[stil]Passief gekoelde dual XP2000+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 23:15
Op zich erg ongeloofwaardig, en de vraag blijft of dit nu passief gekoeld of niet is, feit is wel dat mijn 2 XP2000+'s zonder enige actieve luchtverplaatsing acceptabel koel blijven. Maar laat ik bij het begin beginnen:

Nu zo'n 3 weken geleden begaf m'n Radeon 9700pro het definitief. Van een verkoper kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk 3 - 6 weken ging duren voor ik'm terug had, dus wanhopig geprobeerd'm te repareren, helaas zonder veel succes. Tja, en wat moet je dan, als je net je Viper V770 aan je vriendin hebt uitgeleend, en het enige andere videokaartje een S3 Trio Savage 3D is... Uiteindelijk met veel verdriet m'n R9700 opgestuurd, en die S3 geinstalleerd. Het duurde natuurlijk nog een dag voor het kwartje (euro-duppie) viel: videokaart is nu passief gekoeld, en stil! Tijd om naar de andere onderdelen te kijken.

HD lag helemaal in z'n eentje in een 3x 3.25" bracket, en had al eerder een tijdje zonder koeling gedraait, dus die mocht dat truukje nog eens proberen. En warempel, hij sputterde niet eens tegen :D
Northbridge was standaart al passief gekoeld, en beide procs waren al voorzien van dit waterkoelsysteem:Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/totaal.jpg

De radiator die erbij hoort is een standaart dual-fan Senfu radiator. Eigenlijk best een groot ding, met inhoud van ongeveer 2dm^3:Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/FragFrog03.jpg
Met beide fans op 5V werden de procs stressed zo'n 53 & 55 graden. Idle rond de 40 graden, dus daar zit nog zo'n 20 graden speling...

Goed, proef op de som genomen en beide fans uitgezet. Na een paar uur aangestaan te hebben waren de temps niet echt te hoog: Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/Tyan.jpg

Voedingsfan stond al veel langer op 7V, dus die zou't ook wel uithouden. Nu de radiatorfans uitstonden hoorde ik ineens dat hij er ook nog was ;)

Laatste nog hinderende geluid was de pomp, die nogal resoneerde... Ook dit lossen we samen op, met van dat leuke bolletjes-fijn-druk-plastic >:) Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/onderkant.jpg

Even voelen aan het water was genoeg om me te laten schrikken: haast heet! Net zoals de radiator trouwens, en de lucht die eruit opsteeg... Toch maar even meten: Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/thermometer.jpg

46 graadjes! Mooi, kan ik ook gelijk de afwas ermee doen :D

De grote vraag blijft nu alleen: als je de warmte wel verplaatst, maar vervolgens niet actief gaat afvoeren, is het dan passief koelen of niet? :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 11:50

Kr3Kr

Melpomene

Niet echt passief: passief betekend dat ie nix doet, en jij hebt er een pomp tussen hangen. Als het een heatpipe was geweest dan wel. wel mooie resultaten ;)
zal zo ook eens mn radiator fan uitzetten :P

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
Dit is absoluut niet passief en hier heb ik niets aan. Dit noem ik zelfs slecht gekoeld. Sry. Deze koeling ziet er maar algemeen brak uit en met luchtkoeling hoor ik mijn computer nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

55 graden stressed B) en dat met waterkoeling? is wel erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 22:05:
55 graden stressed B) en dat met waterkoeling? is wel erg heet. ook al heb je een dual processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

maar zonders FAN's B)

55 vindt ik dus heel erg acceptabel :)

is per defenitie acceptabel voor deze procs omdat dit zo'n beetje standaard temps zijn, alles lager is mooi meegenomen, maar zeker niet te heet :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:49
Passief gekoeld of niet het is wel stil! Als je Radeon weer terug is, zou ik daar een Zalman HP80a op zetten, anders hoor je die herrie nog. En is het weer gedaan met de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Wat deden de procs toen ze een paar uur aanstonden?

btw. Het zou denk ik echt passief zijn als het water door de warmte naar de rad stroomde >:)

[ Voor 50% gewijzigd door Steefph op 19-05-2003 22:27 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

:D das pas echt stil ja

Ik denk trouwens dat het wél passief is, waterkoeling doet toch niet meer dan de warmte van de CPU naar de radiator verplaatsen? en als je daar vervolgens geen fan op zet is het imho passief :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 22:05:
Bedenk wel dat het een dual systeem is, en dat er bovendien een bagger koelblok opzit (het andere blok is meestal 3 - 4 graden koeler). Plus natuurlijk dat beide radfans op 7V liepen, op 12V was er een behoorlijke herrie, maar bleven ze wel op 42 & 46 graden. En dat is voor een dual CPU opstelling, zeker eentje die gebruik maakt van grootverslinders a la XP2000+, toch netjes. Of het er brak uitziet laat ik in het midden: de kast zit toch dicht. Overigens: met 1 CPU doet'ie stressed met radfans @ 7V 38 graden: botleneck zit gewoon bij de radiator, die 100 - 150W moet afvoeren, en daar is'ie gewoon niet voor gemaakt :)

Nogmaals, het gaat mij er alleen om een extreem stille dual setup te krijgen. Mensen die wel weten waar ze het over hebben zullen waarschijnlijk uit ervaring kunnen vertellen dat zoiets haast onmogelijk is, tenzij je met dure koelblokken + heathpipes gaat werken, en dan nog een stuk of wat 12CM papst casefans. Ik heb in het begin een domme fout gemaakt door een dure set te kopen, maar in principe is zoiets te doen voor minder dan 100 euro, reken ik even dat je de koelblokken bij laupro koopt :)

Over het wel/niet passief zijn: actieve koeling wil zeggen dat je de warmte wegneemt. De warmte wordt hier niet weggenomen, maar opgenomen in het systeem. De radiator, waar de warmte het systeem kan verlaten, is wel volledig passief gekoeld. Dus netto resultaat is een passief systeem IMHO... En mocht je het er niet mee eens zijn: euh, pech gehad? Ik heb een systeem dat net zo stil is als een passief gekoelde, dat is ook altijd mijn doel geweest :Y)

//edit
Steef: dit is nadat de procs een paar uur hebben aangestaan, maar het zijn wel idle temps. Stressen begin ik niet aan, dan worden ze warmer dan de 60 graden die ik als limiet aanhou. Bovendien kan ik ze amper stressen: bagger videokaartje staat niet toe dat ik game, of zelfs full-screen films kijk. Bovendien zit ik midden in m'n examens, dus heb ik daar toch weinig tijd voor...

Al met al ook een tijdelijk systeem: ik wou weten of het kon, en kennelijk is dat zo. Zodra ik CPU intensiefe dingen ga doen (film kijken bijvoorbeeld) zet ik met cpuFSB 1 fan weer aan zodra het water te warm is, en wanneer m'n R9700pro terugkomt en ik echt CPU intensieve dingen ga doen zoals gamen & BF server hosten (beide procs 100%) gaan ze gewoon weer aan op 5 of 7V, wat overigens nog steeds relatief erg stil is :)

[ Voor 26% gewijzigd door FragFrog op 19-05-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was in de haast met het installeren van m'n waterkoeling vergeten een radiator aan te sluiten |:(. M'n 1700+@1600mhz@1,8v wordt stressed 48º dus waarom niet.. Ok, de overklok komt niet zover maar ik heb nu geen tijd voor pc-gesodemieter O-). Voordeel is dat het nu alleen nog maar beter kan worden >:). Het water wordt nu slechts gekoeld door de siliconen slangen, plastic reservoir en uiteraard de koperblokjes.. Daar er een pomp draait is het wel actieve koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]FragFrog schreef op 19 May 2003 @ 22:28:
[...]
Bedenk wel dat het een dual systeem is, en dat er bovendien een bagger koelblok opzit (het andere blok is meestal 3 - 4 graden koeler). Plus natuurlijk dat beide radfans op 7V liepen, op 12V was er een behoorlijke herrie, maar bleven ze wel op 42 & 46 graden. En dat is voor een dual CPU opstelling, zeker eentje die gebruik maakt van grootverslinders a la XP2000+, toch netjes. Of het er brak uitziet laat ik in het midden: de kast zit toch dicht. Overigens: met 1 CPU doet'ie stressed met radfans @ 7V 38 graden: botleneck zit gewoon bij de radiator, die 100 - 150W moet afvoeren, en daar is'ie gewoon niet voor gemaakt :)

Nogmaals, het gaat mij er alleen om een extreem stille dual setup te krijgen. Mensen die wel weten waar ze het over hebben zullen waarschijnlijk uit ervaring kunnen vertellen dat zoiets haast onmogelijk is, tenzij je met dure koelblokken + heathpipes gaat werken, en dan nog een stuk of wat 12CM papst casefans. Ik heb in het begin een domme fout gemaakt door een dure set te kopen, maar in principe is zoiets te doen voor minder dan 100 euro, reken ik even dat je de koelblokken bij laupro koopt :)

Over het wel/niet passief zijn: actieve koeling wil zeggen dat je de warmte wegneemt. De warmte wordt hier niet weggenomen, maar opgenomen in het systeem. De radiator, waar de warmte het systeem kan verlaten, is wel volledig passief gekoeld. Dus netto resultaat is een passief systeem IMHO... En mocht je het er niet mee eens zijn: euh, pech gehad? Ik heb een systeem dat net zo stil is als een passief gekoelde, dat is ook altijd mijn doel geweest :Y)

//edit
Steef: dit is nadat de procs een paar uur hebben aangestaan, maar het zijn wel idle temps. Stressen begin ik niet aan, dan worden ze warmer dan de 60 graden die ik als limiet aanhou. Bovendien kan ik ze amper stressen: bagger videokaartje staat niet toe dat ik game, of zelfs full-screen films kijk. Bovendien zit ik midden in m'n examens, dus heb ik daar toch weinig tijd voor...

Al met al ook een tijdelijk systeem: ik wou weten of het kon, en kennelijk is dat zo. Zodra ik CPU intensiefe dingen ga doen (film kijken bijvoorbeeld) zet ik met cpuFSB 1 fan weer aan zodra het water te warm is, en wanneer m'n R9700pro terugkomt en ik echt CPU intensieve dingen ga doen zoals gamen & BF server hosten (beide procs 100%) gaan ze gewoon weer aan op 5 of 7V, wat overigens nog steeds relatief erg stil is :)

Je hebt helemaal gelijk ik had gewoon beter moeten kijken dat je een dual systeem had. :P wat ook wel lekker is. je kan proberen om een andere Radiator te halen bij een autosloperij van koper, en ja die radiator van jou is wel brak ik wou die ook kopen maar gelukkig heb ik bij een sloperij gekocht wat overgens ook goedkoop was namelijk 15 euro :) . waar je ook gelijk in hebt dat je geen dure klax's of andere merken hoeft te kopen voor een goeie koelsysteem. ik heb inderdaad ongeveer 100 euro uitgegeven aan waterkoeling dat kwam gewoon dat ik een blokje gekocht had van tha mafkees zijn eerste actie Danger den maze 3 clone en zelf een reservoir gemaakt van plexiglas enzovoort. dan ben je behoorlijk goedkoop uit voor een goeie prestatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Laatst online: 02-10 20:24

t!mP

is inflatie gevoelig

'n beetje misleidend, want bij passiefe koeling stel ik me voor 'n koelblok zonder fan. Waterkoeling is wel passief maar staat eingelijk boven luchtkoeling qua prestaties, dus vind ik het niet erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10 20:29
Hmmz, ik heb dezelfde temps met slechts een DD-Cube en dual T-bird 1400 dingetjs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 23:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Helemaal niet misleidend lijkt me.
De TS heeft ook een koelblok zonder fan, zijn radiator. En dat is dus passieve koeling, als er geen actieve luchtverplaatsing is. Dat is ook passieve KOELING omdat het water alleen de warmte verplaatst, niet koelt.
Hoewel ik het wel kan begrijpen dat dit een discussiepunt is.....
Maar het idee is meestal dat fans lawaai maken en waterpompen niet, en dat het daarom dus best passief genoemd mag worden.

Ik vind dit ook belangrijk omdat ik ook een volledig passief watergekoeld systeem heb. Dit heb ik bereikt met een eigenbouw RVS radiator voor aan de zijkant van mijn case, die je HIER kan zien. Ik heb weliswaar geen dual systeem maar wel ook mijn NB / VGA en 3 x HD watergekoeld. EN heb mijn XP 2400+ zwaar overgeklokt tot 2478 Mhz wat toch wel een boel hitte in het systeem brengt. Mijn water temp is heel netjes op 30 graden idle (7 graden boven kamertemp) en CPU temp is dan 34 graden.
Bij full load gaan beide een paar graden omhoog.
Alleen mijn voeding is niet passief gekoeld, maar dat is een Enermax met temp gestuurde papst fans die praktisch altijd op ong 500 toeren draaien dus die hoor ik ook niet echt....
Mijn HDs maakten het meeste "lawaai" hoewel dat wel "stille" disken zijn maar in mijn huidige dubbelwandige case hoor ik die ook niet meer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Is er niet een soort convectie systeem mogelijk met het koelen van systemen?
M.a.w. dat er door de warmte een natuurlijke trek ontstaat van lucht opwaarts en welke daardoor weer 'frisse' lucht aantrekt van onder.
Dit uiteraard zonder ventilatoren.
Waarschijnlijk zal dit niet gaan lukken omdat daarvoor een groter warmteverschil tussen b.v. een radiator/heatpipe nodig is. Eventueel via een peltier misschien.

FragFrog heeft dat natuurlijk al een beetje met zijn radiator boven in de kast.

[ Voor 11% gewijzigd door Sharkey op 20-05-2003 17:39 ]

Overclocking, over and over again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heeft mijn XP 1600+ servertje ook, eigen gemaakte WC'tje van 50 euro ofzo, en geen enkele fan erin. En dan nog de kast dicht ook. Wordt wel iets van 80 graden stressed @ 1900+ (Palomino) maar dat vind ik prima aangezien ie welleens warmer is geworden zonder enige problemen en voor een paar centen heb je weer een mooie TB erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Killed_the_cpu schreef op 20 May 2003 @ 17:38:
Waarschijnlijk zal dit niet gaan lukken omdat daarvoor een groter warmteverschil tussen b.v. een radiator/heatpipe nodig is. Eventueel via een peltier misschien.

FragFrog heeft dat natuurlijk al een beetje met zijn radiator boven in de kast.
Inderdaad, confectie stroming is ook gewoon duidelijk voelbaar wanneer'k m'n hand boven de radiator hou. Wordt helaas wel tegengewerkt doordat de voedingsfan naar buiten blaast, zodat er onderdruk ontstaat in het bovenste compartiment. Vermoedelijk dalen de temps dus als die andersom staat, maar de fans van m'n radiator werken weer het effectiefst (lees: koelst) als ze koude buitenlucht naar binnen zuigen, en dan krijg ik dus weer massife overdruk... Laat't voor nu maar even zo :)

Nadeel is wel, zoals je al zei, dat het effect pas merkbaar wordt bij grote temperatuurverschillen tussen buitenlucht en radiator. Daardoor wordt het water ook zo warm, en daarmee de procs :/
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 19:51:
Dit heeft mijn XP 1600+ servertje ook, eigen gemaakte WC'tje van 50 euro ofzo, en geen enkele fan erin. En dan nog de kast dicht ook. Wordt wel iets van 80 graden stressed @ 1900+ (Palomino) maar dat vind ik prima aangezien ie welleens warmer is geworden zonder enige problemen en voor een paar centen heb je weer een mooie TB erin.
Deze kast zit ook dicht bij die temps, en inderdaad zoiets hoeft helemaal niet zo veel te kosten. 80 graden is wel heel erg veel, misschien overclock er afhalen? Zo mol je die proc vrij snel, vandaar ook dat ik liever niet ga stressen met deze bak nu.

'T is in ieder geval een stuk goedkoper dan allemaal papst fans, heathpipes en tempcontrolled dingen, en nog stiller ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 11:07
Hoelang gaat je pomp dit volhouden? Lijkt me wel interessant :)
En hoe zit het met de luchtstroom in je kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
bredend schreef op 20 May 2003 @ 22:15:
Hoelang gaat je pomp dit volhouden? Lijkt me wel interessant :)
En hoe zit het met de luchtstroom in je kamer?
Een watertemperatuur van 45 graden is niet zo gek veel hoger dan de temperatuur die in een aquarium normaal is, dus daar maak ik me weinig zorgen over. Waar ik me wel zorgen over maak is dat bagger 2e koelblok, dat Senfu met al haar wijsheid zo gemaakt heeft dat er zowel aluminium als koper inzit. Draait nu al een half jaar goed, maar ik vrees het ergste straks voor het alu gedeelte :/

Luchtstroom is er nauwelijks, de kast staat onder m'n buro waar er nog zo'n 3 - 4cm boven zit. Denk dat de kast verplaatsen naar een plekje onder een open raam voor lagere temps gaat zorgen, probleem is alleen dat ik dan een compleet nieuwe inrichting moet verzinnen... Nhe, lama zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je je rad nu uit je case neemt dan zou deze denk ik beter warmte kunnen afgeven

edit: tis ook een wc met 2 cpu's, da maakt toch ook iets

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:14
Gerco-M schreef op 20 May 2003 @ 17:38:
Ik vind dit ook belangrijk omdat ik ook een volledig passief watergekoeld systeem heb. Alleen mijn voeding is niet passief gekoeld, maar dat is een Enermax met temp gestuurde papst fans die praktisch altijd op ong 500 toeren draaien dus die hoor ik ook niet echt....
Je spreekt jezelf tegen... Maar goed waarom mod je voeding niet even. Voor zo'n 15,- aan meteriaal heb je die ook watergekoeld. Heb ik ook gedaan, met als resultaat alleen een pomp en hd's die wat kabaal maken (onhoorbaar vanaf 1 meter bij woonkamergeluidsniveau).

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/voeding_bovenaf_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 14:52:
als je je rad nu uit je case neemt dan zou deze denk ik beter warmte kunnen afgeven
Inderdaad, maar als je goed kijkt zie je hoe'ie vastgemaakt zit: vastgeschroefd met alu-strippen eroverheen geplakt. No way dat ik dat netjes eruit krijg!

Een watergekoelde voeding heb ik ook al een tijdje naar zitten kijken. Helaas was de eerste voeding van dit merk kreeg DOA, gesprongen condensator (zat groot gesmolten gat in de zijkant), dus vertrouw ik't niet zo als ik alleen de koelribben erin ga waterkoelen. En om nou alle componenten van de voeding eraan te knopen is vragen om problemen.... Maargoed, alles is nu ook koel genoeg met een fan op 5V, en 't zou wel een leuk project zijn... Ik denk er nog even over!

PoD: wil je nog wat meer pics plaatsen van die watergekoelde voeding, of een link naar je homepage oid? Ben benieuwd hoe anderen het netjes opgelost hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 22-05-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik vind toch dat je valsspeelt, je moet gewoon stressed testen :) Ik denk dat ik mijn fans ook wel uit kan zetten als ik niet overklok en idle met luchtkoeling.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Haha, zeurpiet! Dat ding van jou bakt aan als je de fans uitzet, weet je zelf ook wel! :P

Anyway, als ik stressed test zal dat nog een hele tijd goed gaan: waterkoeling is nou eenmaal traag qua temperatuuropbouw, maar ik ben bang dat'ie dan toch echt in de 70 graden komt (dT altijd tussen idle/stressed hier), en dat doe ik m'n procjes niet aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 22-05-2003 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
ga eens een paar uur UT2003 spelen, ik denk dat je dan wel een eitje kan koken met je koelwater...

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragFrog schreef op 20 May 2003 @ 20:46:
[...]

Deze kast zit ook dicht bij die temps, en inderdaad zoiets hoeft helemaal niet zo veel te kosten. 80 graden is wel heel erg veel, misschien overclock er afhalen? Zo mol je die proc vrij snel, vandaar ook dat ik liever niet ga stressen met deze bak nu.
Mijn bak is constant stressed vanwege koetje, en hij draait al bijna een jaar op 80 a 90 graden. Hij heeft vorige zomer overleefd dus zal ie nu ook wel weer doen. En ook al fikt ie op, dan flikker er voor een paar pleuro een nieuwe proc in.

En dit is dus zeer zeker wel passief, omdat je geen actieve luchtverplaatsing hebt. Of je nu een metalen heatsink, een heatpipe of water gebruikt om de energie weg te halen bij je procje, dat maakt natuurlijk niets uit. In principe is alleen een heatsink op je cpu dan ook niet passief want dan verplaats je de energie eerst naar een blok en daarin krijg je dan convectiestroming.
Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 22:05:
Dat is echt de domste opmerking die iemand kan maken, op een heleboel manieren... |:( Ga maar de WC faq lezen dan snap je waarom.. en dan zeker de posts van mij die daarin gelinkt staan |:(

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21

reiker

dan jij!

FragFrog schreef op 21 mei 2003 @ 11:26:
[...]
Een watertemperatuur van 45 graden is niet zo gek veel hoger dan de temperatuur die in een aquarium normaal is, dus daar maak ik me weinig zorgen over.

[...]
Dan ben ik wel benieuwd wat voor aquarium jij in gedachten hebt! Zelfs tropische vissen stop je in een bak waar het water zo rond de 30 graden zit. Want, in tropische gebieden is het water gewoon niet warmer dan 30 graden. Dus 45 graden is wel even een factor anderhalf :) Of 15 graden meer, kies zelf. Ik vind het nogal een verschil...
Als ik jou was zou ik toch iets aan die radiator koelen... Zak met ijsblokjes erop ofzo :P

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
reiker schreef op 23 May 2003 @ 09:53:
Dan ben ik wel benieuwd wat voor aquarium jij in gedachten hebt! Zelfs tropische vissen stop je in een bak waar het water zo rond de 30 graden zit. Want, in tropische gebieden is het water gewoon niet warmer dan 30 graden. Dus 45 graden is wel even een factor anderhalf :) Of 15 graden meer, kies zelf. Ik vind het nogal een verschil...
Factor anderhalf slaat natuurlijk nergens op, 't is geen absolute temperatuur! 15 graden warmer is ook niet zo gek veel voor een pomp, als je er even rekening mee houd dat'ie in water van 30 graden moet werken. Stel je dan een hittegolf voor, waarbij het water 35 graden word, plus dat de fabrikant altijd een beetje speling zal aanhouden en er is niks meer om je zorgen over te maken.
Als ik jou was zou ik toch iets aan die radiator koelen... Zak met ijsblokjes erop ofzo :P
Tja, 't is een mogelijkheid, maak me nl. wel beetje zorgen over dat aluminium van het 2e koelblok. Temperatuurstijging van 10 - 20 graden zorgt voor een versnelling van chemische reacties met een factor 2^2 - 3^2, oftewel, big-ass veel sneller problemen door optredende redoxreacties. Misschien ff shoppen naar een magnesium puntenslijper (tip van m'n lerares: om de mesjes goed te houden in zo'n ding is het omhulsel vaak van magnesium) ofzo, 'k wil m'n rad nog niet weg hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Laatst online: 28-09 21:14

Spoooky

Core temp 37°C

Volgens van dale is passief:

pas·sief1 (het ~, -siva)
1 de financiële lasten
2 de lijdende vorm van het werkwoord => passivum

pas·sief2 (bn.)
1 niet geneigd tot activiteit => met de handen in de zakken; <=> actief
2 gebeurend zonder dat men daarvoor actie hoeft te ondernemen
3 [scheik.] geen actieve eigenschap bezittend
4 [hand.] meer schulden dan vermogen hebbend
5 [taalk.] in de lijdende vorm staand

Volgens van dale is dit dus geen passieve koeling ! Maar toch wel prima systeempje, toch?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Spoooky schreef op 17 July 2003 @ 12:20:
Volgens van dale is passief:

pas·sief1 (het ~, -siva)
1 de financiële lasten
2 de lijdende vorm van het werkwoord => passivum

pas·sief2 (bn.)
1 niet geneigd tot activiteit => met de handen in de zakken; <=> actief
2 gebeurend zonder dat men daarvoor actie hoeft te ondernemen
3 [scheik.] geen actieve eigenschap bezittend
4 [hand.] meer schulden dan vermogen hebbend
5 [taalk.] in de lijdende vorm staand

Volgens van dale is dit dus geen passieve koeling ! Maar toch wel prima systeempje, toch?
Thanks voor het oplossen van een taalkundig geschil, maar is het nodig in een topic van 2 maanden geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
m-m schreef op 17 juli 2003 @ 12:23:
Thanks voor het oplossen van een taalkundig geschil, maar is het nodig in een topic van 2 maanden geleden?
Ach, laat'm. Want: zonder dat er handelingen voor hoeven te gebeuren... Maar het afkoelen van het water, in de radiator, is dan dus wel passief, maar het transport niet? En daarom is de koeling (waarvan de essentie ligt in het afkoelen, dus warmte afgeven aan de lucht) wel passief? Of is alleen het koelsysteem actief, maar de koeling passief?

* FragFrog snaptut zelf ook nog niet helemaal, maar komt vanzelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je bent er zo actief mee bezig dat het moeilijk passief te noemen valt.
:)

Maar wat maakt het uit zolang het maar stil is, ben zelf ook van plan een waterkoeling zonder fàn`s samen te stellen dus het is in ieder geval handige info voor mij
Maar zijn de temps met je kast open of dicht ??? <- vond het antwoord al las er even overheen

[ Voor 8% gewijzigd door stamp op 17-07-2003 16:50 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 19:51:
Hoeveel warmer is die dan geworden... ik geloof dat de max 85 graden is, anders gaatie dood volgens amd. IIG wordt die er niet stabieler op voor een servertje...

[me] pierre-oord's 1700+ @ 2000 mhz servertje heeft gewoon een sprire cooler en een voedingsfan op 12 volt, staat lekker op zolder is rommel hok :P
Pagina: 1