Toon posts:

ASUS A7V8X-X + win98 : sound driver probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een vriend van mij kwam vandaag blij naar me toe dat hij een nieuw moederbord had en alleen het geluid deed het niet..

dus ik dacht ik ga er even heen om de drivers te instaleren.. maar wat blijkt nu.. de sound drivers voor de VIA VT8235 chipship op het moederbord ondersteunen de ' gewone' versie de geen SE van win98 niet..

Iemand enig idee waar er wel drivers voor win98 te krijgen zijn voor deze chipset ?
zodat upgraden naar XP niet nodig is ?

Verwijderd

Misschien de laatste VIA drivers proberen? Staat de geluidskaart wel aan in de BIOS?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 21:29:
een vriend van mij kwam vandaag blij naar me toe dat hij een nieuw moederbord had en alleen het geluid deed het niet..

dus ik dacht ik ga er even heen om de drivers te instaleren.. maar wat blijkt nu.. de sound drivers voor de VIA VT8235 chipship op het moederbord ondersteunen de ' gewone' versie de geen SE van win98 niet..

Iemand enig idee waar er wel drivers voor win98 te krijgen zijn voor deze chipset ?
zodat upgraden naar XP niet nodig is ?
Die snap ik niet :? er zal toch gewoon iets van een RealTek of CMI SoundChip OnBOard zijn en geen VIA Audio :? Kijk dat effe na a.u.b. ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

erm ik wil niet lullig doen hoor
maar why the fuck win 98
windows 98 is enkel brakke suport voor
en bij een hoop mensen doet windows 98 het niet eens meer (bij mij dus ook )
tip van de week
shartel ergens een win xp of 2000 cd vandaan en instaleer die alle problemen opgelost
en je pc is in eens een hoop sneller

sim - pel

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Shunt schreef op 17 juli 2003 @ 21:58:
erm ik wil niet lullig doen hoor
maar why the fuck win 98
windows 98 is enkel brakke suport voor
en bij een hoop mensen doet windows 98 het niet eens meer (bij mij dus ook )
tip van de week
shartel ergens een win xp of 2000 cd vandaan en instaleer die alle problemen opgelost
en je pc is in eens een hoop sneller

sim - pel
En wat heeft de topicstarter hieraan? |:(

Er zijn _genoeg_ redenen om bij Win98 te blijven, al was het maar omdat niet iedereen illegale software wil gebruiken en sommige van die mensen geen zin hebben om een smak geld voor Win2K/XP neer te leggen.

Mijn pc heeft trouwens minder problemen en is sneller met Win98 dan met Win2K :P

Afaik -ben geen WOS expert ;) - ondersteund Win98SE WDM drivers, en Win98 niet. Je zou dus kunnen kijken of je kunt upgraden naar Win98SE - een 2dehands upgradecd'tje naar SE kan niet veel kosten (als je er 1 kan vinden).

Op http://www.asus.com.tw/su...em.aspx?ModelName=A7V8X-X staat ook " SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3538 for Win98SE/ME/2000/XP". Geen eerste editie dus (zuigt :().

Maar zoals je ziet, niks aan te doen. Als je het legaal wil houden of graag bij hetzelfde OS wil blijven zal upgraden naar Win98SE (hoef je geen format voor te doen afaik) het goedkoopste/makkelijkste zijn. Anders moet je op zoek naar een andere geluidskaart.

De support voor Win98 begint idd wel minder te worden. Erg jammer, aangezien er voor sommige mensen/situaties nog niet écht een alternatief is. Je zou nog kunnen kijken of er een Realtek chipje oid op het mobo zit voor geluid (zoals de ALC650), dan kun je bij Realtek op zoek naar een driver.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 17-07-2003 22:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
misschien moet de topicsstarter echt eens overwegen over te stappen op win2k/xp. 98 kan echt niet meer. instabiel, slechte support, zo lek als een mandje en t werkt gewoon niet lekker.

<heeft er verder niks mee te maken modus>
en wat betreft xp licentie kopen: daar ben ik vanaf gestapt. als je 2x ofzo van moederbord wisselt kan je je xp de prullenbak ingooien. dan krijgen ze maar het zuur daar bij ms :D
</heeft er verder niks mee te maken modus>

• Shunt
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

W3ird_N3rd schreef op 17 July 2003 @ 22:23:
[...]

En wat heeft de topicstarter hieraan? |:(

Er zijn _genoeg_ redenen om bij Win98 te blijven, al was het maar omdat niet iedereen illegale software wil gebruiken en sommige van die mensen geen zin hebben om een smak geld voor Win2K/XP neer te leggen.

Mijn pc heeft trouwens minder problemen en is sneller met Win98 dan met Win2K :P

Afaik -ben geen WOS expert ;)- ondersteund Win98SE WDM drivers, en Win98 niet. Je zou dus kunnen kijken of je kunt upgraden naar Win98SE - een 2dehands upgradecd'tje naar SE kan niet veel kosten (als je er 1 kan vinden).

Op http://www.asus.com.tw/su...em.aspx?ModelName=A7V8X-X staat ook " SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3538 for Win98SE/ME/2000/XP". Geen eerste editie dus (zuigt :().

Maar zoals je ziet, niks aan te doen. Als je het legaal wil houden of graag bij hetzelfde OS wil blijven zal upgraden naar Win98SE (hoef je geen format voor te doen afaik) het goedkoopste/makkelijkste zijn. Anders moet je op zoek naar een andere geluidskaart.

De support voor Win98 begint idd wel minder te worden. Erg jammer, aangezien er voor sommige mensen/situaties nog niet écht een alternatief is. Je zou nog kunnen kijken of er een Realtek chipje oid op het mobo zit voor geluid (zoals de ALC650), dan kun je bij Realtek op zoek naar een driver.
wat hij hier aan heeft ?
nou heel simpel
ik meld hem dat de suport een beetje minder is voor de nieuwste hardware onder windows 98
en dat ik hem een nieuwer os aan raad ;)
al helemaal omdat er gewoon een stuk minder drivers voor win 98 zijn als voor win 2k win xp ;)
ook is win 98 nogal beperkt met hardware in trand van max 512 mb
brakke mem controle (al helemaal met meer dan 256)
dit zijn dus niets meer dan bevindingen die ik heb gedaan in mijn jaren dat ik met pc's te maken heb he ;)

als je niet over wilt stappen moet je zelf weten
good old win 98 :D
maar pak dan zoizo de SE versie
op de cd horen de drivers tog wel te staan
als hij die niet pikt neem ik aan dat er iets anders aan de hand is

offtopic:
W3ird_N3rd zeggen wij nu niet exact het zelfde alleen dan in andere woorden :P

halloo :P
kijk eens naar de specs van de pc :P
dat is geen oude bak hoor
mijn advies blijf win 2k of xp er op (als je student bent ga dan naar je school en daar kan je hem waarschijnlijk wel halen en nog voor 20 euro ofzo )

[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 18-07-2003 14:55 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ander
  • Laatst online: 01-08 10:37
[off-topic]
Ja, overstappen naar WinXP is leuk, maar heeft alleen maar nut als je comp snel genoeg is. Ik heb zelf ook nog een celeron 400 staan en ik zie me daar echt geen goede XP op draaien.
[/off-topic]

Verder raad ook ik je aan om een Win98SE versie aan te schaffen (of iets dergelijks). Je zult daar zelf niet zoveel van merken als je het vergelijkt met Win98 non-SE, behalve dan met ondersteuning.

Greetz, Ander || Specs

Pagina: 1