Toon posts:

Overclocking zonder extra hardware(koeling) aan te schaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met veel pijn en moeite een nieuwe PC kunnen/mogen kopen.
Nu wil ik kijken of ik hem wat sneller kan krijgen maar durf niet zomaar aan de settings te gaan sleutelen. en mag er van de baas (lees vrouw }) ) geen geld meer aan spenderen.

Ik heb een Asus P4PE mobo en een P4 2.6 533 fsb en 512 Mb 2700 mem, ATI radeon 9600 pro

Iemand ervaring in hoeverre het interessant is om dit op te schroeven met de standaard Turbo settings ed in de bios.
En de default cooler die met de CPU gelever word is dit een redelijke of rijp voor de container? is dit niet de zelfde als voor de 3 Ghz CPU? of moet ik toch proberen een extra case fan en nieuwe cooler aan te schaffen.
Haar grootste bezwaar voor extra fans is dat de pc meer geluid zal maken.

Mijn systeem draait momenteel met de volgede temp:

CPU: 51C
mobo: 42C
CPU Fan speed 2557 RPM
(is deze auto speed conrolled?) (Q-fan settings op mobo hebben geen effect)

Ik lees dan mensen hun PC bijvoorbeeld van 2.4 naar een 3 Ghz hebben kunnen opkrikken maar nergens kan ik vinden hoe ze de koeling problemen opgelost hebben. of zijn dit uitzonderingen?

Oh en hoe zit het met Video overclocking?

Zo een hoop vragen ineens maar ik wordt niet wijs uit een hoop tegenstrijdige berichten.

Kan iemand mij advies geven.

Verwijderd

Je kan pielen wat je wil..als hij niks meer doet gewoon even de bios resetten. Hoe? Dat staat in je manual (CMOS reset).

Tussen de settings door kun je benchmarken om te kijken of het sneller wordt. Bijv met:
3dmark
SiSoft
PiFast
SuperPI

Lees ook de faq even :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom zou je met zo'n high end systeem nog de moeite nemen voor overclocken? Ga je die paar procenten performance merken? Is dat het risico waard?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De boxed koelertjes van Intel zijn heel erg goed te doen. Ik denk dat je daar wel voldoende aan hebt. Je kan nog overwegen om er wat koelpasta tussen te doen. Dat scheelt weer een paar graadjes.

De meest die-hard overclockers gebruiken trouwens waterkoeling, je zou dat nog kunnen overwegen. Maar m.i. is de koeler die je nu hebt voldoende voor overclocken. Je huidige temperatuur klinkt misschien veel, maar vergeet niet dat die dingen veel kunnen hebben en dat het vandaag een erg warme periode is.
sebastius schreef op 17 July 2003 @ 00:54:
Waarom zou je met zo'n high end systeem nog de moeite nemen voor overclocken? Ga je die paar procenten performance merken? Is dat het risico waard?
Gathering of Tweakers :P.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 00:55 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Genghis Khan schreef op 17 July 2003 @ 00:55:
[...]
Gathering of Tweakers :P.
Klopt, maar waar zit je echt moeite in te steken? Ik ben er gewoon te lui voor denk ik...

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
sorry hoor maar te lui om te tweake maar wel op GoT te zitte kan nie :p
Wat ik zou doen: als vrouwtje weg is van thuis, ff naar zaakje in de buurt(of shoppe alsje trugkomt van werk) en mooi beetje derinzette .....smoesjes zijn snel gemaakt....IK GA FF MET MEN VRIENDE EEN LANPARTY HOUDE ......weg pc, komt trug, niemand merkt verschil...;;maarja offtopic hè....
koop grotere koeler...altijd leuker(met groter bedoel ik dan meer power om te koele) en paar casefans en zet die op low-voltage, 5/7 volt ofzo....heb je altijd goeie airflow aan weinig geluid....

ohja, de videokaart.....bestaan leuke proggies voor weetje:) en als der dan een casefan bijgesleuteld wordt kun je alles overclocken zonder groot temp verschil

veel plezier

[ Voor 13% gewijzigd door diedazz op 17-07-2003 01:09 . Reden: videokaart ]

Get Airflow, save the world.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

sebastius schreef op 17 July 2003 @ 00:56:
[...]

Klopt, maar waar zit je echt moeite in te steken? Ik ben er gewoon te lui voor denk ik...
Dude zit je toch op het verkeerde forum ;)

@ TS: Je kan wat spelen met de FSB van je mobo, dan kan je een beetje de limieten van ws de processor koeler opzoeken en op die manier performance winnen. Goed in je BIOS temps van de processor in de gaten blijven houden en bij instabiliteit teruggaan naar de laatste stabiele waarde, of het hele zaakje resetten, uithuilen en opnieuw beginnen.
Boxed koelers zijn in principe niet gemaakt om te oc'en, maar kunnen vaak wel wat meer aan dan de fabrieksspecs, anders kan je wel kijken naar een iets betere processor koeler en dat hoeft niet eens zo heel erg duur te zijn >:)

Ik weet niet in hoeverre je GPU te oc'en is, maar daar kan je ook nog enige winst in boeken, werkt hetzelfde zoniet eenvoudiger dan in het mobo, doorgaan tot de laatst stabiele waarde.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 19:03
Als het wat kouder weer is dan nu, draait mijn pc, P IV 2400 met 533 MHz FSB op een Asus P4PE rock stable @ 2808 MHz (156 MHz FSB, 1,675 volt). Dit is gewoon met de boxed cooler. Ik moet eerlijk zeggen je merkt er geen ruk van, alleen met benchmarks.
Ik heb 4 Enermax case fan's op de laagste stand, maar ik heb het ook een dag geprobeerd zonder deze fan's, en dat gaat ook prima, alleen worden m'n hd's dan wat warm.

[ Voor 26% gewijzigd door yogy op 17-07-2003 01:20 ]

Verwijderd

Die videokaart zou theoretisch BEHOORLIJK te overclocken zijn. Als de verhalen die ik over de Radeon 9600 Pro gehoord heb kloppen. Is een .13micron core en is een koele kaart.

Edit: Sebastius, fout, heel fout. Knutselaar, wat knutsel je zoal dan? Met kurk?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 10:08 ]

Verwijderd

Tja ik overweeg een zelfde soort systeem, maar ga er wel een andere koeler opschroeven.
nou las ik dat er door Intel een maximum aan gewicht is gesteld om de processor te beschermen.
De boxed koeler is ongeveer 450 gram, is dit ook het veilige maximum of kan ik er een Zalman van 700 gram opplakken? }:O

Verwijderd

Topicstarter
ik lees van psmeets dat hij geen ruk merkt van de overclocking terwijl er toch zo'n 400 Mhz is bijgekomen.
Nou is mijn gedachte waarom niet sneller maken als je machine dit gewoon trekt en dit niet afdoet aan de levensduur zonder al te veel poespas aan koeling toe te gaan voegen zoals waterkoeling etc.

Heeft er trouwens iemand ervaring met de turbo settings die in de bios van mobo P4PE zitten?

Er schijnt ook een tool te zijn die je PC onder load zet en diverse settings etc controlleerd, wijkt er of meer af krijg je een error en suggesties wat er aan te doen. ben alleen de naam kwijt en kan hem dus niet vinden. iets met ......95 komt dit iemand bekend voor?

Met die warmte van gister en eergister (het was bij mij op zonder 43 graden C) had ik behoorlijke problemen met mijn videokaart, bij de 3dmark2003 had ik constant zwarte driehoeken door het beeld heen flitsen. komt dit door de warmte? zou toch niet zomaar moeten gebeuren...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Probeer het en houd je temperaturen in de gaten. Worden deze te hoog dan voldoet je koeling niet meer en zul je of even terugmoeten clocken naar een snelheid met acceptabele temp, of een nieuwe koeler kopen (geen optie geloof ik?). Maar de intel boxed koelers zijn vrij goed tegenwoordig en er zijn al best leuke OCs te halen ermee. Kom je er niet zo ver mee, och.. Ook 100 MHz erbij is alweer wat prestatiewinst.

((die tool waar je het in een post over hebt heet prime95 trouwens.)

Iig kwestie van logisch nadenken en de DOC FAQ even uitgebreid doorlezen. En veel plezier met OCen :)

[ Voor 17% gewijzigd door m-m op 17-07-2003 11:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.