BiColor LED. Power en Harddisk in 1 LEDje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 11:27
Heb sinds kort een Coolermaster kast. Deze bevalt me prima, op 1 ding na: er is geen plek voor een hdd ledje.
Kan natuurlijk wel ergens een nieuw gaatje+ledje maken, maar het leek me mooier om een bicolor ledje op de plaats van de originele power-led te gebruiken. Zo kun je twee signalen op 1 ledje combineren. Zijn er hier kant en klare kitjes (1 led, twee stekkers) voor te koop? Of is dit gewoon een kwestie van zelf solderen? Kon er in de faq en via de search in ieder geval niets over vinden (gezocht op 'bicolor led' en 'twee kleuren led'; niet goed gezocht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 19:11

Super_ik

haklust!

tis gewoon een kwestie van zelf solderen :)
t makkelijks is dan denk een 2 kleuren led met 4 pinnekes, echt 3 ledjes in 1 behuizing dus
anders een 3 poot, en dan wel ff kijken of je common-anode of common-cathode moet hebben
gezamelijke min of gezamelijke plus dus :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiColor Led (common cathode)
code:
1
2
3
1 ------|>|--+--|<|------ 3
             |
             2
Afbeeldingslocatie: http://wolfstone.halloweenhost.com/TechBase/litled_BiColor.jpg
1 = + harddisk
2 = gemeenschappelijke aarde
3 = + powerled

CME Faq: Ik wil graag mijn kast/drive/power/whatever-LEDs vervangen door een blauwe. Moet ik er dan een weerstandje bijhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoe kan je met zo'n ding schakelen tussen HDD en Power, doet ie dat automatisch of moet je alsnog een schakelaar inbouwen :-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 23:16:
BiColor Led (common cathode)
code:
1
2
3
1 ------|>|--+--|<|------ 3
             |
             2
[afbeelding]
1 = + harddisk
2 = gemeenschappelijke aarde
3 = + powerled

CME Faq: Ik wil graag mijn kast/drive/power/whatever-LEDs vervangen door een blauwe. Moet ik er dan een weerstandje bijhangen?
Dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.merza.nl/~l337/jeroen/pics/biled.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 15:54
An00bis schreef op 18 July 2003 @ 23:39:
Hoe kan je met zo'n ding schakelen tussen HDD en Power, doet ie dat automatisch of moet je alsnog een schakelaar inbouwen :-?
Je hoeft niet te schakelen :)
Als je power hebt (lees: spanning zet op de ene kleur) dan brand de led met een bepaalde kleur, doet je HD iets (less: spanning zet op de andere kleur) dan brand de led met een andere kleur.

Heb je nu power EN hd-activity (als het goed is iedere keer dat er hd-activity is :+ ) dan brand de les dus met de gecombineerde kleur :)

Stel, de ene kleur is groen en de andere rood, dan is de gecombineerde kleur oranje.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat niet werken, de kathodekant op het mobo van de HDDLED voert geen 0-potentiaal, de kathode van de powerLED wel.

Is dit niet een leuke oplossing?
Zodra de IDELED oplicht gaat de powerLED uit, krijg je ook geen mengkleur.
Misschien kan de emitter van de PNPtor aan de originele powerLEDaansluiting, als de anode van het powerLEDje steeds even onderbroken wordt als de computer standby staat dan blijft de knipperfunktie behouden.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/IDE_HDDLED.PNG

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op 18 juli 2003 @ 23:55:
[...]

Je hoeft niet te schakelen :)
Als je power hebt (lees: spanning zet op de ene kleur) dan brand de led met een bepaalde kleur, doet je HD iets (less: spanning zet op de andere kleur) dan brand de led met een andere kleur.

Heb je nu power EN hd-activity (als het goed is iedere keer dat er hd-activity is :+ ) dan brand de les dus met de gecombineerde kleur :)

Stel, de ene kleur is groen en de andere rood, dan is de gecombineerde kleur oranje.
Tja alleen het probleem is dan natuurlijk dat je óf alleen rood hebt (power) óf alleen de mengkleur van power en hdd. Je hebt dus nooit alleen de kleur van de hdd en das jammer.

Dan zou je dus dat schema moeten gebruiken dat exter hierboven noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ff een uitbarsting van creativiteit van mij:

Ik zag net dit topic staan en daar vlakbij dit topic, waarom combineer je het niet? :D
Je kunt dan de blauwe poot en de groene poot aansluiten, als je PC aan is brandt het ledje altijd, en als je HD activiteit hebt verspringt het ledje steeds van blauw naar groen, best 1337 toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een relais voor snelle wisselingen zoals harddisk activity is nogal af te raden, binnen een paar dagen is je relais dood. in plaats daarvan kan je van transistors of opto-couplers gebruik maken.
ik kan de opmerking van exster bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMA
  • Laatst online: 29-06 11:27
Bedankt voor alle hulp/tips! Toch niet zo simpel als ik dacht dus. Dat probleem met dat nul potentiaal, is dat niet op te lossen met twee diodes? Of denk ik nu te simpel?

Afbeeldingslocatie: http://www.kevinfranke.nl/images/schakeling.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je nog twee leds.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:27

virus.elektro

profesionele monitor sloper

@ uddel
er staan inderdaad 2 ledejs in het schema, maar omdat een 2 kleuren ledje in feite uit 2 ledejs bestaat kan die wel. de kathode zitten in de buizing al aan elkaar geknoopt. als je er in het schema nou een cirkel dan wel rechthoek om denkt zitten ze in de zelfde behuizing

zo dus
code:
1
2
3
4
5
 |--------|
-->|-|    |
 |    |-------
-->|-|    |
 |--------|

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dacht eigenlijk dat dat wel duidelijk was...

Maar bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/IDE_HDDLED2.PNG

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 15:43 ]

Pagina: 1