[PC] Vreemde Crashes na nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik zit dus met het volgende probleem. Ik heb mijn broertje wat van mijn hardware gedoneerd ivm nieuwe hardware voor mijzelf. Deze harware bedraagt een Abit KR7A mobo, een XP 1800+ en 1 bank 256 MB Dane-Elec mem. Hij heeft zelf een Creative Geforce 2 MX 200 videokaart . Na de hardware ingebouwd te hebben en windows geïnstalleerd te hebben begonnen de probelemen. 3Dmark er eerst opgezet... Na 4 á 5 testen klapt hij er gewoon uit en ben je weer terug in windows. Ook het spel Morrowind eorp gezet. De launcher deed het prima maar zodra het spel gestart werd klapte hij er meteen uit en weer terug naar windows. Dus ik denken van zijn grafische kaartje zal wel naar zijn. Dus toen heb ik mijn Leadtek Ti 4400 erin gezet. Nog steeds dezelfde problemen. Heb toen ook Q3 er eens op gezet. Die liep prima :) Maar de rest is nog steeds brak! Wat moet ik hier aan doen? Want met mijn videokaart erin heeft hij eigenlijk gewoon bijna mijn systeem..... Ik snap er echt helemaal nix van. Nog even de specs op een rijte:
  • Abit KR7A
  • Athlon XP 1800+
  • 256 MB Dane-Elec DDR266
  • Creative GeForce 2 MX 200 (en mijn Leadtek GeForce 4 Ti 4400)
  • Geluidskaartje zit er nog ff niet in ivm deze probs....
  • 235W no-name voeding (voltages binnen de marges :) )(levert PSU miss te weinig vermogen?)
  • 19 GB Maxtor -> 2B020H1
  • Windows XP Pro
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit rare probleem...

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
Beide videokaarten zijn nVidia kaarten. Probeer eens de nieuwste driver te installeren aangezien 3DMark en de spellen die eruitklappen redelijk recent zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door phYzar op 26-07-2003 19:03 . Reden: lichtste in recent veranderd ]

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik heb de nieuwste 44.03 drivers geporbeerd en mijn vertrouwde 30.82 drivers. zonder succes weliswaar.

Ook heb ik windows opnieuw installeren geporbeerd... wederom zonder succes...

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
^^SCHOP^^

Ik heb inmiddels ook een andere voeding geprobeerd, het is de voeding die ik dus gebruikte in mijn oude systeem waarop die hardware dus eerst liep... Nog steeds blijven games en 3dmark eruit klappen. Ook nog een andere HDD geprobeert. Een Maxtor 15GB schijfje. Ook hiermee bleven de problemen. Alleen klapte hij er nu niet uit maar loopt hij gewoon compleet vast. Gewoon een freeze. Met deze hardware erin heeft mijn broertje gewoon op mijn HDD na mijn complete oude PC die eerst perfect liep. Maar om de een of andere reden loopt dat ding nu gewoon voor geen meter. De kast staat op het moment open en het viel me op dat de CPU idle 58 graden is. En bij mij was hij met een dichte kast 52 graden. Ik vond de heatsink van mijn leadtek kaart ook bijzonder warm. Wat is hier toch aan de hand?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de laatste VIA chipset drivers (Hyperion) ook al geprobeerd?

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ja zeker

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:24
Ik zou hierbij toch aan een softwarematig probleem denken. Check je bios instellingen ook eens en probeer gewoon wat andere versies van Detonator. Uiteraard is de vraag van BalusC hierboven zeer relevant...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik heb geloof ik al 6 verschillende detonators geprobeerd.

Voor m'n bios, ik heb eerst met de instellingen die ik gebruikte geporbeerd. Ik heb ook al de fail-safe instellingen gebruikt. Problemen bleven...

Verwijderd

ik denk persoonlijk aan de voeding.... 235 watt mensen! Het minimum tegenwoordig is toch wel een fatsoenlijke 300 watt voeding....

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 21:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Probeer (als je die voorhanden hebt) even een andere DIMM

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle denkbare WinXP updates van windowsupdate.microsoft.com al gedaan? (SP1 enzo)

En even voor de duidelijkheid: van welke merk en hoeveel Watt is die andere voeding? Het lijkt mij toch ook op een voedingsprobleempje.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 00:13
Zet ff je ACPI uit!

[ Voor 89% gewijzigd door D-Three op 28-07-2003 09:03 ]

Verwijderd

Als ik het goed heb is Q3 in opengl??? En de andere spelen in directx. Het je directx al opnieuw geinstalleerd? Er is ook een programma: "burn in test" (bijna overal een trial te downloaden) hiermee test je bijna alle componenten van je pc, zoals geheugen video kaart etc.

Verwijderd

Riskant misschien bij Abit moederborden maar probeer eens een biosupgrade (uiteraard op eigen risico). Kijk ook eens je IRQ's na via systeem informatie. Als je teveel hardware op dezelfde IRQ hebt dan kan het fout gaan.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
ik denk persoonlijk aan de voeding.... 235 watt mensen! Het minimum tegenwoordig is toch wel een fatsoenlijke 300 watt voeding....
Ik heb al 300W voeding geprobeerd, de voeding die ik zelf gebruikte voor dat systeem. Dus dat kan het probleem niet zijn.
Probeer (als je die voorhanden hebt) even een andere DIMM
Heb ik atm niet voorhanden. Maar zou het probleem niet mogen zijn want met deze DIMM liep het voorheen als een zonnetje
Alle denkbare WinXP updates van windowsupdate.microsoft.com al gedaan? (SP1 enzo)

En even voor de duidelijkheid: van welke merk en hoeveel Watt is die andere voeding? Het lijkt mij toch ook op een voedingsprobleempje.
Alle updates zijn idd gedaan. Beide voedingen zijn noname. 235W en zoals ik eerder noemde 300W
Zet ff je ACPI uit!
Wat is dit en hoe doe ik dit? BIOS?
Als ik het goed heb is Q3 in opengl??? En de andere spelen in directx. Het je directx al opnieuw geinstalleerd? Er is ook een programma: "burn in test" (bijna overal een trial te downloaden) hiermee test je bijna alle componenten van je pc, zoals geheugen video kaart etc.
Heb Windows atm al 5 keer opnieuw geinstalleerd met steeds verschillende dingen geprobeerd. Lijkt me dat een van die keren DirectX er wel goed opstond toch... Maar na een paar keer crashte Q3 bij het opstarten ook al dus zal geen DirectX probleem zijn.
Riskant misschien bij Abit moederborden maar probeer eens een biosupgrade (uiteraard op eigen risico). Kijk ook eens je IRQ's na via systeem informatie. Als je teveel hardware op dezelfde IRQ hebt dan kan het fout gaan.
BIOS is een maand geleden nog naar meest recente versie geflasht...

offtopic:
Waarom is Abit mobo flashen riskant???

• D-Three
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 09:10:
Ik snap het niet helemaal... Waarom zou dat riskant zijn bij Abit? :P Niet meer dan bij een andere fabrikant, dunkt me :)

Die IRQ's had ik ook in gedachten, daarom zei ik dat de topicstarter eens ACPI moest uitschakelen. Misschien had ik beter was meer uitleg gegeven ;)
edit:
Dus acpi uitzetten in de BIOS en in de device list (apparaatbeheer) de ACPI PC deleten. En dan ff de PC heropstarten en ff een 3D-game proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 28-07-2003 09:20 ]

• D-Three
GuuZ14 schreef op 28 July 2003 @ 09:16:
[...]

Wat is dit en hoe doe ik dit? BIOS?
Zoals ik zei in mijn voorgaande post (onder edit).
Check ook ff deze topics:
[IRQ] Veel (te veel) apparaten op IRQ 11
ACPI uitschakelen in Win2k

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik had de PC van mijn broertje bijna als behekst bestempeld. Totdat ik een anonieme :P tip kreeg. Het geluidskaartje dat mijn broertje altijd gebruikte zat ook steeds weer in de PC en was voor de PC een onbekend apparaat. Na deze eruit geschroefd te hebben bleek het kwaad verdreven. ff 3DMark gedraait. Dcore was 9846 Marks. Een nette score dacht ik zo. Ik wil jullie toch zekler bedanken voor de hulp. En laat dit een les zijn... (vooral voor mij :P )

topic kan gesloten worden

• D-Three
ACPI kon ook hoor! :P

Trouwens...
GuuZ14 schreef op 26 juli 2003 @ 18:55:
• Geluidskaartje zit er nog ff niet in ivm deze probs....
:D

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op 28 July 2003 @ 09:41:
ACPI kon ook hoor! :P

Trouwens...

[...]

:D
Jah ACPI had miss ook gekund, maar toen ik zag dat m'n broertje bij het inbouwen van mijn hardware dat ding er ook weer in had gezet dacht ik van dat eerst ff proberen. Niet erg handig, maar wel wat van geleerd :)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ik heb er inmiddels de geluidskaart die ik gebruikte in geprikt. En het gezeik begint weer. ACPI heb ik inmiddels uit weten te zetten maar hij blijft vastlopen, oa in 3Dmark weer... En als ik die geluidskaart eruit trek is er nix aan de hand. Heel vreemd want ik gebruikte exact deze config op harde schijf na dus eerst zelf en toen was er geen vuiltje aan de lucht...

[ Voor 58% gewijzigd door GuuZ op 28-07-2003 13:02 . Reden: Iets gefixt ]

• G_Kracht
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02-2019
Door al dat gesjor aan hardware kan er best iets kapot zijn door aanraking met blote hand of contactje op je mobo werken niet meer 100%. Vooral grafische kaarten zijn hier erg gevoelig voor. 2D kan het dan allemaal nog perfect werken, maar 3D krijg je dan crashes. Als je echt zeker wilt weten of er niet een onderdeeltje kapot is, moet je ze allemaal apart uitproberen in een andere pc. Maar ja, dat vergt weer een hoop getrek aan kaarten.... Dus, zorg dat je geaard bent als je bezig gaat. Als je dat niet strikt hebt gedaan, kan er zomaar iets kapot gaat.

G 8)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
lijkt me niet, heb me kaart alleen bij de reusachtige heatsink vastgepakt....

• D-Three
De geluidskaart eens in een ander slot proberen?

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ja, geluidskaart al in meerdere sloten geprobeerd.

Een anonime :P tipgever zei mij dat het heel goed met de koeling te maken kon hebben. Dus ik heb de koeling in die PC nog eens grondig bekeken. En wat blijkt nou... Die kast is zo gaar opgebouwd dat de voeding voor de CPU hangt en dat er nog maar een enkele CM ruimte zit tussen de CPUFan en de voeding. En daardoor kan de warme lucht nergens heen. Onder de voeding hangt grafische kaart en als de warme lucht weg moest liep het dus daar langs, dat verklaart de hete heatsink. Ik heb nmu de voeding eruit geschroefd en naast de kast gezet. Temps nu een dikke 10 graden lager en nog geen enkele crash. Op een ding na. Mijn broertje speelde C&C Generals erop en na een minuut of 30 gaven de muis en toetsenbgord geen reactie. Maar het spel bleef wel alive, weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Denk het persoonlijk niet, but u never know.

Pagina: 1