[Phase-Change] R507 liquid chiller

Pagina: 1
Acties:
  • 1.521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Ik ga weer eens mijn phase-change ombouwen. Hij draait al te lang gewoon vlekkeloos ;)

Een week geleden had ik een goed gesprek met een koeltechnicus. Na een discussie over het koelen van een PC heb ik wat erg leuk spul van 'm gekregen, waaronder een meterset, kijkglaasje, ventielen, een expansieventiel voor R507, hogedrukpressostaat, pijpwek en wat R507 (koudemiddel voor lage temperaturen). Ik heb er geen cent voor hoeven te betalen, en ik ben die man dan ook heel erg dankbaar.

Van nu af aan word het technisch. Als je het niet snapt, schaam je dan niet. Op mijn website staat eventueel nog wel wat uitleg.

Hier een plaatje van het nieuwe ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507_syst2.gif

Omdat ik R507 in een compressor wil gebruiken die gemaakt is voor R134a, moet ik de zuigdruk en condensatiedruk aanpassen aan de maximumwaarden van de compressor.

Dus:
- Zuigdruk 0.8 .. 2 bar absoluut. (R507: -51 °C .. -31 °C)
- Condenserdruk < 16 bar absoluut. (R507: 33°C)

Door de drukken (en temperaturen) binnen deze grenzen te houden, moet de compressor even hard werken als wanneer-ie met R134a zou werken @ -10 °C .. -30 °C verdampertemp and 55 °C .. 60°C condensertemp.

Ik gok op een secundaire water/methanoltemp van -35 °C. Hiervoor moet het R507 koken op -40 °C .. -43 °C. Dat valt binnen de limieten dus.

De condenserdruk is lastiger. Bij het opstarten is de load op de condenser ('radiator') zo'n 400-600W. En iedereen die met WC+peltiers gespeeld heeft weet dat bij een dergelijke belasting de temperatuur van de radiator niet makkelijk beneden de 29°C te houden is (33°C - ~4°C verlies).

Om de temps toch wat lager te houden, plaats ik een spiraal van koperen pijp in een grote bak met water (4-8 liter). De warmtecapaciteit van het water is voldoende om tijdelijk de 400-600W belasting op te vangen. Als alles op bedrijfstemp is zakt de belasting terug naar 150-250W, en dat kan de condenser makkelijk aan.

Om alles veilig te houden monteer ik een hogedruk-pressostaat, welke de compressor uitschakelt bij een condenserdruk hoger dan 18 bar.

Het expansieventiel is gemaakt voor -20 °C .. -60 °C; deze regelt de toevoer van koudemiddel naar de verdamper.

De verdamper bestaat uit 3 spiralen van elk ~4 meter 1/4" pijp. Om drukverlies over 12 meter pijp te voorkomen staan de 3 spiralen parallel. Het verdelen van het koudemiddel over de 3 spiralen gebeurt met 3 dunne koperen leidingkjes (1.2mm binnendiameter). Vergelijk deze met distributieweerstanden in vermogenselektronica. Elke spiraal zou dus 33% van de hoeveelheid koudemiddel uit het expansieventiel moeten krijgen.

Langs de verdamperspiralen stroomt het water/methanolmengsel. De rest van het systeem is een 'standaard' waterkoeling. Pompje, waterblokje, etc.

Een paar pics van de verdamper:

De 3 verdamperspiralen:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_coilsjustbent.jpg

Hardgesoldeerde distributieleidingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_distrtube_brazed.jpg

2 van de 3 spiralen:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_2coils.jpg

Alle 3 de spiralen:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_3coils_suction.jpg

En de hele constructie in de 80mm koperen buitenpijp:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_coilsinshell.jpg

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Dat wordt weer een heel mooi ding DaBit. Niet dat ik een zinnige reply kan geven, maar ik vroeg me af hoe jij die koperbuizen zo netjes gedraaid heb gekregen? Dit was ik namelijk ook aan het proberen voor een kunstwerk, maar dat ging niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wow, dat zal wel een aardig werkje zijn geweest om zo te buigen, ik ben benieuwd, en denk een hoop andere ook :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
ik weet wel dat het machinaal heel goed kan...
denk ook niet dat dit met de hand is gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Dabit kennende zal hij het koper wel om een pijp gedraaid hebben ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83509

Ik wil wel eens weten wat de temperaturen zouden kunnen zijn....
maar zou je ff kunnen uitleggen aan mij (de ultra noob) waarom je die drie spiralen in elkaar soldeert en dan in een 80mm buis stopt? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik rol per ongeluk in dit topic hoor, maar als je de buis iets verhit en netjes en regelmatig om een buis oid heenbuigt word het net zo mooi rond hoor :)
Wel met beleid doen uiteraard.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 17:35
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/cgi-bin/vdocimg.pl?image=bending_the_spiral.jpg van zn site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

opzich zou je op die manier ook een mooi rad kunnen maken als je die buizen zo ge-wrapped hebt. paar finnetjes in het midden, fan aan de boven en onder kant, woei :)

Intressant projectje dit weer

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 09:04
of je kan flexible koperenbuis gebruiken dat is heel zacht en dus buigzaam met de hand.

Wat je ook doet doe het PraXis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 09:04
DAMAGE schreef op 28 april 2003 @ 13:33:
opzich zou je op die manier ook een mooi rad kunnen maken als je die buizen zo ge-wrapped hebt. paar finnetjes in het midden, fan aan de boven en onder kant, woei :)

Intressant projectje dit weer
vind ik wel interessant maar hoe wil je die finnetjes maken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 20:37

Epsilon

Ziet er weer heerlijk uit :)

persoonlijk zou ik trouwens de bak met water wat kleiner maken dan 6-8 liter. Dit is behoorlijk veel (20x20x20cm). Water kan heel veel warmte opnemen en volgens mij is 2 liter water al genoeg.

Maar, je zou dabit niet zijn als je dat niet al had uitgerekent :). Dus vertrouwen heb ik wel in je. Het probleem zal iig zijn, dat als je een spiraal in een bak met water hangt, dat het water er om heen warm wordt, maar de warmte zich nauwelijks zal verspreiden. Het water staat stil rond het spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Laatst online: 18-06 21:43

Imhotep

The Dark Side

oke dan :7
alweer een nieuw project vn dabit :)
nu heb ik hier dus te weinig verstand van om hier een waardevol reply op te geven, maar waar ik nieuwsgierig naar ben is of je dit alles in je pc gaat bouwen of als het "los" staat van je pc?

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Ik had al gehoord dat toen ik weg was jullie nog heel lang en technisch hadden zitten praten, maar zo te zien heeft het wel zijn vruchten afgeworpen. ;)
Leuk trouwens om met jou ook in real life gesproken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Imhotep schreef op 28 april 2003 @ 15:02:
maar waar ik nieuwsgierig naar ben is of je dit alles in je pc gaat bouwen of als het "los" staat van je pc?
Ik denk dat het de bedoeling is om dat geheel in z'n zelfbouwkastje te proppen..
(met een beetje zoekwerk kun je er wel een topic over vinden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom maak je geen verdamper die rechstreeks op de CPU zit? Is dat technisch niet haalbaar of denk je hiermee betere resultaten te halen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

OMG, Dabit, dit word denk ik een chiller die iedereen eruit gaat blazen met zijn chill-kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hij heeft hoogstwaarschijnlijk zand in de buis gedaan voordat ie ging draaien. dan knikken ze niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 12052 schreef op 28 April 2003 @ 12:45:
Dat wordt weer een heel mooi ding DaBit. Niet dat ik een zinnige reply kan geven, maar ik vroeg me af hoe jij die koperbuizen zo netjes gedraaid heb gekregen? Dit was ik namelijk ook aan het proberen voor een kunstwerk, maar dat ging niet handig.
Men neme een rond iets (in mijn geval een verfspuitbus), en men wikkele de pijp er netjes rondom heen. Het is zachte roodkoperen 1/4" pijp (6.2mm), dus dat wikkelen is ongeveer net zo makkelijk als een stuk electriciteitsdraad er rondomheen wikkelen.
Fried schreef op 28 April 2003 @ 12:47:
ik weet wel dat het machinaal heel goed kan...
denk ook niet dat dit met de hand is gedaan :+
Mijn gereedschap: boormachine, dremel, zaag, gasbrander.
Epsilon schreef op 28 April 2003 @ 14:35:
persoonlijk zou ik trouwens de bak met water wat kleiner maken dan 6-8 liter. Dit is behoorlijk veel (20x20x20cm). Water kan heel veel warmte opnemen en volgens mij is 2 liter water al genoeg.
Nee, helaas niet..
Maar, je zou dabit niet zijn als je dat niet al had uitgerekent :).
Heheh, inderdaad >:)
Dus vertrouwen heb ik wel in je. Het probleem zal iig zijn, dat als je een spiraal in een bak met water hangt, dat het water er om heen warm wordt, maar de warmte zich nauwelijks zal verspreiden. Het water staat stil rond het spiraal.
'k gooi er zowiezo wel een circulatiepompje in. Mijn Idra zal dat voor de verandering ook wel weer eens leuk vinden om geen ijskoude vloeistof te verpompen. Of ik gebruik mijn huidige coaxiale verdamper als watergekoelde condenser. Da's denkik het handigste. Ik ben ook lui... :z
Anoniem: 28043 schreef op 28 april 2003 @ 15:34:
Ik had al gehoord dat toen ik weg was jullie nog heel lang en technisch hadden zitten praten, maar zo te zien heeft het wel zijn vruchten afgeworpen. ;)
Leuk trouwens om met jou ook in real life gesproken te hebben.
Inderdaad ja. Nu gestaag zo eens een echte chiller bouwen :P.
Ik vond het trouwens ook wel leuk om jou in het echt te zien. See ya @ OC-days :)
Juup schreef op 28 April 2003 @ 15:52:
Waarom maak je geen verdamper die rechstreeks op de CPU zit? Is dat technisch niet haalbaar of denk je hiermee betere resultaten te halen?
met -35 .. -40 kan ik nog wel met vloeistoffen werken, en het bijbehorende gemak van normale slangen en normale waterblokken. Moet er geheugen gekoeld worden @ videokaart? Geen probleem, waterblokje erbij en klaar. Northbridge op nieuw moederbord heeft een andere vorm? Gewoon waterblokje wisselen. Enz.
Als je direct-die werkt, dan zit je toch met verdampers, stugge slangen en pijpwerk ernaartoe, en meerdere verdampers op 1 systeem is *nogal* een ramp om te ontwerpen (geloof me; 'k heb een ontwerp liggen voor direct-die CPU, GPU en 4x geheugenchippies @ vidkaart, en dat is nogal een complex gebeuren).

Tsja, direct-die haalt wel lagere temps. Ik zou direct-die de -55 .. -60 wel kunnen halen.

Ik stel direct-die nog even uit tot ik ooit een cascade ga maken. En die wil ik laten verdampen @ -100, zodat een full-load temp van -70..-80 mogelijk is.
Anoniem: 67204 schreef op 28 April 2003 @ 15:57:
OMG, Dabit, dit word denk ik een chiller die iedereen eruit gaat blazen met zijn chill-kracht.
Mwoah; de compressor is nog steeds aan de lichte kant. Het is maar een 1/3pk gevalletje. De compressor in de Prometeia-MachII is stukken zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 20:37

Epsilon

Anoniem: 5988 schreef op 28 April 2003 @ 16:07:
Mwoah; de compressor is nog steeds aan de lichte kant. Het is maar een 1/3pk gevalletje. De compressor in de Prometeia-MachII is stukken zwaarder.
Toch knap dat je op die manier toch de zelfde temps haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 31-05 16:23

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Epsilon schreef op 28 april 2003 @ 16:52:
[...]

Toch knap dat je op die manier toch de zelfde temps haalt
juist en dan ook nog hand made sjonge jonge die dabit kan er wat van ik ben echt benieuwd naar meer work in progress pics, en natuurlijk naar het eind resultaat..

Dabit hoelang gaat dit project wel niet duren eigenlijk? je moet er iig veel gedult voor hebben

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988 schreef op 28 april 2003 @ 16:07:
uhh wat mij is verteld is dat het dezelfde compressor is, met veranderde leiding naar de cpu toe, waaronder condens minder beter kan worden voorkomen en de compressor is gevuld met A404a wat hem dus beter laat coolen als de huidige prom ondanks dezelfde compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Creatief met koper! ;)

Waarom komen de spiralen eigenlijk opnieuw in een koperen buis te hangen? Bij je eerste project kreeg je lekkages e.d. die niet te verhelpen waren. Het afsluiten met vastgesoldeerde deksels lijkt mij hier ook nogal lastig - en reparatie daarna bijna onmogelijk.
Kun je die spiralen niet gewoon 'los' in een geïsoleerd plastic bakje (accubak o.i.d.) leggen, zodat je er later nog bij kunt? Een soort koelboxje dus...

Mag je ongediplomeerd wel werken met die 507 koelvloeistof?
Hoeveel kost zo'n ventiel (áls je er voor moet betalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
OMFG ...
ik ben alleen al jaloers op al dat koper dat er gebruikt is en verbruikt is .....
mooie machines :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 67204 schreef op 28 April 2003 @ 18:48:
uhh wat mij is verteld is dat het dezelfde compressor is, met veranderde leiding naar de cpu toe, waaronder condens minder beter kan worden voorkomen en de compressor is gevuld met A404a wat hem dus beter laat coolen als de huidige prom ondanks dezelfde compressor.
Ik geloof er niks van dat ze dezelfde compressor gebruikt hebben met R404a. Het ding er is gewoon niet voor gemaakt, en bij een ongeluk zijn ze (Chip-con) dus gewoon de sjaak. Ook kunnen ze zo nooit garantie claimen.

Dat ik individueel besluit dat ik dat wel kan doen, en dat ik de potentiele risico's accepteer (die vrijwel afwezig zijn omdat de burst pressure van de compressor nog steeds vele malen hoger is dan wat er ooit voor zal komen in mijn systeem), maar 't mag gewoon niet) , wil nog niet zeggen dat je dat als bedrijf ook kunt doen.
Anoniem: 787 schreef op 28 april 2003 @ 20:21:
Creatief met koper! ;)

Waarom komen de spiralen eigenlijk opnieuw in een koperen buis te hangen? Bij je eerste project kreeg je lekkages e.d. die niet te verhelpen waren.
Daar had ik de grote fout gemaakt door de binnenkant te hardsolderen, en de buitenkant ook. Bij het hardsolderen van de buitenkant is er blijkbaar binnenin iets niet goed gegaan. Het lek daar was overigens ook wel heel erg klein; ~2ml gas per etmaal. Niet slecht bij 5 bar drukverschil.

De reden voor een volkoperen constructie: methanoldichtheid en bestendigheid tegen koude. Ik vertrouw een gesoldeerde constructie, maar ik vertrouw geen koper/plastic constructie meer bij temps < 5 graden. Ik had ook RVS kunnen nemen als shell en die met zilversoldeer in elkaar kunnen zetten. Alleen had ik dat niet liggen :)
Het afsluiten met vastgesoldeerde deksels lijkt mij hier ook nogal lastig - en reparatie daarna bijna onmogelijk.
Nu is de binnenkant met hardsoldeer afgewerkt, en de deksels komen er met SnAg soldeer op (SnAg word minder snel bros bij lage temps). Het verschil in smeltpunt is 400-500 graden, dus de hardsoldering blijft braaf intact tijdens het solderen van de deksels.

Losmaken van de bende is dus ook simpel: vlam erop, en de deksels komen los. Heb ik al een keer moeten doen omdat ik nog wat vergeten was.

De reden dat ik niet mijn coaxiale verdamper aangepast heb (in feite een betere constructie dan spiraal-in-buis) is dat de thermische verliezen nogal oplopen door het grote oppervlak van de buitenbuis. Bij mijn coaximale verdamper @ -26, 11mm Armaflex isolatie er rondomheen, was het extra warmteverlies >100W (!!). Dwars door de isolatie heen dus. Dit is gemeten door de tempstijging per tijdseenheid te meten na het verwijderen van de koeling. Ik weet de tempstijging, ik weet hoeveel vloeistof er aanwezig was, en ik weet dat de warmtecapaciteit van het gebruikte water/methanol mengsel 3376 J/K/kg is.
Simulatie software (CoolPack) komt uit op 118W, dus dat komt in de richting.
Kun je die spiralen niet gewoon 'los' in een geïsoleerd plastic bakje (accubak o.i.d.) leggen, zodat je er later nog bij kunt? Een soort koelboxje dus...
Heb ik ook gehad; dat PVC omhulsel. Dat was geen succes. Veel plastics worden bros bij lage temps, en de overgangen/doorvoeren koper->plastic zijn een ramp om methanoldicht (die zooi kruipt zelfs langs een slang op slangtule met slangklem)te krijgen. De uitzettingscoefficient van plastic en koper zijn erg verschilend, en als het plastic dan goed hard is door de lage temps....
Mag je ongediplomeerd wel werken met die 507 koelvloeistof?
Nee. Het vacumeren en vullen laat ik dan ook braaf doen bij een bedrijf met STEK licentie. Ik heb zelf toch geen vacuumpomp.
De R134a testen (ik ga eerst met R134a testen hoe de verdamper en condenser zich gedragen) doe ik wel zelf. Mag officieel ook niet, maar stik erin; als ik een luchthoornbus kan kopen met puur R134a erin, dan doe ik er niet moeilijk over om wat R134a (uit die bus) de atmosfeer in te laten lopen. Als iemand het knopje van zijn luchthoorn indrukt gebeurt precies hetzelfde.
Hoeveel kost zo'n ventiel (áls je er voor moet betalen)?
Zal compleet ~140 euro zijn. Met alleen het ventiel ben je er nog niet, dan moet je ook nog een doorlaat hebben e.d.

'k zal straks eens foto's posten van de complete verdamper. Ik heb 'm gisteravond afgemaakt, op druk getest met 21 bar (R134a @ 70 graden), en afgeperst met 5 bar. Vanavond eens kijken of-ie echt dicht is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 29-04-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals beloofd, nog 2 pics. Ze laten de (nog) vierkante afdekplaatjes zien en de koudemiddeldistributeur. Vanavond weet ik of-ie volledig lekdicht is; de druktest van 21 bar heeft de verdamper doorstaan.

Ongesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_refinlet_side.jpg

3/8" koudemiddelaanvoer gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/R507evap_refinlet_soldered.jpg

Alle pijpen zijn behoorlijk lang, en het ziet er nogal smerig uit. Logisch; pijpen afkorten is nu eenmaal makkelijker dan verlengen, en schoonmaken doe ik achteraf wel, of helemaal niet. Het ding komt toch in 1 groot blok isolatiemateriaal te zitten.

De reden dat de koudemiddeldistributie buiten de verdamper zelf zit ipv netjes erin is dat ik misschien nog wel eens ooit de orientatie van het ding wil veranderen (rechtop ipv op de zijkant bijv), en daarvoor hoef ik nu alleen maar te buigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 29-04-2003 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Laatst online: 18-06 21:43

Imhotep

The Dark Side

ziet er wel leuk uit :7
al weet ik zo eigenlijk niet wat het precies doet, maar daarom zal ik vanavond ff je site doorspitten >:)

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988 schreef op 29 april 2003 @ 12:13:
[...]

Ik geloof er niks van dat ze dezelfde compressor gebruikt hebben met R404a. Het ding er is gewoon niet voor gemaakt, en bij een ongeluk zijn ze (Chip-con) dus gewoon de sjaak. Ook kunnen ze zo nooit garantie claimen.

Dat ik individueel besluit dat ik dat wel kan doen, en dat ik de potentiele risico's accepteer (die vrijwel afwezig zijn omdat de burst pressure van de compressor nog steeds vele malen hoger is dan wat er ooit voor zal komen in mijn systeem), maar 't mag gewoon niet) , wil nog niet zeggen dat je dat als bedrijf ook kunt doen.
ik had het over A404a en niet over R404a.
dit A404a zou een soort middemoot van R134a en R404a zijn.
ook kwa belasting voor de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Ziet er zeer l337 uit. Niets dan hulde :+. Maar waarom koel je met een warmtewisselaar/vloeistofkoeling systeem? Kan je je proc. niet veel kouder krijgen als je een Vapochill-achtig koelblokje gebruikt? (evt misschien met peltier >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46938

Ik heb het topickje niet doorgelezen (lui en moe) in elk geval ik zag dat je eerst door een waterbad gaat geleiden (na compressor ) en vervolgens door een air condensor.. waarom door het waterbadje.. :? do of water / of lucht .. je hbet wel extra buislengte en dus ook meer druk verliezen.. weet niet of dat veel zal zijn.
Jeez man jij krijgt ook alles gratiz.. ik was in suriname (1 maand geleden) daar een oude ijskast laten vullen (nou ja je bergijpt het wel alles=cheap en spul om te bouwen kan je vrijwel overal kopen... nah ik blijf voorlopig wel af van phase change cooling.. kost allemaal teveel (ik heb een comp, ... hier liggen moet het nog afmaken .. )Ik ben maar een student.. dus gooi ik geen geld in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73452

hoeveel % kans is er dat het heele boeltje de lucht ingaat en zo jouw naar hemel/hel zend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46938

Krankenstein schreef op 30 april 2003 @ 00:14:
Ziet er zeer l337 uit. Niets dan hulde :+. Maar waarom koel je met een warmtewisselaar/vloeistofkoeling systeem? Kan je je proc. niet veel kouder krijgen als je een Vapochill-achtig koelblokje gebruikt? (evt misschien met peltier >:) ).
ik denk dat ie dat doet om zo alles te koelen, dus chipset videokaart etc..
Verder denk ik dat het ook makkelijker is Qua opzet (je kloot niet elke keer je CPU wegwilt halen met een kleine (smoorlijn) <-- ooh jah die heb je nu niet meer he ;)
maar met niet echt flexibele leidingen.

De regel is hoe minder je buizen buigt, dan weet je zeker dat je geen breuk in de buis krijgt en dus geen lekkage van je dure koelmedium.

Het zal ook iets te maken hebben met de load op de koelmachine... (nu zal het minder een probleem voor dabit zijn gezien hij een Thermostatische expansie ventiel (in combo met een kijkglas, met regelafsluiter) zal gebruiken...als de load dus te klein is , maak je kans dat de koelmedium niet volledigf is verdampt ofwel je krijgt damp en vloeistof die de compressor betreedt .. en dat vindt ie niet leuk.. dan gaat ie stuk vanwege ("Cavitatie verschijnsel", Extreme Drukschommeling gevolg een kapotte compressor, veroorzaakt door imploderen van gasbellen )

oef nu weet elke tweaker nu weer wat meer ;) en kunnen we zo meteen allemaal een koelmachine bouwen :D ..alleen wachten op een barmhartige samaritaan die wat onderdeeltjes naar ons toegooien..(vooral koelmiddel!!)

Nu heb ik hem doorgelezen.. Suxxes Dabit.. ziet er leuk uit.. Cascade eens bouwen.. man jij houdt echt teveel van koudetechniek.. ik houdt het voorlopig simpel bij waterkoeling.. heb niet het geld nog de resources :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 46938 op 30-04-2003 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krankenstein schreef op 30 April 2003 @ 00:14:
Jawel, zie een paar reacties terug waarom ik een chiller gekozen heb.
Anoniem: 73452 schreef op 30 April 2003 @ 01:10:
hoeveel % kans is er dat het heele boeltje de lucht ingaat en zo jouw naar hemel/hel zend?
10-10% ofzo...
Anoniem: 46938 schreef op 30 April 2003 @ 01:20:
oef nu weet elke tweaker nu weer wat meer ;) en kunnen we zo meteen allemaal een koelmachine bouwen :D ..alleen wachten op een barmhartige samaritaan die wat onderdeeltjes naar ons toegooien..(vooral koelmiddel!!)
Formido... (zie website)
Nu heb ik hem doorgelezen.. Suxxes Dabit.. ziet er leuk uit.. Cascade eens bouwen.. man jij houdt echt teveel van koudetechniek.. ik houdt het voorlopig simpel bij waterkoeling.. heb niet het geld nog de resources :)
Ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Dabit even een vraag wat zijn de nadelen van een prom @ R404a ?
Is dit technisch verantwoord voor de compressor.
Zonder veel gevolgen ?

Zo nee heb jij a404a en kan jij mijn prom ermee vullen :) :)

[ Voor 59% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 01-05-2003 11:19 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmokeyTheBandit schreef op 01 mei 2003 @ 11:17:
Dabit even een vraag wat zijn de nadelen van een prom @ R404a ?
- Het capillair (dat de inspuiting van koudemiddel in de evap verzorgt) is er niet op berekend, zodat je met een ondervulling moet werken om het een beetje te laten kloppen

- 't mag niet in het systeem. Als de boel kaboem zegt, dan ben jij verantwoordelijk (kans nul komma veel nullen + 1, maar dan nog)

- Exit garantie.

Al met al zijn je laod temps een graad of 10 beter met R404a.
Is dit technisch verantwoord voor de compressor.
Zonder veel gevolgen ?
Nee. De persdruk ligt bij R404a maximaal een bar of 10 hoger; een verhoging van zo'n 75%. De kleppen van de compressor zijn niet gemaakt voor die druk, en de motor ook niet. Je kort de levensduur dus flink in.
Zo nee heb jij a404a en kan jij mijn prom ermee vullen :) :)
Ik heb nog nooit van A404a gehoord. Geen enkele koudemiddelfabrikant maakt het, dus als het al bestaat, en in de nieuwe Proms gebruik word, dan is het een eigen Chip-Con blend (mengsel van meerdere koudemiddelen).
R404a heb ik niet, en ik mis wel meer spul om jouw Prom om te kunnen bouwen, zoals een vacuumpomp, oxy-acetyleenbrander en ventieltjes. En nog het belangrijkste: de STEK licentie. Het uiteindelijke afvullen van mijn systeem moet ik zelf ook elders laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59549

Ik moet zeggen DaBit dat ut er onmin uit ziet :D hulde voor dat, vraagje je zegt dus dat de druk vergroot word door het gebruik van R404A in een Prom, nou wil ik mijn Vapo laten vullen met R404A, is er een manier om bv die 10 graden meer te laten coolen, maar de druk te verlagen door een modificatie van de koeltechnicus aan de vapo, capilair verlengen ofz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 59549 schreef op 01 May 2003 @ 15:55:
Ik moet zeggen DaBit dat ut er onmin uit ziet :D hulde voor dat, vraagje je zegt dus dat de druk vergroot word door het gebruik van R404A in een Prom, nou wil ik mijn Vapo laten vullen met R404A, is er een manier om bv die 10 graden meer te laten coolen, maar de druk te verlagen door een modificatie van de koeltechnicus aan de vapo, capilair verlengen ofz ?
De beste manier is proberen de condensatietemperatuur beneden de 32 graden te houden (meet deze in het midden van de condenser, of nog beter: meet de condenserdruk. De koelmonteur heeft er de spullen voor), en de capillair te laten zitten. Je kunt eventueel een capillair monteren met dezelfde binnendiameter, maar dan 15-20% langer, en dan R404a gebruiken. Dit zal je nog net iets betere temps opleveren.
Pagina: 1