Toon posts:

[WC] Eheim-stekker & gat in je case

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Eheim 1048 pompje (230V) met zo'n grote ronde
stekker voor in het stopcontact.

Het waterkoelings-geheel gaat straks eerst standalone
draaien (dus los van de kast), maar als ik het zaakje straks
in ga bouwen zit ik te denken waar ik met die stekker van
de Eheim (door)heen moet? :? Lijkt me niet dat ik daar een groot
gat voor ga maken en de eigenlijke gaten zijn voor casefans zelf.

Geen idee eigenlijk of die stekker los kan van het pompje zelf
(om hem zo door een slot-uitsparing te moffelen ofzo), maar ik
gok van niet.

Kunnen medetweakers plaatjes tonen van hoe zij hun
Eheim-stekker "weggewerkt" hebben door hun case?

Ook wil ik graag van die mensen met een "relais-opstelling" weten
hoe zij dit gedaan hebben i.c.m. aan-/uitschakelingen van de pomp
tegelijkertijd met hun pc.

/edit: dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/534384
geeft me geen duidelijk beeld

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 12:40 ]

Verwijderd

Kan het niet door een slot van je case? een PCI-slot bijv aan de achterkant van je case.

Verwijderd

Je zou gewoon het stekker eraf kunnen knippen en er een nieuwe opzetten. Haal ff het boek klussen in huis bij de bieb staat precies in hoe je een stekker aan een snoer zet.

Of je haalt ff een euro chassisdeel en soldeerd daar het snoer van de pomp aan, kan je netjes met een eurostekker je pomp aansluiten...........

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb het zo gedaan, het enige nadeel is dat je met vervoeren van de kast met die draad zit

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=206912

ik heb de draad dus doormidden geknipt en er een stekker met een druk knopje aangemaakt waarmee ik de pomp makkelijk aan en uit kan zetten, ik ben wel van plan om binnenkort er toch een relais in te zetten omdat ik em nog weleens vergeet

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

ik heb gewoon een soort "sleuf" in een hoekje van mn case gemaakt, daar past je snoer precies door, je legt je snoer onder je kast door ( of naast je kast natuurlijk ), je zijpaneel erop, en je ziet er niets meer van :).

Kzou graag pics posten maar mn server is down ivm onderhoud :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door mrb op 17-07-2003 12:57 ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Knip je draad doormidden boor een gat draad erdoor en weer vast solderen.

Je meot je draad toch knippen omdat er een schakelaar of relais tussen moet (iig dat is het hadigste om je pomp aan/uit te doen).

Verwijderd

als je uit bijv. een oude voeding zo'n stekker sloopt waar de voeding zijn stroom vandaan haalt, en die eraan soldeert, en die vervolgens in je kast zet ...

dan kan je je pomp gewoon stroom geven met een "van-stekkerdoos-naar-voeding" kabel :Y) (zo'n kabel die je in je voeding en monitor steekt ;) )

heb ik ook gedaan met een 220V 120mm Fan, werkt perfect 8)

Verwijderd

ik heb er zelf een pum o matic control tussen gezet
Afbeeldingslocatie: http://www.perfectsystems.nl/image/producten/38486-small.jpg

quote:
De innovatieve PumpControl-O-Matic schakelt automatisch de pomp van een cpu-waterkoeling aan en uit.
einde quote

en als je dat snoertje dan toch doorknipt om die pomp control ertussen te zetten, kun je hem door een klein gaatje naar buiten brengen

Verwijderd

Topicstarter
Dat ding kost 20 euro :(
Aan het plaatje te zien is het niets anders dan een doosje wat je open
kan klappen en dat je daar dan afgeknipte 230V draadjes aansluit op een
relais-je ofzo. Vervolgens wordt dat relais gevoed door een geel (12v) klein
stekkertje wat je op je voeding/mobo aan kan sluiten.

Moet toch simpeler kunnen, zonder de stekker te vernaggelen of er zoveel
voor te betalen.... Een relais kan toch zeker wel goedkoper voor 20 euro te krijgen
zijn?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 14:36 ]

Verwijderd

Zoeken blijkt toch weer eens heel moeilijk:

[rml][ EL] WC pomp schakelen met relais en schakelaar[/rml]

en als je wilt kun je idd een extra stekker kopen met een stukje kabel die naar het relais gaat en dan vanaf het relais naar zo'n inbouwdoos versie van een stekker naar je originele stekker van je eheim pomp

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

euh, in je voeding aan de achterkant van de power stekker connector een extra draad solderen, en eventueel met een schakelaar eraan aan je pomp verbinden, niks extern

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/90437.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/90436.jpg
Lijkt mij het netst :) Zo heb je dus ook de problemen van PilatuSSS niet, je boort gewoon een gat ergens in je kast (bijvoorbeeld vlakbij je PSU ofzo) waardoor je keurig een tweede powercable aan dit ding kan hangen.
offtopic:
PilatuSSS leer UTP stekkers knippen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Flake op 17-07-2003 17:28 ]

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

En om even terug te komen op het automatisch aan en uit zetten van de pomp: Q-tec (maar waarschijnlijk zijn er ook wel andere merken) heeft voedingen waar je bij voorbeeld je monitor vanaf kan voorzien van 220 V.
Of je zet alle stekkers van je pc met randapparatuur in een slof met een schalkelaar. Dan kan je in één keer alles aan en uit schakelen.

Wanbeleid is ook beleid.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Vash schreef op 17 July 2003 @ 17:26:
[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt mij het netst :) Zo heb je dus ook de problemen van PilatuSSS niet, je boort gewoon een gat ergens in je kast (bijvoorbeeld vlakbij je PSU ofzo) waardoor je keurig een tweede powercable aan dit ding kan hangen.
offtopic:
PilatuSSS leer UTP stekkers knippen ;)
waarom niet gewoon bij de al bestaande connector solderen?

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
AtomicShockwave schreef op 17 July 2003 @ 17:35:
[...]

waarom niet gewoon bij de al bestaande connector solderen?
Hoe wil je een "grote ronde connector" solderen? Of bedoel je de europlug die aan je PSU zit? Dat is ook een optie ja, om je PC-uitgang en pomp-uitgang parralel te schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flake op 17-07-2003 17:39 ]

Verwijderd

Ik ben bij conrad een powerswitch besteld, is wel 28 EURO maar hoef je niet moeilijk te doen met solderen en zagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/09/0994953E92070E99E10000000A010251.JPG

Artikel nummer: 620015-44

Verwijderd

Ik heb gewoon een stekkerblok met een aan en uitschakelaar voor mijn PC, printer, printerserver en de pomp. Op het moment dat ik wil gaan computeren dan zet ik de schakelaar om en dan begint de pomp al te draaien. Zo vergeet je nooit je pomp aan te zetten....

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27

Mon

Ik heb hem ook gewoon met een kroonsteentje aan mn voeding's 230 gefixt. Hou je alles lekker binnen in de kast.

Verwijderd

ff wat anders pilatusss. De trek ontlasting van je lan is eraf. Dus als ie gezeik gaat geven. Weet je het vast. ;)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Er bestaan hele mooie relais waarmee je met 12V 220V kan schakelen. Koste mij 4,95 bij een electro-zaak, mooi dingetje, moet er alleen de snoertjes op solderen.

Use the Search Luke...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Silentpuma schreef op 17 juli 2003 @ 20:07:
Er bestaan hele mooie relais waarmee je met 12V 220V kan schakelen. Koste mij 4,95 bij een electro-zaak, mooi dingetje, moet er alleen de snoertjes op solderen.
4,95 :o

Die maken 200% winst ofzo...

Ik kan hem in Leiden voor iets van 2 euro kopen LOL. IIg is dat de makkelijkste oplossing. En sorry hoor, maar als je niet weet hoe je een stekker aan een draad zet.... O-)

Misschien is dat handboek wat iemand noemde wel een goed idee, en er zijn genoeg topics te vinden waarin ook precies verteld wordt hoe je een relais aansluit.

99% kans dat in het grote waterkoeling vragen topic dit ook genoemd wordt B)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Vash schreef op 17 July 2003 @ 17:26:
[afbeelding]
[afbeelding]
lekker...230 volt open en bloot in je kast... :z

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 11:39:
[...]

lekker...230 volt open en bloot in je kast... :z
tuurlijk niet je soldeert aan de andere kant een relais met daaraan weer je pomp dus wat is het brobleem ???

zo werkt een voeding toch ook :P

Verwijderd

Ik heb gewoon die stekker eraf geknipt, door mijn case gehaald en nieuwe stekker erop gezet... maar dat is al geopperd geloof ik. :)

Verder zie ik niet echt het nut trouwens van de pomp aan en uitschakelen met de computer (behalve dat het er wel stoer uitziet), ik heb uit sommige topics begrepen dat het zelfs eventueel schadelijk kan zijn voor je pomp als die vaak aan en uit gaat.

Die pompen zijn toch gewoon gemaakt om 24/7 te draaien? Ik heb hem in ieder geval altijd aanstaan en qua energiegebruik maakt dat ook niet zoveel uit (10 Watt).

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 13:46:
ik heb er zelf een pum o matic control tussen gezet
[afbeelding]

quote:
De innovatieve PumpControl-O-Matic schakelt automatisch de pomp van een cpu-waterkoeling aan en uit.
einde quote

en als je dat snoertje dan toch doorknipt om die pomp control ertussen te zetten, kun je hem door een klein gaatje naar buiten brengen
Waar kan je die kope??? Ik zoek al tijden naar zo'n oplossing.

• SinergyX
  • Laatst online: 00:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sn0wblind schreef op 18 July 2003 @ 16:57:
[...]

Waar kan je die kope??? Ik zoek al tijden naar zo'n oplossing.
via eigenschappen van het plaatje had je em al gevonden ;)

http://www.perfectsystems.nl/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 418O2
  • Laatst online: 22:26
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.j.zieltjens/water/Casemod%20Max3.JPG

kroonsteentje er tussen (draad gelijk verlengt). Kost je 20cent en het is easy as hell

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
KarreMania schreef op 18 July 2003 @ 17:02:
[...]

via eigenschappen van het plaatje had je em al gevonden ;)

http://www.perfectsystems.nl/
tnx :)

Nooit gezien daar bji die zaak.

Verwijderd

ik vind het tamelijk onzinnig om 24/7 je pomp te laten draaien met alle evt risico's van lekkage...
kijk, als je je pc nou 24/7 hebt aanstaan, dan snap ik het wel, ik ik denk ook wel dat mijn pc 24/7 lekvrij is, maar met een simpel relais of een voeding met een extra 220v uitgang schakel je hem gemakkelijk in en uit. ik heb zelf voor een makkelijke iets duurdere oplossing gekozen die pump-o-matic dus van 20 euri.
en dat je pomp eerder stuk gaat van aan en uit zetten geloof ik dus helemaal nix van, je moet de extra slijtage ook niet uitvlakken van 24/7 draaien.
niet dat ik zelf dus denk dat ie stuk gaat van 24/7 draaien, maar om als reden te geven om hem niet te schakelen vind ik in elk geval onzin

just my 2 cents

Verwijderd

418O2 schreef op 18 juli 2003 @ 17:11:
[afbeelding]

kroonsteentje er tussen (draad gelijk verlengt). Kost je 20cent en het is easy as hell
wat doe je eigenlijk nog met al die case fans als je waterkoeling hebt..?
ziet er wel stoer uit die bak van je.. ik hou wel van wat draaden, dan ziet het er extra ingewikkeld uit :-)

• SinergyX
  • Laatst online: 00:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 17:30:
[...]

wat doe je eigenlijk nog met al die case fans als je waterkoeling hebt..?
ziet er wel stoer uit die bak van je.. ik hou wel van wat draaden, dan ziet het er extra ingewikkeld uit :-)
als je goed kijkt zit daarachter zn radje

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

ohw, maar ik zie aan de voorkant en aan de achter kant 2 80mm fans zitten toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 17:28:
ik vind het tamelijk onzinnig om 24/7 je pomp te laten draaien met alle evt risico's van lekkage...
kijk, als je je pc nou 24/7 hebt aanstaan, dan snap ik het wel, ik ik denk ook wel dat mijn pc 24/7 lekvrij is, maar met een simpel relais of een voeding met een extra 220v uitgang schakel je hem gemakkelijk in en uit. ik heb zelf voor een makkelijke iets duurdere oplossing gekozen die pump-o-matic dus van 20 euri.
en dat je pomp eerder stuk gaat van aan en uit zetten geloof ik dus helemaal nix van, je moet de extra slijtage ook niet uitvlakken van 24/7 draaien.
niet dat ik zelf dus denk dat ie stuk gaat van 24/7 draaien, maar om als reden te geven om hem niet te schakelen vind ik in elk geval onzin

just my 2 cents
Ik ben ook geen pompexpert natuurlijk maar die pompjes gaan echt wel lang mee.

Misschien is het ook wel onzin van die extra slijtage, maar om nou zelf te gaan beginnen over "evt risico's van lekkage..." lijkt me ook een beetje onzinnig. Als je 24/7 draait heb je toch geen kans op extra lekkage, dan moet je wel heel slecht alles geinstalleerd hebben (nergens tiewraps of slangenklemmen). En het is ook niet dat dat water met Mach 3 wordt gepompt door je systeem en dat je slangpilaren wegeroderen ofzo

En zo'n relaismethode is misschien ook niet optimaal, die kan na lange tijd misschien falen of iets dergelijks.... niet dat dat waarschijnlijk is maar even sterk als zeggen dat je meer kans op lekken hebt.

Blijft over dat je pomp eerder faalt volgens jou, maar of dat waar is weet ik niet.

Mijn pomp moet altijd op gang komen als die opstart (Eheim 1048).... dan hoor je hem ff "gorgelen". Stel dat je 5x per dag opnieuw moet opstarten dan lijkt me zoiets nou niet echt goed voor je pomp. Maar hier lopen de meningen uiteraard over uiteen.

• Aikon
  • Niet online
Zo'n dunne stekker past gewoon door zo'n opening voor een PCI kaart. Beetje wrikken en bewegen, maar op zich past het makkelijk.

Ikzelf heb de draad doorgeknipt, er een relias tussen gezet, een knoop in de draad gemaakt en dan door een klein gaatje wat al in m'n kast zat naar buiten. Die knoop is ervoor dat je niet per ongeluk aan de stekker kan trekken.

Verwijderd

als je pomp gorgelt als je hem opstart, heb je lucht in jej syst denk ik, of teveel blokken .
ik heb een eheim 1200 en die maakt geen ander geluid als ik hem opstart dan normaal

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ok, lijkt me duidelijk wel :P. Volgende keer dus gewoon ff zoeken cq. zelf uitvogelen, dan hoeft hier geen topic (meer) aan besteed te worden :).

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.