SCSI Damn!!!

Pagina: 1
Acties:

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
Hahaha. tuurlijk niet, maar het huilen staat me nader dan het lachen eigenlijk... Het probleem:
Disk 1 (mijn 'oude' Scsi schijf u2w 10.000rpm)
Disk 2 (mijn net nieuwe schijf u2w 10.000rpm)

Disk 1 deed het altijd prima, maar ik krijg het niet voor elkaar om zowel disk1 als diks2 samen aan de praat te krijgen.

Strategie:
Omdat mijn disk aan een sca2 convertor vastzitten en er maar eentje kan converteren naar u2w, ben ik van plan om disk1 aan de 40Mb doorvoer bus te zetten en disk2 op de 80Mb bus te zetten (ik heb zo'n Tekram u390c u2w kaartje en volgens h2bench is disk 2 sneller dan disk1)
Disk1 dus aan de langzaamste bus aan de gladden meegeleverde kabel en zo dat er maar 1 scsi aansluiting tussen zit, moet ik deze terminaten?? Nee toch?
Disk2 aan de 80Mb/s bus door de lange gekleurde kabel aangesloten. (hierop komt ook w2k te staan!)

Ik ga de hd's formatteren en en partitioneren, waarbij ik op disk2 een actieve partitie aanmaak. Op disk 1 partitioneer ik zo dat ik alleen een extended partitie heb.

Kan ik problemen verwachten nu? Zie ik nog wat over het hoofd? Ik ben vrij nieuw met scsi enzo, vandaar...
(Ik ben al 2 dagen aan het k@#tten en het is me nog niet gelukt, vandaar dat ik eerst maar eens in bad ben gegaan om een strategie te verzinnen...)

Mijn dank is groot voor de reacties. :)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• omitz
#$$@Het werkt niet!!

Waar kan de fout nou zitten dan?
Ik heb op SCSI:
01 DVDPlayer
02 Scsihd1
03 Scsihd2

De beide schijven zijn 80pins (SCA)
Ik heb 2 verschillende convertors (zou dat het zijn?) De ene is SE/LVD (80Mb/s) en de andere laat 40Mb/s door.

Iemand die een beetje verstand heeft van scsi? Ik heb de search al wel doorlopen, maar dan kom ik er ook niet uit...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op maandag 26 februari 2001 00:51 schreef omitz het volgende:
#$$@Het werkt niet!!

Waar kan de fout nou zitten dan?
Ik heb op SCSI:
01 DVDPlayer
02 Scsihd1
03 Scsihd2

De beide schijven zijn 80pins (SCA)
Ik heb 2 verschillende convertors (zou dat het zijn?) De ene is SE/LVD (80Mb/s) en de andere laat 40Mb/s door.

Iemand die een beetje verstand heeft van scsi? Ik heb de search al wel doorlopen, maar dan kom ik er ook niet uit...
1. de schijf met de U2W convertor (LVD) op je U2W poort, en terminaten (of een terminator op je kabel)
2. je andere schijf op je UW poort
3. dvd op je scsi2 bus

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
beide ketens moeten getermineerd worden en dus niet op de kaart termineren.
't probleem is echter dat je hier 2 U2W schijven hebt met SCA => 68-pins.
U2W-schijven kunnen vaak niet actief getermineerd worden op de schijf zelf, dus daar heb je een extra terminator voor nodig. Sommige SCA-converters kunnen dat echter wel, alleen is 't dan vaak geen actieve terminatie (dat wil je echt wel met >20MB/sec.)
Die DVD-speler lijkt me een 50-pins apparaat, toch?
je moet die dus niet op 't eind van de kabel zetten en termineren, tenzij je die op een 50-pins kabel hebt zitten (samen met de oude schijf).
Wanneer je namelijk een 50-pins apparaat op een 68-pins kabel zet, worden niet alle pennetjes van de kabel doorverbonden (=logisch), dus kun je ook niet 't wide-gedeelte van de 68-pins kabel termineren.
't beste lijkt me om op een of andere manier beide SCA-schijven op één kabel te plaatsen en aan 't eind van die kabel een actieve terminator te hangen (kost ff wat geld, maar dan hebbie ook wat) Eén actieve terminator hebbie sowiezo nodig, om de wide-kabel te termineren. Die DVD kan eventueel wel op een 50-pins kabel met z'n eigen terminatie, zorg dan dat 't wide-gedeelte op de kaart zelf getermineerd wordt (veelal is instellen op "auto" genoeg>:))
die SE/LVD instelling kun je mee kiezen tussen Single Ended en LowVoltage Differential.
Alleen instellen op LVD als alle apparaten op dezelfde chain (incl kaart & terminator) dit aankunnen. Sommige kaarten kunnen de verschillende connectoren gescheiden aansturen.

suc6 d'r mee. Ik ga naar bed.

PS voor meer info:
[topic=78756]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• omitz
Bedankt TD-er. Ik ga eens wat nalezen en dingen bekijken.

Overigens nog wat info:

*DVD op de 50pins kabel en eigen determinatie
*Op mijn Tekram heb ik naast de 50 pins, 2 aansluitingen voor de 68 pins kabels, namelijk:
de 68-pins 16 bit WIDE Ultra2 (80Mb/s)

en

de 68-pins 16 bit Ultra/Wide. (40Mb/s)

Ik kreeg bij de tekram 2 kabels, 1 normale en een lange "special ultra2 internal SCSI ribbon cable with a terminator installed at the end, special for Ultra2 SCSI devices"
Ik neem aan dat ik die kabel moet gebruiken.

Rest me echter nog 1 vraag:

Hoe kan het komen dat ik met 1 scsi hd wel kan booten en de rest? Ik had deze altijd aan die 'speciale kabel voor Ultra2' zitten en had nooit probs...

Maar goed, als ik het goed begrijp moet ik nu aan die lange kabel, beide hd's zetten, met aan het einde een actieve terminatie?(zo'n doosje toch?)

Goed, wordt me te laat, straks maak ik nog onnodig fouten, ik ga eens pitten...
Mocht iemand nog ideeen hebben ofzo, graag... mijn weekend is al naar de klote en ik moet nog leren... :(

Omitz

• omitz
Op maandag 26 februari 2001 01:02 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

1. de schijf met de U2W convertor (LVD) op je U2W poort, en terminaten (of een terminator op je kabel)
2. je andere schijf op je UW poort
3. dvd op je scsi2 bus
En als ik dat doe gebeurt er dus niks, moet ik ook nog wat actief terminaten dan?
Hoe zit dat met die schijven, zijn zij tevens hun eigen terminator, of heb ik een echte actieve nodig?
En kan ik zo'n hd wel laten terminaten?
Trouwens, ik weet niet of het uitmaakt, maar Disk 1 is Wide Ultra 2 SCSI
Disk 2 is Wide Ultra 3 SCSI

Maar dat maakt toch niet uit? (bedoel, niet voor dit probleem...)

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 17:49

En1

Nope maakt nix uit volgens mij..
je moet iig die dvd als laatste zette en daar termineren(dat kan met jumper op dvd volgens mij)
bij die disken moet je hetzelfde doen
wel disk 1 termineren als je hem op UW laat lopen.. officieel hoeft een SCA niet getermineerd te worden

Maximum effort - Deadpool

• omitz
De dvd zit dus apart op de 50 pins kabel, met eigen terminatie.
Disk1 en disk2 zitten met elkaar op de 80Mb/s bus.

Heb ik nog een vraag:
Maakt het nog uit vanaf welke disk je gaat booten? (dus vanaf de bus gezien, de eerste of de 2e disk?)

DVDPLayer
||
|| (50 pins)
||
Adapter (Tekram DC-390U2B/W)
||
|| (68 pins)
||
||>Disk1
||
||>Disk2
||
||>ActieveTermin.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
't maakt met SCSI niet uit waar op de keten je boot-device zit. Dat wordt bepaald door de SCSI-ID. De meeste adapters kunnen alleen booten van ID-0 of -1 en dat is vaak ook nog wel in te stellen in de SCSI-BIOS.

't probleem wat je warschijnlijk had, was dat je 3 SCSI-kabels aan je adapter had zitten.
dan krijg je een soort "Y" aftakking en dat mag niet.
je moet een bus hebben met aan 't begin en aan 't eind een terminator (dat kan een los aparaat zijn, maar ook een instelling op een SCSI-device).
dus:
Terminator --- device --- adapter ---- device --- terminator.
een aftakking vanaf de bus mag niet meer dan 10 cm bedragen, dus een xtra kabel + device is niet mogelijk.
Dit houd ook in dat de terminator (of 't getermineerde device) aan de laatste connector op de kabel vast moet zitten en 't andere uiteinde van de kabel aan de adapter of aan een getermineerd device.
d'r mag aan 't eind dus nooit een los kabeluiteinde zitten.

't is niet waar dat SCA-devices geen terminatie nodig hebben, maar sommigen ondersteunen SCAM (SCSI Configured AutoMagically).
Dat is dat je adapter met alle devices loopt te babbelen over de configuratie (dus ID, terminatie etc)
Vaak is 't echter zo dat SCA-devices (tegenwoordig) U2W zijn en die hebben (bijna) nooit on-board-terminatie, dus moeten door een actieve terminator op de kabel getermineerd worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• omitz
OK bedankt allen! Het loop als een trein nu. :)
Rare uitdrukking eigenlijk, trein staat bekend om haar vertragingen.... >:)
En misschien is trein wel een mannelijk woord (zijn), maar ja, ik wist het niet zeker en een trein komt altijd te laat, rijdt kut, etc, dus ik dacht dat het wel een vrouwelijk woord moest zijn... >:)>:)
Voor alle aanwezige vrouwen: :)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Op woensdag 28 februari 2001 13:25 schreef omitz het volgende:
OK bedankt allen! Het loop als een trein nu. :)
Rare uitdrukking eigenlijk, trein staat bekend om haar vertragingen.... >:)
En misschien is trein wel een mannelijk woord (zijn), maar ja, ik wist het niet zeker en een trein komt altijd te laat, rijdt kut, etc, dus ik dacht dat het wel een vrouwelijk woord moest zijn... >:)>:)
Voor alle aanwezige vrouwen: :)
Ouwehoer :z

http://www.hroling.nl

• omitz
:) Ja sorry, ben gewoon blij.... :)

Pagina: 1