Toon posts:

geluidsnivo bij meerdere ventilatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 3 Fan in mijn kast zitten, 1 voor de voeding, 1 voor de proc en 1 voor de videokaart.

Momenteel maakt mijn voeding het meeste geluid, als ik nu 2 case fans bijplaats die stiller zijn, hoor ik die dan?

Ofwel als mijn voeding 30 Db is en ik plaats er 2 casefans bij van 26 a 28 Db worden die dan overstemt door de voeding of hoor je ze wel degelijk?

Oh en wat is beter, 1 fan die aan de onderkant-voor inblaast en 1 die boven achter (vlak naar de proc) uitblaast of 2 boven (vlak naast de proc) die allebij uitblazen en de koelere lucht vanzelf wel aanzuigen van onderaf maar de warme lucht van de proc veel sneller afvoeren?

Arjan

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 13:08:
Ik heb momenteel 3 Fan in mijn kast zitten, 1 voor de voeding, 1 voor de proc en 1 voor de videokaart.

Momenteel maakt mijn voeding het meeste geluid, als ik nu 2 case fans bijplaats die stiller zijn, hoor ik die dan?

Ofwel als mijn voeding 30 Db is en ik plaats er 2 casefans bij van 26 a 28 Db worden die dan overstemt door de voeding of hoor je ze wel degelijk?
Wat heet 'horen'.....

Meer geluidsbronnen in je kamer betekent nou eenmaal meer geluid/herrie.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als je voeding 30 dB maakt, is dat net zoveel als 2 fans van 27 dB (Iedere 3 dB is een verdubbeling van de herrie) Dus als je 30 dB hebt en je plaatst er 2*27 dB bij heb je de herrie verdubbeld toto 33 dB. Is dat veel meer? Nee, dat valt mee. Doe maar eens een test door van een stereo installatie de zaak op mono te ztten. en de twee boxen op elkaar. Trek dan de stekker uit een van de boxen. Dan heb je het geluid gehalveerd. Maare cht veel maakt het niet uit. Je oren zijn nl logaritmisch. Ze vinden een factor 10 pas echt veel

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 13:08:

Je zal ze een beetje horen ja, maar niet veel. Dat is helemaal afhankelijk van de koelers zelf, of ze ball-bearing of sleeve-bearing zijn, en of je ze op volle toeren laat draaien, of via een fanmate of fancontroller ze 5v of 7v geeft ipv 12v.
Oh en wat is beter, 1 fan die aan de onderkant-voor inblaast en 1 die boven achter (vlak naar de proc) uitblaast of 2 boven (vlak naast de proc) die allebij uitblazen en de koelere lucht vanzelf wel aanzuigen van onderaf maar de warme lucht van de proc veel sneller afvoeren?

Arjan
Dit staat gewoon in de DOC FAQ, bij het gedeelte airflow, lees dat dus even door, en je hoeft je posts ook niet af te sluiten met je naam, die staat al links ;). Je bent hier overigens (dat faq lezen) in een vorig topic van jou ook al op gewezen :/ , ga daar dus mee aan de slag. Deze gaat iig dicht wegens search/faq-werk.

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.