WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Toon posts:

Compaq opstarten zonder toestenbord

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een compaq En desktop pctje op de kop getikt (pII 350 mhz). Deze gaat in de huiskamer als mp3 machine aan het werk. Nu wil ik deze pc zonder toetsenbord gaan gebruiken. Er staat in de bios echter geen optie waarmee ik kan zorgen dat ie zonder keybord boot (echt niet!). Nu heb ik met de search al verschillende topics gezien van mensen met hetzelfde probleem. zoals deze bijvoorbeeld;
Compaq Deskpro EP opstarten zonder toetsenbord.

Nergens staat echter een echte oplossing. Behalve dan het uit elkaar slopen van een toetsenbord om de printplaat plus kabel achter je pc te leggen. Ik los het liever netjes op. In 1 topic werd gesproken over een plugje dat een toetsenbord imiteerd. Dat zou ideaal zijn. Maar hoe kom ik eraan. Zijn er mensen die nog andere nette oplossingen weten?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet ff in de bios kijken, daar staat meestal wel iets van "Halt on: All Errors" daar moet je dan ff "All but key" of iets in die zin van maken :)

Verwijderd

Niet bij Compaq ..... |:(

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:35
Als tie echt niet wil, doe er een usb naar ps2 verloopje in.
Werkt altijd perfect.
Dingen worden standaar bij logitech muizen geleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Erik1 schreef op 22 juli 2003 @ 13:40:
Je moet ff in de bios kijken, daar staat meestal wel iets van "Halt on: All Errors" daar moet je dan ff "All but key" of iets in die zin van maken :)
Sorry voor de flame maar het moet ff. Als ik zeg dat er geen optie in het bios staat om dit uit te schakelen dan heb ik echt wel ff langer dan 2 seconden gekeken. Kan dus NIET via het bios. Toch bedankt voor het meedenken by the way!
Dromer schreef op 22 July 2003 @ 13:45:
Als tie echt niet wil, doe er een usb naar ps2 verloopje in.
Werkt altijd perfect.
Dingen worden standaar bij logitech muizen geleverd.
Dat had ik ook al bedacht. Helaas, werkt kennelijk bijna altijd want bij deze desktop dus niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 16:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere standaardoplossing voor dit soort geval is om ergens een PS/2 keyb van de schroot te halen (toetsen mogen gaar als wat zijn, zolang de electronica nog werkt). Openschroeven die keyb, de snoer + printplaat eruit halen en in iets niet-geleidends wikkelen (keukenfolie is niet elegant maar werkt wel) en ergens IN de PC kast deponeren, met de snoer via een opening naar buiten. Snoer in keyboard poort et voila, je Compaq (of willekeurige andere PC die per se keyb nodig heeft) denkt dat er nog een keyb aan hangt :z

Oslik blyat! Oslik!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51
Na wat zoeken vond ik deze :

If the Deskpro is older than the 4000 series then you can download softpaq
sp0667.zip and use the extracted file no_f1.com. If the unit is a DP 4000
or newer it should have a network boot mode in F10 setup under the security
setting. Even if it is a newer model, no_f1.com should work. Following is
the .txt file from the softpaq:

SP0667.EXE - NO_F1.COM

All Compaq 386 and 486 based machines have the ability to run without a
keyboard attached. Some Compaq machines allow the user to select this mode
of operation by selecting "Network Server" mode in their setup program.
For those that do not offer this option NO_F1.COM is a DOS based program
that is run one time which sets a bit in CMOS that instructs the BIOS not
to wait for a keystroke after displaying the "Press [F1] to continue"
message.

This Softpaq (SP0667.EXE) replaces SP0378.EXE which is an older
version of NO_F1.COM.

Download via ftp at ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp0501-1000/SP0667.ZIP

En deze:

Get into the Compaq BIOS (whether by floppy, SmartStart
CD or System Partition), press ^A at the main menu, and
you should get a notice about entering Advanced Config
Mode.

It's a somewhat undocumented feature that I tripped over
a while back when I was trying to get SMP working on a
Prosignia 500... Lots of extra settings that you would
find in most "normal" BIOS's - including a switch to
ignore missing keyboards :)

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, thanks voor je zoekwerk maar beide lijken niet te werken. Na het instaleren van dat sp0667.zip bestand geen verschil. Ook het intypen van ^A (shift 6 + shift a) zodra je in het bios komt heeft ook geen effect. Jammer, klonk allemaal erg hoopvol!

• DigiK-oz
Probeer eens CTRL + A ? Dat dakje ( ^ ) wordt nogal eens als synoniem voor CTRL gebruikt.

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
helaas, ook dat helpt niets

• DigiK-oz
Oke, hier de info van compaq zelf, volgens docs staat het toch echt in BIOS, alleen de naam is niet echt logisch (network server mode):

Mocht dit ook niet werken, zal ik morgen op de zaak wat proberen, staan ook nog wat despro EN machientjes.

How to Run a Deskpro EN, EP or SB Series Computer without a Keyboard
--------------------------------------------------------------------------------

RELEASE DATE: November 1998 LAST UPDATED: April 2, 2002

DESCRIPTION
The computer will not complete the Power-On Self-Test (POST) without a keyboard attached.

"Short for Power-On Self-Test, a series of diagnostic tests that run automatically when you turn your computer on. The actual tests can differ depending on how the BIOS is configured, but usually the POST tests the RAM, the keyboard, and the disk drives. If the tests are successful, the computer boots itself. If the tests are unsuccessful, the computer reports the error by emitting a series of beeps and possibly displaying an error message and code on the display screen. The number of beeps indicates the error, but differs from one BIOS to another." (http://webopedia.internet.com/TERM/P/POST2.html)

SCOPE
Deskpro EN Series, Deskpro SB Series and Deskpro EP Series computers.

RESOLUTION
With a few changes to the computers settings, Deskpro EN, EP,and SB Series computers WILL start without a keyboard attached and without a POST errormessage. Perform the following steps to enable Network Server Mode, which allows thecomputer to complete POST without a keyboard attached. In order to get the Network ServerMode option you MUST enter a POWER-ON PASSWORD.
Turn on or restart the computer. If you are in Windows, click Start > Shut Down > Restart the Computer.

When the F10 Setup message appears in the lower-right corner of the screen, press the F10 key.

If you do not press the F10 key while the message is displayed, you must turn the computer off, then on again, to access the utility.

Press Enter to bypass the title. The computer Setup Utilities menu appears. A choice of five heading appears in the computer Setup Utilities menu: File, Storage Security, Power and Advanced.

If you have not already entered a Power-On Password, use the Arrow keys or the Tab key, select Security > Power-On Password. If you have already entered a Power-On Password, proceed to Step 7. The computer will not ask for the password until a keyboard is used.

Type in a password in the Enter New Power-On Password and the Enter New Password Again fields.

Press F10 to accept.

Select Security > Password Options.

Use the Arrow key to toggle the Network Server Mode from Disable to Enable.

Press F10 to accept.

Select File > Save Changes and Exit.

HARDWARE PLATFORMS AFFECTED: Deskpro EP Series, Deskpro EN Series, Deskpro SB Series

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik net geprobeerd en helpt toch echt niet. Moet er kleine kanttekening bij maken. Ik heb de Deskpro EN series SFF

Verwijderd

Topicstarter
aha, helemaal top. Het werkt toch! Thanks sjis!!

edit
lachen joh, nu doet ook mijn muis het niet meer. Dat was dus net ff niet de bedoeling... Heeft iemand hier weer een oplossing voor? Ik denk dat compaq het zo dicht heeft gespijkerd dat er in netwerkmodus geen inputs meer direct via de machine mogelijk zijn en alleen via het netwerk. Leuk, maar ik wil dus wel een muis gebruiken

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 21:25 ]

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
USB muis misschien? Het is maar een gokje, maar proberen zou ik zeggen.

Speed is nothing without control, but who cares

Verwijderd

Topicstarter
leuk bedacht maar helaas, ook die input werkt niet...
Serieel zou ik ook nog kunnen proberen maar het lijkt me dat dat ook niet gaat werken. Heb hier geen seriele muis dus das ff lastig...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 22:45 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 17:27:
Dit heb ik net geprobeerd en helpt toch echt niet. Moet er kleine kanttekening bij maken. Ik heb de Deskpro EN series SFF
Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 21:03:
aha, helemaal top. Het werkt toch! Thanks sjis!!

edit
lachen joh, nu doet ook mijn muis het niet meer. Dat was dus net ff niet de bedoeling... Heeft iemand hier weer een oplossing voor? Ik denk dat compaq het zo dicht heeft gespijkerd dat er in netwerkmodus geen inputs meer direct via de machine mogelijk zijn en alleen via het netwerk. Leuk, maar ik wil dus wel een muis gebruiken
Hee, dat had met een Edit ook gekund :o

Heb je nagedacht over mijn optie van de electronica van een keyb intern in de PC te hangen :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ben bang dat als je een muis wilt gebruiken dat de enige oplossing is. Nu werk ik echter vanuit een andere kamer met VNC en start de pc op zonder muis en toetsenbord. Maar idd, als ik een input device wil gebruiken als een muis zal ik de electronica uit een toetsenbord moeten slopen en dat achter of in de machine moeten opbergen.

• DigiK-oz
Haha, heb jij dat, werkt het voor je toetsenbord, dan ook gelijk voor je muis....

Kwam op Google nog een optie tegen, namelijk een 10K Ohm weerstand tussen 2 pinnen van je keyboard-aansluiting, dan lijkt het alsof er wel degelijk een keyboard is aangesloten. Weet niet meer welke pinnen, maar dat kan je vast met Google wel terugvinden.

Op eigen risico, uiteraard...

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
kijk, das een oplossing die ik eigenlijk het liefst heb. Ga het eens opzoeken. Voorlopig werkt het zo prima maar dus nog niet helemaal zoals ik het wil. Bedankt voor het meezoeken!!

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
werkt dit ook zo voor presario compaqs?

Verwijderd

r4vi4n schreef op 05 October 2003 @ 20:33:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Keyboard fake:

> Most systems detect a keyboard connection by monitoring the current flow
> through the connector.  To trick it, simple wire a 10kohm resistor
> between GND (pin 4) and +5V (pin 5).  This is on a standard PC/AT style
> connector (the larger 5 pin one).  If you have a PS/2 keyboard, you can
> either use an adapter to change it to an AT connector, or use the
> resistor between pins 3 and 4 of tjhe PS/2 adapter.  Note that the
> pinout isn't simply clockwise or counter clockwise:
> 
> PC/AT:
>   n
> 1   3
> 4   5
>   2
> 
> PS/2:
>   n
> 5   6
> 3   4
>  1 2
> 
> as viewed looking into the connector on the keyboard, not the PC.
> where "n" is the notch in the shield.

tadaa, je nep keyboard is gemaakt :Y)

Verwijderd

^^ Bron: http://archives.mandrakel...pert/2002-07/msg00436.php

Vertaling: Een weerstand van 10K Ohm tussen pin 4 en 5 (AT 5 polig din) of pin 3 en 4 (PS/2 6 polig minidin)

Voor de mensen die willen weten of die waarde zo precies luisterd:
so I tried this gimmick on the mouse port with
5% resistors. 10Kohm worked, 12.2 Kohm worked 13.3 Kohm gave erratic
performance, and 15Kohm did not work at all, NOR did 5.6Kohm.
Let erop dat je de PS/2 poort niet hoger belast dan 100mA (door een te lage weerstand) of je blaast je SMD-zekering op je mobo op.
r4vi4n schreef op 05 October 2003 @ 20:33:
Ja, het principe is nl. onafhankelijk van merk omdat (gelukkig) Compaq zich qua I/O apparaten wel moet houden aan standaarden zoals AT & PS/2 omdat anders klanten gaan klagen als hun eigen tobo/muizen etc het niet doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 14:59 ]

Verwijderd

Hey Mauritz........ Heb je toevallig die pc hier gekocht bij ons?! (Je weet wel waar :) ) Dat is wel erg toevallig daar wij die pc's ook verkopen op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 11:54 . Reden: typo ]

Pagina: 1