Simpele PC-Bouw Tips

Pagina: 1
Acties:

• kross
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aangezien er in de topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/77802/1 zoveel mis gaat hier maar een topic voor de pcbouwer die niet dezelfde fouten wil maken als een ander al heeft beleefd.

Tips:
1. Leg nooit je pc horizontaal met kap eraf op de grond. Vooral niet met een tafel ernaast waar heel gemakkelijk schroefjes en ander geleidend materiaal in de kast kan vallen (ja is me al eens gebeurt)

2. Check, check, dubbel check !!!!!! Ook 's nachts om 3uur. Controleer alle verbinden gewoon ff twee keer, de voeding kan ook wel even 5minuten wachten. Eigenlijk is elke verbinding van belang voor het opstarten van een pc, check dus alles ff nog een keer.

3. Schroef kaarten ALTIJD vast (ook als je alleen even vlug aan het experimenteren bent). het is heel makkelijk om te vergeten (laatst belde me iemand op: "ehh, je hebt laatst een audiokaart ingebouwd maar die is nu foetsie")

4. Schrijf altijd op hoe een werkend systeem eruit ziet als je eraan gaat rommelen (volgorde kaarten, bios inst), en maak een image van de hd, is ook rete handig.

5. Ook nieuwe hardware kan kapot zijn. Check altijd op een andere pc voordat je een hele kwijt bent met k*tten.

6. Bij het bouwen van een compleet nieuw systeem doe ik altijd het volgende (kost iets meer tijd maar je vind sneller een probleem:
- mobo, proc, vga, mem, key, mon
- boot
- fdd erbij
- boot (win98 ofzo)
- hdd
- boot (format hdd)
- cdrom
- boot (check cd)
- mouse
- boot (install os)
- voeg 1 voor 1 de kaarten erbij (telkens reboot ertussen

7. Open in de winkel altijd ALLES wat je koopt, controleer of alles er inderdaad in zit. Dan kom je niet thuis met een nieuwe MS force wheel zonder wheel maar alleen met de pedalen zoals mij laatst nog is overkomen. Ja ook ik vergeet het wel eens.

Dit waren mijn tips misschien iemand nog iets anders?

P.S. Nog even over nr6, dit lijkt misschien omslachtig maar ik had laatst vier pc's in onderdelen waar 3 vd 4 cdrom drives defect waren, 1 agp kaart, 1 dimm en een keyboard zonder de keypad enter toets. Zoek maar eens naar die cdrom error als je drie defecte drives achter elkaar hebt (je wordt gewoon gek...mobo's allen defect ofzo????), maarja daar kwam ik achter door nr5 te hanteren en de cdrom drives een voor een op een bestaande pc te testen.