Siris schreef op 29 July 2003 @ 18:15:
-100 ° C is echt ziek
Maar lijkt je Home-made verdamperblokje eigenlijk op er 1 van een Prom?
Zou een verdamperblokje van een Prom of Vapo niet beter werken dan een eigengemaakte?
Nee, eerder andersom. Het Prommie-blokje (de MicroFreezer) zit nogal simpel in elkaar; een soort ingekapseld koelblokje. Dit is niet ideaal; je kunt nooit garanderen dat je koudemiddel overal komt, het bovenste gedeelte van de verdamper doet niks, en al met al is het ding veel te klein. Logisch; er moet nog een flink blok isolatie rondomheen.
Nee; ik kan het niet eens. Elke keer als ik koudemiddel nodig heb dan moet ik een bedrijf inschakelen vanwege die @#$%#@ wetten hier in NL.
Ik heb 'm al lang draaien. Prima software, en dat helemaal gratis. Het verbaast me dat het een Windows app is en geen Linux app

Ik zoek wel nog een tooltje dat de thermodynamische eigenschappen kan berekenen van een mengsel van koudemiddelen; misschien dat je iets weet?
Bij AMD's begint beneden de -80 de cache weg te vallen e.d.
P4's schijnen er minder last van te hebben.
Mocht dat gebeuren, dan kan ik altijd de temperatuur hoger instellen. De koeling is dan in ieder geval geen limiet meer....
Overigens, met vloeibare stikstof word je proc echt geen -196C. Verdampende stikstof laat een dun laagje isolerend gas achter, wat de uiteindeljike temperatuur beperkt. Dat is ook de reden dat je best kortstondig je vingen in de vloeibare stikstof kunt steken. Het isolerende laagje beschermt tegen te ver afkoelen.
Nou, dat valt stiekem ook best tegen. Verder moet de 'pompslang ook weer geisoleerd worden'om vastvriezen te voorkomen, of in een gas/oliegevulde ruimte geplaatst worden ofzo. En verder is het balanceren en stil maken een ramp.
Probeer anders een nierdialyseapparaat op de kop te tikken (kan jij ook wel aan komen

) en ga die overklokken

Nierdialyse, nu binnen 15 seconden

Maar dat soort pompen zijn niet zo geschikt wegens de echt lage opbrengst.
Het blokje ziet er erg mooi uit trouwens. Zou leuk zijn als je hem eerst gebruikt in een WC setup, om te kijken of de lengte van het kanaal veel uitmaakt!
Liever geen water in dat blok. Daar ga ik naderhand problemen mee krijgen; er blijft altijd iets achter.
Verder zijn de kanalen 4x6mm; een beetje krap voor waterkoeling.
Gody schreef op 29 July 2003 @ 19:33:
Komt er tussen je koelblok en je proc pasta? Kan die eigenlijk wel zulke lage temps verdragen. En als dat al lukt, werkt het spul dan nog wel goed? Verder uiteraard niets dan lof voor je grote koeltechniek-knobbel/interesse.
Met Arctic Silver en lage temps heb ik niet zo'n beste ervaringen. Gewone witte koelprut van anderhalve euro per spuit werkt een stuk beter. Maar ik zie niet in waarom het spul niet meer zal werken. Als de 'gaatjes' in proc @ blok gevuld zijn met die keramische deeltjes, dan mag van mij best de siliconenolie wat stroperiger worden.
AtomicShockwave schreef op 29 July 2003 @ 21:26:
heb je al eens gedacht aan een CV pomp, een stuk duurder, maar ook een stuk degelijker. moeten temperaturen tot 100C kunnen verdragen, ik weet niet wat ze doen met dat soort subzero temperaturen, Maar ze zullen er beter bestand tegen zijn dan aquariumpompjes.
Die hebben een paar kleine nadeeltjes: de motor is volledig vloeistofgekoeld bij die dingen, en dan praten we toch al gauw over 70W; een halve processor. Bij de niet-magnetisch gekoppelde pompen is de afdichting tussen as en motorhuis niet bestand tegen methanol of koude. En omdat de motor vloeistofgekoeld is voorzie ik andere problemen; het vet in de lagers is volgens mij niet echt vloeibaar meer bij -40C.
Aquariumpompjes die inline gebruikt worden houden zichzelf wel warm. Wat volgens mij ook de reden is dat ze breken; PVC dat aan een kant -40 is en aan de andere kant een graad of 15, dat gaat niet goed...
Toch ga ik zo'n klein pompje CV proberen zo gauw ik er een op de kop kan tikken voor weinig.
Een andere mogelijk oplossing zijn de pompjes die gebruikt worden om de koel/smeerprut bij metaalbewerkingsmachines rond te pompen.
Zie bovenstaande uitleg over LN2
pierre-oord schreef op 29 juli 2003 @ 21:51:
Weet ik wel, maar ik weet dat er een temp is dat dingen niet kunnen bestaan ofzo. Altijd leuk. Als dabit zo doorgaat heeft die binnenkort een continu draaiend LN2 compressortje staat

Heb ik natuurlijk allang naar gekeken
Maar bij het fabriceren van LN2 komt nog net wat meer kijken.
Wat is direct die? Ik denk dan aan het bijvoorbeeld water/gas laten lopen rechtstreeks over de CPU core, en niet door een blokje.
De verdamper direct op de processor, in plaats van via een waterkringloop.
Dat hoor ik vaker. Ik snap er niks van

Maar dat uitelkaar brokkelen, heb je dat al meegemaakt

Nee, alleen aquariumpompjes. Zo staat je koelsysteem vrolijk te draaien met -42C op de tempmeter, en een seconde later ligt er een liter vloeistof de vloer te bevriezen. En in die plas vloeistof vind je dan 100 stukjes pomp terug.
Dow Corning 340 == die witte koelprut. Alleen dan een prima uitgevoerde variant. Blijft lekker smeuiig, is niet te dun en zeker niet te dik (da's AS dus wel).
Ze hadden nog nooit van Artic Silver en Artic Alumina gehoord

Arctic Alumina zou toch ook ongeveer dat spul moeten zijn. Het is alleen stukken duurder dan Dow Corning 340.
Overigens; bij hele lage temperaturen willen ze ook nog wel eens een laagje indium gebruiken. Dat metaal is zo zacht als kauwgum.
Nog een mooi feitje. Bij het Mullerd Space Science Laboritorium (Ook Engeland) heb ze een phase change unit die 14 miliKelvin haalt. Doet dat maar na met je setje Dabit

Hij kost ook maar 1.5 miljoen Pond

En bij 14mK kan dat ding toch wel ongeveer 15 milliwatt aan koeling halen.
Toch knap; wat gebruiken ze als laagste stage? He-4/He-3 gasdiffusie? Pulsbuis?
Overigens is dat nog lang niet de laagste temperatuur die ze kunnen halen. Het record staat op enkele nanokelvin geloof ik.
DDan schreef op 29 juli 2003 @ 23:44:
Verder vraag ik me af, indien je P4's gaat koelen hiermee, of je de heatspreader er eerst vanaf gaat halen, lijkt me dat die deze temperaturen echt niet gaat leuk vinden, en gewoon eraf knapt (en de core meteen mee stuk maakt

)
Goeie vraag. Ik heb echt geen idee hoe de heatspreader zich gedraagt bij deze temps. De begrenzen van de temperatuursverandering per seconde lijkt me het beste middel om dit tegen te gaan. Als je binnen luttele seconden naar de -100 gaat, dan vraag je om problemen.
Heeft iemand ooit iets dergelijks meegemaakt met LN2 + P4? Dan praten we over ongeveer dezelfde temperaturen.