Ben ik mee bekend, maar dat spul heeft een iets te kleine inwendige diameter vrees ik. Toch eens kijken; misschien kan ik er een stel parallel zetten ofzo.
Hoe krijgen ze het anders eraf

Uitgegloeide koperen pijp op rol, zoals je die kunt kopen voor koeltechnische doeleinden, is akelig zacht. Totdat je het op maat gebogen hebt...
Mijn huidige
verdamperspiralen waren met een vinger te buigen. Maar recht buigen zal nu veel en veel meer moeite kosten.
Klopt, maar die zijn ook niet echt flexibel...
En de slangen die gebruikt worden zijn rubber: niet geschikt voor -60.
AtomicShockwave schreef op 04 August 2003 @ 22:09:
Dat idee van die opgekrulde koperdraad is idd geniaal. Maar je zult zowiesow erg voorzichtig moeten doen met die shit, als je een dun koperbuisje net te ver buigt knikt ie, en kun je overnieuw beginnen.
Daar weet ik alles van

Overigens is dat spul no way bij een bouwmarkt te vinden, want daar kom je niet dunner dan 12MM en ik denk dat je toch een soort van cappilair leiding ofzo moet hebben die echt dun is. Maar daar heeft onze dabit genoeg connecties voor

'Triiiing'
'Dag meneer, wat zal het zijn?'
'Doe mij maar een rolletje 1/4" koper, wat capillaire leiding en wat ventielen'
'Wat is de naam van uw STEK-erkend bedrijf?'
'Uh...'
'Sorry meneer, wij kunnen U niks verkopen'
Maar gelukkig zijn er wel een paar aardige jongens die me wel eens willen helpen. alleen hebben die ook niet alles.
Maar technisch gezien wordt die leiding toch alleen in de buurt van de evaporator erg koud of niet? dus zou je een stukje koperpijp kunnen nemen dat niet flexibel hoeft te zijn. en daarna overgaan in slangen.
Daar maak ik al gebruik van. Anders zou ik aan een slang die 'slechts' -60 kan hebben niet genoeg hebben. De geplande verdampertemperatuur is -90 of lager (-90 is een beetje conservatief

).
Ik twijfel alleen aan mijn eigen kennis van phase change. correct me if im wrong: de aanvoerleiding is dun, zodat het gas daar nog vloeibaar is, de evaporator heeft een dikkere uitgang, gevolg dat het gas in de evaporator verdampt en af wordt gezogen door de dikke leiding?
Klopt ongeveer; vaak word een zogenaamde capillaire leiding gebruikt om de benodigde drukval te creeren. De laatste keer dat ik een capillair gebruikte, gebruikte ik 3.30 meter met een I.D. van 0.8mm.
In mijn geval gaat de expansie pas gebeuren vlak voor de verdamper, zodat ik daarheen ook een dunne buis moet gaan leggen om (teveel) drukval te voorkomen.
Hier staat een schematische weergave van het nieuwe project. Overigens nog met de nodige problemen.
_bas_ schreef op 04 August 2003 @ 22:11:
Er zijn tegenwoordig allerlei soorten nieuwe leidingen te koop. Niet bij de bouwmartk maar de betere installateur heeft ze vast en zeker wel.
Unipipe en Mepla zijn de eerste die ik even voor de geest kan halen.
Meestal is het een combinatie van een metaal zoals aluminium of koper met een gladde kunststof binnenkant
als dat kunststof toevallig PTFE is, dan zijn we precies terug bij af: de PTFE slang met RVS mantel.
Opzich is die slang helemaal zo duur nog niet (10-20 euro/meter is niet erg als je nog geen meter nodig hebt); het zijn de koppelingen die het prijzig maken. 15-20 euro voor een koppelingetje is niet bijzonder. En die heb je er meestal 4 nodig (voorbeeld: snijring->NPT male, slang met 2x NPT female, en weer een snijring->NPT male), plus slang, plus assemblage.
Epoxy is te poreus en niet compatible met POE olie (meen ik). Verder zie ik het koppelen van dat spul aan metalen delen nog niet lekker gaan, zeker niet bij grote en snelle temperatuurwisselingen.
Zie boven

De dunne koperen leiding bij de Gamma is een thermokoppel voor de geiser en CV ketel. Is ingeveer 50-70 cm lang en kost een euro of 12.
Je weet toevallig niet de inwendige diameter?
Kan je niet gewoon flexibele koperpijp gebruiken van de Gamma?
Hebben we het dan over iets anders dan 12mm pijp op rol bijvoorbeeld?