Toon posts:

Peltier elementen een paar algemene vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn sysje zie beneden wil ik graag wat kouder maken doormiddel van wat zie topic elementen. Bang voor water? Ik wel!

- Goede manier om de achterzijde van je mobo te isoleren, je FCPGA voet en natuurlijk het element zelf.
- Hoe zo'n monster te voeden, er wordt beweerd dat je het gewoon uit je voeding kunt trekken, lijkt me sterk 12V max 3.0 Ampere. Gaat denk wel een beetje roken.

Iemand gouden tips of goede verwijzingen, heb er al een boel gelezen maar wil nog wat interactieve achtergrond info.

Keep it Cool

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat vergeten, wat vinden we van MEGA7 Coolers van Tennmax, iedereen hier heeft het over Alpha's en Orb's.

http://www.tennmax.com

Verwijderd

Over deze vragen is veel te vinden op het forum. Ikzelf heb nb eerst een 29W peltier element gekocht, later bleek dit veel te weinig te zijn. Dit stond gewoon op het forum (stom stom stom :z)

Met de 29W peltier werd de cpu temp wel verlaagd van 60 graden naar 35 graden. Nu heb ik een 80W peltier gekocht. Ook hiermee moet je uitkijken. Bij conrad hebben ze deze alleen in 4.5x4.5cm wat bij mij een lastige groote was en bij oc-shop is ie 4x4cm. De coldplate die ik besteld heb is maar 4x4cm bv.

Voor de voeding heb ik een aparte 250W PC voeding gepakt. Nadeel is dat deze 12V is en het peltier optimaal werkt op 15V, dat scheelt toch wel. Het vage is dat de spanning die die voeding geeft 15V is :? is dan trekt het peltier 7A ! da's 105W ! Volgens mij is de voltmeter gaar en is het gewoon 12V en dus 84W.

Het condens verhaal is zeer reeel, bij de test waarbij een koelbakje getest werd (zie dit topic: gathering.tweakers.net/showtopic/78840 werd het koelbalkje helemaal nat en daarna ijs. :9~

Dan de koeling van het peltier. De 30W kreeg ik goed gekoeld met een koelbakje van 10x5x1.5cm met daarop 2 5cm fan's. Dit werkte perfect. Voor de 80W wou ik geen riseco nemen en heb ik een koelbak van 15x10x4cm geregeld (bijna 1Kg). In de test heb ik deze gekoeld met een 220V 12cm fan, ging perfect.

Hoe deze aan de cpu te bevestigen is een 2de. Daar ben ik nog mee bezig. Dat de luchtvoorziening door de kast ook aangepast moet worden is logisch. Er komt nog een 220V 12cm fan in de voorkant en een grote fan bovenop de kast die de lucht eruit blaast. De voeding van de PC evenals de voeding va het peltier (miscchien ga ik die toch zelf maken een keer) komen buiten de kast, voor zolang los erop.

Verwijderd

Ik heb de coldplate binnen. Maar die is niet helemaal recht geloof ik ! Als ik die op een glazen tafel leg dan raken steeds 2 hoeken de tafel en heb je een hele kleine wipwap. Andersom ook. Zo kun je toch niet koelen ? Het plaatje moet toch perfect aansluiten op de peltier ? :?

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Op woensdag 29 november 2000 19:13 schreef MagnaBagger het volgende:
Ik heb de coldplate binnen. Maar die is niet helemaal recht geloof ik ! Als ik die op een glazen tafel leg dan raken steeds 2 hoeken de tafel en heb je een hele kleine wipwap. Andersom ook. Zo kun je toch niet koelen ? Het plaatje moet toch perfect aansluiten op de peltier ? :?
Dat zou in principe het meest ideale zijn, echter worden de meeste coldplates vanaf een koperen 3mm plaat op maat (bijv. 4x4x3mm) "geknipt" met een metaalpers en hierdoor zal de coldplate nooit 100% vlak zijn door de druk die zo'n pers levert. In ieder geval zou ik adviseren om de kant die het meeste kontakt maakt met je Peltier element te gebruiken omdat de 2 hoekjes toch geen kontakt maken met je cpu core.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 23:10 schreef A3-D het volgende:

[..]
Dat zou in principe het meest ideale zijn, echter worden de meeste coldplates vanaf een koperen 3mm plaat op maat (bijv. 4x4x3mm) "geknipt" met een metaalpers en hierdoor zal de coldplate nooit 100% vlak zijn door de druk die zo'n pers levert. In ieder geval zou ik adviseren om de kant die het meeste kontakt maakt met je Peltier element te gebruiken omdat de 2 hoekjes toch geen kontakt maken met je cpu core.
Yep, ik heb de rechtste kant op de peltier gezet en de andere kant zit toch maar tegen een halve postzegel aan.

Nu nog de boel bevestigen, wordt een hele klus, de koelbak zit met draadbouten om de koelbak heen door de gaten van de slot1 van de cpu plankje. Ik moet alle 4 de moeren exact aantrekken anders zit de postzegel er scheef op. Zonder koelpasta en buiten de kast kun je dat goed controleren, maar met koelpasta is dat niet meer te zien en zeker niet in de kast.

Ik ben benieuwd ...

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Succes met je project!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Op donderdag 30 november 2000 10:26 schreef A3-D het volgende:
Succes met je project!
Het zal nog een hele clus worden, tis een koelbak van bijna 1Kg.
Pagina: 1