[IRQ] Veel (te veel) apparaten op IRQ 11.

Pagina: 1
Acties:

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Hey, Ik heb eergister me pc opnieuw geinstalleerd (Win2k pro) en toen ik klaar was kwam ik er achter dat ik vergeten was ACPI uit te zetten in de bios. Ik best wel geirriteerd, want kon dus alles opnieuw gaan installeren.
Gister dus ACPI uitgezet in de bios, Win2k cd erin, booten etc... Windows gaat dan de HD formatteren, maar stopt als het formatteren bij 100% is :( het systeem doet dan gewoon niks meer.
Dit was een paar keer zo, dus toen heb ik ACPI maar weer aangezet en formatteren ging ineens wel goed. Ik terug naar de bios met een geformatteerde HD, ACPI weer aan, maar als het systeem dan gaat booten reboot de PC net voordat je in dat witte scherm kom met Windows 2000 professional en dat ie dan gaat laden om vervolgens in windows te komen.

Zonder ACPI kan het systeem wel gewoon geinstalleerd worden, maar ik hou er niet van dat alles (USB, Videokaart, Geluidskaart, Netwerkkaart, SCSI kaart, Videobewerkingskaart, etc) op IRQ 11 zit. Echt stabiel draait het er niet van :(

Wat kan het probleem met ACPI zijn?
(kon niks vinden met de search en in de FAQ stond ook niks wat me verder helpt)

Kaarten in mainbord ziet er zo uit:
APG- Videokaart
PCI- leeg
PCI2-TV kaart
PCI3- Geluidskaart
PCI4-SCSI kaart
PCI5 leeg
PCI6- Videobewerkingskaart
(netwerkkaart onboard)

Systeem verder is een:
EPoX 8K5A3+
XP 1800+
512MB PC2700 Samsung
ATI Radeon 8500 Pro
WinTV
Soundblaster Audigy
Adaptec 19160
Pinnacle Studio DVplus
Seagate X15-36LP SCSI HD 18GB
IDE schijven heb ik er ff niet aan hangen.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Het is normaal hoor dat win2k alles op 1 IRQ zet, is zelfs geen probleem.
Waarom zou je trouwens ACPI uit willen zetten als je win2k installed?
offtopic:
@ Rafe, i stand corrected :)

[ Voor 16% gewijzigd door Leon T op 01-03-2003 12:17 ]

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Dit werkt bij XP, misschien ook bij 2000:
Als de setup vraagt om op F6 te drukken als je niet-MS drivers voor HD controllers wilt installeren, druk je op F5 of op F7. Er komt dan een nieuwe menuutje tevoorschijn, waaruit je kan kiezen wat voor systeem je precies heb (van 486 tot multiprocessor systemen). Kies dan gewoon 'Standaard PC', en Windows installeerd zonder ACPI.

Met XP raak je dan wel de mogelijkheid om in standby te gaan, en in je Enegiebeheer moet je APM aanzetten zodat je machine zichzelf uitzet na het afsluiten (anders krijg je een Win95 achtig "U kunt nu de computer uitzetten" melding :P).

edit:
Tweakertje, alle apparaten op 1 IRQ kan wel degelijk problemen geven... ik kan bijvoorbeeld geen 3D games spelen en mijn geluids stottert heel erg met (bijna) alles devices op een IRQ.

Het staat trouwens ook in de FAQ, er mag alleen misschien wel wat uitleg bij hoe je je OS (2000/XP) zonder ACPI installeerd :)

[ Voor 30% gewijzigd door Rafe op 01-03-2003 12:12 ]

• InterCC
Rafe schreef op 01 March 2003 @ 12:08:
Dit werkt bij XP, misschien ook bij 2000:
Als de setup vraagt om op F6 te drukken als je niet-MS drivers voor HD controllers wilt installeren, druk je op F5 of op F7. Er komt dan een nieuwe menuutje tevoorschijn, waaruit je kan kiezen wat voor systeem je precies heb (van 486 tot multiprocessor systemen). Kies dan gewoon 'Standaard PC', en Windows installeerd zonder ACPI.

Met XP raak je dan wel de mogelijkheid om in standby te gaan, en in je Enegiebeheer moet je APM aanzetten zodat je machine zichzelf uitzet na het afsluiten (anders krijg je een Win95 achtig "U kunt nu de computer uitzetten" melding :P).

edit:
Tweakertje, alle apparaten op 1 IRQ kan wel degelijk problemen geven... ik kan bijvoorbeeld geen 3D games spelen en mijn geluids stottert heel erg met (bijna) alles devices op een IRQ.

Het staat trouwens ook in de FAQ, er mag alleen misschien wel wat uitleg bij hoe je je OS (2000/XP) zonder ACPI installeerd :)
Tnx. F5 of F7 dus. (ik moet toch ook al F6 doen voor me RAID driver, dus als ik dan toch bezig ben :p)

en idd. Eerst stonden ook alle apparaten op 1 IRQ en bvb GTA3 draaide gewoon beroerd...

In de FAQ had ik al gekeken en ACPI stond ook wel uit, maar dan wil me PC gewoon niet verder na het formatteren.

Als ik klaar ben met me werk ga ik meteen de F5 of F7 toets proberen!
Tnx!

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

Als je acpi in je bios aan hebt en tijdens de installatie van 2k f5 drukt moet je niet standaard pc kiezen, maar adv. pow. mana.uniprocessor. Dan heb je 23 irq`s ipv. 15. Dan krijg je zoiets als dit:

Systeeminforapport is geschreven op: 01-03-2003 12:38:33
[IRQ's]

IRQ-nummer Apparaat
9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
16 RADEON 8500 SERIES
8 Systeem-CMOS/Real-timeklok
13 Numerieke-gegevensprocessor
1 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
6 Standaard diskettestationcontroller
19 SiS 7001 PCI to USB Open Host Controller
23 SiS 7001 PCI to USB Open Host Controller
14 Primair IDE-kanaal
15 Secundair IDE-kanaal
22 SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter
18 Creative SB Live! Value

:+

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Rafe schreef op 01 March 2003 @ 12:08:
...Het staat trouwens ook in de FAQ, er mag alleen misschien wel wat uitleg bij hoe je je OS (2000/XP) zonder ACPI installeerd :)

'kee, toegevoegd :P Als het niet werkt mag je strafregels schrijven :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• InterCC
hehehe, als het niet werkt staat dat vanavond in dit topic :p

Verwijderd

Ik heb ook alles op IRQ 11 zitten, nooit enig probleem ermee.

Maar snap ik nog niet waarom je zou installeren zonder ACPI :?

• InterCC
Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 13:40:
Ik heb ook alles op IRQ 11 zitten, nooit enig probleem ermee.

Maar snap ik nog niet waarom je zou installeren zonder ACPI :?
Omdat sommige mensen wel gezeik hebben met veel apparaten op 1 IRQ. Dus ACPI uit, installeren zonder ACPI en zelf de IRQ's aan apparaten toewijzen.

• InterCC
WOEEEIIIII.
Het werkt! :)

Ik weet alleem niet of het nou F5 of F7 was, want heb ze gewoon beide ingedrukt :)
Maar ik kan nu lekker zelf m'n IRQ's toewijzen.
Tnx!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Komt Rafe daar even goed weg :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is trouwens F5 ;)
Pagina: 1