Toon posts:

SCA server schijf met convertor op fireport?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een 10k rpm schijf van compaq (Fujitsu OEM), en die heeft een SCA aansluiting.
Zoon scsi kaart heb ik niet, dus heb ik een convertor gekocht bij dunnet: "INT SCSI SCA ADAPT LVD ACTIVE" staat er op.

Diamond fireport bios ziet de kaart wel, maar opstarten van w2k blijft hangen.
De schijf spint dan constant op, en weer down.

Kan deze schijf met connector uberhaubt op mijn ouwe fireport, of moet ik een nieuwe kopen.

Nog een scsi vraagje.
Ik ga een IBM LXZ 36.4 gig scsi-160 schijf kopen, kan die op een U2W controller, of moet ik een compleet nieuwe scsi-160 controller kopen?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
't mooie van SCSI is dat je alles op elkaar kunt aansluiten (mits juiste converters natuurlijk) maar theoretisch kun je je 36GB 10k schijf (U2W) aansluiten op een 1505 ISA SCSI-1 kaartje. Alleen doet 'ie dan niet meer dan 5 MB/s ;)
Conclusie : voor een nieuwe schijf hoef je niet een nieuwe controller aan te schaffen, maar dan kan 't zijn dat een van de onderdelen niet maximaal presteerd.
Als die schijf telkens up- en downspint kan dat betekenen dat de SCA connector niet goed op de drive zit (voeding gaat ook door die SCA connector heen)
't kan ook zijn dat de jumper voor spin-up-delay niet goed contact maakt. (hebbik een keer gezien, maar is onwaarschijnlijk)
VErder hebbik die Fujitsu (of eigenlijk Compaq-OEM) 10k schijven wel eens gezien. Die persoon had d'r ook problemen mee qua stabiliteit (had d'r 2)
't kan ook zijn dat die SCA-converter kaart tegen de schijf-behuizing aankomt.
Probeer ook de schijf in te stellen op "SE" (wordt 'ie voor sommige kaarten ineens een stuk meer compatibel ;))
Controleer de terminatie (moet actieve term zijn.)
suc6 d'r mee

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die convertor, die maakt geen contact met de schijf.

Er zitten een zooi jumpers op:
TPR
DLY
REM
LED
SNC
ID0
ID1
ID2
ID3

Op de schijf zelf zitten de volgende jumpers:
ID0 ID1 ID2 ID3 "WRITE PROT" "START CMD" "SINGLE/WIDE" "DIFFSENS"

Moet ik daar nog wat mee doen, als ik een 68 pins kabel gebruik?

Groeten deepdown

Verwijderd

ik denk te lichte voeding

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is 300W :-)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
De meeste spreken voor zich, maar ik doe ze toch maar ff allemaal ;)
TPR - TermPower: de actieve terminator op 't eind van de kabel moet gevoed worden (liefst door 't laatste device op de kabel) Jumper d'r op en die drive voorziet de terminator van .....
DLY - Spin-up delay: als je tig van die drives in je kast hebt zitten wil je niet dat ze allemaal tegelijk aan gaan, althans je voeding wil dat niet>:) Jumper d'r op en de drives worden na elkaar aangezet door de SCSI-controller.
REM - weet ik niet zeker zoek ik zo nog ff na....:7
LED - aansluiting voor LED-je (of looplicht van mede tweaker;))
SNC - Sync van meerdere drives, zodat alle drives in een RAID config even snel draaien.
't lijkt me niet dat de jumper staat voor synchroon/asynchroon SCSI-transfer, aangezien je dat niet hardware matig hoeft in te stellen, vanaf blijven dus ;)

ID[0..3] stel je de ID per evice mee in.
ID0 = alle jumpers ervan af. Is handig voor 't testen van een drive.

Op de schijf zelf hoef je je mischien alleen maar zorgen te maken om de "single/wide" en de "diffsens".
Single/wide - stel je mee in of de drive aan een 50 danwel 68 pins kabel hangt (jumper d'r op waarschijnlijk 50 pins)
De drive termineerd dan intern zelf de bovenste 8 bits en disabled ID3 (bij single dus)
Aangezien je de 68 pins kabel gebruikt, kun je beter wide selecteren, maar als je <7 devices hebt en 't puur om 't testen gaat mag 'ie ook wel ff op single (SE) staan.(waarschijnlijk dan 20MB/s max)
diffsens - lijkt me dat je daarmee aangeeft of de drive op een LVD aansluiting zit of een "normale" aansluiting
LVD lijkt me onwaarschijnlijk.
Start cmd - moet je gewoon leeg laten, aangezien de instellingen op de SCA-converter de settings op de drive overriden (DLY)

plaats de SCA-converter niet op de allerlaatste connector voor de terminator, omdat die connectr meestal maar een paar cm. van de term. af zit.
Zorg dat er aan de andere kant ook geen stukkie kabel na de adapter los hangt, dus plaats de laatste connector van de kabel op de adapter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
He, Deepdown, ik neem aan dat je na al die maanden al wel een oplossing gevonden hebt, kun je mij vertellen hoe jij 2 van zulke sca schijven op elkaar aansluit?
Ik zit namelijk een beetje in de probs (zie:deze topic)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Pagina: 1