[wlan] Asus WL-500b ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 12:15

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Met een tegoedbon van Salland in mn achterzak van €85 zat ik eens op hun site te kijken naar iets leuks. Bijvoorbeeld een accesspoint voor mn laptopje (goedkoop wifi kaartje voor de laptop zelf heb ik al).
Vrijwel precies voor dat budget stond daar de Asus WL-500b te koop. Hier kan ik echter helemaal niets over vinden, behalve op de site van Asus zelf - volgens mij is het een vrij nieuw apparaat. Er is ook nog een 500g (jullie raden het al, de snellere versie), maar die vind ik weer net te duur (en mn pcmcia kaartje kan dat toch niet aan). Aangezien de enige tests die ik kan vinden van de WL-500 zijn - en dat is toch echt een heel ander beestje dan de b en g met zn 4 ethernet LAN poorten - hoop ik dat iemand hier wat ervaringen erover kan delen. Bij wifi is het toch altijd wel nuttig te weten wat het bereik in de praktijk nou is want dat wisselt nogal per AP...

Overigens: "grappige" functie maar niet bijster zinnig is de USB host die er op zit. Je kunt daar bijv. een printer, webcam of USB geheugen aan hangen en dan wordt de wl-500b/g een ftp server, of printserver ;)

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Geen ervaringen? Jammer dan moet ik het zelf maar uitvinden :)

* PowerFlower heeft hem net maar gewoon besteld, de specs zien er goed uit

• ovaal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:33

ovaal

Een balletje kan vreemd rollen

En heb je 'm al?
Ik zat net ook even een beetje rond te snuffelen naar alle wireless spulletjes, en dit ziet er wel interessant uit.
Ik hoor graag van je of het een aanrader is, of juist niet. ;)

Lekker klooien met mijn HTC Desire, HTC One S, Cube U65/Talk 9x, ZTE Nubia 7 Mini, Teclast P80H, Honor 6, Xiaomi Redmi Note 3 Pro Special Edition, ZTE Z17 mini, ZUK Z2, Huawei P20 Lite, Poco F1, Xiaomi Mi A3, even een Poco F3 en Xiaomi Mi 11 Lite 5G

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Bij MyCom hebben ze sinds kort de WL300G in het assortiment voor 99 euro. 54Mbits access point. Wilde hem vrijdag gaan kopen in Utrecht, maar daar hadden ze hem nog niet...

Maar voor die 14 euro extra zou ik voor 54Mbit gaan ipv 11Mbit. Krijg je snel spijt van denk ik!

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Te laat heb hem al besteld vorige week (nog niet binnen overigens)... Anyway zoals ik al zei, ik had al een 11mbit WiFi kaartje en eerlijk gezegd is dat snel genoeg voor het doel (Internet, printen). Bovendien had ik een bon van Salland en die vroegen meer voor G...
Bovendien heb ik veel storing in huis (appartement midden in het centrum) dus zelfs die 11mbit is vaak lastig te halen denk ik. Een 54mbit setup zou dan gewoon terugschakelen naar een lagere snelheid ;)

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 23:26

Giblet

Dingen

Hoort deze niet hier thuis :? Ik denk dat je daar een grotere kans hebt op mensen die er wel ervaring mee hebben. En als je problemen hebt, kan je die hier ook vast kwijt :)

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
wirelesstopic?limit=999 CTL+F WL-500b: niets gevonden :P

[ Voor 72% gewijzigd door PowerFlower op 29-07-2003 17:37 ]

Verwijderd

true maar daar kijken wel mensen in die erg geinteresseerd zijn in wireless spul...

Ik heb de 300g en hij werkt super :) ben benieuwd wat je van 500b gaat vinden :)

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Volgende week, waarschijnlijk pas vrijdag volgens SA, weet ik meer... spul moet nog steeds binnenkomen...

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Ik had beloofd mijn ervaringen te posten... welaan, ik heb hem nu een weekje staan, en ik kan zeggen dat hij erg goed bevalt *D

Het eerste dat opvalt: de WL-500b heeft wel degelijk 4 lan poorten, 100mbit (+1 WAN)! De documentatie is een beetje vaag over de aansturing hiervan, er wordt nergens gezegd of dit hub/switch/switching hub/router poorten o.i.d. zijn en ik heb nog niet kunnen proberen of de poorten autosensing 10/100 zijn. Ik vermoed dat het switched poorten zijn. Vaarwel 10mb hubje ;) scheelt ook weer in de energierekening.

Het aan de praat krijgen was heel erg simpel, zelfs met mn brakke edimax wifi kaartje kreeg ik meteen verbinding. Via de webbrowser alles een beetje ingesteld, mac address toegevoegd, 64 bits WEP met keys aangemaakt e.d.; daarna gewoon even vlug-vlug een lijntje van de hub (ADSL hacked Alcatel routertje -> hub -> Asus WAN poort) ingeprikt en tot mn verbazing werkte alles meteen. Het is de bedoeling dat ik de Alcatel alleen nog als bridge ga gebruiken en de Asus als DHCP server, want het is nu dubbel DHCP (Alcatel+Asus) met twee subnetten en NAT over NAT, tot mn verbazing werkt dat dus wel meteen maar het is een beetje een chaos zo ;)

Bereik heb ik nog niet echt uitgetest, maar binnen mn 3-kamer appartemmentje krijg ik overal vrijwel vol bereik (met magnetron aan iets minder, maar blijft prima werken), ondanks de betonnen muren e.d.

De Asus heeft ontzettend veel features. De wat exotischere zijn bijvoorbeeld de parallele poort voor een printer (de Asus wordt dan printserver, kan ook een USB printer aansturen!), dat gebruik ik niet want ik heb een OKI netwerk laserprinter. Daarnaast kun je op de USB poort dus ook een USB memory key hangen - dat wordt dan een simpel FTP servertje (alleen binnen het LAN, en/of ook naar Internet), wat best handig is (even vanaf werk bestandjes naar de Asus FTP'en, thuis er weer af FTP'en, en je hoeft geen stroomslurpende server aan te laten staan).

Wat ook wel mooi is dat je een webcam aan de usb poort kunt hangen (veel types worden ondersteund, o.a. de Philips Toucam's e.d.). Die kan live "uitzenden" maar heeft ook de gebruikelijke features van webcamsoftware: security cam bijvoorbeeld, neemt foto als er beweging is en de Asus kan die zelfs naar je toemailen! Je kunt daarbij ook instellen tussen welke tijden hij als beveiligingscamera moet werken...

De behuizing van de Asus is netjes, beetje Startrek maar prima. Handig is dat de antenne een losse aansluiting heeft (je kunt er makkelijk een betere aan koppelen dus), en dat er aan 1 zijkant klepjes zitten, waar je hem op kunt zetten als je hem verticaal wil neerzetten. Ook kan hij aan de muur bevestigd worden.

Kortom, ik ben tevreden, en nog lang niet uitgespeeld ;)

Verwijderd

ik heb die asus wl500b ook gehaald dus

wat de wireless verbinfing betreft geen problemen tot nu toe gehad!
maar gewoon met mn 100mbit data overgooien naar mijn server die ook op is aangesloten(via UTP) loopt dat ding elke keer vast, elke keer als ik grote bestanden van 700mb overzet, loopt dat ding vast en moet gereset worden, heb al nieuwe firmware opgezet maar vind dit behoorlijk klote! iemand een idee waar het aan ligt?
Pagina: 1