Toon posts:

Newbie vraag over ADSL op laptop...

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt en daar vind ik aardig wat info. Maar... niet op zo'n manier bij elkaar dat ik het snap. Ik heb genoeg ervaring met computers maar totaal nul komma nul met netwerken, laat staan met met laptops en wireless ADSL'en... Probleem is ook dat ik nog helemaal niets daadwerkelijk heb... En ik snap er absoluut helemaal niets van (hetgeen wel duidelijk zal worden uit mijn vragen...)

Ik heb ook m'n jaargangen C!T doorgekeken, maar het is net alsof ik bepaalde basis info mis: ik blijf met vragen zitten. Dus... hier kom ik!

Ik heb een gewone PC met Windows XP Home. Ik internet via ADSL via HCCnet en heb daarvoor een Ethernet Alcatel Speed Touch Home modem. Werkt prima.

I.v.m. de drukte thuis (wife & kids willen steeds vaker internetten/msn'en!) denk ik erover een laptop te kopen (handiger dan een gewone pc: kunnen ze zitten waar ze maar willen) en dan die ADSL verbinding te delen. Die laptop wordt dus vnl. een extra internetcomputer.

Nu vraag ik me af wat ik nodig heb... En het begint al met die laptop zelf: ik heb geen superdeluxe sterk beest nodig (liever niet zelfs, gezien de kosten!) maar hij moet dus wel geschikt zijn voor ADSL internetten. Waar moet ik op letten? Welke aansluitingen heb ik nodig? Er zijn laptops met ingebouwde (?) W-lan dingen of zo: heb ik daar wat aan of moet ik sowieso een compleet extra netwerksetje kopen..?

Mijn huidige ADSL modem is geen router. Zo heb ik begrepen... Moet ik nu een compleet nieuw modem kopen die ook een router is of kan ik tussen mijn modem en mijn huidige computer iets zetten? Wat? En zo'n router: zit er nog verschil in kwaliteit (en dan heb ik het over de uiteindelijke snelheid van de verbinding).

Heb ik nog iets extra nodig voor m'n gewone pc? Die hoeft niet per se wireless op het netwerk te zitten. Kan ik die niet gewoon laten zoals het is?

En heb ik voor die laptop dan ook nog een PCI-kaart nodig of zo?

En kan ik uiteindelijk o die laptop internetten zonder dat de gewone pc aanstaat...?

Je ziet het al: ik ben een complete newbie op dit gebied en snap er geen hout van...

Als iemand een link weet naar een site waar een en ander duidelijk en in een soort van stappenplan wordt uigelegd is dat natuurlijk ook goed!

Als ik maar niet 1500 euro uitgeef om vervolgens met lege handen te staan...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

de laptop en de gewone computer moeten een netwerkkaartje hebben, dan kan je doormiddel van software zo via een netwerkverbinding de laptop ook een internet verbinding geven.

Of dit een gewoon netwerk met een draadje is of een draadloos netwerkje dat maakt niet uit

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 25-07-2003 13:10 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Je kan gewoon een laptop met een simpel ethernet kaartje nemen, 10Mbit is genoeg voor internet, 100Mbit is wel lekker als het ook om data-transfer gaat tussen de computers. Maar meestal is het toch wel een 10/100 Mbit kaart.

Verder zijn er meer mogelijkheden dan een router, de mogelijkheid van Wolfboy werkt bijvoorbeeld, maar dan moet 1 van beide PC's en 2 netwerkkaarten hebben en altijd aan staan. Wat ikzelf heb gedaan is mijn modem iets verandert (rustig maar, niets soldeerachtigs :P), gewoon simpel hubje ertussen en internet is gedeelt zonder dat 1 PC aan hoeft te staan voor de andere. Als je daarover meer wilt weten zal ik het even voor je moeten opzoeken. Het scheelde me wel 200 Euro geloof ik :) met hetzelfde resultaat

[ Voor 6% gewijzigd door the_RJ op 25-07-2003 13:13 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Wat je nodig hebt is een laptop met ingebouwde W-LAN (Hoef je daar i.i.g. geen uitbreidingen meer bij te kopen.)
Wat je ook nodig hebt is een losse router welke je op je modem kan aansluiten een goeie hiervoor is een Draytek WE2200 (Dit is een router en W-LAN accesspoint in een.) Nu kan je met meerdere computers gelijktijdig internetten ook kan je je laptop met ingebouwde W-LAN gebruiken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Wat Corbra_Lup al zei, dit is misschien de mooiste optie, kost wel wat maar dan is het gebruik gemak ook veel groter (lees geen UTP kabel door de kamer). Op bijv www.routershop.nl kan je verschillende modellen vinden.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 13:03:
En kan ik uiteindelijk o die laptop internetten zonder dat de gewone pc aanstaat...?
Als ik uitga van deze vraag... dat je dus wilt kunnen internetten zonder dat de PC altijd aan moet blijven staan, heb je dus een losse ADSL/Cable router nodig.

Aangezien je nu al aan het internetten bent via een ethernet aansluiting op je PC, is je PC dus al voorzien van een Ethernet-kaart.
Als je nu een laptop gaat aanschaffen om daar ook mee te kunnen internetten, moet deze ook voorzien zijn van een ethernet-aansluiting. Deze is vaak al in de laptop aanwezig (behalve echt oudere modellen). Mocht dat niet het geval zijn, dan moet je een PCMCIA-ethernetkaart voor je laptop erbij kopen... Dat is een insteekkaart ter grootte van je pinpas.
Het is vaak voordeliger om een laptop te kopen waar al een ethernet in zit aangezien die losse kaartjes vaak ook prijzig zijn.

Als je dus strax een laptop hebt met een ethernet-aansluiting, dan is het enige dat je nodig hebt een ADSL/Cable-router. En natuurlijk de nodige UTP-kabels om het aan te sluiten.

De (nieuwe) situatie die je dat krijgt is als volgt:
- Je ADSL-modem komt aan de (internet/WAN kant) van de router
- Je PC sluit je aan op een standaard poort van de router
- Je laptop sluit je aan op een standaard poort van de router

In deze situatie krijg je een volwaardig netwerk er bij kado zodat je ook nog eens data kunt uitwisselen tussen PC en laptop.

Ikzelf heb als router een Draytek Vigor 2200E waar ik uitermate te spreken over ben. Zeker gezien de vriendelijke prijs op het moment dat ik em kocht.

Kijk hiervoor maar eens op www.draytek.nl

Je kunt daar ook al alle handleidingen downloaden om van te voren eens rustig alles uit te pluizen... Persoonlijk vind ik de handleidingen erg duidelijk en er staat op de site ook uitgebreidt hoe je alles voor je provider in moet stellen.
Zeker de moeite waard en voor een beginneling als jij, omdat alles duidelijk staat uitgelegd.

Suc6 met je te begeven in de wondere wereld van netwerken.

Verwijderd

Topicstarter
Okay... dus als ik een laptop koop met ingebouwde W-LAN (whatever that is...) dan hoef ik alleen nog maar een router (met W-LAN accesspoint, whatever that is...) te kopen die ik tussen (?) m'n huidige modem en m'n pc kan stoppen. Maar hoe gaat het signaal dan vanuit die router naar die laptop...? Of 'ziet' die ingebouwde W-LAN automatisch die router...?

Ik hoef dus maar twee dingen te kopen: een laptop en een router...?

'k Heb ff die router opgezocht (bedankt voor de link). Hebben we het dan over deze:

Draytek Vigor2200WE router Euro 186,83incl Euro 157,00 excl

Wireless adsl/ kabel router.
Dit GEEN modem!

Er zijn ook VEEEEEEEEL goedkopere routers... Voldoen die niet? Zijn die te langzaam? Of missen die beveiliging...? Of hebben die geen W-LAN acces point... Want dat schijnt dus HET te zijn...

Ik denk dat ik heb begin te snappen, maar ik begrijp het nog niet helemaal... ;)

EDIT:

Na m'n typewerk zag ik Gracioso's post en dat deed me denken aan het wireless aspect van alles... Ik wil dus wel dat die laptop wireless is, dus geen utp kabels. Heb ik dan een andere router nodig of moet er dan tussen de router en m'n laptop iets extra's? Dan zou ik dus drie dingen moeten kopen: een laptop, router en een of ander wireless geval... Toch...?

EDIT TWEE:

WOW! Ik kijk nu net ff op die Draytek site en daar staat inderdaad alles over hoe je een en ander moet instellen, tot en met de exacte instellingen van mijn huidige modem voor mijn huidige provider! Da's wel HEEEEEEEEEL erg netjes geregeld!!! Dat wordt dus denk ik inderdaad een Drayteck router!

Nu alleen nog ff dat wireless probleem oplossen...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 13:35 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Maar je wil perse wireless? Bedoel het is niet sneller en wel duurder :)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Topicstarter
the_RJ schreef op 25 juli 2003 @ 13:34:
Maar je wil perse wireless? Bedoel het is niet sneller en wel duurder :)
Nou ja, het is handig als je dan weer in de huiskamer, dan weer op de slaapkamer en dan weer in de keuken kan zitten... 't Is maar net wie 'm gebruikt. En ik heb geen zin om in het hele huis kabels aan te leggen...

Dus... Kan ik via die Draytek router iets wireless regelen of wordt dat lastig?

Verwijderd

Ik denk dat je beter voor het WiFi gedoe kan gaan, aangezien er meerdere mensen op willen gaan is dit beter en makkelijker, kunnen ze dit vanaf hun eigen kamer gaan doen zonder veel draden rommel.

Als je je pc niet wilt laten aanstaan moet je een router met inebouwde access point kopen, een goede optie is de BEFW11S4 van Linksys, deze kost zo'n €86 en is een Kabel/ADSL router/4 poorts Switch en 11mbit WAP ineen, ik heb zelf de WAP11, wat alleen een WAP is, en die werkt perfect, zeer goed signaal sterkte door het hele huis.

Deze lijkt me wel geschikt, moet je alleen wel nog een WiFi kaartje bij kopen, zijn iets van €40/€60 afhankelijk van het merk.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 13:41 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

W-Lan = Draadloos netwerk 'kabeltje' , Wlan in laptop + Wlan in Routerdoosje = verbinding
Pc, gewoon Netwek kabeltje naar naar Stekkertje in Routerdoosje = Verbinding.

Boeren vertaling: "Router" is net stroomstekker-broodje alleen dan voor netwek.

Je adsl modem is het 'stopcontact' , steek nu de router (verdeelpunt) in de adsl modem (stopcontact) en je kan met alle apparaten via de Router naar ADSL modem.

Een klein beetje geld voor die router uitgeven zal je bergen met koppijn besparen :z . Erg goedkoop (vooral met WLan techniek) is zeker duurkoop.
-Denk aan veiligheid, betrouwbaarheid, makkelijk op te zetten, en ondersteuning voor meer dan 1 standaard.

sucses.

[ Voor 4% gewijzigd door ReLight op 25-07-2003 13:57 . Reden: typos ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Oke.... blijkt dus uit je latere posts dat je een Wireless LAN wilt hebben.
Dan moet je dus niet kijken naar de 2200E, maar naar een ander type dat dus Wireless ondersteunt.
Dit wireless zal vaak Wifi zijn (de 802.11b standaard) en heeft een snelheid van 11Mbps wat ruim voldoende is om te internetten.

Waar je nu dus op moet letten bij het aanschaffen van een laptop is het volgende:
Hele nieuwe modellen hebben vaak wel een wireless ingebouwd zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan moet je dus een aparte PCMCIA-Wireless kaart kopen (oftewel een PCMCIA-Wifi).

Hoe het zit met de data-overdracht van dat wireless... simpel:
Wanneer een accesspoint of router in de buurt van de draadloze laptop komt, dan zal vaak automatisch een bericht in Windows (XP) gegeven worden dat er een netwerk is gevonden... je kunt dan verbinden met dit netwerk via de procedure zoals dit in de handleiding weergegeven is.
De draadloze router en laptop zullen elkaar (als ze beiden volledig aan de Wifi-standaard voldoen) vanzelf vinden en je hoeft je geen zorgen te maken hoe de data nou heen en weer gaat.

Ik plaats er wel even een kanttekening bij dat aangezien je een beginneling bent dat je misschien beter eerst een wireless router kunt kopen en deze met je PC kunt uitproberen (er kunnen natuurlijk ook gewone PC's op aangesloten worden).
Omdat je nu (aangezien je nog niet veel van netwerken af weet) jezelf in het diepe gooit met zowel netwerken, routers, en draadloze verbindingen.
Mocht het werken met je PC/router/ADSL-modem dan kun je gaan uitbreiden met een draadloze laptop. Gooi jezelf dus niet meteen in het diepe zou ik zeggen.

En wat betreft een eerdere opmerking hierboven. Je hebt dus alleen een (wireless-)router nodig.... niet nog eens eentje met een ingebouwde modem. Je hebt immers al een ADSL-modem, en die sluit je dus gewoon op de router aan.

Speur maar eens lekker verder in de handleidingen van de Draytek Vigor's. Lees alles eens rustig en je gaat het vanzelf snappen ;-)

Nogmaals suc6

Verwijderd

Kan er weinig aan toevoegen, maar wou alleen nog even het type weten van je adsl modem, is dat een 510 toevallig??

zo ja, dan kan je die instellen als router en zou je bv ook kunnen kiezen voor een switch en aan deze switch een AP(access point) te doen en in je laptop een pcmcia kaartje doen

Verwijderd

Die 2200W is erg duur hoor, kost €186, die van Linksys is precies hetzelfde (is dus GEEN adsl modem) en kost €100 minder.

Tijdje geleden werd er in de c!t nog een test tussen accesspoints gehouden, en die van Linksys kwamen daar samen met Actiontech als beste uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus, nogmaals samenvattend... Die router (DrayTek Vigor 2200WE) kan dus gewoon tussen m'n huidige modem en pc in. En als ik dan een laptop koop met W-LAN zal die router gewoon die laptop vinden. Of moet ik nog iets instellen in die router zodat 'ie de laptop ziet?

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Je snapt em. En hoe dat in te stellen als je met de laptop erop moet zit (bij goede spullen) er van A tot Z bij beschreven in boekjes of op cd.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Ik heb zelf nog even voor je gekeken op de Draytek site, en de 2200WE is voor jou denk ik een goede keus. Deze heeft dus een wireless Wifi mogelijkheid (dit heet ookwel IEEE 802.11b protocol).

Meteen even een aantal dingen voor je duidelijker maken mbt de termen die je zelf roept:
- LAN (local area network): een netwerk gemaakt via (UTP-) kabels... het zijn duz de lokale netwerkverbindingen tussen je PC's
- W-LAN: je bedoelt hier dus je draadloze netwerkje mee... dit is hetzelfde als LAN, alleen dan via een draadloze verbinding
- Wifi: de naam voor een standaard manier van draadloos communiceren

En om nog even in te haken op dat draadloze (ahv een eerdere opmerking van je):
Een draadloze laptop alleen is dus niet voldoende.... de router moet dus ook dat draadloze (wireless) aankunnen, omdat de laptop ander nou eenmaal niets heeft om tegen te "praten". Die router die ik hierboven noemde (2200WE) kan dat draadloze dus ook.

Nog even een aantal verduidelijkingen mbt tot de router:
- Een accesspoint is een centrale verbinding waarmee je draadloze apparaten kunnen praten (je laptop bijv.)
- Een router is ook een accesspoint, maar heeft als extra een hoop beveiligingsopties onder de motorkap mee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 14:00:
En als ik dan een laptop koop met W-LAN zal die router gewoon die laptop vinden. Of moet ik nog iets instellen in die router zodat 'ie de laptop ziet?
De router zal je laptop niet vinden, maar je laptop zal de router automatisch vinden.
Dit staat meestal beschreven in de handleiding van je draadloze laptop/draadloze kaartje voor je laptop.

Wat betreft de LinkSys die hierboven iemand noemt, ik heb zelf ook een draadloos netwerk met een LinkSys Router (WRT54G), maar de uitleg (handleiding) om dat ding aan mijn ADSL van MXStream te hangen vin ik erg minimaal.
Zoals hierboven staat is soms iets duurder kopen wel beter.... Ik zou als ik jou was ook voor de Draytek kiezen (misschien iets duurder )... als was het maar om je een hoop ellende tijdens het installeren en configureren te besparen. Ik ben dan zelf een professional met dit soort apparatuur, maar mensen om mij heen die ook ahv dit advies een router van Draytek hebben, heb ik vaak niet eens hoeven te helpen met installeren omdat de uitleg vaak heel duidelijk is.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Nog een evt. aanvulling :
Mocht je voor de draytek gaan, dan hoef je in princiepe niks in te stellen voor je draadloze verbinding, maar het is wel mogelijk om je router en je notebook aan elkaar te koppelen.

Dit houdt in, dat je een soort van code aan je draadloze netwerkkaart en aan je router mee geeft zodat die 2 alleen maar samen kunnen werken. Hierdoor is het bijna onmogelijk dat buitenstaanders (b.v. je buren of hackers) via jou verbinding kunnen internetten.

Ik werk zelf ook professioneel met draytek routers, bij ons op de zaken hebben +/- 40 gebruikers er 1 thuis staan om via VPN in te loggen op ons bedrijfsnetwerk.

Mocht je er niet uitkomen, dan heb je altijd tweakers nog en/of een goede support van draytek (is wel een 0900 nummer) Deze telefonische support wordt alleen gegeven voor inbelproblemen, maar zodra je online bent kan je on-line ondersteuning krijgen. Hiermee voorkomen ze lang wachttijden bij de telefonische support.

Verwijderd

Weer een post van mij...... goed bezig ;-)

Voor je draadloze laptop:
Ik zie net dus dat op de Draytek site ook een PCMCIA-kaart staat voor je laptop (als je er een koopt zonder wireless dus). De Vigor 520 PCMCIA.
Ook kun je de laptop draadloos maken (als alternatief) via een apparaatje aan de USB-poort: de Vigor 510 USB.

Voordeel is wel dat als je dit kaartje ook van Vigor hebt, je zeker weet dat het spul compatible is (het kan moeiteloos met elkaar omgaan).
Ik heb geen ervaring met deze kaartjes, maar lijkt me dus geen slechte keuze als je een laptop hebt die nog niet draadloos is.

Verwijderd

Waarschijnlijk is het makkelijker voor je om het in een winkel na te vragen, als je echt de ballen verstand hebt van zoiets, dan zul je een wireless router waarschijnlijk zelf niet geconfigureerd krijgen en kun je dat beter uit handen geven aan een goede winkel, of bedrijf die ook de laptop levert.

Je kunt ok een Benq AWL 700 of een US Robotics wireless router nemen zijn ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
De winkels hier in de buurt hebben alleen Sitesom en Trust routers... Lijkt me niet alles...

Nog even over de rijkweidte van wireless routers: ik wil de router dus op zolder zetten en de laptop zal vaak beneden gebruikt worden. M'n huis is van beton... Bij de Routershop konden ze niet garanderen dat dit goed zou werken... Wat denken jullie? Lijkt me toch geen idiote opstelling...? Die router staat trouwens bovenaan het trappengat en dat loopt van boven naar beneden is is compleet van hout, dus dat zal ook wel wat schelen...

Jammer trouwens dat ik die Draytek alleen via internet kan bestellen... Waarom hebben de meeste winkels alleen maar de overbekende Sitecom zooi...? :( Ik had graag dit weekend aan de slag gewild. Dat wordt dus ff later...

Verwijderd

Voor wireless heb ik dan LinkSys... maar dat moet niet zoveel uitmaken....
Router staat ook boven, en als ik beneden zit, zit ik nog op volle snelheid wanneer ik de deuren open heb.... met de deuren dicht op 80% van de snelheid.
Met alles potdicht heb ik achter in de tuin zeker nog 50% snelheid. (20m verderop)
Waarschijnlijk zal bij de Vigor ook wel in de specs. het bereik staan.

Vigor is ook wel in de winkels te krijgen... omdat het een populaire router blijkt te zijn. Ik weet dat bij ons bij de EP:Beerepoot (Electronic Partner) ze ze wel hebben, maar zelf heb ik em online bij www.atstore.nl vandaan.
Collega van me had em onder rembours dezelfde dag zelfs nog binnen... en ik had em met vooruitbetaling na 2 dagen binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het prijsverschil tussen de Draytek (Vigor 2200WE) en de Linksys (BEFW11S4) vind ik toch niet onaanzienlijk... Die Draytek is echt twee keer zo duur. Is het echt zo verschrikkelijk lastig om die Linksys in te stellen...? 100 euro voor wat eenmalig installatie(on)gemak is toch wel heel wat... En in C!T komt die Linksys inderdaad goed uit de bus, ook wat betreft rijkweidte. (Jammer dat ze die Daytrek niet getest hebben...)

Ik heb trouwens ook nog een topic geopend (hier) voor die laptop die ik ook nog nodig heb. Als jullie even goede tips hebben daarvoor, zou dat heeeeeel mooi zijn! :)

Edit:

O ja, daar ik dus waarschijnlijk een niet al te dure laptop ga kopen, zit er geen W-LAN ingebouwd. Is het (zoals ik hier en daar lees) inderdaad het beste een W-LAN-PCI-card voor de laptop te kopen van hetzelfde merk als de router? Of kan ik ook gewoon een Sitecom-kaartje halen om de hoek...?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 22:08 ]

Verwijderd

LinkSys heb ik ook hier staan jah, weliswaar niet deze router, maar een ander type. Wanneer je besluit deze router te nemen lijkt het mij het handigste om ook een PCMCIA-kaart van LinkSys erbij te nemen. Al was het maar dat je er dan zeker van bent dat ze compatible zijn.
Mijn LinkSys heb ik bij www.hardwareconcurrent.nl vandaan, waar ze toen ook combinatieaanbiedingen (router+pcmcia) hadden... Misschien dat dat nog in de prijs kan schelen.

Even een verduidelijking van termen voor je:
- In een PC gaan PCI-kaarten (die kaarten waarvan je de print ziet)
- In een laptop gaan PCMCIA-kaarten (die kleine metalen dingen op creditcard-grootte)

Zodat je strax niet de verkeerde kaart koopt/bestelt.

Je moet natuurlijk zelf kiezen tussen de Vigor en de LInkSys... LinkSys is ook een goed merk, maar kijk maar zelf even in de (daar ook te downloaden) handleiding of je alles gaat snappen.
Ik had mij Vigor als eerste router, en de hoofdzaak was toen dat de routers van Draytek toen allemaal successvol getest waren met MXStream... Ik kende namelijk genoeg mensen die een andere router (bijv. sitecom of trust) kochten en (toendertijd) tot de conclusie kwamen dat die niet met hun ADSL-MXStream verbinding overweg kon.
Dus als je een MXStream verbinding hebt, zoek hier dan ook eerst eens wat van op op de LinkSys site voordat je deze gaat aanschaffen.
De Vigor's van Draytek hebben hier iig geen problemen mee.

En als ik mijn Vigor en LinkSys thuis vergelijk....: met allebij nog nooit problemen gehad, maar de Vigor heeft tot nu toe nog de meeste opties voor o.a. de beveiliging van de internet-verbinding. Vandaar dat deze aan me adsl-modem zit en ik de LinkSys alleen voor het draadloze gedeelte gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update: ik heb de DrayTek Vigor 2200WE net binnengekregen... en hij werkt al! En... m'n spisplinternieuwe laptop (HP Pavilion ze3417EA) is ook al wireless online. En dat binnen een half uurtje! Ideaal dus voor de beginnende netwerker!!!

Ni heb ik alleen wat moeite om de beveiliging in te stellen... Ik kan WEP wel aanzetten via de router-browser, maar hoe doe ik dat dan op die laptop...? En die MAC-adressen: hoe stel ik die in? Hoe meer zekerheid hoe beter!

Trouwens: in de router zit een firewall: heb ik Zone Alarm dan nog nodig...? Of beide...?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

WEP kan je op je laptop instellen bij de properties van je netwerk kaart. Let er wel op dat je 13 karakters gebruikt en is hoofdletter gevoelig.

Voor het mac adres ga je op je laptop naar Start -> Uitvoeren en run je het commando CMD vervolgens krijg je een dosbox waar je : IPCONFIG /ALL kan doen, nu heb je het mac adres (harware adres) welke je in je router kan instellen.

Zone Alarm heb je niet echt meer nodig, maar om helemaal zeker van je zaak te zijn kan je hem natuurlijk wel blijven gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat anders... ik ben nu bezig Windows Update uit te voeren op die laptop, maar dat gaat met een snelheid van zo'n 1 Mb per minuut. TIG keer langzamer dan op m'n gewone computer... Waar kan dat aan liggen...? De verbinding op m'n gewone computer ligt stil, behalve nu dan ff...

En nog wat anders: van het ene op het andere moment kon ik geen verbinding meer maken met het internet, terwijlde icon aangaf dat ik een uitstekende verbinding had ('t zit dan ook 1 meter van de router af..). Pas toen ik de computer herstartte, kreeg ik weer verbinding. Maar wel sloom, dus... Waar kan dat door komen...? Ik hoop dat dat niet vaak gaat gebeuren...

Je moet ook nooit te vroeg juichen als je met computers bezig bent...

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Doe anders even een snelheidstest op www.mordax.nl, dan weet je of de snelheidsproblemen aan de server liggen waarvan je downloadt, of aan je LAN.

Nog wat leuk speelgoed: Look@Lan, een handig netwerkmonitorprogje.

Heb je trouwens al andere draadloze netwerken in de buurt ontdekt? })

Forza Mucca!

Verwijderd

Topicstarter
SHIT! Potverdorie, wat baal ik...

Als ik beneden in de woonkamer ga zitten geeft de W-LAN icon aan dat de verbinding Zeer goed of Goed is. En wat gebeurt er? Binnen no time kan ik het internet niet meer op omdat er geen verbinding is. Shitzooi. Zit ik met een dure router met TWEE antennes, kan ik nogeeneens in de huiskamer op het net! Gadverdegadver...

Ik begreep van de meesten hier dat ze overal wel kunnen netwerken. De router staat dus op mijn zolder. Het is een betonnen huis, maar hij staat bovenaan het trappengat dat helemaal van hout is. En het gekke is dus dat 'ie aangeeft dat de verbinding Zeer goed tot Goed is! Als hij nou meldde dat de verbinding Slecht was... :(

Balen, hoor... Zijn er nog trucks om hier wat aan te doen?

Ik zou uiteindelijk de router dus in de huiskamer kunnen zetten, maar dan moet m'n modem er ook heen en dan moet ik een hele lange UTP kabel naar boven aanleggen. Maar ja, dan kan je weer niet op ZOLDER met dat ding!

Ik baal dus echt... :(

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit trouwens liggen aan de PCMIA kaart...? Ik heb een Sitecom kaartje gekocht. Is het bereik van de ene netwerk kaart beter dan de andere...? Had ik soms beter een USB wireless insteekgeval kunnen kopen? Daar zit vaak ook een antennetje op, dacht ik...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 15:09 ]

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-08 15:24
Kun je terwijl je geen verbinding meer hebt met internet nog wel je router benaderen? zo ja, ligt het aan de router. En ja, het ene kaartje heeft beter bereik dan het andere. zoals al gezegt is had je achteraf misschien beter ook een draytek kunnen nemen.. maar het lijkt mij dat het met dat sitecom kaartje ook wel zal werken?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik denk dat het zowiezo handig is, om de router ergens midden in het huis te plaatsen. Dan kan je zowel in de kamer als op de zolder werken.

Verwijderd

Topicstarter
Het kaartje werkt, da's niet het probleem. Ik kan het internet op. Alleen het bereik valt me zwaar tegen. De router midden in huis is ee beetje lastig. Ik zit al te denken aan een verlengsnoer voor een van de antennes. Of een extra acces point beneden die ik trek naar de router (???). Zulk soort dingen. En er zijn (kom ik nu achter) ook PCMCIA kaartjes met antenne eraan. Dat zal ook wel schelen. Wat is wijsheid...

Edit:
Hm, ik zie net dat je die router kan ophangen! Er zitten twee schroefjes en pluggen bij en onderin zitten twee ophanggaten. Zoals ik al zei staat m'n router bovenaan het trappegat op zolder. Zonder al te veel moeite kan ik m'n denk ik wel aan de muur hangen IN het trappengat, zodat 'ie zowat op de eerste etage komt te hangen. Ik denk dat dat wel wat zal schelen! Lijkt me vooralsnog de eerste oplossing die ik maar eens moet uit proberen.

Vraagje: op die laptop kan ik zien hoe goed de verbinding is. Maar da's een erg groffe aanduiding. Wie weet een goed proggie om zo'n verbinding echt te testen?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 16:30 ]

Verwijderd

@hello goodbye

Indien jij veel ijzer in je beton hebt zitten tussen de router en je laptop, kun je ruis ontvangen, hij geeft dan aan goed of misschien soms wel excellent, maar je verbinding is dan soms traag.

Op je vraagje: Look@lan kun je ervoor gebruiken door af en toe eens een rapportje te laten maken, maar er zijn ook andere progjes voor (bekijk de software updates op tweakers eens)

Verwijderd

Probeer ook eens je router/antennes een beetje te draaien.
Wanneer er een groot hoogteverschil zit tussen router en laptop (zoals bij jou de router op zolder) dan wil het nog wel eens een stuk helpen als je de antennes plat legt ipv rechtop.
Bij mij hielp dat behoorlijk.

Ik weet niet of je inmiddels WEP aan hebt staan, maar zet dat eens uit en vergelijk dan nog eens de snelheid.

Een aardige tool is NetStumbler... wordt veel gebruikt door drive-by hackers, maar met dit programma kun je heel goed bekijken hoe goed/slecht het signaal is en of je kaartje uberhaupt nog verbinding heeft met de router wanneer zoals in jou geval je internet wegvalt.

Of het mindere bereik ook te maken kan hebben met de SiteCom-kaart te maken kan hebben kan ik niet zeggen. Je bent natuurlijk zekerder van het goed werken wanneer je beiden van dezelfde fabrikant hebt, maar Wifi is inmiddels een standaard en dat zou niet veel meer moeten uitmaken.
Ik heb router en kaart van LinkSys en heb een goed bereik. En het kaartje heeft GEEN externe antenne. Ik haat dat. Ben altijd bang dat die dingen snel afbreken.
Controleer eens in zowel de handleiding van de router als de kaart of er een bereik staat opgegeven.

Mocht het nog steeds niet lukken, kijk dan eens of je iemand kent die ook wireless spul thuis heeft waarvan je zo'n kaartje (anders dan SiteCom dus) kan lenen.

Een eerdere vraag hoe je WEP en MAC filtering kan instellen, kun je denk ik allemaal uit de handleiding halen.

WEP:
Kijk in de handleiding van de Vigor hoe je dat instelt in de router.
Noteer de WEP-codes die je aangemaakt hebt (zoiets als: A3FC6BADblablabla) en voer er een of meerdere in bij de wireless-instellingen van je notebookkaart. Deze moet je eerst bij de instellingen aangeven dat je WEP-authentication wilt gebruiken.

MAC:
Bij de diagnostische gegevens van je netwerkverbinding staat het MAC-adres van je kaart... (of kijk vanaf de prompt met IPCONFIG) Voer deze in in de router. Kun je ook in de manual vinden.

Om alles nog veiliger te maken:
- Vergeet natuurlijk ook niet het wachtwoord van de router aan de passen.
- Zet het kunnen beheren van de router via het internet UIT.
(ik weet natuurlijk niet zeker of de router deze opties heeft)

Voor verdere tips kun je ook eens een kijkje nemen op http://www.vigor-users.de
Een website opgericht door gebruikers van de Vigor. Weliswaar helemaal in het Duits, maar ik had er al eens was nuttige info vandaan kunnen plukken.

Maar iig lekker dat je alles zo snel hebt draaien. En jah.. het kan altijd beter (bij jou dus de snelheid)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 09:24 ]

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik had ook eerst een sitecom kaartje, en had dezelfde problemen.
Heb nu een 3com Xjacked kaartje en een superverbinding.
Dus de zit weldegelijk verschil in die kaartjes.

Be Stronger Than Your Excuses

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dan moet ik maar eens kijken of ik dat kaartje kan ruilen...

Edit: Kaartje teruggebracht, zonder problemen. (Wat dat betreft is de Dixons hier wel okay!)

Maar eh... Weet iemand hier een site met tests of zo van die kaartjes? Welke het beste is bijvoorbeeld wat bereik betreft? Ik heb al kaartjes gezien van Belkin en Netgear, maar die hebben geen extra antennetje of zo.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 18:24 ]

Verwijderd

Een extra antenne hoef niet perse hoor... ik heb een LinkSys die een eindje uit het PCMCIA slot steekt, maar zonder sprietje er aan en werkt perfect hier.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Mijn ervaringen met WiFi zijn ook niet optimaal. Ik heb een Zyxel WAP met Zyxel PCMCIA kaartjes gebruikt op de zaak (10 laptops) en thuis gebruik ik een Jewel Opal 4002 met ingebouwde WLAN + een Sweex USB kaartje op m'n PC. De maximale afstand in beide situaties is ongeveer 10 meter, dat is ook niet echt het probleem. Wel dat de verbinding in beide situatie gewoon af en toe spontaan wegvalt. Het enige wat dan nog helpt is de WLAN verbinding op de laptops te disablen/enablen.

Vervelend als je net iets aan het downloaden bent. Moraal van dit verhaal. WiFi is in mijn ogen niet de meest stabiele netwerk variant. Het blijft een afwezig of je stabiliteit wilt opofferen voor mobiliteit.

Verwijderd

Het wegvallen van de verbinding heb ik eigenlijk nooit last van op me wireless (54Mbps LinkSys spul).... Ik heb MAC-filter en WPA en soms wil ie niet automatisch aanmelden wanneer ik me laptop aanzet, maar na een klik op het ballonnetje in de taakbalk en ik heb verbinding.
Wegvallen van de verbinding heb ik bijna nooit.... ook niet achter in de tuin terwijl mijn router binnen (boven) staat, en dat is zeker wel 10 meter verder.
Pagina: 1