ontwerp subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• adlowietje
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoi mede tweakers,

Ik ben bezig met mijn eerste ontwerp van een subkist voor mijn home theater.
Eerst maar even een situatie schetsen:

Sony str-db1080 2xsub-out---->sub-versterker stereo 2x40Wrms 8ohm--->speaker monacor SPH-200tc (voor specs zie: www.monacor.com/produkte/produkte/details.cfm?aID=3248).

Zoals jullie zien wordt het geen boombox, maar dat hoeft ook niet. Het is de bedoeling dat het een aanvulling wordt op mijn bestaande systeem; lfe kanaal benutten, frontspeakers ontlasten en last but not least, uiteraard, een strakkere bas :*).

Graag wil ik jullie om advies vragen omtrent de configuratie; bas-reflex, 4de orde bandpass etc. Mijn voorkeur gaat uit naar het bouwen van een 4de orde bandpass, maar de berekeningen die ik heb gedaan met winisd en caad3.0 waren niet echt gunstig. Ik, newbie, ben er ook niet helemaal zeker van of ik alles goed heb ingevuld.
De ts parameters uit de database van winisd komen ook niet overeen met die van caad3.0, die weer niet met de link van de fabrikant hierboven en op sites heb ik ook weer andere ts parameters gevonden :?. Welke kan ik het beste aanhouden?

Wie kan mij hierbij een beetje op weg helpen?

Alvast bedankt

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

De T/S parameters van de fabrikant lijken me het beste tenzij je kunt meten.

Bandpass werk niet zo lekker met deze unit, Winisd geeft dat ook al aan. Dus beter BR, Heel laag wil deze jongen niet zo graag, ondanks de relatief lage fs van 28Hz.

circa 18 liter, Afstemfrequentie 47 Hz geeft je ongeveer een F3 punt van 47 Hz Je kunt kager gaan met de afstemfrequentie maar dan word je curve wat minder vlak, je kunt ook iets groter gaan met de kast maar ook dat heeft consequenties voor je curve

Je had geloof ik de unit al beschikbaar, is't niet? Dat beperkt in ieder geval je vergelijk mogelijkheden

De STR-DB1080 heeft gelukkig redelijk goed basmanagement en je kunt de pre-sub-out instellen tussen de 40 en 200 Hz. Ik geloof zelfs dat je de pre-sub out nog een boost kan geven van 10 db of zo maar ik weet niet of de frequentie daarvan instelbaar is.

Als je de unit al hebt liggen is het de moeite waard er wwn MDF kastje voor te timmeren, (lijmen bedoel ik natuurlijk) Als je de unit nog niet hebt gekocht kun je ook een andere 8" unit krijgen die zo 10Hz lager komt.

• adlowietje
  • Niet online
de unit heb ik hier al, dus ik zal het met deze moeten doen. De lfe high cut kan ik iid instellen tussen de 40 en de 200Hz, het volume van het sub kanaal kan van -20 to +10db(aardig wat speling).
Weet iemand toevallig ook hoe laag een lfe sub kanaal gaat(bij bv een dvd) en ook nog hoorbaar is, dat is toch iets van 20 hz?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik kan weinig anders dan beamen wat Indoubt al zegt. Echt diep komt deze woofer niet, al is het natuurlijk niet helemaal nutteloos allemaal. Net even 10 Hz dieper had je echter best kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/plots1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/plots2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/plots3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/plots4.jpg

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

JT

VETAK y0

Is het gaan autowoofer ofzo ? -4dB@50hz is echt totaal niet laag....misschien dat het helpt in de aanwezigheid en meer kracht, maar hjet zal niet echt veel helpen in dieper komen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Indoubt

Indoubt

adlowietje schreef op 26 July 2003 @ 10:55:
de unit heb ik hier al, dus ik zal het met deze moeten doen. De lfe high cut kan ik iid instellen tussen de 40 en de 200Hz, het volume van het sub kanaal kan van -20 to +10db(aardig wat speling).
Weet iemand toevallig ook hoe laag een lfe sub kanaal gaat(bij bv een dvd) en ook nog hoorbaar is, dat is toch iets van 20 hz?
In principe vanaf 20 Hz, je versterker (de STR-DB1080) kan lager ook nog wel aan, de andere versterker 9die 40 watter) weet ik niet.

Bij muziek kom je hier niet in de buurt, als ik het goed heb:
basgitaar laagst 40Hz
Piano (concert vleugel) 27 Hz
grootste kerkorgel 17,666 Hz

20HZ is echt ongeloofelijk laag, er is bijna geen muziek waarin 20Hz voorkomt

Films kunnen beduidend lager gaan als ze bijvoorbeeld even een aardbeving of iets dergelijks proberen weer te geven. Die moet je namelijk niet horen maar vooral voelen. Om dat full power te ervaren heb je echt een stevige sub nodig met op z'n minst een krachtige 10" en liever nog veel groter

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb op dit moment (onder andere) een subje staan met een 8" woofer in een 17 liter netto (22 liter bruto) behuizing. Die doet het echt heel behoorlijk en voegt zeker wat toe aan het luistergenot. Je krijgt er nog behoorlijk wat laag uit. Het is wel zo dat daar een ingebouwde 150W RMS digitale amp in zit met instelbare basboost en dat die sowieso al 10Hz lager komt dan de Monacor

Voor muziek is het perfect omdat zo'n 8" lekker snel is, voor HT gaat het heel behoorlijk en zul je er meer plezier aan beleven als de meeste subwoofertjes die je kunt kopen (vooral de goedkopere zijn rommel, heb het niet over rel of zo).

Het hangt ook een beetje van je frontluidsprekers af hoeveel plezier je hebt van zo'n relatief kleine sub. Mijn fronts gaan tot F3 42Hz, mijn little thumpy gaat ongeveer tot F3 34 Hz met bast boost, maar die 8HZ maakt echt een ongelofelijk verschil. Het is vaak zelfs al de moeite waard indien je sub nauwelijks lager komt dan je frontluidsprekers

Ik zou het gewoon doen, voor minder dan twee tientjes aan MDF en wat klusavondjes kun je het gewoon even uitproberen.

Verwijderd

Wekkel schreef op 26 juli 2003 @ 12:26:
Ik kan weinig anders dan beamen wat Indoubt al zegt. Echt diep komt deze woofer niet, al is het natuurlijk niet helemaal nutteloos allemaal. Net even 10 Hz dieper had je echter best kunnen gebruiken.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
welk pogramma is dat :? :)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 13:06:
[...]

welk pogramma is dat :? :)
WinISD , kan je downloaden op www.linearteam.org :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• adlowietje
  • Niet online
Thanks voor de plaatjes en reakties! wel jammer van het tegenvallende resultaat wat de performance van de speaker betreft.
Volgens mij heb ik toch duidelijk aangegeven wat ik er mee wilde toen ik hem kocht, volgende keer maar ergens anders heen dan. Ik hoor ook net dat ik teveel betaald heb voor dat ding(+/-90 euro), balen :( .

Ik zit een beetje te twijfelen of ik deze ga bouwen. Ik kan de versterker bv ook mono 100Wrms bridgen en er een andere unit aanhangen die voor iets meer effect zorgt bij films.(had hem stereo geschakeld vanwege de dubbele spreekspoel). Wat denken jullie?

Indoubt wat voor merk is die 8" unit van jou? Wat zijn aanraders?(Ik vraag het nu hier maar, jullie hebben er volgens mij meer verstand van dan de mensen in de winkels)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Tja kopen zonder goed rond te kijken daar moet je mee uitkijken. Ik heb het topic in het andere forum ook gelezen btw (en daar zojuist ook een reactie geplaatst).

Je kunt ook 2 8" ers gebruiken, het geheel blijft dan lekker "snel" maar toch kun je wat meer druk maken dan met een enkele.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• adlowietje
  • Niet online
m.m schreef op 26 juli 2003 @ 14:12:
Tja kopen zonder goed rond te kijken daar moet je mee uitkijken. Ik heb het topic in het andere forum ook gelezen btw (en daar zojuist ook een reactie geplaatst).

Je kunt ook 2 8" ers gebruiken, het geheel blijft dan lekker "snel" maar toch kun je wat meer druk maken dan met een enkele.
tja dat is idd niet zo slim van me, ik had beter hier eerst kunnen informeren dan me wat aan laten smeren.

Als ik er een tweede bij koop, dan worden de berekeningen natuurlijk ook wat complexer, maar ik zal eens een beetje gaan rommelen in winisd!

• adlowietje
  • Niet online
nog even een vraagje; die speaker heeft dus twee aansluitingen(2 voice coils), maar wat doet dat met de weerstand, deze blijft toch gewoon gelijk(8 ohm). De ene aansluiting komt op de linker uitgang van de sub-versterker en de andere op de rechter. Neemt winisd dat automatisch mee in de berekeningen?

• Indoubt

Indoubt

Indoubt wat voor merk is die 8" unit van jou? Wat zijn aanraders?(Ik vraag het nu hier maar, jullie hebben er volgens mij meer verstand van dan de mensen in de winkels)
Quote end

Dat hangt ervan af of je een liefhebber hebt of een plain verkoper. Een verkoper verkoopt dat wat hij kwijt kan

Dat mini subje van mij is een IT MDS08, en kost minder dan de helft als je goed "sourced" De xmax is minder groot dan die van de monacor, de fs is gelijk, 120 watt RMS, 180 peak

Ga het nu maar eerst proberen met die ene. Simulaties zijn een, resultaat is een ander. Je kunt het F3 punt wat lager trekken door een iets lagere afstemfrequentie te kiezen met je BR poort. Ik denk dat er best nog wat leuks van te maken is. Verwacht geen monster, het blijft een lief klein schattig subje maar met een xmax van 12 (dacht ik) en 120WRMS kun je hem toch aardig laten grommen.

Ik heb trouwens liever kleine subjes, Zelfs als ik een Shiva zou bouwen zou ik wat herzen opgeven voor compactheid.

Bedenk nog een ding. Als je autodecode gebruikt in plaats van 2 channel stereo (by stereo cd's) om je sub-out in te schakelen dan verslechterd je stereobeeld iets en zullen je fronts minder mooi klinken (de processor moet uit het hele signaal een bassignaal eruit filteren dus gaat het hele zaakje door een filter). In welke mate hangt misschien af van je luidsprekers maar hoorbaar is het zeker.
Ik gebruik liever de high level ingangen van de subversterker maar weet effe niet hoe dat gaat als je gewoon een stereo amp neemt asl subversterker

Verwijderd

adlowietje schreef op 26 July 2003 @ 13:58:Indoubt wat voor merk is die 8" unit van jou? Wat zijn aanraders?(Ik vraag het nu hier maar, jullie hebben er volgens mij meer verstand van dan de mensen in de winkels)
Ik heb hier een Seas woofer in een 32L kastje. Deze heeft een -3dB punt van 31Hz, dus uitermate geschikt voor HT. Het volume wat hij produceert is ook behoorlijk indrukwekkend maar het is uiteraard niet te vergelijken met een Adire Shive oid... Hier is het topic met de bouw en specificaties

Dit was de L 21 RNX/P en deze koste me €128,-. Wel wat meer als die van jou maar je krijgt wel waar voor je geld :)

Een 2e zelfde woofer er bij kopen zal je niet helpen dieper te komen, je verhoogt daarmee alleen het volume en misschien ietsie pietsie lager.

• adlowietje
  • Niet online
je hebt gelijk ook, ik ben ook al begonnen met een prototypetje, had hier nog een oude kleren kast staan. De planken ben ik aan het verzagen. Gewoon om maar is te kijken wat er gebeurd.
Bedankt voor de tips!
Ohja nog even 1 vraagje voor de veiligheid; ik kan op de sub-versterker een ingangsgevoeligheid instellen(300mV, 550mV en 1V). Hoe kom ik aan deze waarde(ik neem aan dat het om de sub-out gaat)?

• adlowietje
  • Niet online
eul: een aardig kunstwerkje als ik zo de foto's is ff doorkijk!! Ik zal 'm morgen eens helemaal doorlezen? Ik heb het topic op een of andere manier over het hoofd gezien bij de search, misschien maar eens een cursus GoT-search aanvragen ;) .

[ Voor 17% gewijzigd door adlowietje op 26-07-2003 21:43 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik ben die vraag eens eerder tegengekomen, kijk eens op het new-line zelfbouw forum voor een antwoord ;) ik geloof dat 300mv de standaard was voor hifi.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 26 July 2003 @ 14:12:

Niet doen, de woofer gaat niet laag genoeg, dat is wat anders als niet genoeg druk. Ja je zal met hetzelfde versterker vermogen 6db harder kunnen draaien, maar je zal wel heel complex moeten filteren om dan ook daadwerkelijk een grotere diepgang te krijgen. Een andere woofer kopen en deze 2e hands verkopen is dan een betere optie.

Toch zou ik lekker met deze verder gaan, het levert de nodige ervaring op en ga je, je na het bouwen van deze woofer gewoon inlezen in de materie (Luidsprekerkasten ontwerpen van Vance Dickason bijvoorbeeld). Als je dan behoefte krijgt naar meer diepgang of een andere sub kun jezelf een mooie woofer uitkiezen en een succesvol ontwerp maken.

Subwoofers zijn relatief gezien best eenvoudig zelf te maken. Eenvoudige filters tot geen, geen staande golven, veel simulatieprogramma's enz. Iig goed zelf te doen en makkelijker dan een 2/3-weg speaker. :)

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
hoe groot mag het kastje worden?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• MM
  • Niet online

MM

Ik bedoelde niet een 2e dezelfde woofer erbij kopen |:(
2 betere 8"ers :)

• adlowietje
  • Niet online
Hoi stefan , klopt, maar ik had 1 van de 2 ic's opgeblazen van de subversterker toen ik hem wilde testen met een paar oude speakers. Hoe het komt weet ik nog steeds niet helemaal, ik dacht nl dat ik hem op 300mV had gezet. Misschien dat de oude speakers er de oorzaak van zijn..Dus ik dacht; laat ik het nog maar eens vragen voor de zekerheid...Anyway het werkt weer, nieuwe ic erin, staat op 300mV en alles lijkt goed te gaan.

erikdeperik, niet al te groot, heb een beetje last van ruimte gebrek hier. In de toekomst komt hij in een ruimte van 4*5*2,5(l*b*h). Ik zat zelf te denken aan een bas-reflex kast van +/- 20 liter ofzo.

Het prototype doet het trouwens best aardig. Zit alleen een gat in zonder baspijp, maar toch al een aardige ondersteuning in het lage gebied.
Van de week maar eens bij de praxis langs voor wat mdf om een definitief ontwerp in elkaar te knutselen.

• Indoubt

Indoubt

Dat gat zonder baspijp geeft je waarschijnlijk meer ellende dan plezier. De luidspreker ziet dat als een hele korte basreflexpijp met een vreselijk hoge afstemfrequentie dus even niet op het geluid letten zoals die nu is.

Ik heb gemerkt dat voor mijn 8" 17 liter subje 18 mm berken multiplex eigenlijk net niet sterk genoeg is voor echt luide volumes. Er zit ook interne bracing van 22 mm MDF in en de baffle is versterkt tot 24 mm.

Gelukkig geven kastreflecties van de lage tonen niet zoveel verstoring als van de wat hogere tonen. Het is dus niet echt storend maar waarschijnlijk will je het vermijden dus als het even kan minimaal 22 mm MDF en bracing toepassen, zelfs in zo'n klein subje.

Verder heb ik alle wanden met pritex bekleed en is de hele kast stevig gevuld met dempings materiaal (BAF). Vanwege het dempingsmateriaal heb ik in de simulatie ook een iets hoger beschikbaar volume gebruikt voor de berekening als dat ik daadwerkelijk beschikbaar heb. Ik heb met 19 liter gerekend terwijl het daadwerkelijk beschikbare volume 17 liter is. Dat heeft dus een effect op je lengte van je basreflexpoort dus het is verstandig om hier rekening mee te houden. Ergens tussen de 10-15% voor stevige demping is heel redelijk alhoewel ik hierbij meer van m'n gevoel uitga en niet van metingen. Misschien dat er anderen zijn die beschikken over meetgegevens.

Vanwege de kleine kast en dus de beperkte lengte van de BR poort moest ik accepteren dat er een vrij hoge snelheid in de poort kwam. Tot nu toe heb ik hier geen problemen van ondervonden (poortruis, zuchten etc. , gebruik circa 0.18 mach in win isd, de poort is wel geflared) Ik moet daar wel bij vermelden dat ik de crossover laag heb staan op circa 50-60 Hz.

Lang verhaal dus, als je niet zit te wachten op dat soort ongevraagde adviezen dan laat je het maar weten.

Veel succes met bouwen

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

als je em al hebt zou ik em zeker eens gewoon gaan proberen .. dan werk je em gewoon nog niet af en kijk je of het je bevalt :) speaker 2dehands verkopen is meestal niet zo gunstig..

ik zou dan zeker voor die gepoorte kist gaan om toch nog wat diepgang te krijgen (dat is dus de 2e)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/plots2.jpg

luister je muziek moet je met een 8 inch best leuke dingen kunnen doen ..
wil je van je stoel afvallen bij het filmkijken probeer dan eens 2 10inchen of een lekkere 12 ;)

suc6 en laat even weten hoe het geworden is!!!!!

• adlowietje
  • Niet online
Nou die ongevraagde adviezen zijn meer dan van harte welkom, is het niet bruikbaar voor de één dan wellicht voor een anders. Ik heb er iig wat aan! _/-\o_

Ik heb het boek van dickason ook bemachtigd, staat echt een hoop in, daar ben ik dus nog wel even zoet mee!

Bedankt voor de plaatjes nog. Als de kist af is laat ik even weten wat het resultaat is d.m.v. een paar fotootjes ofzo(kan hier alleen niet hosten, maar daar verzin ik wel wat op). Het resultaat qua geluid, wordt wat lastiger natuurlijk ;)

Bedankt allemaal!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

http://www.theforumisdown.com onder upload, daar kan je de pics uiteindelijk kwijt.

[ Voor 49% gewijzigd door Wekkel op 29-07-2003 20:47 ]

Pagina: 1