Toon posts:

Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ongeveer een uur geleden doet m'n computer helemaal niks meer. Ik heb sinds afgelopen vrijdag nieuwe hardware, en behalve dat een aantal apparaten behoorlijk warm werden (met name de harde schijven) deed hij het eigenlijk prima. Alleen af en toe viel de computer ineens helemaal weg. De lampjes aan de voorzijde bleven nog wel branden, maar 't beeld was weg, en een apparaat werd ook uitgeschakeld (geen idee welke overigens, kon de koeler horen stoppen, maar weet niet welke). Nou had ik dus precies 't zelfde eerder vandaag, dus ik hield de aan/uit knop vier seconden lang ingedrukt, en toen was 't systeem uit. Maar nu wil hij niet meer aan.

Het vreemde is dat er helemaal niks gebeurdt. Er gaat niks draaien, niks branden, helemaal niks. Ik heb de connectortjes van de knopjes van m'n kast op m'n moederbord dubbel gecontroleerd, en 't klopt allemaal en ze zitten er goed op. Vervolgens heb ik de voeding eens open gehaald, maar zag daar behalve veel stof verder weinig bijzonders aan.

Persoonlijk denk ik dat het de voeding is die het begeven heeft. Gezien de specs van m'n systeem (zie sig) zou het me nog niet eens zo'n verbazen. Het is een 300W voeding, en de videokaart heeft apart stroom nodig (via een mulex connector). En 't valt ook op dat er helemaal niks gebeurdt, dus het lijkt er op dat niks stroom krijgt (wat natuurlijk gebeurdt als de voeding het niet meer doet).

Ik hoop dat het de voeding is, want anders heb 'k een heel groot probleem :?.

Verwijderd

Je kunt proberen om de voeding te starten door de voeding los van de rest het systeem aan te zetten. Dit doe je door op de "hoofdconnector" (die wat op het moederbord gaat) de grijze draad met een zwarte te verbinden en de groene ook met een andere zwarte draad. (Maakt niet uit welke zwarte draad je kiest)

Als het goed is moet de voeding dan aangaan zodra je er stroom op zet.

Zie ook dit topic over het aanzetten van je voeding:

ATX voeding aanzetten

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 03:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 03:43:
Je kunt proberen om de voeding te starten door de voeding los van de rest het systeem aan te zetten. Dit doe je door op de "hoofdconnector" (die wat op het moederbord gaat) de grijze draad met een zwarte te verbinden en de groene ook met een andere zwarte draad. (Maakt niet uit welke zwarte draad je kiest)

Als het goed is moet de voeding dan aangaan zodra je er stroom op zet.

Zie ook dit topic over het aanzetten van je voeding:

ATX voeding aanzetten
Hmmz, heb net ffies de voeding van m'n pa geprobeerd, maar daar deed ie ook niks mee. Dat was overigens een 200 watter, dus misschien dat dat de reden was dat ie niks deed. Ik ga nu eens kijken of ik dit voor elkaar krijg.

Wat ik alleen zo vreemd vind is dat er helemaal niks gebeurdt. Er gaat niks draaien, er gaat niks branden of zo. Lijkt me dus een probleem dat er geen stroom is, maar als 't de voeding niet is, wat kan het dan zijn? Het moederbord kapot?

edit:
Hmmz, er gebeurde net wel iets. Ik had eerst stroom op de voeding gezet, en daarna de connector van de voeding op m'n moederbord gezet. Toen begon de fan op m'n cpu even te draaien, en daarna weer uit. Ik geloof dat het diagnostische display op het moederbord ook even ging branden, maar kon ik zo snel niet goed zien. Hij doet echter verder nog steeds niks. Nu heb ik de videokaart op dit moment ook niet aangesloten op de PSU, maar volgens de handleiding zou ie dan een melding moeten geven, maar hij doet helemaal niks.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 14:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doe eens een ATX reset, dit werkt over het algemeen behoorlijk goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:12:
[...]
....

edit:
Hmmz, er gebeurde net wel iets. Ik had eerst stroom op de voeding gezet, en daarna de connector van de voeding op m'n moederbord gezet. Toen begon de fan op m'n cpu even te draaien, en daarna weer uit. Ik geloof dat het diagnostische display op het moederbord ook even ging branden, maar kon ik zo snel niet goed zien. Hij doet echter verder nog steeds niks. Nu heb ik de videokaart op dit moment ook niet aangesloten op de PSU, maar volgens de handleiding zou ie dan een melding moeten geven, maar hij doet helemaal niks.
WOW , hier kan je de boel dus echt wel zwaar mee naar de verdoemenis helpen!!! Dat zou niet eens in mij op komen om te doen.

Lees de FAQ in dit subforum eens, staan een hoop handige tips in waarmee je je pc waarschijnlijk weer tot leven kan roepen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 14:59:
[...]

WOW , hier kan je de boel dus echt wel zwaar mee naar de verdoemenis helpen!!! Dat zou niet eens in mij op komen om te doen.

Lees de FAQ in dit subforum eens, staan een hoop handige tips in waarmee je je pc waarschijnlijk weer tot leven kan roepen.
Dit was de enige manier om m'n oude moederbord aan de praat te krijgen. Stond notabene in de handleiding dat het zo moest.

edit:
Ehmz, ATX Reset, hoe doe ik dat? Of staat dat ook in de FAQ?

edit:
Overigens over oude moederbord gesproken, ik heb de voeding even op m'n oude moederbord gezet (waar nog een processor, koeler, en geheugen op zat) en vervolgens de ledjes en knopjes van m'n kast op m'n oude moederbord aangesloten, maar ook daar gebeurde niets. De koeling spinde wel even, maar hij wou niet aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik heb nog eens even de handleiding er goed op nagelezen, en daar staat in dat het aangeraden wordt om een PSU te gebruiken met een +5VSB van meer dan of gelijk aan 1A. Nu heb ik dus een PSU met een +5VSB van 0.8A. Lijkt er dus op dat dat het probleem is.

Dat wordt dus een nieuwe voeding kopen. Nu hopen dat er verder niks beschadigd is.
Pagina: 1