Toon posts:

Laptop speciaal voor internet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vrouw & kids zitten tegenwoordig zo veel op internet dat ik een laptop daarvoor wil kopen (in combinatie met een wireless router, de DrayTek Vigor 2200WE of de Linksys BEFW11S4: zie dit topic wat ik daarover al heb lopen).

Nu heb ik dus nog een laptop nodig... Voor 'zware' toepassingen heb ik de gewone pc. Games en zo moeten gewoon daarop gespeeld worden. Ik heb geen zin om met stuurtjes en joysticks achter die laptop aan te lopen, dus dat houdt gewoon op. En muziek maken wordt ook te lastig i.v.m. extra hardware die in m'n 'gewone' computer zit. Het moet dus echt een internet-laptop worden.

Dus dacht ik: dat kan dan wel de goedkoopste zijn die er is. Als 'ie maar een 15 inch scherm heeft (wel zo lekker). Een supersnelle processor is niet nodig, net zo min als een supervideokaart.

Klopt dit? Of vergis ik me nu...? Merk je bij het internetten het verschil tussen een oudere Celeron of een nieuwe Intel-processor?

Op het internet wordt voornamelijk gechat (MSN) en ook veel Flash-spelletjes gedaan. Daar voldoet een simpele laptop toch wel voor? Of kan ik dan toch echt verschil merken met mijn 'gewone' pc? Die is trouwens ook al aardig oud (Athlon 1600+ met een GeForce 3 Ti200. Volgens mij is er nauwelijks een laptop nieuw te koop die trager is dan dat. Alhoewel...

Zijn die oudere laptops een beetje okay? Ik wil wel minstens 256 RAM, want er moet wel Win XP Home op draaien. En is een Savage 'videokaart' voldoende? Of is een Radeon echt wel mooier (ook voor 2D)?

Heeft iemand nog tips/advies waar ik op zou moeten letten voor zo'n 'internet-laptop'? Wat is wijsheid...?

Verwijderd

voor alleen internetten voldoen alle laptops van laten we zeggen maximaal 3 jaar oud.

verder moet je wel even letten op de beperkingen die je jezelf oplegt: 256 mb ram en een 15 inch scherm

videokaart maakt voor 2d beeld niets uit, anders hadden ze hem er niet ingezet. enige is dat je bij een echt matige videochip problemen gaat krijgen als je een monitor op hele hoge resoluties aan de externe poort hangt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

Sick Nick

Drop the top!

Qua cpu is een P3 700 ofzo ook al meer dan genoeg, vga boeit niet omdat het tft scherm toch digitaal aangestuurd word dus een savage werkt ook prima. Zou zelf niet gaan voor eentje met 2 MB geheugen ofzo, die zijn in 2d meestal niet zo snel. Als je voor 15" gaat hou er dan wel rekening mee dat die niet echt goedkoop zijn en bovendien op 2ehands laptops niet echt aanwezig zijn. Meestal zijn die ook nog XGA resolutie dus gewoon 1024*786 die je ook op 14.1" modellen hebt.
Ik heb zelf een celly 1066, 512 ram, 14.1" XGA met een Ati Radeon M6 16 MB en die is meeeeeer dan snel genoeg voor internet enzo. Er valt zelfs redelijk op te gamen.
Ik zou zoeken naar iets van een P3 700 (liefst zo'n low voltage, dan gaat ie lekker lang me eop de accu) met 256 mb ram. En dan en 14.1" tft want de meerwaarde van 0.9" op dezelfde resolutie is vrij klein, komt bij dat een kleiner scherm minder stroom zuipt.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48
Ik zou voor een laptop met een lange standby tijd van de accu kiezen en dus een centrino. Een goedkope laptop met een desktop processor die is na 1 a 1,5 uur al leeg, dus weg mobiliteit. Met die centrino's zie ik mensen die tussen 5 a 7 uur met een accu kunnen doen.
Er lopen nu twee topics over de een gaat over de centrino's van Asus en die ander over Acer.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Van de week op een Dell Latitude C600 (p3-800/128 MB SD/Ati Rage Pro 8 MB) Window XP gezet en dit draait best wel redelijk (geheugen uitbreiding is onder weg). Surfen ging relaxed (ok 1 Mbit via de baas zijn aansluiting is wel anders dan een 768 Kbit ADSL lijntje. Maar ondanks dat durf ik wel te beweren dat iedere celeron laptop uit de P4 celeron serie meer dan voldoende moet zijn.

Daarnaast zit de vrouw zit nu online op een PII-400 MHz/256 MB/Ati rage Pro PCI/Win2k SP4 en dat gaat super via de 1.5 Mbit ADSL verbinding. OK ze speelt geen spelletje (niet een sflash dingen) maar ik hoor weinig over traagheid etc, enkel als ik zelf te veel bandbreedte trek met een download.

Wellicht een optie om geen laptop maar zo'n compact of low-profile ding te kopen en er een 15" TFT aan te hangen.
Mocht je absoluut een laptop willen ga dan voor accu looptijd (centrino laptop), vooral als je vanuit de tuin wilt surfen. De desknotes zijn gewoon laptops met desktop CPU's er in en die slurpen je accu zo leeg (ook nog es lekker warm op je schoot en aardig wat geluidsproductie)

[ Voor 23% gewijzigd door Pantagruel op 25-07-2003 22:16 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Mad_Manic schreef op 25 juli 2003 @ 22:10:
Ik zou voor een laptop met een lange standby tijd van de accu kiezen en dus een centrino. Een goedkope laptop met een desktop processor die is na 1 a 1,5 uur al leeg, dus weg mobiliteit. Met die centrino's zie ik mensen die tussen 5 a 7 uur met een accu kunnen doen.
Er lopen nu twee topics over de een gaat over de centrino's van Asus en die ander over Acer.
In huis heb je bijna over wel een stopkontakt dus dat is niet zo'n probleem :)

En voor internet alleen is een Centrino overkill :)

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Als je gewoon een low budget internet pc wilt hebben, dan volstaat eigenlijk elk laptoppie waar je een resolultie van 1024x768 kan draaien.(aangezien je dan de meeste wesites optimaal kan bekijken).

Minimaal 64 mb Ram is aanbevolen, je kunt dan gewoon 98 draaien.
En met Xp home zul je echt niet zoveel verschil merken als je aan het internetten bent, het wordt er alleen maar langzamer en duurder op aangezien je dan 256 mb nodig hebt.

Had vorige week nog eentje verkocht, een pentium 266 Mhz met 96 MB ram en 4 GB harddiskje Cdrom en floppy compleet. Misschien dat de nieuwste flash spellen iets meer vraagt, maar veel meer hoort het niet te zijn.

Als je een internet laptoppie wil hoeft het echt niet duur te zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door XthinkZ op 25-07-2003 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is... je ziet overal alleen maar nieuwere types. En ik heb het niet zo op tweedehands... Zijn er winkels die oude maar toch nieuwe laptops verkopen? Als je begrijpt wat ik bedoel? Zou fijn zijn: dan blijft er ook nog geld over om m'n 'gewone' pc up te graden... ;)

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Je kunt ze nieuw al voor 800 euro vinden.
Kijk maar op de pricewatch.

Als jij puur een internet laptoppie wil, dan zal je met deze laptoppies naar mijn mening echt niet tekort komen. Zoals je aangeeft heb je al een systeem waar je alles wat de laptop niet kan op dat systeem kan.

Flash en Java spelletjes heb je echt geen vette 3D kaart nodig.

pricewatch: Maxdata Eco 3100T (Cel. 1.7GHz; 256MB; 20GB; DVD; 14.1" TFT: WXP Home)

Je hebt zo te zien voor 680 euro een nieuwe laptoppie met een celeron 1.7 Ghz proessor, 256MB, DVD speler, incl. winxp home licentie. En zelfs 2 jaar garantie. (ze hebben hem alleen niet op voorraad zie ik).

Maar voor je kinderen en vrouw, echt meer dan zat. Iemand die het niet met me eens is? En eigenlijk ook super supergoedkoop voor wat ik hier aan specs zie staan.

[ Voor 73% gewijzigd door XthinkZ op 25-07-2003 22:43 ]

Verwijderd

ah joh, ik heb een fujitsu lifebook b142 met 8.4" touchscreen en celeron 300 met 64mb en zelfs dat werkt super voor internet/mail/chat/tekstverwerking.. En lekker mobiel natuurlijk :D

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 22:04:
Heeft iemand nog tips/advies waar ik op zou moeten letten voor zo'n 'internet-laptop'? Wat is wijsheid...?
Voor een beetje internetten is een 3 jaar oude laptop ook wel macho genoeg. Ik zou er dus zeker geen handen vol geld aan uitgeven. Zelf zit ik nu achter een Dell Latitude CPX H500. Da's dus een PIII-500. Er zit 512MB geheugen in, maar tot voor kort had ik 128MB en dat was ook zat om te internetten. (Alleen voor wat andere dingen niet). Laptoppie heeft een ATI Rage Mobility videodinges met 8MB geheugen. 2D-performance is prima, 3D is aanvaardbaar (Counter-Strike is te spelen :+ ).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 22:30:
Probleem is... je ziet overal alleen maar nieuwere types. En ik heb het niet zo op tweedehands... Zijn er winkels die oude maar toch nieuwe laptops verkopen? Als je begrijpt wat ik bedoel? Zou fijn zijn: dan blijft er ook nog geld over om m'n 'gewone' pc up te graden... ;)
zelfde verhaal als bij de desktop pc's.

simpel antwoord: nee.

daarom is de celeron 1,7 (goedkoopste sock478 proc) ook errug populair in 'typdoos-pc's'. nog steeds zware overkill, maar iets goedkopers wordt nieuw niet meer geleverd.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 00:45:
[...]

zelfde verhaal als bij de desktop pc's.

simpel antwoord: nee.

daarom is de celeron 1,7 (goedkoopste sock478 proc) ook errug populair in 'typdoos-pc's'. nog steeds zware overkill, maar iets goedkopers wordt nieuw niet meer geleverd.
Antwoord is weldegelijk Ja. Er worden nog oude laptops verkocht die nieuw zijn. Bij de dixons hier in de buurt staat nog steeds een nieuwe Compaq Presarion Internet Laptop met een 900mhz duron in de etalage. Voor slechts 1100 euro geen geld :( (en tuurlijk, de kans dat er ergens anders 1 in de etalage staat is heel klein)

Als ik de TS was zou ik eens in het 2e hands wereldje gaan zoeken. Heb zelf begin dit jaar een Armada 1750 gekocht (366mhz, 192mb mem, xp pro erop) waarop ik alles doe. Van proggelen tot internet. Mijn eigen machine, die toch sneller is of de onlangs aangeschafte P4 2.53 zit ik amper achter omdat wifi zo verdraaid lekker is.

Ik schaf voor mijn werk binnenkort een Travelmate 800 aan, maar anders had ik nog langer gedaan met m'n 1750. Dus waarom een nieuwe laptop kopen als er genoeg 2e hands zijn die ruim aan de eisen voldoet. Ik draai ook Mozilla 1.4 op XP pro op slechts een P2 366, en dat voldoet ruim. Internet Explorer draait er nog soepeler op (maar daar heb ik persoonlijk een hekel aan)

[ Voor 5% gewijzigd door Speedpete op 26-07-2003 01:04 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Antwoord is weldegelijk Ja. Er worden nog oude laptops verkocht die nieuw zijn. Bij de dixons hier in de buurt staat nog steeds een nieuwe Compaq Presarion Internet Laptop met een 900mhz duron in de etalage. Voor slechts 1100 euro geen geld
de uitzondering bevestigt de regel. lijkt me wel een oude partij waar ze vanaf moeten, en je zegt het zelf al: voor een prijs waarvoor je iets veel beters koopt (cel 2.0 @ paradigit bijvoorbeeld)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 01:08:
[...]

de uitzondering bevestigt de regel. lijkt me wel een oude partij waar ze vanaf moeten, en je zegt het zelf al: voor een prijs waarvoor je iets veel beters koopt (cel 2.0 @ paradigit bijvoorbeeld)
Nee, is gewoon luiheid :P Dat model staat er al sinds de introductie en ze zijn te beroerd om deze weg te halen. Overigens komt het meer voor dat een oud model te duur is, ook 2e hands. Zo worden er laptops aangeboden van 1-1.5 jaar oud voor de nieuwprijs, en sommige mensen betalen er nog voor ook....

Voor de topicstarter een toevoeging: probeer eens wat informatie te krijgen over faillissementen. Als een bedrijf failliet gaat worden vaak (goede) spullen voor een prikkie verkocht. Zo is een goede kennis van mij aan een laptop geholpen voor 175 euro (Toshiba Tecra 8100, p3 750, 14", 256MB).

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

ach ja, dixons kennende kunnen het idd 2 dingen zijn: oplichting of gewoon lamheid.

Verwijderd

Topicstarter
(Ik had net een nieuw topic met het volgende geopend, maar dat werd gesloten. Ik had het ook meteen beter hier kunnen posten natuurlijk.... Dus bij deze alsnog:)

Ik denk erover de HP Pavilion ZE4317EA notebook te kopen als internet-laptop. (Ik had eerst een ouder, goedkoper type willen kopen, maar het is toch wel handig als er wat extra's opzitten, zoals een DVD en brander en zo...).

Nu dacht ik: ff kijken bij Pricewatch, maar... daar staat 'ie niet! Er staan zelfs helemaal geen Pavilions!

Zijn die dingen soms zo on-populair...? Ik dacht dat ze aardig gangbaar waren! Ik kan over dit type trouwens ook geen enkele info vinden op het internet, behalve bij HP zelf...

Zit ik naar een verkeerde laptop te kijken...? Of is 'ie ook onder een andere naam te koop/in de pricewatch... Lijkt me sterk...

Verwijderd

Die 4317 heeft geen 15 inch, maar bij de megapool is die nu 1100 euro (goedkoopst zover ik weet in een echte winkel)
Ik heb zelf de 4336 (geloof ik, het type hoger) en ben zeer tevreden, blijft goed koel (staat al 3 dagen continu aan te downloaden) en ziet er puik uit, goede afwerking, voelt degelijk aan alles.
1 ding irriteert me alleen dat een lampje blijft knipperen omdat ik de accu er nooit in heb zitten maar daar heb ik hp over gemaild of dit verholpen kan worden (heb hem pas sinds donderdag)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zit hier met een Toshiba P2 366, 192MB, WLAN-kaartje en WinXP, en dat draait als een tierelier.
Je hebt, zoals sommigen beweren, echt geen P3 1Gig nodig. :{

• SG
  • Laatst online: 06-08 11:41

SG

SG surft naar info hardewaren

"Je hebt, zoals sommigen beweren, echt geen P3 1Gig nodig. "

Aangezien dit topic en reply's gericht zijn aan Hellogoodbye laptop eisen en die zijn zeer licht, zie ik eigenlijk niemand dat beweren, dat je meer dan 1Ghz moet hebben.

Tja als je nu 'n nieuwe laptop koopt is dat vaak ruim over de 1Ghz heen tenzij het 'n ouder ultrathin Notebook of tablet PC is, maar die zijn wel ietswat duurder.

Wil je persee onder de 1Ghz dan wordt het 'n ouder type tweedehands PIII of lager voor 'n normale notebook.

Want het is meer: Sommige gebruikers hebben echt niet meer dan 'n PIII 1Ghz nodig.
zoals hellogoodbye, jur etc.
Maar, d'r zijn ook andere gebruikers met zware eisen zoals oa ik.

Ik heb op het oog Sony GRT716S 16" 5600 1024MB 2,8Ghz DVD+/-RW

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Topicstarter
Lastige is dat oudere types haast niet te krijgen zijn bij mij in de buurt. Via het internet heb je wellicht meer kans, maar ik vind ik het eng om oudere types ongezien te kopen i.v.m. kapotte pixels... In een winkel kan je gewoon ff kijken of het in orde is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 20:24:
Lastige is dat oudere types haast niet te krijgen zijn bij mij in de buurt. Via het internet heb je wellicht meer kans, maar ik vind ik het eng om oudere types ongezien te kopen i.v.m. kapotte pixels... In een winkel kan je gewoon ff kijken of het in orde is.
tsja. oudere types worden nou eenmaal niet meer gemaakt.

verder heb je niet zo heel veel aan dode pixels controleren. de meeste verschijnen pas na een tijdje. je kunt beter een dode-pixel-garantie afsluiten.

eigenlijk heb je altijd recht op een pixelfree product, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een wereld van verschil

Verwijderd

Kijk eens op www.pcsnel.nl voor lappies. Daar hebben ze ze ook in de lagere prijsranges. :)

Verwijderd

Topicstarter
Die link werkt niet...?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Er ontbreekt nog een -, en je mag zelf bedenken waar je die moet zetten. ;)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

Robtimus

me Robtimus no like you

Bij PC Speed zag ik vandaag de volgende "aanbiedingen":

Compaq Armada 1750:
PI 233MHz, 128MB, 4GB, 24x CDrom, flopdrive, 13" scherm, luxe draagtas, adapter, 3 maanden garantie: 379 euro

Dell Latitude Cpx:
PII 366MHz, 128MB, 6.5GB, 24x CDrom, flopdrive, 13" scherm, luxe draagtas, adapter, 3 maanden garantie: 499 euro

Dell Latitude Cpx:
PIII 650MHz, 128MB, 6GB, 24x CDrom, flopdrive, 13" scherm, luxe draagtas, adapter, 3 maanden garantie: 649 euro

HP Omnibook 6000:
PIII 650MHz, 128MB, 6GB, 24x CDrom, 8x CD writer, flopdrive, 14" scherm, 56K6 v.90 modem, 10/100, win2k prof nl, luxe draagtas, adapter, 3 maanden garantie: 789 euro

Misschien dat er iets tussen zit. Ze hebben filialen in Eindhoven, Den Bosch, Uden en Doetinchem.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 22:57

Sebastiaan

....

zijn nou niet echt van die schappelijke prijzen, als je kijkt bij pcsnel die al eerder is genoemd betaal je voor een geheelnieuwe 719 euro ex btw, dat zou ik toch liever doen dan 789 euro voor een 2de hands laptop neerleggen

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

Robtimus

me Robtimus no like you

Daarom had ik aanbiedingen ook tussen aanhalingstekens gezet. Zelf vind ik dit ook niet acceptabel, maar iemand anders hier misschien wel.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Mijn pesoonlijke mening is dat 2e handse laptops (winkel en particulier) gewoon te duur zijn.
Ongeveer een half jaar geleden zijn laptop prijzen behoorlijk gedaald/ krijgt flink meer voor je geld (inhaalslag vs. desktops).
Maar de 2ehandse lijken nog dezelfde prijs te hebben, waarom een "afgelikte boterham" nemen en niet weten wat daar mee gebeurd is als je voor een beetje meer een nieuwe met volle garantie krijgt en specs veel beter zijn.
Voor 1000 euro heb je als je een beetje zoekt nu 15inch, brander, 2.0 ghz etc. ik poep in mijn broek van het lachen die 789 euro aanbieding 2ehands.
Pagina: 1