[DTS] audioset soms van slag.

Pagina: 1
Acties:

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 21:20
Ik heb een audioset die oa dts en dolby digital ondersteund.
Zowel de dvd speler als de satelietdecoder zijn doormiddel van een optische kabel verbonden aan de versterker.

Nu gebeurt het heel soms dat spontaan de versterker begint te ruizen onder een film.
Het is alsof de digitale ingang van de versterker een verkeerd pulsje heeft gekregen en de versterker het signaal niet meer herkent.
Dit kan ik snel opheffen door de versterker aan en uit te zetten.
Ik zeg ruizen, maar het is erger dan dat. Je zit dus echt recht overeind als het gebeurt.
Iemand bekend met dit probleem? En eventueel oplossing?

Versterker: JVC RX-6001RGD
DVD: philips DVD 756
decoder: Humax

omdat ik maar één optische ingang heb bij de versterker zijn de decoder en de dvd samen doormiddel van een splitter op één kabel aangesloten.
Maar ook als ik alleen de DVD aansluit gebeurd het wel eens.

Verwijderd

Het gebruik van een splitter is vragen om problemen, dus dat zou ik niet doen. Beide apparaten kunnen tegelijk een signaal afgeven en ik weet niet of je dat wilt aanhoren. :r

Er zijn een aatal dingen om te proberen zodat je er achter kunt komen waar het probleem zit. (zonder de splitter testen)

- Ruist het alleen bij de DVD, of ook bij de decoder?
- indien alleen bij de DVD, wissel dan de optische kabel met die van de decoder om uit te vinden of het in de kabel zit.
- Ruist de versterker ook als je de optische kabel niet aansluit (maar wel het optische kanaal selecteren)
- 'leen' een optisch kabeltje van iemand waarvan je zeker weet dat deze daar nooit problemen me heeft gehad. en probeer daar je installatie mee uit.
- disconnect alle apparatuur van je versterker en bouw het stap voor stap weer op tot je het probleem weer krijgt.
- Geeft het electrische audiosignaal van je DVD hetzelfde probleem?

• Artwido
Met de splitter heeft het niet te maken. Ik had het al voordat ik de splitter gebruikte.
Als ik TV kijk via de satelietdecoder en ik zet de DVD aan dan hoor ik geen geluid meer van de decoder maar alleen van de DVD. Het is niet zo dat omdat er nu twee geluidsignaken worden doorgegeven de versterker in de war raakt.
Maar ik zet natuurlijk wel de decorder uit als ik dvd ga kijken en vica versa.

Het zou natuurlijk aan de kabels kunnen liggen maar ik denk eerder aan een verkeerde puls door de DVD of door de versterker.

Ik vroeg me af of dit een bekend probleem is?

[ Voor 8% gewijzigd door Artwido op 30-07-2003 13:53 ]

• BWzes03
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07-2021

BWzes03

B&Wee all the way!

Daarnaast zijn er ook Optisch naar COAX digital converters op de markt. Is een wat duurdere oplossing, maar je versterker heeft twee digitale ingangen, 1 optisch, 1 coaxiaal.

Dan hoef je geen splitter te gebruiken.

view;touch;unzip;finger;mount;yes;yes;yes;umount;sleep

• BWzes03

BWzes03

B&Wee all the way!

Uhm.. misschien een rare vraag.... zit de kabel wel helemaal in de optische terminal van de DVD speler? (just checking) Heb zoiets in mijn manual gelezen dat als er ruis optreed bij optische kabels dat de kabel niet helemaal in de terminal zit..... Totaan 'Click' vast....

(don't take this the wrong way though..) :X

• Artwido
BWzes03 schreef op 30 July 2003 @ 14:00:
Uhm.. misschien een rare vraag.... zit de kabel wel helemaal in de optische terminal van de DVD speler? (just checking) Heb zoiets in mijn manual gelezen dat als er ruis optreed bij optische kabels dat de kabel niet helemaal in de terminal zit..... Totaan 'Click' vast....

(don't take this the wrong way though..) :X
Zal het zeker ff nakijken :D

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Kun je niet 1 van beide apparaten coaxiaal aansluiten, zodat je die splitter niet nodig hebt?

Ik heb mijn satelliet receiver ook digitaal verbonden met de dolby receiver, super geluid is het hoor!

• BWzes03

BWzes03

B&Wee all the way!

Ik denk dat zijn decoder alleen een optische uitgang heeft. Zijn DVD speler heeft zeker alleen een optische uitgang en zijn versterker heeft helaas slechts 1 optische ingang en 1 coaxiale ingang.

Verwijderd

Het geluid waar je het over hebt ken ik, daar heb ik last van als ik overschakel van
bijv. dolby 2.0 naar dts. Mijn versterker schakelt dan even over en je hoort dan een harde ruis (kraakgeluid). Als dit bij jou af en toe gebeurt zonder dat je overschakelt naar een ander audio-formaat dan lijkt mij dat het aan de verbinding ligt van de kabel van dvd naar versterker.

Je kabel is wel goed ?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55
Is het met alle DVD's zo? Want er zijn namelijk dergelijke gevallen bekend dat de decoder in de receiver niet helemaal goed omgaat met de Dolby Digital EX flags in de geluidsstream. Dan reset ie zichzelf even o.i.d. of schakelt zichzelf eventjes uit, het zorgt inieder geval voor een korte onderbreking of ruis. Heeft met het type decoder te maken. Maar dit was dus enkel met DD EX films.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Artwido
Het gebeurt idd bij overschakelen.
Als de film begint bijvoorbeeld met dat 20th Century intro dan schakelt hij denk ik over naar een ander audio bestand.
Maar het is ook wel eens wanneer ik met de satelietdecoder overschakel naar een andere zender.

Maar ik ga alternatieve kabels/ingangen proberen.
Nu is het gelukkig niet dagelijks maar het is geen fijn geluid om het zacht uit te drukken.

Verwijderd

Nee, het geluid is inderdaad niet fijn ! ;)

Laat even horen of het lukt met andere kabels.

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Zijn je optische kabels, en de aansluitingen op je DVD en versterker wel stof en vetvrij? Daar kan het namelijk ook aan liggen. je moet nooit het uiteinde van die optische kabels aanraken. Nou kan dat op zich niet zo veel kwaad, maar je krijgt wel vet, stof en krasjes op de uiteindjes. En je moet die afdek stekkertjes gebruiken voor je optische aansluitingen (die je er waarschijnlijk bij hebt gekregen), dit scheelt ook heel veel stof in je aansluitingen.
En stof, vet, krasjes = ruis

Verwijderd

Artwido schreef op 30 juli 2003 @ 16:16:
Het gebeurt idd bij overschakelen.
Als de film begint bijvoorbeeld met dat 20th Century intro dan schakelt hij denk ik over naar een ander audio bestand.
Maar het is ook wel eens wanneer ik met de satelietdecoder overschakel naar een andere zender.

Maar ik ga alternatieve kabels/ingangen proberen.
Nu is het gelukkig niet dagelijks maar het is geen fijn geluid om het zacht uit te drukken.
Zal ook aan je decoder kunne liggen dat die niet met elke digitale versterker kan samen werken.

Maar ik vermoed dat het optische singaal van je decoder erg zwak is, want het is heel appart dat je alleen de dvd speler hoort waneer je beide hebt aanstaan.
Pagina: 1