Toon posts:

[Phase-Change] Ethaan/ethyleen en slangen

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn nieuwe project heb ik een paar lastig te krijgen dingen nodig:

- Ethaan of ethyleen. Ethyleen word gebruikt om fruit te laten rijpen. Waar ethaan gebruikt word: geen idee.

Heeft iemand enig idee waar ik dat spul kan krijgen? Ik heb al wat gashandels en Hoek Loos gebeld, maar de prijzen zijn me te gortig (~EUR 180 voor een ~100g lecture bottle ethaan)

- PTFE slang met RVS buitenmantel.

Deze slang moet een mengel van koudemiddelen transporteren waaronder ethaan of ethyleen, moet een druk van 16 bar kunnen weerstaan, en een temperatuur van minimaal -60C.
Enig idee waar iets dergelijks te krijgen is? Het liefst heb ik bestaande slangen met aangeknepen koppelingen; bij voorkeur 3/8" snijringkoppelingen. Slangen laten maken is ook weer een erg kostbaar grapje.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
www.campinggaz.com ;)

je zou het dus bij dat bedrijf kunnen kijken. Misschien kan Universal Creations aan ethaan komen :?

\/ Je kan ook een land kieze op die site B) http://www.airliquide.nl/nl/index.asp

[ Voor 98% gewijzigd door bredend op 29-07-2003 21:13 ]

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

da's volgens mij propaan hoor + de site waar je naar linkt is nog niet eens geregistreerd

edit: denk het niet want ik zit op dezelfde school als waar universal creations werkt en daar hebben ze volgens mij geen ethaan (voor zover ik weet).

voor de verandering even ontopic

ik denk dat je met zulke specificaties voor slangen toch even bij een profesioneel bedrijf langsmoet of bij de TU ofzo

[ Voor 74% gewijzigd door snooze op 29-07-2003 19:24 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• snooze

snooze

kinda busy atm.

heb net nog even gebrainstormed en ik herriner me bij phillips en sommige andere bedrijven soms van die tanks te hebben zien staan met air liquide erop misschien moet je een keer bij hun "aanbellen" omte vragen wie die installatie heeft aangelegd en zodoende achter wat koudebestendige slangen te komen.

edit: dat airliquide is dus een bedrijfsnaam en de site is heel origineel http://www.airliquide.com ik ben erachter gekomen door te zoeken op etheen en ethyleen op google dus het zou me niet verbazen als hun die twee stoffen ook zouden kunnen leveren (al dan niet aan particulieren).

op die site staat als je even rondkijkt ook nuttige informatie over de gassen en systemen die ze leveren.

edit2: ethyleen staat ook wel bekend als etheen

[ Voor 49% gewijzigd door snooze op 29-07-2003 22:39 ]

Verwijderd

euh, het is misschien een dom idee, maar kun je geen slangen gebruiken die ook voor persluchtduiken gebruikt worden ? die zijn niet echt heeeel duur, en redelijk goed verkrijgbaar. Ik denk dat je dan moet vragen naar de zogenaamde middendrukslang. onder water staat daar 10 bar op, maar op de slang staat dat hij 35 bar aankan... het is geloof ik rubber met staaldraad erin, ik weet niet wat de diameter is of hoe de koppelingen werken.

veel succes met je uiterst bewonderingswaardige project :)

Verwijderd

Mja, dan zou ik eerder naar hydrauliekslangen kijken, die kan je als je wilt tot aan 4000 bar krijgen. Druk zal ieg het probleem niet zijn. Maar zoveel druk is een beetje overkill denk ik ;)

Wat moeilijker zal worden is de temperatuur en resistentie. Alhoewel ik geloof dat Etylene niet al te veel problemen zal opleveren met de diverse materialen. Ik dacht dat het onder andere ook in LPG zat. Probleem wat je met te lage temperaturen hebt, is dat je slangen vroeg of laat gaan scheuren.

Aan boord gebruikn wij voor diverse chemicalien RVS slangen, je hebt dan slang als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.flexiblecomponents.com/Media/Images/S0000000000000001013/p28_gas_cry_image.jpg

Die zijn helemaal opgebouwd uit flexibele RVS delen, met nog wat isolatie op de buitenkant. Die plaat is niet wat we in het echt gebruiken, maar wel zoiets. Volgens mij kan je met die RVS slangen hele lage temperaturen hebben. (wij gebruiken ze overigens alleen vanwege de chemical resistance) Daar zit wel een pluspunt, je zal dan ook weing last hebben van die koelvloeistof denk ik. (RVS kan bijna overal tegen, behalve bepaalde zuren)

Aan dat soort slagen komen zal wel moeilijker worden vrees ik. Je zal net mazzel moeten hebben als je tegen zoiets aan loopt.

Verwijderd

Topicstarter
RVS slangen zijn prima bruikbaar, alleen moet ik een (vrij) gladde binnenkant hebben waar geen vloeistof in blijft hangen. Dan dat bieden de meeste RVS slangen niet. De slangen die dat wel bieden, kunnen meestal geen druk hebben.

Een PTFE binnenkant met RVS mantel is een goede mix. Het PTFE is behoorlijk resistent, kan tegen lage temps, en is goed gasdicht. De RVS mantel zorgt ervoor dat het geheel aardig wat druk kan hebben.

Rubber is ongeschikt; dit is voor kleine moleculen net een gatenkaas, en kan niet tegen lage temperaturen.

De slang *moet* goed zijn. Met propaan moet je nog moeite doen om tussen de LEL (Lower Explosion Limit) en UEL te komen in geval van een lek; met ethyleen is het moeilijker om eruit te blijven. Veiligheid voor alles.

Air Liquide levert tegen ongeveer dezelfde prijzen als Hoek Loos. Erg prijzig bij kleine hoeveelheden dus.
Veel ethaan of etheen/ethyleen heb ik niet nodig; 20 gram zou waarschijnlijk al voldoende zijn. Hebben we hier geen fruittelers onder de tweakers?

Verwijderd

Zou een slang van een oude LPG- of benzine-pomp iets kunnen zijn?
De resistentie tegen agressieve stoffen lijkt mij wel aanwezig. En een slang van een LPG-pomp zou, denk ik, ook behoorlijke koude en druk moeten kunnen hebben.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:38
ik zou eigenlijk gewoon voor koper gaan, daar kom je tenminste makkelijk aan, aan een lpg slang ofzo bijvoorbeeld niet.

maar waarom wil je zo graag een slang?

[ Voor 166% gewijzigd door dstyle_nl op 30-07-2003 17:47 ]

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Verwijderd

Dabit, ik weet dat een kennis van mij wel eens slangen haalde bij een vliegtuig onderhouds bedrijf. Deze slangen zijn afkomstig van rond de motor en deze zijn nog helemaal goed maar worden er wegens veiligheids regels na zoveel uur uitgehaald.
Probeer het dus eens op schiphol bij zo`n bedrijf of er nog wat te halen valt.

• ATS
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Dat kan je dan misschien beter op een kleiner veld proberen, die lijken me makkelijker te benaderen. Denk aan lelystad, Teuge, Eelde...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is het een idee om zelf iets te klussen met een siliconeslang (gasdicht en kan lage temperaturen hebben) met een andere slang daar omheen voor de druk?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 08:42:
Dabit, ik weet dat een kennis van mij wel eens slangen haalde bij een vliegtuig onderhouds bedrijf. Deze slangen zijn afkomstig van rond de motor en deze zijn nog helemaal goed maar worden er wegens veiligheids regels na zoveel uur uitgehaald.
Probeer het dus eens op schiphol bij zo`n bedrijf of er nog wat te halen valt.
Enig idee waar in de motor die dingen gebruikt worden?
KifArU schreef op 30 July 2003 @ 09:03:
Is het een idee om zelf iets te klussen met een siliconeslang (gasdicht en kan lage temperaturen hebben) met een andere slang daar omheen voor de druk?
Ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Alleen hoe doe je een degelijke overgang van siliconenslang naar metalen pijp? Ook dat mag absoluut niet lekken...

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

waarom geen 1/4 koper dit is flexibel kan tegen -60 koppelingen kun je er op solderen kan tegen hoge drukken is goed te isoleren met pasklaar neopreen en kost geen ....

Verwijderd

Volgens mij heb je anders bij koper wel meer kans dat het bij -60 scheuren gaat, zeker als je het ook nog eens gaat buigen etc. Bovendien zo je dan ook naar de resistentieeigenschappen van koper moeten kijken, volgens mij kan het ieg niet goed tegen agressieve stoffen (misschien wel tegen ethyleen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen) Ik weet niet exact waar het voor nodig is, maar als het een vaste verbiding is dan kan je natuurlijk net zo goed een RVS buis buigen.

Bij de specs van die PTFE slangen staat btw ook vaak maar iets van -30 tot -40.

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 30 juli 2003 @ 16:56:
waarom geen 1/4 koper dit is flexibel kan tegen -60 koppelingen kun je er op solderen kan tegen hoge drukken is goed te isoleren met pasklaar neopreen en kost geen ....
Zo flexibel is het niet. Nieuw van de rol wel, maar niet als je het een keer of twee gebogen hebt....
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 17:08:
Volgens mij heb je anders bij koper wel meer kans dat het bij -60 scheuren gaat, zeker als je het ook nog eens gaat buigen etc.
Koper is het probleem niet. Alles is koperen pijp, behalve het laatste stukje; dat wil ik graag als slang hebben. En scheuren doet koper niet zo gauw...
Bovendien zo je dan ook naar de resistentieeigenschappen van koper moeten kijken, volgens mij kan het ieg niet goed tegen agressieve stoffen (misschien wel tegen ethyleen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen)
Koper is een halfedelmetaal en bestand tegen zeer veel stoffen. Kool(fluor)waterstoffen e.d. zijn het probleem niet.
Ik weet niet exact waar het voor nodig is, maar als het een vaste verbiding is dan kan je natuurlijk net zo goed een RVS buis buigen.
RVS is moeiljiker te solderen. Het kan wel (zilverhardsoldeer pakt prima op RVS), maar de expansiecoefficienten zijn danig verschillend dat een koper<->RVS verbinding nog wel eens wil breken tijdens het afkoelen.
Bij de specs van die PTFE slangen staat btw ook vaak maar iets van -30 tot -40.
Ik zie vaak -50 .. -70C, en dat is voldoende; het gas dat door de slang gaat is niet zo koud meer. Maar -50C is wel de echte bovengrens, anders worden er wel erg hoge eisen gesteld aan de warmtewisselaars.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dabit, even een kleine tip. Gebruik geen ethyleen want dat is levensgevaarlijk spul om te gebruiken in een phasechange setup.

http://www.airliquide.com/safety/msds/nl/055A_AL_NL.pdf

Ethyleen wordt in een cylinder met daarin een poreus gesteente opgeslagen, Het opgelost in aceton omdat ethyleen bij heftig schudden tot ontbranding kan komen (of was dat nu bij acetyleen?). Ook kan ethyleen ontbranden wanneer het wordt blootgesteld aan zuivere zuurstof (mits de temperatuur maar hoog genoeg is). Het is echt niet bedoeld om te gebruiken als koeling, doe het niet.

Dat was alles. :)

Edit:
Ethaan is iets minder schadelijk maar ook daar zul je voorzichtig mee moeten zijn.
http://www.hoekloos.nl/content/d/vib/HL406.PDF

Waarom bel je niet even naar Hoekloos of stuur een email? Zij kunnen jou veel meer vertellen over deze gassen en bovenal, hoe je er zelf aan kunt komen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door bazs2000 op 30-07-2003 18:13 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 13:18:
[...]

Enig idee waar in de motor die dingen gebruikt worden?
die slangen zijn niet alleen voor de motor(brandstof toevoer) maar ook voor vloeistof en luchtdruk in het ruim.
Dit bij een temp. van zo`n -60*C op zo`n 12 km hoogte en dan ook eens voor die -60*C een hele veilige marge erbij. Dus ik denk dat sommige slangen ook nog funtioneren bij -100*C.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 22:01:
die slangen zijn niet alleen voor de motor(brandstof toevoer) maar ook voor vloeistof en luchtdruk in het ruim.
Dit bij een temp. van zo`n -60*C op zo`n 12 km hoogte en dan ook eens voor die -60*C een hele veilige marge erbij. Dus ik denk dat sommige slangen ook nog funtioneren bij -100*C.
Ik heb eens bij een kennis geinformeerd die vroeger bij de technische dienst gezeten heeft van de Luchtmacht; hij mocht aan F16's knutselen. Hij had iig geen kennissen die wat konden regelen, en hij vertelde me dat als ik het hem gevraagd had, dat ik de slangen niet gekregen had. Alles word geregistreerd, gemarkeerd, en gecontroleerd afgevoerd.

Je moet er dus echt een kruiwagen hebben zitten.
Nou, welke tweakert hier werkt op een vliegveld? :)

Zuiver RVS slangen hebben trouwens het nadeel dat ze allemaal geribbeld zijn aan de binnenkant. En tenzij de ribbels in de lengterichting lopen (wat ze vrijwel nooit doen; in principe is zo'n slang een soort ketting), is dat onbruikbaar.

Slangen met rubber erin komen niet beneden de -40, volgens specs.

Het gaat toch neerkomen op PTFE (teflon) slang met buitenmantel van RVS of andersoortig materiaal. Siliconenslang met mantel kan evt ook nog wel, maar ik vraag me af hoe je zoiets goed koppelt. Slangtules met slangklem lekken al methanol; ik twijfel of ze de lichtere gassen binnen kunnen houden.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ethyleen/Etheen kan je volgens mijn beperkte scheikundige kennis ook gebruikt om plastic te maken.. ook is het vrij reactief omdat er een dubbele binding in zit. (goh, polyetheen draagtas, waarvan?)
Dat spul *wil* je inderdaad niet in je kamer hebben.
Lees ook http://ehpnet1.niehs.nih....94/Suppl-4/tornqvist.html dat even, gaat er over dat je eventuele gelekte etheen kankerverwekkend is... érg voorzichtig mee zijn... (geen extreem groot risico volgens hun)

Ethaan is dus een beter idee... kan je ook krijgen bij gashandels

Verwijderd

Topicstarter
ANdrode schreef op 30 juli 2003 @ 23:11:
ook is het vrij reactief omdat er een dubbele binding in zit.
Maar gelukkig niet met polyolesther olie en koper...
Dat spul *wil* je inderdaad niet in je kamer hebben.
Met de hoeveelheid die ik nodig heb ben ik alleen bang voor mogelijk explosiegevaar.
Lees ook http://ehpnet1.niehs.nih....94/Suppl-4/tornqvist.html dat even, gaat er over dat je eventuele gelekte etheen kankerverwekkend is... érg voorzichtig mee zijn... (geen extreem groot risico volgens hun)
Nee, en ze hebben het over exposure wegens luchtvervuiling, dus van vrij langdurige aard. Bij landurige exposure aan 10ppm heb je toch wel 0.07% meer kans op kanker.

Werken aan phase-change systemen doe ik in een ruimte met de deuren naar buiten wagenwijd open, of 't nou vriest of niet. Alleen al de verbrandingsproducten van het MAPP gas waar mijn brandertje op werkt zijn volgens mij niet gezond. Veel koolmonoxide (ideaal; dat reduceert het koperoxide op het te verhitten gebied), en ik ruik ook stikstofoxiden. En de verbrandingsproducten van HFC koudemiddelen zijn echt niet prettig; er zit een aardig aandeel waterstoffluoride in.
Ethaan is dus een beter idee... kan je ook krijgen bij gashandels
Klopt, maar heb je de prijzen gezien? Van etheen/ethyleen weet ik ze niet, maar dat word in vrij grote hoeveelheden gebruikt om bijvoorbeeld bananen te laten rijpen, dus dat lijkt me makkelijker te krijgen en goedkoper.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

DaBit, heb je nog wat meer slangen-makers gevonden behalve die ene uit Hardenberg?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• snooze

snooze

kinda busy atm.

bazs2000 schreef op 30 July 2003 @ 18:09:
Dabit, even een kleine tip. Gebruik geen ethyleen want dat is levensgevaarlijk spul om te gebruiken in een phasechange setup.

Ethyleen wordt in een cylinder met daarin een poreus gesteente opgeslagen, Het opgelost in aceton omdat ethyleen bij heftig schudden tot ontbranding kan komen (of was dat nu bij acetyleen?). Ook kan ethyleen ontbranden wanneer het wordt blootgesteld aan zuivere zuurstof (mits de temperatuur maar hoog genoeg is). Het is echt niet bedoeld om te gebruiken als koeling, doe het niet.

Edit:
Ethaan is iets minder schadelijk maar ook daar zul je voorzichtig mee moeten zijn.

Waarom bel je niet even naar Hoekloos of stuur een email? Zij kunnen jou veel meer vertellen over deze gassen en bovenal, hoe je er zelf aan kunt komen. :)
even over die ontbranding alle stoffen die kunnen branden zullen branden in aanwezigheid van zuurstof en een hoog genoege temperatuur het hangt oa. van die zelfontbrandingstemperatuur af hoe brandbaar een stof is.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
DaBit

kijk eens onder www.eteha.nl voor slangen ?

Verwijderd

bazs2000 schreef op 30 juli 2003 @ 18:09:

Edit:

Dat is Acetylene. Dat goedje is behoorlijk onstabiel, als je daar een gasfles van laat vallen, dan komt er in die gasfles een reactie op gang waardoor die ontploffen kan.

Ethyleen heeft een behoorlijk hoge zelfontbrandingstemperatuur, iets van 800 graden of zo, dus zo snel fikt het nou ook weer niet. Ook zuivere zuurstof is niet echt van belang, het gaat om de UEL/LEL verhouding, die wordt gemeten in de open lucht. Val je daar binnen, dan heb je kans op explosiegevaar. Tuurlijk kan het bij 100% zuurstof ook ontploffen, maar bij minder net zo goed. Wat gevaarlijker is, is een flashpoint van -136, dat betekend dat het het bij die temperatuur al aansteken kan. (bij vloeistoffen ontstaat er bij die temp dus genoeg damp om te kunnen branden) Aansteken hoeft niet alleen met een aansteker, maar kan ook door een vonk van iets wat je laat vallen oid. FP is daarom ook een maatstaaf voor veligheidsmaatregelen, als wij bijvoorbeeld stoffen als THF (TetraHydroFuran) vervoeren, dan gebeurd dat onder een sikstof deken. Door er stikstof boven te houden, heb je geen zuurstof, dus ook geen explosiegevaar.

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:10:
[...]

Je moet er dus echt een kruiwagen hebben zitten.
Nou, welke tweakert hier werkt op een vliegveld? :)

.
M'n broertje wekt in onderhoud op schiphol. Ik wil wel eens een belletje voor je plegen :)

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Verwijderd

Topicstarter
bazs2000 schreef op 30 juli 2003 @ 18:09:
Ethyleen wordt in een cylinder met daarin een poreus gesteente opgeslagen, Het opgelost in aceton omdat ethyleen bij heftig schudden tot ontbranding kan komen (of was dat nu bij acetyleen?).
acetyleen :)
Ook kan ethyleen ontbranden wanneer het wordt blootgesteld aan zuivere zuurstof (mits de temperatuur maar hoog genoeg is). Het is echt niet bedoeld om te gebruiken als koeling, doe het niet.
Dat heet de zelfontbrandingstemperatuur, en die is bij ethyleen 425C. Even ter vergelijking: die van papier is 200C ofzo.

Ethyleen kan prima in een koelinstallatie gebruikt worden, en het word er ook voor gebruikt. Ethaan is beter geschikt, dat wel. Hogere kritische temperatuur, lagere drukken.
Heb ik gedaan voor ethaan, en de prijzen zijn niet kinderachtig.
Skef schreef op 31 July 2003 @ 00:04:
DaBit, heb je nog wat meer slangen-makers gevonden behalve die ene uit Hardenberg?
Jazeker wel. Maar het blijft maatwerk, en dus duur. Je zou eigenlijk moeten weten waar dat soort slang als standaardproduct gebruikt word.
petervandamned schreef op 31 July 2003 @ 08:34:
DaBit
kijk eens onder www.eteha.nl voor slangen ?
will do :)
charops28 schreef op 31 July 2003 @ 09:58:
M'n broertje wekt in onderhoud op schiphol. Ik wil wel eens een belletje voor je plegen :)
Graag _/-\o_
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 09:51:
Wat gevaarlijker is, is een flashpoint van -136, dat betekend dat het het bij die temperatuur al aansteken kan.
Elk brandbaar gas heeft een onhandig laag flashpoint.

Hoe dan ook, dat gas zit met slechts enkele grammen opgesloten in een netwerk van zeer degelijk verbonden (hardsoldeer) pijpwerk en een compressor. Er is geen zuurstof aanwezig. Barstdruk van het systeem waar de ethyleen/ethaan inkomt is >100 bar, MWP is 32 bar. De MWP zal nevernooit gehaald worden; ruim voor die tijd grijpen passieve en actieve veligheden in.

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Ik weet niet of het wat is hoor, maar slangen die ze voor vloerverwarming gebruiken zijn over het algemeen ook geen kinderachtige slangen. Weet niet waarvan ze gemaakt worden en of ze tegen extreme koude kunnen. Maar misschien is het een idee.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geloof ik ook PTFE slang, maar zonder wapening...

Verwijderd

ik werk op schiphol oost.

die slang (metaal gevlochten buitenmantel)die jij beschrijft ken ik wel deze gebruiken we ook voor onze test setups (skydrol hydrailische olie tot een druk tot 5000psi)

ook hebben wij een anders soort slang dat bestaat uit 2 soorten plastic/rubber achtig spul (weet naam ff niet) dit is ook zeer sluitvast en geschikt voor hoge en lage temps

maar zover ik weet is dat spul zowat onbetaalbaar paar hondert euro p/meter sluit ik niet uit.

ik zal is rondkijken en rondvragen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 16:01:
Dat is geloof ik ook PTFE slang, maar zonder wapening...
denk dat die wel gewapend zijn hoor, is plastic - aluminium - plastic, dunno welk plastic, voor de druk die erop kan zal ik morgen eens vragen aan een vriend van me, die installateur van cv's en dergelijke.

Verwijderd

Misschien ten overvloede: PTFE-slang RX® ERIFLON-F 621 MD. Gaat tot -60°C.

Afbeeldingslocatie: http://www.eriks.nl/images-large/062/06200010020.jpg

Vanaf 10,75 euro per meter ex. btw

www.eriks.nl verkoopt echter niet aan partikulieren. :(
Misschien willen ze je wel verderhelpen - ook met de juiste koppelingen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een aanvraag bij Eriks lopen. Ze zijn alleen vrij duur met de totale offerte. Er komen n.l. ook nog koppelingen bij enzo.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En slang voor vloerverwarming is zeer waarschijnlijk nylon, ongewapend. Ook te koop als persluchtslang, maar voor Dabit zijn project totaal ongeschikt.

Ik vrees dat je voor de gewenste slang toch bij een Eriks terecht komt, tenzij iemand iets voor je kan regelen. weet er niemand een "technische schroothoop" waar dat soort spul in kan zitten?
Nieuw is het mooist natuurlijk, dan weet je zeker wat je hebt. In dit geval misschien niet onbelangrijk, wel kostbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet wel goed zijn...
Tenslotte is het geen onschuldig water meer dat er doorheen loopt, wat je moederbord nat maakt als het lekt

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Nog een keer neem 1/4 uitgegloeid koper het blijft flexibel tot in de lengte der dagen en het is het enige wat echt dicht blijft. Slangen gaan altijd lekken waarom denk je anders dat zij periodiek slangen vervangen. Ik heb natuurlijk niet de wijsheid in pacht maar wel naar veel ervaring en sinds kort ook met prometiea :)

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 17:40:
Het moet wel goed zijn...
Tenslotte is het geen onschuldig water meer dat er doorheen loopt, wat je moederbord nat maakt als het lekt
Vet man, volgens mij moet op jou huis zòn reclamebord met : Beware overclocker INSIDE cautious cautious danger danger !
Gewoon vliegtuig motor slangen gebruiken om te kunnen overclocken,prachtig, ga zo door dude :P _/-\o_ _/-\o_

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 02 augustus 2003 @ 22:20:
Nog een keer neem 1/4 uitgegloeid koper het blijft flexibel tot in de lengte der dagen en het is het enige wat echt dicht blijft. Slangen gaan altijd lekken waarom denk je anders dat zij periodiek slangen vervangen. Ik heb natuurlijk niet de wijsheid in pacht maar wel naar veel ervaring en sinds kort ook met prometiea :)
Moet je dan het koper zelf nog een keer uitgloeien? Want mijn ervaring is dat als je het koper een keer buigt, dat het gauw gedaan is met de flexibiliteit.

Waarom gebruiken ze in een Prommie dan slangen ipv koperpijp? Lijkt me een leuke kostenbesparing.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 14:06 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Koper nog een keer uitgloeien helpt zeker. P.V.C. slang er omheen trekken tegen het knikken ook. Scherpe bochten krijg je er natuurlijk altijd slecht uit maar doorgaans met slangen ook dit is vaak ook niet best voor slangen. De reden dat prom die {geribbelde slang} gebruikt heeft op zeker ook tot functie de snelheid van de olie te remmen dit om olieslag te voorkomen vanwege de hele korte zuigleidig. Maar even tussen haakjes deze slang is dus ook wel het zwakste punt van dat apparaat.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Haeg schreef op 03 augustus 2003 @ 19:12:
Koper nog een keer uitgloeien helpt zeker. P.V.C. slang er omheen trekken tegen het knikken ook. Scherpe bochten krijg je er natuurlijk altijd slecht uit maar doorgaans met slangen ook dit is vaak ook niet best voor slangen. De reden dat prom die {geribbelde slang} gebruikt heeft op zeker ook tot functie de snelheid van de olie te remmen dit om olieslag te voorkomen vanwege de hele korte zuigleidig. Maar even tussen haakjes deze slang is dus ook wel het zwakste punt van dat apparaat.
makes sense ja :)

Je hebt met koper niet de flexibiliteit, maar wel de goedkope kosten, en het is lekvrij. Want ik denk niet dat je goedkoop aan dat soort speciale slang kan komen, Je hebt het over erg exclusief spul.

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 03 August 2003 @ 21:08:
Je hebt met koper niet de flexibiliteit, maar wel de goedkope kosten, en het is lekvrij. Want ik denk niet dat je goedkoop aan dat soort speciale slang kan komen, Je hebt het over erg exclusief spul.
Je had van mij toch zeker geen standaardspul verwacht he? ;)

Maar idd, die slang is een ramp. De beste offerte tot nu toe komt rond de 140 euro uit voor een slangetje van 70cm.

Het is niet de slang die zo duur is ('slechts' 15-30 euro/meter), maar de koppelingen. En met dit soort spul verrek ik het om el cheapo te gaan; veiligheid is belangrijker dan een paar euro.

Koper, tsja. Stel nou: ik volg het idee van de soepele electriciteitskabel: ik neem een aantal dunnere koperen leidingen (zeg: I.D. van 2mm ofzo) die ik parallel gooi. Het geheel zou dan makkelijker te buigen moeten zijn.

Hot or not?

• bredend
Ik zag in de gamma een dun koperen slangetje liggen die word gebruikt als afslagkoppeling voor een CV installatie ofzo. Volgens mij zijn zulke dingen wel redelijk te gebruiken.

Ik heb een enorme radiateur (zie site) uit een vaag apparaat gesloopt. Het was een enorme ketel met een radiateur en compressor eronder. De koperen slangetjes waren al weggehaald, maar de stukjes aan mn rad zijn behoorlijk flexibel, en de uiteinden die aan de compressor zaten ook.

Je zou ook een spiraal in de slang kunnen maken zoals grote autoantenne's ook hebben, dan is het geheel veel buigzamer.

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 04 August 2003 @ 13:14:
Ik zag in de gamma een dun koperen slangetje liggen die word gebruikt als afslagkoppeling voor een CV installatie ofzo. Volgens mij zijn zulke dingen wel redelijk te gebruiken.
Hmmm. In welke gang?
Ik heb een enorme radiateur (zie site) uit een vaag apparaat gesloopt. Het was een enorme ketel met een radiateur en compressor eronder. De koperen slangetjes waren al weggehaald, maar de stukjes aan mn rad zijn behoorlijk flexibel, en de uiteinden die aan de compressor zaten ook.
Totdat je het 2x gebogen hebt...
Je zou ook een spiraal in de slang kunnen maken zoals grote autoantenne's ook hebben, dan is het geheel veel buigzamer.
Jij kunt gedachten lezen :)

• bredend
Woorden en cijfers onthoud ik niet, maar het was bij installatietechnische dingen zoals thermostaten, CV-bijvulslagen (flexibel, maar net niet goed denk ik ;) ). Het was een koperen buisje in een spiraal gebogen, ongeveer een halve meter lang en 3 millimeter dik. Daar in liep een draadje met een stop eraan. Soort remkabel idee, of als je ermee bekent ben: een verdamper/voorverwarmer voor kooktoestellen :)
Totdat je het 2x gebogen hebt...
Hoe krijgen ze het anders eraf :X
Jij kunt gedachten lezen :)
(8>

Verwijderd

dabit, ben je niks met rvs remleidingen? die kunnen ook redelijk wat druk hebben

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 16:55:
dabit, ben je niks met rvs remleidingen? die kunnen ook redelijk wat druk hebben
zit volgens mij nogaltijd een soort rubber in, niet gemaakt voor -60

Dat idee van die opgekrulde koperdraad is idd geniaal. Maar je zult zowiesow erg voorzichtig moeten doen met die shit, als je een dun koperbuisje net te ver buigt knikt ie, en kun je overnieuw beginnen.

Overigens is dat spul no way bij een bouwmarkt te vinden, want daar kom je niet dunner dan 12MM en ik denk dat je toch een soort van cappilair leiding ofzo moet hebben die echt dun is. Maar daar heeft onze dabit genoeg connecties voor :P

Maar technisch gezien wordt die leiding toch alleen in de buurt van de evaporator erg koud of niet? dus zou je een stukje koperpijp kunnen nemen dat niet flexibel hoeft te zijn. en daarna overgaan in slangen. Ik twijfel alleen aan mijn eigen kennis van phase change. correct me if im wrong: de aanvoerleiding is dun, zodat het gas daar nog vloeibaar is, de evaporator heeft een dikkere uitgang, gevolg dat het gas in de evaporator verdampt en af wordt gezogen door de dikke leiding?

dus als je de aanvoer en de afvoer verlengt, kun je al van je -60 probleem afkomen, ofnie?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik weet niet of het wat is hoor, maar slangen die ze voor vloerverwarming gebruiken zijn over het algemeen ook geen kinderachtige slangen. Weet niet waarvan ze gemaakt worden en of ze tegen extreme koude kunnen. Maar misschien is het een idee.
Er zijn tegenwoordig allerlei soorten nieuwe leidingen te koop. Niet bij de bouwmartk maar de betere installateur heeft ze vast en zeker wel.
Unipipe en Mepla zijn de eerste die ik even voor de geest kan halen.
Meestal is het een combinatie van een metaal zoals aluminium of koper met een gladde kunststof binnenkant en een hard-flexibele buitenkant.
De specifiacties zijn meestal wel tot in de details bekend.
Ze worden voor CV, water en gas gebruikt. Afhankelijk van het soort materiaal kan je het ook voor de wat extremere zaken gebruiken (maar zeker ook niet al dit soort materialen zijn geschikt hiervoor)

http://www.geberit.nl/nl/...Mepla.pdf/$file/Mepla.pdf

Maar dit is misschien meer DaBit-style
http://www.vmtfibre.com/epoxyp.htm
# piping for aggressive chemicals
# transport of chlorine solutions, hydrochloric acid and sulphuric acid solutions
Maar waar dat te koop is in Nederland weet ik niet. :)

Senile! Senile Oekaki

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Epoxypijp is denk ik te poreus. Maar mocht je het willen proberen, laat het me weten Dabit.

De dunne koperen leiding bij de Gamma is een thermokoppel voor de geiser en CV ketel. Is ingeveer 50-70 cm lang en kost een euro of 12.

Kan je niet gewoon flexibele koperpijp gebruiken van de Gamma?

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 04 August 2003 @ 14:07:
of als je ermee bekent ben: een verdamper/voorverwarmer voor kooktoestellen :)
Ben ik mee bekend, maar dat spul heeft een iets te kleine inwendige diameter vrees ik. Toch eens kijken; misschien kan ik er een stel parallel zetten ofzo.
Hoe krijgen ze het anders eraf :X
Uitgegloeide koperen pijp op rol, zoals je die kunt kopen voor koeltechnische doeleinden, is akelig zacht. Totdat je het op maat gebogen hebt...

Mijn huidige verdamperspiralen waren met een vinger te buigen. Maar recht buigen zal nu veel en veel meer moeite kosten.
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 16:55:
Klopt, maar die zijn ook niet echt flexibel...
En de slangen die gebruikt worden zijn rubber: niet geschikt voor -60.
AtomicShockwave schreef op 04 August 2003 @ 22:09:
Dat idee van die opgekrulde koperdraad is idd geniaal. Maar je zult zowiesow erg voorzichtig moeten doen met die shit, als je een dun koperbuisje net te ver buigt knikt ie, en kun je overnieuw beginnen.
Daar weet ik alles van :'(
Overigens is dat spul no way bij een bouwmarkt te vinden, want daar kom je niet dunner dan 12MM en ik denk dat je toch een soort van cappilair leiding ofzo moet hebben die echt dun is. Maar daar heeft onze dabit genoeg connecties voor :P
'Triiiing'
'Dag meneer, wat zal het zijn?'
'Doe mij maar een rolletje 1/4" koper, wat capillaire leiding en wat ventielen'
'Wat is de naam van uw STEK-erkend bedrijf?'
'Uh...'
'Sorry meneer, wij kunnen U niks verkopen'

:(

Maar gelukkig zijn er wel een paar aardige jongens die me wel eens willen helpen. alleen hebben die ook niet alles.
Maar technisch gezien wordt die leiding toch alleen in de buurt van de evaporator erg koud of niet? dus zou je een stukje koperpijp kunnen nemen dat niet flexibel hoeft te zijn. en daarna overgaan in slangen.
Daar maak ik al gebruik van. Anders zou ik aan een slang die 'slechts' -60 kan hebben niet genoeg hebben. De geplande verdampertemperatuur is -90 of lager (-90 is een beetje conservatief :P).
Ik twijfel alleen aan mijn eigen kennis van phase change. correct me if im wrong: de aanvoerleiding is dun, zodat het gas daar nog vloeibaar is, de evaporator heeft een dikkere uitgang, gevolg dat het gas in de evaporator verdampt en af wordt gezogen door de dikke leiding?
Klopt ongeveer; vaak word een zogenaamde capillaire leiding gebruikt om de benodigde drukval te creeren. De laatste keer dat ik een capillair gebruikte, gebruikte ik 3.30 meter met een I.D. van 0.8mm.

In mijn geval gaat de expansie pas gebeuren vlak voor de verdamper, zodat ik daarheen ook een dunne buis moet gaan leggen om (teveel) drukval te voorkomen.

Hier staat een schematische weergave van het nieuwe project. Overigens nog met de nodige problemen.
_bas_ schreef op 04 August 2003 @ 22:11:
Er zijn tegenwoordig allerlei soorten nieuwe leidingen te koop. Niet bij de bouwmartk maar de betere installateur heeft ze vast en zeker wel.
Unipipe en Mepla zijn de eerste die ik even voor de geest kan halen.
Meestal is het een combinatie van een metaal zoals aluminium of koper met een gladde kunststof binnenkant
als dat kunststof toevallig PTFE is, dan zijn we precies terug bij af: de PTFE slang met RVS mantel.
Opzich is die slang helemaal zo duur nog niet (10-20 euro/meter is niet erg als je nog geen meter nodig hebt); het zijn de koppelingen die het prijzig maken. 15-20 euro voor een koppelingetje is niet bijzonder. En die heb je er meestal 4 nodig (voorbeeld: snijring->NPT male, slang met 2x NPT female, en weer een snijring->NPT male), plus slang, plus assemblage.
Maar dit is misschien meer DaBit-style
http://www.vmtfibre.com/epoxyp.htm
Epoxy is te poreus en niet compatible met POE olie (meen ik). Verder zie ik het koppelen van dat spul aan metalen delen nog niet lekker gaan, zeker niet bij grote en snelle temperatuurwisselingen.
Herman schreef op 05 August 2003 @ 10:35:
Epoxypijp is denk ik te poreus. Maar mocht je het willen proberen, laat het me weten Dabit.
Zie boven :)
De dunne koperen leiding bij de Gamma is een thermokoppel voor de geiser en CV ketel. Is ingeveer 50-70 cm lang en kost een euro of 12.
Je weet toevallig niet de inwendige diameter?
Kan je niet gewoon flexibele koperpijp gebruiken van de Gamma?
Hebben we het dan over iets anders dan 12mm pijp op rol bijvoorbeeld?

• bredend
Herman schreef op 05 August 2003 @ 10:35:
[..]

[..]
Exact ja :)
Inwendige diameter zal iets van 2mm zijn geweest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 11:31:
Klopt, maar die zijn ook niet echt flexibel...
En de slangen die gebruikt worden zijn rubber: niet geschikt voor -60.
de slangen die ik bedoel zijn volledig van RVS, zit geen rubber aan, en deze zijn gemakkelijk te buigen met een bochtentang, of hoe noem je zo iets?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 00:27 . Reden: te rap op verstuur bericht geduwd, allé foutje :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 00:25:
[...]

de slangen die ik bedoel zijn volledig van RVS, zit geen rubber aan, en deze zijn gemakkelijk te buigen met een bochtentang, of hoe noem je zo iets?
Is dat niet gewoon leiding? Volgens mij ben ik dan niet beter af dan met uitgegloeide zachte koperpijp .

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

en hydrauliek slangen? druk gaat tot boven de 1000 bar
http://www.robucon.nl/indexhyd.htm
http://www.robucon.nl/slang.htm

http://www.contitech.nl/slangen.html

eventueel heb ik een neef die heftrucks repareerd, die dingen zijn ook een en al hydraulisch (wielen, kantelen, heffen)...
als je me mailt met welke diktes, lengtes en koppelingen je nodig hebt, kan ik maybe ff voor je vragen (deze slangen zijn soms tot 3 voudig gewapend)

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Dat is meestal rubber, en te poreus voor mijn doel. Bovendien moet ik de eerste rubber slang nog tegenkomen die < -40C kan hebben volgend de datasheet.

• FragFrog
  • Laatst online: 19:21
DaBit, als je nog steeds op zoek bent naar gas: ik heb een oom met een appelboomgaard, en die gebruikt ook een speciaal gas wanneer'ie ze opslaat. Als volgens jou Ethaan / Ethyleen gebruikt wordt kan'k hem even een belletje geven waar'ie het vandaan haalt? :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou eens goed ethyleen kunnen zijn.
Geef 'm maar eens een belletje of-ie wat af wil staan voor een goed doel :)

Dat spul kopen kan gewoon bij Air Liquide of Hoek Loos in flesjes van 2-3kg minimaal. Kan wel, maar goedkoop is anders.
Pagina: 1