Toon posts:

Aktieve koeling enkel luidruchtige marketing?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:
Ik heb net een nieuwe PC opgebouwd met oa een superstille Zalman CNPS7000 CPU cooler en voeding. Omdat het budget op dit moment nog even geen "FX / Radeon achtige" investeringen toelaat, heb ik mijn "oude" Leadtek Geforce 2 Ti erin gezet. Nu begon ik me echter al snel aan de herrie van het fannetje wat hierop gemonteerd is te irriteren en heb de voeding hiervan, bij wijze van test, maar eens losgetrokken. Ik verwachte eigenlijk al vrij snel problemen hiermee te gaan krijgen i.v.m. oververhitting of zo. Wat blijkt: zelfs na uren benchen / gamen heb ik totaal geen problemen whatsoever! Als je dan ook nog even de huidige buiten temperatuur in ogenschouw neemt vraag ik me dus af waarom er op deze kaart in godesnaam een herrie fan zit gemonteerd??!?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is het enkel marketing om op elke kaart een fan te monteren of hebben jullie wel degelijk praktijkervaring met het oververhitten van grafische kaarten?

Verwijderd

Het gaat hier wel om een GF2 en geen Radeon of FX welke veel meer warmte afgeven.

Verwijderd

Topicstarter
Is het verschil in warmte ontwikkeling dan echt zo ontzettend groot?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 21:11
Zo'n kaart moet in *ieder* systeem werken zónder artifacts of ook maar een enkel probleempje. Je kan het risico lopen door passieve koeling te gebruiken en respect krijgen van een beperkt groepje tweakers. Óf je doet er een lullig fannetje dat in een gemiddelde mini-tower zonder casefans een groot verschil maakt waardoor je massaal wordt gekocht door OEM's. En OEM's zijn nou eenmaal duizenden malen belangrijker dan een paar tweakers.
edit:
en je hebt het over een Leadtek, die staan nou eenmaal niet bekend om hun stille kaartjes, check de Ti4400 / 4600 kaarten.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 16-07-2003 21:02 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Absoluut, de nieuwere kaarten (R9500/9700, GeforceFX) hebben zelfs een losse stroomaansluiting omdat ze zoveel energie nodig hebben. Blijkbaar is de airflow in je kast al voldoende om de kaart koel genoeg te houden :)

Verwijderd

Topicstarter
Toch denk ik dat de hardwarefabrikanten heel veel mensen een groot plezier zouden doen door zich wat meer te concentreren op stille componenten welke ook nog eens een laag energieverbruik hebben bijvoorbeeld. Ik bedoel, de snelheid van de moderne PC is niet echt een probleem meer, behalve voor een select groepje ganaamd "Tweakers" Je Word documentje typen met oordoppen in is echter een heel ander verhaal!

Wat dat betreft ben ik behoorlijk onder de indruk van bijvoorbeeld de laatste serie Dell Optiplex desktops. Deze zijn echt idioot stil en dat werkt toch echt een stuk fijner!

• Pollewob
  • Niet online
Ja, maar dat is een heel ander onderwerp. Tuurlijk zijn stille pc's erg fijn om mee te werken, maar ook moderne pc's zijn behoorlijk stil te krijgen, alleen kost dat aardig wat geld. De Zalman-set bijvoorbeeld. Nu weet ik niet precies uit welke componenten die Dell pc's bestaan, maar de relatief wat oudere (en dus tragere) hardware heeft ook al minder koeling nodig, misschien dat ze dat gebruiken. Maargoed, dit is behoorlijk offtopic.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, inderdaad een beetje offtopic.. Maar anywayz, ik heb eigenlijk nog nooit echt een verhaal gehoord van iemand z'n grafische kaart die echt stuk is gegaan vanwege oververhitting. Met CPU's hoor je dit echter wel regelmatig. Toch zal het met de laatste generaties kaarten wel echt nodig zijn om aktief te koelen, als je tenminste naar een oplossing zoals die op de GeForce FX5800 is gemonteerd kijkt... ik neem toch niet aan dat nvidia dit monteert omdat het zo stoer staat!

Verwijderd

Ik denk dat (globaal)het zelfde geld voor de GPU als ook voor de CPU.

gf2ti met actieve koeling gaat "mogelijk" langer mee als een exemplaar die passiefgekoeld/niet gekoeld is. Hogere temp<kortere levensduur

airflow enz enz buitenbeschouwing gelaten

Verwijderd

in een van de FAQs stond een stukkie over atoom-migratie door hitte; zit die koeler er niet gewoon om dit verschijnsel tegen te gaan? (dus om verbindingen niet te laten 'ontbinden').

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 19:05:
in een van de FAQs stond een stukkie over atoom-migratie door hitte; zit die koeler er niet gewoon om dit verschijnsel tegen te gaan? (dus om verbindingen niet te laten 'ontbinden').
't is een beetje offtopic maar: ja en nee. Ja, hoe koeler je een CPU/GPU maakt, lager voltage en vooral lagere kloksnelheid, zorgt er allemaal voor dat dit verschijnsel wordt tegengegaan.

Maar nee, het effect is niet merkbaar. Wanneer je nu een groep van 80486'ers zou bekijken, waarvan de helft zwaar oc'ed is / te warm is gemaakt, zul je zien dat het aantal uitvallers in beide groepen nagenoeg gelijk is. Hardware gaat nou eenmaal ongelovelijk lang mee, en 10 jaar of 8 jaar maakt echt niet uit :)

Mijn devies: lekker los laten zitten dat fannetje, zo veel eerder gaat je kaart toch niet dood dat je er last van zult krijgen. Zelf ook wat ervaring met het fluisterstil maken van een systeem, heb uiteindelijk meer problemen (HD faillures, brakke videokaartjes) met een actieve setup dan een passieve :+

ik rotsooi er teveel mee als ik het hoor ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Er waren pasgeleden nog een paar topics van videokaarten waarvan de fan kapot gegaan was waardoor de videokaart problemen gaf (groene strepen, random reboots, niet opstarten etc) en die opgelost waren na vervanging van de fan...

Als een fabrikant kan besparen op onderdelen zullen ze het echt wel doen...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Fan uit laten lijkt me geen goed idee. Ze zetten hem er niet voor jan joker op als ze hem er al op zetten. Zo was mijn passief gekoelde G400 ineens niet blij meer na 2jr stabiel en onbezorgd gebruik. Blue screens om de haverklap. Na 2 dagen zoeken kwam ik er uiteindelijk achter dat de G400 toch! het probleem was, de koeling welteverstaan. Na het monteren van een fannetje draaide het systeem weer als vanouds. Hoe goed de heren fabrikanten hun produkten testen zet ik ondertussen wel mijn vraagtekens bij....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mensen die een moderne -maar stille- kaart willen, moeten eens kijken naar de nieuwe Radeon 9600 (non-Pro). Deze kaart is passief gekoeld, dwz, géén fan!, en hoor je dienovereenkomstig niet. Deze kaart heb ik pas gekocht voor m'n tweede PC en is net zo snel als de Ti4280 in mijn hoofd-PC. Waarschijnlijk vervang ik die kaart ook voor een 9600. Geen gezeik meer met rumoerige fans die na een jaar (net na de garantieperiode dus) altijd herrie beginnen te maken. Heerlijk! :)

En die kaart (Sapphire Atlantis 9600) koop je al voor 129,-, en heeft naast de gewone VGA-uitgang (prima scherpe beeldkwalteit overigens) ook een S-video én een DVI-out en is dus een lekker goedkoop maar veelzijdig kaartje!

Verwijderd

Volgens mij zijn er wel meer kaarten die je passief kan koelen met niet al te veel moeite, maar die fan is dan gewoon voor de zekerheid. Mijn vorige R8500 heeft een hele tijd zonder koeler gedraaid (blorb was er afgevallen) maar die hield dat best aardig vol. Heel af en toe crashte er een spel, maar dat was het dan ook wel. De 9100 is in feite dezelfde kaart, en die is passief gekoeld, dus blijkbaar vind ATI dat het ook wel wat minder kan :) Was wel dom btw, ik tijden zoeken en maar denken dat het in de drivers zat, zat er gewoon geen koeler op 8)7

Ze houden natuurlijk rekening met het allerergste, dat je bijvoorbeeld al je PCI sloten bezet hebt ed. (geen airflow) Dan kan ik me wel voorstellen dat je idd te weinig koeling hebt.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Nou ik heb een hercules 9800pro en geloof me, als ik het koelblok aan de achterkan van de kaart vast pak, dan verbrand ik bijna mijn vingers. Ondanks dat deze aan de voorkant actief gekoeld is.
Mijn oude geforce 2 gts werd aan de achterkant ook aardig heet.
Die koeler zal er niet voor niets op zitten. Ik denk zelf dat hij passief gekoeld kan worden, allen wordt het koelblok dan net ff te groot waardoor je teveel ruimte kwijt bent. Hierdoeor hebben ze dan een fan erop gezet waardoor het blok wat kleiner kon.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb een geforce ti4600 en was er achter gekomen dat mijn fan stuk was maar heb er toch wel een paar weken mee gedraaid voordat er achter was heb nu een van mn casefan`s zo gericht dat er een beetje airflow overheenstroomt.

kwam er achter door dat als ik een uur of 2 aan het gamen was er kleine artefacts onstonden die verder weinig storend waren. maar nu door het kleine beetje airflow draait ie weer prima

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Verwijderd

kwam er achter door dat als ik een uur of 2 aan het gamen was er kleine artefacts onstonden die verder weinig storend waren. maar nu door het kleine beetje airflow draait ie weer prima
Bij mijn Radeon 9100 met een niet goed werkende en zeer luidruchtige fan komen de artifacts al na ca. een half uur! Maargoed, de kaart gaat morgen terug naar de verkoper.

• OverSoft
  • Laatst online: 10-08 00:09
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 22:40:
Yep, inderdaad een beetje offtopic.. Maar anywayz, ik heb eigenlijk nog nooit echt een verhaal gehoord van iemand z'n grafische kaart die echt stuk is gegaan vanwege oververhitting.
Niet? Ik werk op een helpdesk en daar gaan meer videokaarten kapot door de hitte dan proc's hoor. Vooral AOpen aeolussen vinden het leuk om kapot te gaan door hitte, oude radeon's en PoVtjes weten ook wel hoe ze kapot moeten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, met POV bedoel je Point of View neem ik aan? Zou je dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat de zgn "B" merken zoals bijvoorbeeld POV, Club3D, etc. warmer worden dan de wat betere merken zoals ASUS, Hercules of Leadtek? Wellicht dat deze laatste merken toch wat betere materialen gebruiken voor hun kaarten??? :?

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb een Club3d gf4 ti 4200 en nou is mijn fannetje kapot, en hij doet het nog gewoon goed, alleen het probleem is dat hij gaat stinken en dat moeten we niet hebben, dus heb ik ff de winkel gebeld en hij moest toch al terug voor mijn cpu, dus dan zouden ze de videokaart ook vervangen, misschien krijg ik wel een sneller, maar dat zal wel niet

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 19:09:
Hmmm, met POV bedoel je Point of View neem ik aan? Zou je dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat de zgn "B" merken zoals bijvoorbeeld POV, Club3D, etc. warmer worden dan de wat betere merken zoals ASUS, Hercules of Leadtek? Wellicht dat deze laatste merken toch wat betere materialen gebruiken voor hun kaarten??? :?
De chips zijn hetzelfde dus de ontwikkelde warmte zou moeten gelijk zijn, maar ik denk dat de wat duurdere fabrikanten betere heatsinks op hun kaartjes zetten. En echt goeie heatsinks kosten bakken met geld...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• FragFrog
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 19:09:
offtopic:
Hoe kom je erbij dat POV een slechter / minderwaardiger merk is dan Hercules of Leadtek :?

Er zijn maar een paar merken die echt alles controleren en goed verzorgen, waarvan ATI, nVidia en vooral Matrox de belangrijkste zijn. De rest, zoals POV, Club3D en Hercules zijn resellers die welliswaar van dezelfde chip gebruik maken, maar zelf bepaalde componenten leveren. Onderling is er nauwelijks kwaliteitsverschil, maar wel een groot marketingverschil wat betrefd de grootte van de koelblokken. Nuttig effect daarvan is vaak ver te zoeken.
(leuk voorbeeld hierbij is ik meen Hercules, dat op de Radeon 9700pro maar aan 1 kant ramsinks plakte, waarbij ATI zelf nergens ramsinks gebruikt. Aangezien al je geheugen even snel moet draaien schiet je er uiteindelijk niks mee op, maar't zag er wel een stuk leuker uit :))

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 18-07-2003 22:34 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:47
FragFrog schreef op 18 July 2003 @ 22:32:
[...]
offtopic:
bla bla bla
Niet te vergeten de gigantische heatsink op de Ti4600 van leadtek :P ook meer marketing technisch als pure noodzaak. grote heatsinks worden geassocieerd met veel warmte, veel warmte met grote snelheid en tja dat verkoopt he :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 20:52:
De situatie is als volgt:
Ik heb net een nieuwe PC opgebouwd met oa een superstille Zalman CNPS7000 CPU cooler en voeding. Omdat het budget op dit moment nog even geen "FX / Radeon achtige" investeringen toelaat, heb ik mijn "oude" Leadtek Geforce 2 Ti erin gezet. Nu begon ik me echter al snel aan de herrie van het fannetje wat hierop gemonteerd is te irriteren en heb de voeding hiervan, bij wijze van test, maar eens losgetrokken. Ik verwachte eigenlijk al vrij snel problemen hiermee te gaan krijgen i.v.m. oververhitting of zo. Wat blijkt: zelfs na uren benchen / gamen heb ik totaal geen problemen whatsoever! Als je dan ook nog even de huidige buiten temperatuur in ogenschouw neemt vraag ik me dus af waarom er op deze kaart in godesnaam een herrie fan zit gemonteerd??!?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is het enkel marketing om op elke kaart een fan te monteren of hebben jullie wel degelijk praktijkervaring met het oververhitten van grafische kaarten?
Pff, mijn geforce 2 was al standaart passief gekoeld :+, waarom zou het dan niet bij jou geforce 2 kunne ?

Het is in iedergeval marketing.
Zo kon de radeon 8500 ook passief worden gekoeld, maar wat doen hun. Ze zetten zo klien koelplaat op met zo fannetje 8)7.
Ze hadden ook een grotere koelpaat kunne monteren zonder fan ¬_o.

• FragFrog
MewBie schreef op 18 juli 2003 @ 22:44:
[...]

Niet te vergeten de gigantische heatsink op de Ti4600 van leadtek :P ook meer marketing technisch als pure noodzaak. grote heatsinks worden geassocieerd met veel warmte, veel warmte met grote snelheid en tja dat verkoopt he :)
Of het ventilatortje op de Viper V770pro -> exact dezelfde kaart, inclusief dezelfde heatsink, als de Viper V770, maar die kon kennelijk wel passief gekoeld worden en z'n pro broertje (die alleen wat sneller liep) niet? Yeah right :P

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:47
FragFrog schreef op 19 juli 2003 @ 03:21:
[...]
Of het ventilatortje op de Viper V770pro -> exact dezelfde kaart, inclusief dezelfde heatsink, als de Viper V770, maar die kon kennelijk wel passief gekoeld worden en z'n pro broertje (die alleen wat sneller liep) niet? Yeah right :P
precies hoe groter de koeler en ventilator hoe sneller die is volgens de n00bs :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nogmaals; een grotere heatsink KAN! wel degelijk nut hebben. Mits goed bevestigd, met voldoende en goed uitgesmeerde koelprut. Dit valt vaak tegen merk ik uit eigen ervaring. en dat geld niet alleen voor je video-chip maar ook bijv. je North-bridge. Temps gingen bij mij 3 a 7c omlaag na het onderhouden (lees vervangen van de koelprut; in mijn geval AS3) van de heatsinks.

Het lichte, smalle heatsinkje op de G400 is/was zeker niet voldoende voor een levenslange probleemloze werking. Meerdere G400-bezitters heb ik hierover horen klagen. Ook zijn de fans op de video-kaarten vaak van bedenkelijke kwaliteit. Bij een Gigabyte Radeon 8500 Pro hield die er al na 3 weken mee op, de GF440 Mx fan hierzo (Leadtek) maakt een vreselijk irritant geluid de eerste +/- 10 minuten. Het zijn in mijn ogen fragiele, onbetrouwbare en herrie-schoppende onderdelen van inferieure kwaliteit. Nauwlijks opgewassen voor de taak die ze moeten uitvoeren lijkt me. Wegwerp-prullen :r

Maw: aan de kwaliteit van de vga-koeling valt nog een hoop te verbeteren. Die fancy kleuren en massiefe blokken zullen me een worst wezen, wil gewoon perfecte koeling met betrouwbare fans die capaciteit genoeg hebben voor hun taak. want da's precies waarom die dingen zo''n herrie gaan maken; de fans zelf worden te warm waardoor het loopwerk langzaam maar zeker in de soep loopt.....

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FragFrog schreef op 19 July 2003 @ 03:21:
[...]
Dat is toch logisch? De Pro is sneller en genereert meer hitte. Er is een punt dat het niet meer passief gekoeld kan worden en dat punt ligt schijnbaar tussen de non-Pro en de Pro in.

• FragFrog
OlafvdSpek schreef op 19 July 2003 @ 19:45:
[...]

Dat is toch logisch? De Pro is sneller en genereert meer hitte. Er is een punt dat het niet meer passief gekoeld kan worden en dat punt ligt schijnbaar tussen de non-Pro en de Pro in.
Nee, dat lijkt logisch, vandaar dat het er ook opzit. Maar vergeet niet dat een pro kaart in een slecht geventileerd systeem warmer wordt dan een non-pro kaart in een kast met goede airflow. Aangezien de kaarten het in beide omgevingen moeten doen is het bs dat die fan er op zit, of juist niet op zit. Want dat verschil in temperatuur is echt niet zo groot bij die paar MHz'en meer.

Maar aangezien de hele computerkopende wereldbevolking uitgaat van jouw redenering zit die herrie-fan er wel op :)

Verwijderd

Niet te vergeten de gigantische heatsink op de Ti4600 van leadtek ook meer marketing technisch als pure noodzaak. grote heatsinks worden geassocieerd met veel warmte, veel warmte met grote snelheid en tja dat verkoopt he
De koeler op een Geforce FX 5800 Ultra is ook groot, maar dat werd hem niet in dank afgenomen. Dus een grote koeler op een grafische kaart is niet puur voor de marketing (tenminste, in het geforceFX geval beinvloedde dit de verkoopcijfers op negatieve manier)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 20:07:
[...]

De koeler op een Geforce FX 5800 Ultra is ook groot, maar dat werd hem niet in dank afgenomen.
Groot is een ding, lawaaig een ander ding.
Een kaart die duurder, energie onzuiniger, lomper (koelblok) en duurder is dan zijn directe concurent zal dus inderdaad minder goed verkopen. :+

Over passief koelen: Geforce FX lukt niet, die pakte afaik > 50 watt.
Radeon 9600/Geforce FX 5600 kan wel.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FragFrog schreef op 19 July 2003 @ 19:56:
[...]
Nee, dat lijkt logisch, vandaar dat het er ook opzit. Maar vergeet niet dat een pro kaart in een slecht geventileerd systeem warmer wordt dan een non-pro kaart in een kast met goede airflow. Aangezien de kaarten het in beide omgevingen moeten doen is het bs dat die fan er op zit, of juist niet op zit. Want dat verschil in temperatuur is echt niet zo groot bij die paar MHz'en meer.

Maar aangezien de hele computerkopende wereldbevolking uitgaat van jouw redenering zit die herrie-fan er wel op :)
Die fan is dan toch nodig voor een Pro in een slecht-geventileerde kast? Dan is die fan dus geen bs.

• FragFrog
OlafvdSpek schreef op 19 July 2003 @ 20:31:
Die fan is dan toch nodig voor een Pro in een slecht-geventileerde kast? Dan is die fan dus geen bs.
Kern van mijn verhaal was dat het temperatuursverschil tussen een normale en een pro nooit erg groot kan zijn, aangezien ze hetzelfde koelblok hebben en de pro maar een klein 40mm fan extra, die nooit hetzelfde effect kan hebben als goede airflow. Een fabrikant gaat niet een kaart precies op het randje zetten (wat we weten doordat elke kaart over te clocken is -> ook die Viper V770 >:)) van wat mogelijk is zonder actieve koeling, dus met een klein beetje extra warmte zit je ook nog makkelijk binnen die marge van slecht geventileerde cases. De pro zal pas problemen krijgen zonder fan in een kast met totaal geen airflow, iets waar geen enkele fabrikant zijn hardware voor ontwerpt, of voor hoeft te ontwerpen for that matter :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 19:26
ik heb een radeon 9700 die tot pro snelheid geklockt is, en gewoon de fan losgetrokken en van de zijkant is er nu een papst fannetje op gericht, geen geluid meer, en dat ding kan het makkelijk hebben. Die kleine fannetjes zijn gewoon erg inefficient, maarja een grite past er nu eenmaal niet op, dus de frabikanten hebben niet veel keus.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FragFrog schreef op 20 July 2003 @ 03:35:
[...]
Kern van mijn verhaal was dat het temperatuursverschil tussen een normale en een pro nooit erg groot kan zijn, aangezien ze hetzelfde koelblok hebben en de pro maar een klein 40mm fan extra, die nooit hetzelfde effect kan hebben als goede airflow. Een fabrikant gaat niet een kaart precies op het randje zetten (wat we weten doordat elke kaart over te clocken is -> ook die Viper V770 >:)) van wat mogelijk is zonder actieve koeling, dus met een klein beetje extra warmte zit je ook nog makkelijk binnen die marge van slecht geventileerde cases. De pro zal pas problemen krijgen zonder fan in een kast met totaal geen airflow, iets waar geen enkele fabrikant zijn hardware voor ontwerpt, of voor hoeft te ontwerpen for that matter :)
Er is toch een bepaalde grens van wat mogelijk is met passieve koeling. Waarom denk jij dat die grens niet tussen de non-pro en de pro kan zitten?

En zelfs een klein verschil kan er voor zorgen dat er net over een grens wordt gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-07-2003 11:54 ]

Verwijderd

De pro zal pas problemen krijgen zonder fan in een kast met totaal geen airflow, iets waar geen enkele fabrikant zijn hardware voor ontwerpt, of voor hoeft te ontwerpen for that matter
En hoeveel vd gewone pc-gebruikers zullen denken aan airflow in hun pc denk jij?
Die kopen een pc en verwachten gewoon dat dat ding werkt en gaan zeker niet aan casefans etc denken. Dus er moet gewoon een fan op. Kijk tweakers, dat is een heel ander verhaal maar dat is slechts een heel klein gedeelte van bovengenoemde groep ;).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

OlafvdSpek schreef op 19 juli 2003 @ 20:31:
[...]

Net zoals de G400 Max WEL! een fan nodig heeft en de G400 (standaard) niet. Wat ie toch na 1.5 jr niet zo leuk vond (BSOD). Een fan van 2 euro erop en het systeem draaide weer als een tierelier....

Voorlopig vertrouw ik de heren fabrikanten voor geen meter met hun koelings-technieken....

• FragFrog
Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 12:08:
En hoeveel vd gewone pc-gebruikers zullen denken aan airflow in hun pc denk jij?
Geen een :)

Maar dat hoeft ook helemaal niet, het gros van de computerbouwers zorgt er wel voor dat de door hun geleverde systemen een redelijke airflow hebben, juist om dit soort problemen op te vangen :)

Overigens, de reden dat ik denk dat het temperatuurverschil zo klein is, is dat ik de normale versie passief gekoeld even hoog, zelfs hoger, geclocked krijg dan de pro versie. In een kast met maar 1 casefan, dus ook geen extreme airflow oid. Draait nu al jaren goed...

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 19:13
kunnen we niet beter over waterkoeling praten? Dit is toch een beetje ouderwets?

• Pollewob
  • Niet online
Topic is inmiddels wel uitgekauwd, en het is wel duidelijk waarom de fannetjes erop zitten. Omdat het topic verder regelmatig gevuld wordt met basic vraagjes gaat ie dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.