crt beamer probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 22:27
ik heb nu dus een crt beamer op de kop getikt maar heb een paar kleine probs

hij is dus heel lomp groot en vreselijk zwaar zeker 60 kilo ofzo

hij staat nu op mijn bureau maar normaal zou hij dus aan het plafond moeten hangen maar dat kan hier niet omdat het geen stevig plafond is

nu heb ik hem schuin met de voorkant naar boven staan zodat de lenzen allemaal recht vooruit mikken
maar nu is het volgende probleem dit komt denk ik door de hoek van de lenzen

boven in het beeld is de blauwe kleur een beetje aan de linker kant te zien
en onder in het beeld is de blauwe kleur een beetje aan de rechter kant te zien

rood ook maar dan net andersom

is dit te verhelpen ?

ik had nog een idee ik kan de beamer op de grond plaatsen en daarna is hij met een hoek zoals het hoort met het doek maar dan zit ik met de vraag wordt een crt beamer warm ? ik kan het beeld wat dan op de kop staat met windows (via de drivers van nvidia) omkeren daarna heb ik dus normaal beeld weer ?

iemand nog tips

ik zie verder ook nergens verstel schroefjes alleen van blauw naar links rechts en onder boven en dan ook zo bij rood dus maar 4 maar daar kan je niet de lens mee laten veranderen zodat hij bijv recht vooruit schijnt

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

Verwijderd

mischien een nieuwe lamp aanschaffen voor in de beamer , zoals je aangeeft heb je em op dë "kop getikt" en meestal doen mensen zo'n ding weg als de lamp versleten is aangezien die nogal prijzig zijn

• redpen
nee er zit geen lamp in het is een crt beamer met 3 tv tubes
maar ik denk zelf dat het de hoek is van die beamer dus het afstellen van de lens ofzo ?

maar veroorzaak zoon crt beamer nu veel warmte of niet ? of verschilt dat gewoon

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
meestal doen mensen zo'n ding weg als de lamp versleten is aangezien die nogal prijzig zijn
Een lamp is nog steeds een stuk goedkoper dan een hele nieuwe beamer.
Ik denk dat het wel een heel groot model moet zijn als ie 60 Kg weegt. Dat zal de reden wel zijn. :)
n zit ik met de vraag wordt een crt beamer warm ?
edit:

ff niet goed gelezen

Er zitten 3 CRT beeldbuisjes in (gewoon kleine TVtjes die veel feller zijn), die produceren niet zoveel warmte, maar de electronica nog wel.
Zolang je de ventilatiegaten niet afdekt moet het allemaal wel kunnen.

Kan je hem niet met 2 spiegels op de juiste locatie laten projecteren. (Met 1 spiegel krijg je last van ... jawel.. alles in spiegelbeeld.)

Van binnen zitten waarschijnlijk wel wat afstel mogelijkheden. Het klinkt meer alsof het blauwe LCD scherm een beetje verschoven is. Bij de meeste oudere beamers is dit ergens (soms aan de binnenzijde) wel te corrigeren.

Met de drivers kan je dacht ik wel het beeld op zijn kop zetten. Maar m'n TV-out zit er nu niet in dus het menu is ff verdwenen.

[ Voor 12% gewijzigd door -=bas=- op 22-07-2003 23:43 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

volgens mij 'veroorzaken' alle beamers veel warmte.
Het zijn en blijven lampen of buizen en en zit een ventilator in en die veroorzaakt ook warmte.
Waarschijnlijk staat in de handleiding ook dat je er niets op mag leggen en dat je het niet mag bewegen als het aanstaat.
Lees de handleiding er ff op na
Dan kom je misschien bij de FAQ tegen waarom die verkleuring zo is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
redpen schreef op 22 July 2003 @ 23:35:
nee er zit geen lamp in het is een crt beamer met 3 tv tubes
maar ik denk zelf dat het de hoek is van die beamer dus het afstellen van de lens ofzo ?

maar veroorzaak zoon crt beamer nu veel warmte of niet ? of verschilt dat gewoon
Dat ie lomp enzo was, hadden we in je vorige topic al verteld :)

Het instellen is echt een teringwerk. Je moet per kleur scherpstellen, EN ze over elkaar krijgen. Meeste projectoren hebben hier wel een testmenu voor. Anders kun je 't nog altijd via een testproggie doen.

Mijn beamer heeft zo'n 30 draaipotmeters (analoog chassis). Best werkje dus om dat goed te krijgen, reken zo een halve dag minimaal, en dan zul je nog steeds beter kunnen tunen.

Op de kop lijkt me niet handig: je moet je beeld dan draaien. Warmte zal het probleem niet zijn. Weet alleen niet of het goed is voor je buizen: Houd een crt monitor of tv maar eens op de kop: hele zooi verloopt als de pest.

Warmte valt echt mee, gewone luchtkoeling is voldoende. Actieve koeling is meestal nieteens van toepassing.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 22-07-2003 23:42 ]

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat je moet doen is de projector helemaal opnieuw afstellen. Als eerste zou ik de huidige settings noteren (g2, bias etc), dan een factory reset uitvoeren, convergeren etc. Die rode en blauwe lijntjes die je ziet betekend dat hij niet goed geconvergeerd is, en dus de lampen niet exact over elkaar heenvallen.

Maar eerst de mechanische setup uitvoeren.
Je zegt dat je hem iets schuin naar boven richt. Hierdoor staat de projector niet haaks op het scherm gericht en zul je nooit het beeld optimaal scherp krijgen. Hoeft geen probleem te zijn, als je hem alleen voor film gebruikt (de mijne is ook iets naar onder gericht). Ik weet niet welke projector je hebt, maar barco en sony hebben programmaatjes om de afstand scherm/projector uit te rekenen. Globaal komt het neer op breedte scherm x 1.4/1.5 (ongeveer) is afstand scherm/projector.

Ik neem aan dat je uitleg gekregen hebt bij aankoop van de projector, of een handleiding? Loop die eens na. Daar staan alle handelingen in om de projector in de eerste instantie in gebruik te nemen.

Wat de warmte aangaat... die is aanzienlijk. Mijn sony 1270 maakt de kamer zeker 10 graden warmer (gevoelsmatig) tijdens een filmpje, houd daar dus rekening mee. Crt's zijn zeker actief gekoeld, de mijne heeft zelfs 7 fans.

Iig, succes ermee!

[ Voor 11% gewijzigd door bjorn op 22-07-2003 23:47 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Mijn beamer heeft zo'n 30 draaipotmeters (analoog chassis). Best werkje dus om dat goed te krijgen, reken zo een halve dag minimaal, en dan zul je nog steeds beter kunnen tunen.
Het klonk mij meer in de oren alsof de CRT zelf een beetje gedraaid zit. Misschien dat dit wel mechanisch te verhelpen is?

Senile! Senile Oekaki

• redpen
mijn beamer is niet door ventilators gekoeld maar heeft de hele bovenkant een groot rooster (hier komt dus alle warmte door)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/beamer/beamernu.JPG
zo staat hij nu

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/beamer/beamernu2.JPG
zo had ik het gedacht te doen en dan via windhoos het beeld laten omdraaien

[ Voor 22% gewijzigd door redpen op 22-07-2003 23:57 ]

• bjorn
  • Niet online
Dit gaat dus niet werken met een crt. Je moet hem echt op een tafeltje plaatsen.

• redpen
waarom kan dat niet werken ?

ps

om deze beamer in te stellen heb ik 4 draai wielletjes 2 voor blauw 2 voor rood

en dan heb ik verder in het (digimenu) nog brightness en sharpness ofzo iets etc en er zit ook een test beeld om de lenzen af te stellen dan zie je een grote plus in het midden en die moet je dan daarmee instellen

verder zit erniets op

[ Voor 86% gewijzigd door redpen op 23-07-2003 00:01 ]

• bjorn
  • Niet online
je kunt nooit zo'n extreme hoek met de lensen maken. Die zijn zuiver bedoeld om kleine oneffenheden in de mechanische setup (plaatsing van de projector etc) te corrigeren, niet om 45 graden naar boven te schijnen.

Dit werkt alleen als de afstand tussen scherm/projecor behoorlijk is en je scherm erg laag begint

Welk type/merk heb je eigenlijk? En wat zijn de karakteristieken van de kamer? Maakt het voor ons een stuk gemakkelijker ;)

[ Voor 21% gewijzigd door bjorn op 23-07-2003 00:01 ]

• redpen
euh ik kan niets vinden van merk ik weet alleen dat hij uit 96 komt
en hij er zo uitziet

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/beamer/SVI_0793.JPG

de aansluiting die ik dus nu gebruikt ziet er uit als een oude 10 mbits coax kabel (voor netwerken) en die heb ik gewoon op de tvout klaar alles werkt perfect alleen die kleuren zoals je hier een beetje op kan zien
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/beamer/SVI_0796.JPG

de lenzen richten uit zichzelf al naar onder dus als je hem aan het plafond hangt dan richten ze precies op het scherm als het goed is maar van buiten af kan ik die lenzen dus niet anders laten richten alleen die kleuren 1 cm verplaatsen ofzo

het beeld is wel scherp te krijgen maar nu staat de beamer lomp en ik heb onder en boven vervorming

[ Voor 28% gewijzigd door redpen op 23-07-2003 00:08 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Je moet de projector altijd vlak neerzetten. Dus of vlak tegen het plafond of vlak op de grond of op een tafeltje. Maar niet schuin neerzetten. De lenzen op de projector staan namelijk zelf al schuin en dit wordt gecorrigeerd door de crt buis welke een beetje een trapeziumvorm heeft. Zo krijg je dus wanneer je de projector vlak neerzet ook een normaal recht plaatje. (de projector zou in principe wel iets schuin kunnen staan waarbij je het beeld inhet menu weer wat aanpast, maar het beste resultaat is dus wanneer deze vlak staat of hangt).

Dat ding heeft altijd aan een plafond gehangen, is verder prima wat betreft de warmte ontwikkeling, daar zijn ze op gebouwd, maar het beeld staat dus eigenlijk op z'n kop. Nu weet ik niet hoe dat bij deze projector zit, maar in mijn barco heb ik 3 drukknoppen zitten op een printplaat waarmee ik het beeld kan omdraaien (moet ik wel wat grote insteekkaarten eruit halen, maar tis maar eenmalig). Ik zou 'm dus even openhalen en goed rondkijken, als het goed is moet het niet al te moeilijk zijn. Misschien dat het in het menu staat, geen idee.

Dat doek zoals het er nu bij hangt moet je eigenlijk ook niet doen. Je moet een vlak oppervlak hebben waar je op projecteerd. Als het doek namelijk (zoals op het plaatje) wat vooruit steekt is dat gebied net iets dichter bij de lensen waardoor de kleuren niet meer 100% over elkaar heen lopen.

Dat over elkaar heen laten lopen is overigens ook nog wel een klusje om voor elkaar te krijgen. Zoals ik eerder had verteld in het andere topic, je moet eerst je mechanische instellingen voor elkaar hebben. Ofwel, de middelste buis schijnt altijd door het midden recht vooruit. De linker en rechter moet je zo instellen dat deze precies over de middelste heen past. Her kun je het beste een test patroon gebruiken dat ongetwijfeld in het menu te vinden is. Wanneer je deze lenzen zo goed mogelijk hebt ingesteld moet je via het menu alle kleine raster punten over elkaar heen zetten. Belangrijk is dus dat de lokatie van de projector en het scherm ondertussen niet verplaatst, anders kun je deze stappen weer opnieuw doen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• redpen
ja maar zoals ik op het plaatje heb getekend is bij deze beamer de lenzen naar onder gericht dat wil zeggen dat ik ze als ik ze nu dus zo op een tafeltje neer zou zetten hij naar de grond zou beameren

die lenzen kan ik van buitenaf niet draaien naar het midden of naar boven zie helemaal niets van andere settings mogelijk heden

daarom dacht ik als ik hem nu zo laag mogelijk plaats en dan op de kop zodat de lenzen naar boven richten en dan gewoon het hele beeld door software of door hardware als dat dus in de beamer zit om te laten draaien en dan hoef ik hem niet hoog op te hangen ( want dat is dus zeker niet mogelijk hier)

dus in theorie zet ik mijn kamer op de kop dus mijn vloer is zeg maar zogenaamd het plafond en dan moet hij kn het midden op het scherm dus projecteren

ps het scherm is een tijdelijke oplossing ik heb onder nog een 2 bij 2 scherm stan (een proffesioneel scherm kreeg ik erbij :D)

[ Voor 20% gewijzigd door redpen op 23-07-2003 00:36 ]

• bjorn
  • Niet online
Ik zou eerst de jumper eens vinden om het beeld te kunnen omdraaien. Dan zet je de projector juist (nu staat ie op z'n kop, daarom zijn de lensen ook naar onder gericht) en kijk of het beeld hoog genoeg geprojecteerd wordt. Misschien hoef je hem niet meer schuin te plaatsen.

Als je gaat convergeren is het ook belangrijk dat het raster (het gebied waar het kruis/beeld in verschijnt) niet buiten het fosfor komt. Hierdoor kan de buis enorm opwarmen aan een kant, met een breuk tot gevolg.

Verwijderd

Ik zou het risico niet nemen om hem op zijn kop te zetten.

De beamer waar jij het over hebt heeft 3 afzonderlijke beeldbuizen (Rood/Groen/Blauw)

Deze buizen moeten net zo veel licht opbrengen als normaal gesproken een 600W - 1000W lamp in een LCD projector. Dit kan eigenlijk zowiezo niet. Fabrikanten hebben dit opgelost door deze buizen 'olie'-gekoeld te maken. Geintje? NEE! Kijk maar goed aan de voorkant van elke buis, je zal een 'olie-reservoir' zien aan de voorkant van elke buis, circa 1,5 cm diep, waar het licht doorheen schijnt. Deze olie gaat in de loop der jaren sterk in doorschijnendheid achteruit en moet dan worden vervangen. De gekleurde vlekken kunnen daarvandaan komen. Maar dat kan je zien door in de buis te kijken en goed opletten of je 'wazige' plekken, danwel luchtbellen ziet in de desbetreffende kleur. In dat geval hoor je de olie te vervangen c.q. bij te vullen. Heb het zelf al 2 maal gedaan met 'normale' naaimachine' olie, ook zeer dun, en vrijwel transparant.

Succes.

:7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 01:44 . Reden: typo's... ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
misschien een raare vraag, maar wat betaal je voor zo'n beamer als je dat op de kop tikt?
ik ben namelijk op zoek naar een beamer en het kan mij weinig schelen hoe zuiver het beeld is, het is meer voor de lol, als het maar beeld geeft wat groter is als mijn 55cm ktv :p

dus voor welk bedrag kun je al een beamer 2e hands aanschaffen?

Verwijderd

http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3369

2000 euro is echt een koopie voor z'n projector.

• redpen
ik denk dat een paar het verkeerde probleem zien
deze beamer heeft maximaal maar 500 uur gebrand en heeft geen inbrand plekken of vlekken of iets dergelijks

het probleem wat ik heb is normaal schijnt een beamer vanaf het plafon naar onder op het scherm dan krijg je recht beeld daarom zijn de lenzen dan ook naar onder gericht

maaromdat ik hem niet aan het plafon kan hangen heb ik de beamer naar boven gericht zodat de lenzen recht vooruit schijnen nu krijg ik wel goed beeld etc maar vertekening omdat de lenzen ingesteld zijn ( en niet te veranderen ) om vanaf het plafon te schijnen

daarom moet je mijn idee zien als of ik mijn kamer op de kop zou zetten en dan op het plafon ga zitten

dus de lampen schijnen niet meer van boven naar het midden van het scherm maar van onder en het beeld staat dan ook op de kop
daarna zal ik het zo instellen via pc of anders via jumpers als die in de beamer zitten dat hij het beeld normaal laat zien

maar mijn vraag is ook zou het schadelijk kunnen zijn als je een beamer op de kop neer zet ( niet naar de temeratuur enzo kijken alleen naar het beamer gedeelte zelf)

o btw mg ik heb deze beamer voor 400 euro gekocht met een 2 meter scherm (allebei prof stuff) en de beamer was nieuw 15000 gulden :)

[ Voor 7% gewijzigd door redpen op 23-07-2003 17:50 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Heb je wat meer foto's van dit model? Bij een crt projector horen de lenzen inderdaad onder een hoek te staan, dit wordt door het fosfor vlak weer gecompenseert, maar ik heb er nog nooit eentje gezien waarbij de lenzen naar onderen staan. Altijd naar boven. Zo kun je 'm namelijk op de grond zetten zodat ze naar boven schijnen, of aan het plafond hangen zodat ze naar onderen schijnen. Nu zou je 'm dus op z'n kop moeten hangen en op de grond zetten ofzo (of op een plateau'tje zetten aan het plafond).
Vaag ding dus ;) Ik zou toch even hier langsfietsen, daar zitten wat meer crt kenners welke misschien het model ook kunnen achterhalen aan de hand van wat foto's.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik ben eens bij iemand geweest die zo'n ouderwets rieten plafond had, en daar kon z'n beamer dus inderdaad niet aan hangen. Zijn oplossing hiervoor was een stalen constructie die strak tegen de zijmuren aan stond met een 'brug' tegen het plafond. Aan die brug hangt z'n beamer. Het is een beetje vergelijkbaar met een steiger die schilders en restorateurs gebruiken. Dit is een hele stevige en stabiele oplossing om je beamer (bijna) aan het plafond te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 18:25 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
welk merk en type is het? dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen

• redpen
ik weet niets van het merk te vinden maar ben er nu wel achter dat het werkt

ik heb de beamer nu op de kop op een klein laag platootje liggen op de grond
nu heb ik bij windows de nview drivers het beeld op de kop laten zien
en ja perfect 100 % recht beeld kleuren perfect :)

het werkt dus helemaal
ik kon in de beamer dus niets vinden van instel mogelijk heden om het in de beamer te regelen om het beeld om te draaien maar ja

ik moet nu alleen bij de beamer een cooling aan de bovenkant gaan maken zodat hij de warmte beter kwijt kan
want uit het rooster aan de boven kant komt dus toch wel aardig wat warmte maybe dat ik daar dus een ventilator of zo ga plaatsen

• redpen
_/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/redneck.the.best/beamer/freak.jpg _/-\o_

• redpen
zou het genoeg zijn om de beamer 2 x 120 ventialtors bovenop te zetten die de warme luch eruit zuigen ?

want adners krijg je weer een heel groot stof nest in de beamer

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
redpen schreef op 24 July 2003 @ 11:36:
zou het genoeg zijn om de beamer 2 x 120 ventialtors bovenop te zetten die de warme luch eruit zuigen ?

want adners krijg je weer een heel groot stof nest in de beamer
Waar denk je dat ie zijn lucht aanzuigt? Er komt zoizo wel stof in de projector

• redpen
er zit standaart niets van ventilators of wat in de beamer

hij heeft alleen de bovenkant helemaal open ( een groot rooster ) en aan de zeikant en bovenop op ook :)

Pagina: 1