[T/S] zelf meten

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Aangezien ik bezig ben om de subwoofer van mijn Z680 set opnieuw te bouwen. (dit maal steviger) is het wel zo handig dat ik de T/S parameters van de woofer heb. Nu heb ik Logitech al een meeltje gestuurd met een vriendelijk verzoek mij deze gegevens te verstrekken, maar erg veel vertrouwen dat ze dat daadwerkelijk gaan doen heb ik niet :)

Ik wilde dan ook zelf proberen de T/S parameters te meten. Het is sowieso handig als ik dat kan, aangezien de fabrikanten die metingen nog wel eens met een korreltje zout nemen...

Nu vond ik deze link via google: http://www.caraudio.ru/articles/decware/secrets8.htm

Dat zag er simpel genoeg uit en dus ben ik even een 10Ohms weerstandje gaan halen, waarbij ik overigens helemaal nat geregend ben... (samen met Zwiepie)

Ik dat dus aangesloten, in de hoop dat ik het ding kon gaan ijken, maar dat viel tegen. Ik heb geen signaal generator, dus dacht ik die van WinISD pro te gebruiken samen met m'n SBlive en een oude sony versterker.

Als ik doe zoals op de website staat aangegeven (ik heb de weerstand parralel gezet aan de voltmeter) dan blijft de waarde rond de 15mV liggen.

wat doet ik fout? of is dit allemaal veel moeilijker dan dat ik me had voorgesteld :'(

hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

[edit]
OEI in mijn enthosiasme de MM op DC laten staan |:( ^ 20

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan op 24-07-2003 17:05 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, ik heb wat metingen verricht, maar de metingen zijn precies het tegenovergestelde van wat ik had verwacht ??

wat doe ik nu weer fout ?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=218796&size=384

die bump was een meetfout, het is dus exact het tegenovergestelde van de te verwachten vorm

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan op 24-07-2003 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ok, nieuwe ronde nieuwe kansen :)

allereerst de reactie van Logitech op mijn verzoek voor de Thiele en small parameters:
Geachte heer Houben,

Dank u voor uw bericht.

De specificaties waarnaar u vraagt heb ik helaas niet beschikbaar. Daar wij in plaats van te repareren het produkt vervangen, zijn deze specificaties normaal ook niet nodig. Deze specifikaties worden helaas niet vrijgegeven. Dit om te voorkomen dat men meer schade aanricht aan de speakers, schade die mogelijk met gewoon troubleshooten nog verholpen had kunnen worden. Niet iedereen heeft technische ervaring en regelmatig ontstaat er zo onnodige schade.

U begrijpt de implicaties van dergelijke aanpassingen maar dat is niet voor iedereen zo en dergelijke informatie heeft de neiging zich snel te verspreiden op het internet. Ik wens u veel sterkte en bouw plezier toe bij het modden van uw speaker. Het staat u natuurlijk volledig vrij om uw ervaringen in dit proces te posten.

De speakerset heeft een SPL > 115 dB, een frequency response van 35 Hz tot 20 kHz en een SNR > 100 dB. De systeem distortie is < 0.01 THD. Voor de crossover gebruiken wij een speciale component die betere resultaten geeft dan standaard oplossingen.

Mocht u in de toekomst nog eens vragen of opmerkingen hebben, twijfel dan niet en neem contact op met ons. Wij helpen u dan graag verder.

Met vriendelijke groet,

Dennis Siemonsma
Logitech Europe SA
Customer Support

====================================================
P.S. Gelieve de E-mail intact te laten en geen onderdelen te verwijderen.
Nette brief, exact wat ik had verwacht helaas :)

De nieuwe metingen die ik heb verricht geven wél de goede vorm, maar geven geen lekkere parameters. Zo afwijkend dat ze gewoon niet kunnen kloppen. mijn berekeningen zijn gedaan met een excel sheet en lijken te kloppen. De metingen zijn verricht zonder dat de woofer in de buurt van een oppervlak was dat zijn vrije beweging zou kunnen remmen.

De controle die de auteur van dit artikel beschrijft: http://sound.westhost.com/tsp.htm

namelijk: wortel (Fl * Fh) = Fs
is bij mijn metingen correct. Ondanks dit is er echt geen woofer te bouwen met de door mij gedane metingen. Ik ga de Vas van de woofer maar eens opnieuw bepalen, in de hoop dat daar mijn probleem schuilt.

Heeft niemand van jullie tips, trucks of informatie over bekende valkuilen bij het meten van speakers?
Aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan is het voor mij erg lastig om te kunnne bepalen of ik geen volledige onzin zit te meten...

qua uiterlijk lijkt de speaker hier het meeste op: http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/w8-740c.asp alleen is de z680 versie 8 Ohm en heeft een ander stofkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Hoe heb jij je achterkant van je Z680 sub los gekregen ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
niet, ik heb het rooster aan de voorkant losgewrikt. Alleen het rooster, niet de plastic ring, die zit achter de woofer vastegeschroefd. Het rooster zit allen vastgekit. Als die los is draai je de woofer er zo uit. De rest is helemaal verlijmd en zul je moeten vernielen om los te krijgen.

zie ook: Atgast in "Ervaring met de Logitech Z-serie - Deel "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook naar tangband kunnen mailen en daar de t/s parameters opvragen van de speaker die hun oem aan logitech verkopen.

wat je ook kan doen is een aantal testkasten bouwen met het beoogde aantal liters dat je wilt en dan plaats je er een variabele baspijp in. probeer je daar de boel een beetje mee te tunen.

Over het meten van je speakers zou je speaker&co eens kunnen bellen of die jou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat ze bij Speaker&co kunnen meten neem ik wel aan, maar ik zou zo graag zelf die metingen kunnen verrichten :)

Ik heb alles stap voor stap gedaan zoals op de eerdergenoemde site, en dit zijn de waardes die ik vind:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Frequency   Ohm
10  5
20  6.9
30  8.9
40  9.2
50  8.1
60  6.9
70  6
80  5.4
90  5
100 5
200 5.1
300 5.9
400 6.4
500 6.9
600 7.1
700 7.3
800 7.8
900 7.9
1000    8

Re  7.1
Rs  10.4
Vs  1
Is  0.057142857
Fs  37
Vm  0.04
Im  0.003846154
Rm  249.6
r0  14.85714286
Ir  0.014824986
Vr  0.154179858
Fl  27
Fh  51
Check FS    37.10795063
Qms     5.942348689
Qes     0.173982168
Qts 0.169033156

De Rm waarde doet me vermoeden dat ergens een grove fout zit, maar ik weet helaas niet waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Waarmee heb jij grip gekregen op dat rooster ? Want ik weet niet hoe ik dat rooster eruit zou moeten krijgen...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
2 priemen, 1 prik je erin, wrikt een stukje omhoog en dan zet je de volgende een paar cm verder. Dan pak je weer de eerste en zo voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

k, tnx !

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik kom die Rm waarde nergens tegen. Die Vas formule is me niet helemaal duidelijk, een Vas van 1 liter is verder wel erg weinig. Welke berekening heb je daar nou uiteindelijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is die speaker niet te herleiden op de site van tangband, Je moet kijken naar een 100 w RMS woofer, en niet naar 180 watt zoals opgegeven bij je set (want dat is ie dus niet)

Staat niet in het grote Z680 topic ergens een link naar welke woofer het precies is want volgens mij is het al een keer uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 17:04
deze? (lijkt er in ieder geval erg veel op, op custom stofkap na)
http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/w8-740c.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/W8-740C/w8740c_3.jpg

DIAPHRAGM MTL Paper
SURROUND MTL Foam
NOMINAL IMPEDANCE 4W
DCR IMPEDANCE 3.2 W
SENSITIVITY 1W/1m 84 dB
FREQUENCY RESPONSE 28-1K Hz
FREE AIR RESONANCE 28 Hz
VOICE COIL DIAMETER 50 mm
AIR GAP HEIGHT 8 mm
RATED POWER INPUT 120 W
MAXIMUM POWER INPUT 230 W
FORCE FACTOR, BL 13.35 TM
MAGNET WEIGHT (50oz) 1427 g
MOVING MASS 95 g
FERRO FLUID ENHANCED No
SUSPENSION COMPL. 333 MN -1
EFFEC.PISTON AREA 0.022 m2
X-max 12 mm
Vas 23 Litr.
Qts 0.30
Qms 10.53
Qes 0.30

Plaatjes logitech:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=216785&size=384

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=216786&size=384

[ Voor 19% gewijzigd door ShittyOldMan op 25-07-2003 14:01 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Wekkel schreef op 25 juli 2003 @ 13:38:
Ik kom die Rm waarde nergens tegen. Die Vas formule is me niet helemaal duidelijk, een Vas van 1 liter is verder wel erg weinig. Welke berekening heb je daar nou uiteindelijk gebruikt?
dat is niet de Vas, maar een waarde Vs (denk Volt Speaker) die de auteur van dat stuk (http://sound.westhost.com/tsp.htm) gebruikt voor zijn berekeningen.

Voor Vas heb ik de 23 liter aangehouden van de Tangband woofer. Maar dat is nu nog niet van zo'n zorg, aangezien de Q waarden voor geen meter lijken te kloppen.
ik krijg hier iig geen woofer van gebouwd :(

Die Rm waarde is dus ook zon waarde die gebruikt word op te meten. (impedantie @ Fs dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 25 July 2003 @ 14:00:
deze? (lijkt er in ieder geval erg veel op, op custom stofkap na)
http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/w8-740c.asp

[afbeelding]
[knip]

Plaatjes logitech:
[afbeelding]

[afbeelding]
die had ik ook al gespot :)
Atgast schreef op 25 July 2003 @ 12:08:
[...]

qua uiterlijk lijkt de speaker hier het meeste op: http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/w8-740c.asp alleen is de z680 versie 8 Ohm en heeft een ander stofkapje.
Maar dat is dus een 4 Ohm versie. En het beetje ervaring wat ik heb met verschillende Ohm versies (:?) is dat deze onderling best veel kunnen verschillen, dus ik ben een beetje twijfelachtig om die waarden gewoon over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Atgast schreef op 25 juli 2003 @ 14:08:
[...]

die had ik ook al gespot :)

[...]

Maar dat is dus een 4 Ohm versie. En het beetje ervaring wat ik heb met verschillende Ohm versies (:?) is dat deze onderling best veel kunnen verschillen, dus ik ben een beetje twijfelachtig om die waarden gewoon over te nemen.
Hmm, verrek, vandaar :o , ik dacht al, zo moeilijk was het nou ook weer niet om die gegevens te achterhalen :P

Maar wat betreft die nominale impedantie, kan het niet zijn dat deze gewoon anders geïnterpreteerd is? Als ik die impedantiecurve zie valt er geen touw aan vast te knopen welke waarde je daar aan kan toekennen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tb-speaker.com/detail/woofer/W8-740C/w8740c_4.jpg

Op deze curve komt ie zelfs nauwelijks onder de 8.

[ Voor 4% gewijzigd door ShittyOldMan op 25-07-2003 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 25 July 2003 @ 14:18:
[...]

Hmm, verrek, vandaar :o , ik dacht al, zo moeilijk was het nou ook weer niet om die gegevens te achterhalen :P

Maar wat betreft die nominale impedantie, kan het niet zijn dat deze gewoon anders geïnterpreteerd is? Als ik die impedantiecurve zie valt er geen touw aan vast te knopen welke waarde je daar aan kan toekennen:
[afbeelding]
die impedantie ziet er idd uit alsof ze achteraf gewoon iemand een leuk lijntje hebben laten tekenen en dan geen waarden langs de Y as uitzetten...

Ik denk dat ik maar eens ga berekenen aan die 740 woofer, eens zien of dat een beetje overeenkomt met de kast van logitech. Beetje reverse enginering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien even een andere site met meetbeschrijving zoeken. Wellicht is het elders wel iets beter beschreven. Je moet natuurlijk wel je Vas even netjes opmeten, en niet gaan schatten. Daarvoor meet je het nou juist zelf even ;)

http://www.purebits.com/appnote16.html

Misschien valt met deze plugin iets met je soundcard te fiksen?

http://sound.westhost.com/tsp.htm

Het gedeelte over Vas is goed leesbaar, tenzij je een multimeter met frequentieaanduidingsmogelijkheden hebt. Dan is deel 1 ook interessant.

http://www.epanorama.net/...o/speaker_parameters.html

Deze is ook wel duidelijk. Wellicht dat je daar eens mee aan de gang kunt gaan?

[ Voor 50% gewijzigd door Wekkel op 25-07-2003 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
na wat meten, rekenen en simuleren denk ik dat bovenstaande woofer idd de woofer uit de Z680 is. De kast van logitech is ongeveer als volgt:
ongeveer 13 a 15 liter inhoud
BR afgestemd rond de 35Hz
BR: buis, diameter=7cm lengte is ongeveer 60cm

De curve heeft dan een dipje op 75Hz, met een -3dB punt rond de 35Hz

zo wordt mijn ontwerp dan ook maar, iets beters haal je niet uit deze woofer imho.
Eigenlijk moet ik een Peerless/Adire subje bouwen, aangezien de sub-versterker uit de Z680, hoewel absoluut niet audiofiel, ook zeker geen klein dingetje is. Maar omdat ik een mod wil maken die iedereen kan maken van de Z680 zonder extra drivers ed. houd ik t maar bij deze woofer.

(viel jullie trouwes ook op dat de Logitech medewerker het woord "modden" gebruikte? het zal toch geen tweaker zijn :P)

Meteen nog een vraag, als je een BR buis maakt waarvan 1 kant als het ware vast zit aan de kast, maakt dat iets uit voor de afstemming/werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Wekkel schreef op 25 July 2003 @ 14:46:
Misschien even een andere site met meetbeschrijving zoeken. Wellicht is het elders wel iets beter beschreven. Je moet natuurlijk wel je Vas even netjes opmeten, en niet gaan schatten. Daarvoor meet je het nou juist zelf even ;)

http://www.purebits.com/appnote16.html

Misschien valt met deze plugin iets met je soundcard te fiksen?
deze heb ik gezien toen ik begon, maar ben nu wat meer vertrouwd met het hele gebeuren, ik denk dat ik me hier maar eens op ga toeleggen.
http://sound.westhost.com/tsp.htm

Het gedeelte over Vas is goed leesbaar, tenzij je een multimeter met frequentieaanduidingsmogelijkheden hebt. Dan is deel 1 ook interessant.

http://www.epanorama.net/...o/speaker_parameters.html

Deze is ook wel duidelijk. Wellicht dat je daar eens mee aan de gang kunt gaan?
Dat ik de Vas gokte was omdat ik onder de indruk was dat de Vas alleen bepaald hoeveel volume er nodig is voor een bep. curve en niet zozeer de curve zelf beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Atgast schreef op 25 juli 2003 @ 15:01:
Meteen nog een vraag, als je een BR buis maakt waarvan 1 kant als het ware vast zit aan de kast, maakt dat iets uit voor de afstemming/werking?
Ik zou me daar niet al te druk over maken. Volgens mij heeft dat verder geen (grote) nadelige effecten.

Laat vooral de voortgang en eindresultaten nog even langskomen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wekkel op 25-07-2003 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Wat zou nu eigenlijk de rede zijn dat mijn metingen zo vernacheld waren?

Ik zie niet in wat ik anders heb gedaan dan dat wat die guides voorschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:09
hmm, ik moet dat nog ergens hebben liggen, die info.
Maar ik ben nu op mijn werk, dus kan niet kijken.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, met een signaal generator ed. Het probleem is, is dat je _heel_ precies moet werken. En eigenlijk moet de woofer ook goed vast zitten (klem oid).

Die plugin die wekkel aangeeft, heb ik. Die zit bij sample champion (wat ik gekocht heb. Hij is nu voor wènagh in de aanbieding, inclusief de room plugin, die ik dus ook niet heb :( )

Ik heb wel eens geëxprirmenteerd wat de verschillen zijn in gemeten parameters, als je de woofer steeds anders vasthoud/zet/neerlegt.
Die verschillen zijn erg groot :(
Dus eigenlijk moet je de woofer echt goed vastzetten om goeie resultaten te krijgen
(dus * Raymond . moet ook aan het klussen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dus pak het touw maar en hang dat ding midden in de kamer :D

Ik ben echt zeer benieuwd wat een herbouwde fabriekssub gaat brengen. Het kan best zo zijn dat de specs van je unit gewoon niet al te best zijn. Zolang het niet ongeloofwaardig is, zou je altijd nog een testkastje kunnen maken van spaanplaat en daarmee alla Walter.PPK stijl wat mee gaan varieren.

[ Voor 72% gewijzigd door Wekkel op 25-07-2003 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Wekkel schreef op 25 juli 2003 @ 16:21:
Dus pak het touw maar en hang dat ding midden in de kamer :D

Ik ben echt zeer benieuwd wat een herbouwde fabriekssub gaat brengen. Het kan best zo zijn dat de specs van je unit gewoon niet al te best zijn. Zolang het niet ongeloofwaardig is, zou je altijd nog een testkastje kunnen maken van spaanplaat en daarmee alla Walter.PPK stijl wat mee gaan varieren.
De speaker hong tot 5min geleden op 1.25meter hoogte in mijn kamer, het schroefoog zit nog in het plafond
Ik had er maar een kussen onder gelegd just in case...

De speaker kan echt niet zo slecht zijn als dat ik had gemeten, dan haalt ie de 70Hz namelijk niet eens :D
Dat ik een fout heb gemaakt met meten lijkt mij duidelijk, maar ik kan niet zeggen waar :(

mijn ontwerp tot nog toe:
rood = mdf
grijs = beton :Y)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=220518&size=384
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=220519&size=384
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=220520&size=384

beton is misschien een overkill, maar ik heb altijd al eens een sub willen bouwen van beton :)

ohja, maten: 30x30x43.6cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ik had toch eigenlijk een 3d render van je verwacht :)

hup, aan het werk :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
die bovenste zijn 2d aanzichten uit een 3d model :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=220621&size=384
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=220622&size=384

dus je verwachting klopte :D
vanavond maar eens spaanplaat gaan zagen, aangezien ik zo'n beton mal toch maar 1x hoef te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Waarom eigenlijk beton? Is dat gewoon voor de leut want deze woofer is nou ook weer niet zo sterk dat je daarvoor compleet in beton hoeft te gaan. 22mm MDF is ook vrij strak, zeker als de kast klein blijft.

Wat word het netto volume trouwens want dit woofertje lijkt zich het prettigst te voelen in bescheiden kastjes.

Als je een goed ontwerpje maakt dan zijn er misschien wel liefhebbers voor na bouwen. (misschien ken ik al wat mensen die daarvoor interesse hebben) De woofer (als het de W8-740c is) kan vanaf 5 stuks voordelig in Canada gekocht worden. dichterbij heb ik nog geen prijzen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Atgast,

Met welke software maak jij die 3D tekeningen.
Ik wil mijn bedenksels (?) en ontwerpen ook eens gaan uitwerken in een 3D tekening, dan weet ik tenminste van te voren hoe het er ongeveer uit komt te zien.

btw. ben je met zo'n reflexpoort niet bang voor poortruis??

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Indoubt schreef op 25 July 2003 @ 17:38:
Waarom eigenlijk beton? Is dat gewoon voor de leut want deze woofer is nou ook weer niet zo sterk dat je daarvoor compleet in beton hoeft te gaan. 22mm MDF is ook vrij strak, zeker als de kast klein blijft.

Wat word het netto volume trouwens want dit woofertje lijkt zich het prettigst te voelen in bescheiden kastjes.

Als je een goed ontwerpje maakt dan zijn er misschien wel liefhebbers voor na bouwen. (misschien ken ik al wat mensen die daarvoor interesse hebben) De woofer (als het de W8-740c is) kan vanaf 5 stuks voordelig in Canada gekocht worden. dichterbij heb ik nog geen prijzen gezien.
voor de leuk/ervaring.
Al met al gaat deze kast dan wel zon 35kg wegen als ik de huidige maten aanhoud.
dat is dus wat gortig, de gewicht/inhoud ratio hoeft niet boven de 1 uit te komen.

ik heb t model aangepast, 2cm wanden, de hele kast zal dan zon 20kg wegen. Dat is al wat respectabeler

Ik maak deze tekeningen in 3D studio max. Dat programma heeft best wel een stijle leercurve, zeker een 3e orde ;) maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Volgens WinISD zou de vent mach beperkt blijven tot 0.03 Verder rond ik de poorten natuurlijk wel wat af. zou niet leuk zijn als ie begint te fluiten op hoge volumes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een behoorlijk stijle curve :), ik zal wel eens een poging wagen.

volgends mij houdt WinISD geen rekening met die "bochten", ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgends mij kan dit de vent mach wel verhogen.

succes met je mod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor mensen die geinteresseerd zijn in het meten van impedantie curves en het hieruit berekenen van Thiele/Small parameters, heb ik nog twee interessante links in de aanbieding:

Driver Measurements: http://www.mhsoft.nl/messen_en.asp

Artikel over het meten en berekenen van luidspreker parameters uit Elektuur LS Special no. 6 uit 1992: LS_parameters.pdf (816 kB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cornelis, (kijk ff op CO) waar haal jij al die pdf'jes van daan, je hebt ze van van alterande dingen, elektuurs, hobby hifi enz. :? of heb je ze zelf gemaakt (niet met adobbe dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik ga gewoon nog een keer meten :) ditmaal met de woofer verticaal.
http://www.mhsoft.nl/messen_en.asp --> hoe berekenen zij nu de Vas ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@ eX!sIoN:
Die PDF-jes zijn een aantal ingescande artikelen van tijdschriften die ik heb liggen. Ik scan in in PaintShop Pro, en print de pagina vervolgens naar een postscript file. Vervolgens gebruik ik Adobe Acrobat om de postscript file in PDF formaat om te zetten. Met Acrobat kun je ook losse pagina's aan elkaar plakken.

@Atgast:
De VAS wordt hier berekend door de konus van de speaker te verzwaren met een bekend gewicht, en dan opnieuw de lagere Fres te meten. Zie ook de beschrijving in het PDF document.

In principe zijn er twee methodes om de VAS te meten / berekenen:
1) Uit de verlaging van Fres bij toevoeging van een bekende massa aan de konus.
2) Uit de verhoging van Fres bij inbouwen van de unit in een gesloten kast met bekende inhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door CornelisJ op 25-07-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
CornelisJ schreef op 25 juli 2003 @ 23:25:In principe zijn er twee methodes om de VAS te meten / berekenen:
1) Uit de verlaging van Fres bij toevoeging van een bekende massa aan de konus.
dat had ik al begrepen, maar zij hebben:
Fs=32Hz
added weight=30g
shifted Fs=13Hz

en DUS is hun Vas 52.7 :?

Overigens lijken mijn metingen nu wel goed te gaan, ik heb de woofer ditmaal verticaal, of iig bijna verticaal opgehangen en de excel formules helemaal opnieuw getypt om ingeslopen foutjes te elimineren.

alleen de Fl en Fh waarden lijken een beetje raar
dit zijn mijn nieuwe meetwaarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Re  6.85
Rs  10.40
Vs  1.37
Is  0.08
Fs  37.00
Vm  0.35
Im  0.03
Rm  30.31
r0  2.36
Ir  0.05
Vr  0.54
Fl  16.00
Fh  68.00
Check FS    32.98
Qms     1.09
Qes     0.32
Qts 0.25

eens kijken wat deze waarden in de simulatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
De mal voor het beton is gemaakt, als het goed is word deze vrijdag gestort.

Ik begin me een beetje bang te maken over de versterker van de Z680. Op het gehoor lijkt deze een flinke bump te hebben, de kans bestaat natuurlijk dat ze bij logitech de dip in de responsecurve niet alleen druit hebben gewerkt, maar ook nog eens versterkt. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de boomerigheid van de gemodde sub nog altijd hoger is dan aanvankelijk verwacht.

maarja, dat zal vanzelf dan wel blijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
woei, het beton is gestort :P
ik heb nog geen pics, maar ik denk dat ik maandagavond met een beetje geluk een betonnen sub-kast kan presenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:09
heel fraai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, het is terloops al eens voorbij gekomen in A61, mijn eerste betonnen werkje was een complete fiasco :P

de mal was ontzet, het beton te grof, en de mal was ook niet mooi gevuld (waarschijnlijk dus omdat ie ontzet was)

ik ga een nieuwe mal maken, alleen ben ik er nog niet toe gekomen.
Maar vandaag wilde ik het meten van de speaker nog eens proberen.
wederom dezelfde rare resultaten.

Dus ging ik mijn visaton w170 s8 waar ik de T/S parameters al van had maar eens meten, om zo te kijken of ik enigzinds in de buurt zat qua meten.
dit kwam eruit:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=289397&size=384

de groene lijn is de response berekend met mijn metingen, de gele lijn is de response berekend op de fabrieks instellingen.
Het lijkt mij (maar daar moeten de specialisten ;) uitsluitsel over geven) dat mijn metingen redelijk correct zijn. een bep. differentatie zit er wel in, maar het valt toch wel mee mijns inziens.

dit betekend dan automatisch ook dat de woofer uit de Z680 made by SuckySucky© zou moeten zijn...

raar, wie verteld me wat ik hiervan moet denken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik geef dit topic een rotschop in de hoop dat iemand mijn vorrige post kan verduidelijken en ook voor dit:

Ik ben weer opnieuw aan het meten en dit maal met mijn geluidskaart. Ik heb een plugje gemaakt waardoor ik in principe 2 voltmeters heb. Ik gebruik de VU meter van de Kxdrivers van mijn geluidskaart als meetindicatie.

Het nadeel is dat deze alleen getallen geeft in 1 cijfer achter de komma. Hierdoor krijg ik dus niet de nauwkeurigheid die ik zou willen, terwijl ik weet dat de line-in schaal te verdelen is in stapjes van 1/65534ste :)

Het zou dus prettig zijn als ik een vu meter had die het line-in niveau wat nauwkeuriger af kon lezen. Helemaal geweldig zou zijn als iemand een vu meter had die zijn info ook kon doorsturen via messages of registerwaardes, dan kan ik het hele meetprocess namelijk automatiseren via scripts in girder :P

en nog 1 ding: ik kan nu constant het voltage parrallel over de versterker uitgang meten omdat ik nu 2 meters heb, moet ik nu het voltage per frequentie ook bijstellen zodat deze altijd gelijk is? Als ik niet aan het volume kom en alleen de frequentie verander is het schrikbarend om te zien hoeveel dat veranderd namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ga mijn oude koei nog maar eens een rotschop verkopen en wel met de volgende reden:

Ik zit nu op school en ben voor mijn profielwerkstuk bezig met het meten van de Thiele/small parameters :*)

Ik heb hier van allerlei apparatuur tot mijn beschikking, maar het handigste is nog wel dat ik ipcoach 5 kan gebruiken. Dit is een digitale multimeter die je via de computer kan bedienen. Erg handig allemaal en nu had ik de volgende opsteling bedacht om de weerstand van m'n speaker te meten:

freq. gen. --> parallel voltmeter --> in serie met de speaker de Ampère meter --> speaker.

Het nadeel is echter dat ik geen goede uitslag krijg op de Ampère meter en dat de voltmeter weigert negatieve waarden te geven :?

Ik kan dadelijk nog eens proberen om er een versterker tussen te zetten, maar ik vraag me af of het iets uitmaakt. Ik had zelf namelijk gedacht dat waneer ik IPcoach 20000x per seconde de waarden laat controleren en dan de piek waarden van de voltage en de ampère door elkaar zou delen, dat ik dan de weerstand van de speaker als resultaat zou krijgen.

Tot nog toe werkt dit niet helemaal en ik vraag me af of het gewoon aan de apparatuur/opstelling ligt, of dat ik een fundamentele denkfout heb gemaakt bij het maken van deze opstelling.

Wie kan hier een toelichting op geven?

Pagina: 1