toen kreeg ik om de haverklap bsod's. IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL dit zou dus eventueel door mijn geluidskaart kunnen komen. ik heb dus 2 verschillende processoren gebruikt, 2 verschillende pairs geheugen memtest gedraaid en geen fouten gevonden. Ik wou dus gisteren avond windows opnieuw installeren en halverwege kreeg ik een bsod win32.sys en een lange code erachter.
Systeem specs:
8rda3+ rev 2.0
corsair twinx 1024 cl2
maxtor 160 gig 2mb
gf3 deluxe
Ook kan je even nagaan of in de bios de onboard sound uitstaat en de irq's opnieuw laten toewijzen. Succes!
Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs
cpu-z geeft aan dat ik een nforce ultra 400 rev c1 heb.....op de doos staa rev 2.x maar ik he geen standard fan op de nordbidge terwijl ik dit bij andere wel zie....vaag man snap er niks van
Rapapa...
Verwijderd
nou ik heb net die Vdd mod gedaan en ik kan nu volt instellen wat ik wil 1.6 v tot 3 ofzo wat ik maar wil maar het helpt helemaal niet
ik denk dat mijn geheugen sucks
hoger dan 11 x 215 fsb kom ik niet (rev 1.1)
Corsair TWINX 2x256 PC3200LLPT v1.2 (Winbond CH5) @ 11-3-2-2 @ 2.77v
Gooi er in ieder geval eerst eens 2,9v overheen. Hoe heb je die Vdd mod uitgevoerd? Gewoon een 1k potmeter aan de buitenste pootjes?Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 14:23:
nou ik heb net die Vdd mod gedaan en ik kan nu volt instellen wat ik wil 1.6 v tot 3 ofzo wat ik maar wil maar het helpt helemaal nietik denk dat mijn geheugen sucks
Btw, 3v Vdd zou in niet doen
Verwijderd
mja ik heb een 5k potmeter erop gezet, sukkel in de winkel gaf weerde verkeerde ben ik nu achter maar hij doet ut ...
heb hem al op 1.90 v gehad, nog niks....endat geheugen is volgens mij gaar ofzo...
heb hem al op 1.90 v gehad, nog niks....endat geheugen is volgens mij gaar ofzo...
Doe eens 2,1 Vdd, en een Vddr modje.Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 14:52:
mja ik heb een 5k potmeter erop gezet, sukkel in de winkel gaf weerde verkeerde ben ik nu achter maar hij doet ut ...
hallo
ik heb probleem ik moest bios resetten ik heb de eerste versie van dit mobo 8rda+ maar nu herkent hij de secundaire ide niet meer en het mac adres is niet in bios meer te vinden dus nu alleen nog ide 1 de 2 keer hd weet iemand hoe ik die weer aan de gang krijg het is elke keer als ik de bios reset vet irri
maar wel nieuwe overklok met me 2400+ nu 11.5/205 was hoogste en daarna klapte hij dicht en toen bios reset en weg was ie
thx a lot
ik heb probleem ik moest bios resetten ik heb de eerste versie van dit mobo 8rda+ maar nu herkent hij de secundaire ide niet meer en het mac adres is niet in bios meer te vinden dus nu alleen nog ide 1 de 2 keer hd weet iemand hoe ik die weer aan de gang krijg het is elke keer als ik de bios reset vet irri
maar wel nieuwe overklok met me 2400+ nu 11.5/205 was hoogste en daarna klapte hij dicht en toen bios reset en weg was ie
thx a lot
gebruik als je blieft ff punten en komma's ik zie ff door de bomen het bos niet meer (en enters lijken me ook wel handig)
Hier de duidelijkere versie
hallo
ik heb probleem. Ik was aan het overklokken met mijn pc.
Ik deed hem op 11.5/200 ging perfect.
Ik heb het gedaan met mijn AMD Athlon XP 2400+ 2ghz.
Op die snelheid ging alles goed. De timing stond op 11/3/3/2.
Toen dacht ik doe hem op 11.5/205 dat ging goed maar had de timing op 11/3/3/2.5 staan. Toen wou ik de 2.5 op 2 zetten maar
hij ging toen niet meer opstarten. Ik bios reset.
Maar nu ziet hij de secundaire ide niet meer en de lan verbinding.
Weet iemand hoe ik die aan de gang krijg. Pas had ik het ook al keer toen had
ik een nacht de batterij eruit en toen deed hij het weer.
Weet iemand misschien een andere oplossing hoe kan oplossen?
systeem:
amd athlon 2400+ @ 11.5/200
geforce 4 ti4200
166 mhz ddr samsung 512 mb (2x256)
www.overclocker.tk voor verder specificaties
hallo
Toen dacht ik doe hem op 11.5/205 dat ging goed maar had de timing op 11/3/3/2.5 staan. Toen wou ik de 2.5 op 2 zetten maar
systeem:
geforce 4 ti4200
[ Voor 2% gewijzigd door gerwingood op 27-01-2004 19:16 . Reden: Hier de duidelijkere versie ]
K zou je bios eens op new flashen. Het is bij mij vaker voor gekomen dat de bios corrupt was na het te ver OC'n .gerwingood schreef op 27 januari 2004 @ 19:15:
Hier de duidelijkere versie
hallo
systeem:
geforce 4 ti4200
Goedluck
hij had batterijtje eruit gehaald en toen deed die het weer.. dussum hoe kan nou de bios corrupt zijn???PowerPee schreef op 27 januari 2004 @ 21:10:
[...]
K zou je bios eens op new flashen. Het is bij mij vaker voor gekomen dat de bios corrupt was na het te ver OC'n .
Goedluck
Ik zou agp op gewoon 66 mhz vast zetten (geen mhz ervan af)..Deze clocksetting kan zijn weerslag hebben op pci bus en daarmee zijn devices.. (als ik het fout heb hoor ik het graag) ...konden we ook weer de pci clock vastzetten?
Ik ben trouw gebleven aan EPoX na het overlijden van mijn 1 jaar oude RDA+(vet OC'ed)
Nu had ik dus een RDAE gekocht als vervanger ,die liep vrolijk op 226fsb op standaard VDD
Helaas is na 2 dagen het BIOS gefrituurd van de nieuwe RDAE
,Er is ondertussen een nieuw geprogrameerd BIOS onderweg dankzij EPoX Tech hier op GoT !
Reden genoeg om trouw te blijven aan mijn merk mobo met zo'n excellent support !
Maar toch blijf ik me afvragen waarom een BIOS corrupt ken raken ookal doe je totaal niets aan het systeem veranderen...
Zo heb ik 5 keer me RDA+ bios kunnen herprogrameren ,en bij de RDAE was het gelijk al game over.. (floppy controller was op z'n gat gegaan samen met de crash)
Nu had ik dus een RDAE gekocht als vervanger ,die liep vrolijk op 226fsb op standaard VDD
Helaas is na 2 dagen het BIOS gefrituurd van de nieuwe RDAE
Reden genoeg om trouw te blijven aan mijn merk mobo met zo'n excellent support !
Maar toch blijf ik me afvragen waarom een BIOS corrupt ken raken ookal doe je totaal niets aan het systeem veranderen...
Zo heb ik 5 keer me RDA+ bios kunnen herprogrameren ,en bij de RDAE was het gelijk al game over.. (floppy controller was op z'n gat gegaan samen met de crash)
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
ik vroeg me af waar de 2e temp sensor zit bij de 8rga+. (dit is dus de system temp). want die temp komt bij mij amper onder de 40C
. als ik zou weten waar deze sensor zich bevindt kan ik mischien nagaan of deze temp ergens op slaat of niet. dus als iemand me dit kan zeggen bedankt.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
M'n broertje heeft inmiddels een paar maanden een 8rda3g, maar sinds enige tijd blijft hij vaak hangen bij het opstarten. Dan moet er zeer vaak opnieuw geprobeerd worden het ding op te starten (via ctrl/alt/del werkt nog gewoon).
Hij blijft op verschillende punten in het POST-scherm zitten, soms tijdens het uitlezen van de fan-snelheden, soms bij het kijken naar IDE-devices. Ik heb het bios geupdated naar de nieuwste versie, maar dat mocht niet baten.
De eerste tijd heeft hij er echter totaal geen last van gehad.. kan het het probleem zijn wat in de startpost staat, en dat het ding geRMA't moet worden? Wel vreemd dat hij het eerst wel goed deed dan nl.
Hij blijft op verschillende punten in het POST-scherm zitten, soms tijdens het uitlezen van de fan-snelheden, soms bij het kijken naar IDE-devices. Ik heb het bios geupdated naar de nieuwste versie, maar dat mocht niet baten.
De eerste tijd heeft hij er echter totaal geen last van gehad.. kan het het probleem zijn wat in de startpost staat, en dat het ding geRMA't moet worden? Wel vreemd dat hij het eerst wel goed deed dan nl.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
welke spullen heb je aan je USB ding hangen? ik had er soms last van als ik me webcam / usb hd / cf reader er aan had hangen. Nu werkt het wel goed omdat ik enhanced USB compatible aan heb staan ofzo
Een vriend van me had eens zoiets met zijn Epox 8KHA+. Bij hem was het een (bijna) kapotte harde schijf die de problemen veroorzaakte.Tarin schreef op 29 januari 2004 @ 11:10:
M'n broertje heeft inmiddels een paar maanden een 8rda3g, maar sinds enige tijd blijft hij vaak hangen bij het opstarten. Dan moet er zeer vaak opnieuw geprobeerd worden het ding op te starten (via ctrl/alt/del werkt nog gewoon).
Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs
Volgens mij niets, hoogstens z'n Logitech MX 500 muisje, maar volgens mij heb ik daarvoor gewoon het groene usb=>ps2-plugje voor gebruikt.SCaRaBaeuS schreef op 29 januari 2004 @ 11:13:
welke spullen heb je aan je USB ding hangen? ik had er soms last van als ik me webcam / usb hd / cf reader er aan had hangen. Nu werkt het wel goed omdat ik enhanced USB compatible aan heb staan ofzo
Ik ga het eens uitproberen met een andere harde schijf.. ik heb nog wel ergens iets liggen denk ik. Er zijn overigens verder totaal geen problemen met de HDD (zowel qua performance als rare geluiden).fraggel schreef op 29 januari 2004 @ 11:25:
[...]
Een vriend van me had eens zoiets met zijn Epox 8KHA+. Bij hem was het een (bijna) kapotte harde schijf die de problemen veroorzaakte.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Dat heb ik standaard al dat hij op 66 mhz draait en niet meer of minder en de bios is al opnieuw de nieuwste erop. Hij draait nu wel weer na een nachtje de batterij eruit maar hooop niet dat het elke keer zo blijft want dan word nieuw mobo. Kreeg ook nog email van epox ze zeidenhenkleerssen schreef op 27 januari 2004 @ 21:37:
[...]
hij had batterijtje eruit gehaald en toen deed die het weer.. dussum hoe kan nou de bios corrupt zijn???
Ik zou agp op gewoon 66 mhz vast zetten (geen mhz ervan af)..Deze clocksetting kan zijn weerslag hebben op pci bus en daarmee zijn devices.. (als ik het fout heb hoor ik het graag) ...konden we ook weer de pci clock vastzetten?
Zo net effe mn eerste vdimm mod gedaan dankzijn mn mattie (goeie soldeerhanden en ogen) dus ikga dalijk even mn 2x 256 kingston pc 3200 400mhz effe frituren...en daarna effe kijken wat die mushkins willen doen met mn 8rda+ en mn barton 2800!
[ Voor 21% gewijzigd door LosGieros op 31-01-2004 18:10 ]
Rapapa...
Ik zag dat er een nieuwe bios versie was op de site van epox. Versie 4212.
Je vind hem hier
Release notes:
Je vind hem hier
Release notes:
Niet echt veel veranderd dus, maar voor mensen met een FX5200 misschien wel interessant.Model: EP-8RDA+
BIOS: 8RDA4212.BIN (FD00)
BIOS Date: 02/12/2004
Fixes:
1) Set [AGP Aperture Size] defaults to 128MB.
2) Disabled [Power On By Mouse Left/Right] function.
3) Solved EM4000L/EF520M (GF4 MX4000/GF FX5200) AGP cards S3 resume fail under Windows XP.
Verwijderd
ik heb een 8rda3+ heerlijk bord revisie 2.1 .
ik draai er een barton 2500+ op @ een clock snelheid van 11x214=2354 mhz alleen et is geen supergoede overclockbare barton ik moet er 1,975 V op zetten voordat ie goed stabiel loopt en als ik em op 2310 mhz et is 1,825 V al voldoende.
ik draai er een barton 2500+ op @ een clock snelheid van 11x214=2354 mhz alleen et is geen supergoede overclockbare barton ik moet er 1,975 V op zetten voordat ie goed stabiel loopt en als ik em op 2310 mhz et is 1,825 V al voldoende.
dag mede tweakerts
Het wil niet helemaal lekker met de stabiliteit van de EP 8rda3+ en ik wil graag de hulp van jullie inroepen.
Het betreft hier het niet vast kunnen houden van de default CPU instellingen.
Als ik de pc opstart dan zegt ie overclock fail terwijl er niet overklokt word,we laden immers de default instellingen op.
Relevante Hardware
het probleem moederboard EP 8rda3+
Barton 2800+
300Watt no name voeding
2 keer 256 MB PC 3200 van Kingston in dual channel mode.
Wat ik tot nu toe heb gedaan om het probleem te verhelpen is het volgende:
De bios naar de nieuwste versie geflashed / bios gecleared
Core spanning op de CPU wat opgehoogd ( 1.7 V )
Memtest 86 uitgevoerd,geen fouten.
Moederboard ontdaan van Video en IDE apparaten en dan weer opgestart, probleem blijft bestaan.
Onboard stuff uitgezet en weer opgestart ,problem remains.
FSB Jumper op MB ff bekeken, staat gewoon op de 133/166/200 FSB IPV 100 MHZ .
Vervolgens ben ik voor de gein eens gaan kijken wat de CPU doet als je m gaat overklokken want ik dacht aan een erg slechte Barton die op default 2800+ snelheid te weinige core spanning krijgt.
Wat schetst mijn verbazig,met gemak 3200+ ( fsb @ 180 ) zonder de core spanning omhoog te gooien,daarna eens win xp geboot en ook dat zonder problemen,toen pifast gedraait en ook dat gaat goed ,ook een paar uur lang.
Ook de temps van de CPU zijn gewoon in orde, full load is ongeveer 53 graden C op de boxed cooler dus dat zit wel goed.
Een ander vreemd fenomeen is dat het systeem het soms gewoon wel goed doet en dat dan voor maximaal een week lang, daarna verschijnt weer de melding overclock fail en moeten de mensen voor wie ik die pc inelkaar gezet heb weer op F1 drukken en zitten ze weer op 1250MHZ te werken wat natuurlijk niet best is .
Toen ben ik eens gaan kijken naar de spanningen en deze zijn eigenlijk ook gewoon in orde,ook tijdens pifasten als de CPU vol aan de bak is geen grote afwijkingen en zeker binnen de algemeen gehanteerde 10% marge.
Het enige waar ik nu nog aan kan denken is dat er iets met aarding ofzo aan de hand is en dat daar de stabiliteits problemen vandaan komen.
Wat kan er hier aan de hand zijn?
Het wil niet helemaal lekker met de stabiliteit van de EP 8rda3+ en ik wil graag de hulp van jullie inroepen.
Het betreft hier het niet vast kunnen houden van de default CPU instellingen.
Als ik de pc opstart dan zegt ie overclock fail terwijl er niet overklokt word,we laden immers de default instellingen op.
Relevante Hardware
het probleem moederboard EP 8rda3+
Barton 2800+
300Watt no name voeding
2 keer 256 MB PC 3200 van Kingston in dual channel mode.
Wat ik tot nu toe heb gedaan om het probleem te verhelpen is het volgende:
De bios naar de nieuwste versie geflashed / bios gecleared
Core spanning op de CPU wat opgehoogd ( 1.7 V )
Memtest 86 uitgevoerd,geen fouten.
Moederboard ontdaan van Video en IDE apparaten en dan weer opgestart, probleem blijft bestaan.
Onboard stuff uitgezet en weer opgestart ,problem remains.
FSB Jumper op MB ff bekeken, staat gewoon op de 133/166/200 FSB IPV 100 MHZ .
Vervolgens ben ik voor de gein eens gaan kijken wat de CPU doet als je m gaat overklokken want ik dacht aan een erg slechte Barton die op default 2800+ snelheid te weinige core spanning krijgt.
Wat schetst mijn verbazig,met gemak 3200+ ( fsb @ 180 ) zonder de core spanning omhoog te gooien,daarna eens win xp geboot en ook dat zonder problemen,toen pifast gedraait en ook dat gaat goed ,ook een paar uur lang.
Ook de temps van de CPU zijn gewoon in orde, full load is ongeveer 53 graden C op de boxed cooler dus dat zit wel goed.
Een ander vreemd fenomeen is dat het systeem het soms gewoon wel goed doet en dat dan voor maximaal een week lang, daarna verschijnt weer de melding overclock fail en moeten de mensen voor wie ik die pc inelkaar gezet heb weer op F1 drukken en zitten ze weer op 1250MHZ te werken wat natuurlijk niet best is .
Toen ben ik eens gaan kijken naar de spanningen en deze zijn eigenlijk ook gewoon in orde,ook tijdens pifasten als de CPU vol aan de bak is geen grote afwijkingen en zeker binnen de algemeen gehanteerde 10% marge.
Het enige waar ik nu nog aan kan denken is dat er iets met aarding ofzo aan de hand is en dat daar de stabiliteits problemen vandaan komen.
Wat kan er hier aan de hand zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door FX16 op 21-02-2004 18:28 . Reden: overbodige links weggehaald en wat witregels toegevoegd ]
Als je last heb van vuile stroom gaan je voltages als gekken op en neer ,probeer je CPU interface is op agressief te zetten..
Hier post hij niet eens als ik hem op optimal zet met een MP beneden de 11,Ik heb een RDAE ,das in feite een gestripte RDA3+
En die 300W no name vind ik toch wel erg onder de maat imo voor dat mobo..
Zet es je Interval/syslog es aan in MBM en bekijk de voltages es onder load om de 5 min oid..
Hier post hij niet eens als ik hem op optimal zet met een MP beneden de 11,Ik heb een RDAE ,das in feite een gestripte RDA3+
En die 300W no name vind ik toch wel erg onder de maat imo voor dat mobo..
Zet es je Interval/syslog es aan in MBM en bekijk de voltages es onder load om de 5 min oid..
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
weet iemand wat dit allemaal moet voorstellen?
Probeer eens cable select op je hdd te jumperen en je bios op auto detect zetten..Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:57:
[afbeelding]
weet iemand wat dit allemaal moet voorstellen?. Ik krijg dit de laatste tijd heel erg vaak. Zelf heb ik een vermoeden dat het aan mijn hardisk ligt maar vaak werkt ie ook gewoon goed. Het betreft hier ene 8rda+ rev.1.1 en een seagate ST380011A hardisk en een ST320011A . En heel vaak worden me hardeschijven ook niet goed herkent
terwijl de kabel enzo wel goed zitten. ik kom er niet meer uit heel iri dit probleem.
Weet iemand hoe ik in godsnaam mn USB 2.0 kan installeren op mijn Epox 8RDAE?
Volgens de cd moet je een update halen voor Windows XP, maar die valt natuurlijk niet te vinden op www.microsoft.com/downloads, en ook niet met Windows Update.
Ik heb Service Pack 1 geinstalleerd, evenals de laatste Nforce drivers van Nvidia (3.13).
Zoeken op de Epox site, GoT & Google was nutteloos..kon nergens iets zinnigs vinden.
Bij apparaatbeheer krijg ik dus een vraagteken voor USB-Controller. En als laatste, USB 2.0 staat enabled in het BIOS.
Iemand?
Volgens de cd moet je een update halen voor Windows XP, maar die valt natuurlijk niet te vinden op www.microsoft.com/downloads, en ook niet met Windows Update.
Ik heb Service Pack 1 geinstalleerd, evenals de laatste Nforce drivers van Nvidia (3.13).
Zoeken op de Epox site, GoT & Google was nutteloos..kon nergens iets zinnigs vinden.
Bij apparaatbeheer krijg ik dus een vraagteken voor USB-Controller. En als laatste, USB 2.0 staat enabled in het BIOS.
Iemand?
Wat voor voeding heb je? Gebruik een proggie die S.M.A.R.T. kan uitlezen (zoals Speedfan) en kijk of je schijven nog allebei goed zijn (fitness/performance e.d.)Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:57:
[afbeelding]
weet iemand wat dit allemaal moet voorstellen?. Ik krijg dit de laatste tijd heel erg vaak. Zelf heb ik een vermoeden dat het aan mijn hardisk ligt maar vaak werkt ie ook gewoon goed. Het betreft hier ene 8rda+ rev.1.1 en een seagate ST380011A hardisk en een ST320011A . En heel vaak worden me hardeschijven ook niet goed herkent
terwijl de kabel enzo wel goed zitten. ik kom er niet meer uit heel iri dit probleem.
Dit topic is gesloten.
![]()