Toon posts:

Nieuwe CPU --> Temp erg hoog!

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen hiero,

Ik heb gisteren mijn nieuw gekochte zooi in de pc gebouwt;

- een nieuw moederbord (ASUS P4S533-X (533 MHz S645D - ATX - SOCKET 478))
- een nieuwe voeding (Antec TruePower 380W, 2 fans)
- een nieuwe processor (P4 2.80GHz, 533MHz SysBus)
- nieuw geheugen (PC2700 - 512 MB - DDR SDRAM)

De pc voorzichtig omgebouwd en alles werkte perfect in 1x...windows(XP) installtie overschreven en alles leek goed te werken.
Ik had bij het moederbord van ASUS een programmaatje AsusProbe gekregen die me de temperatuur liet zien, en omdat ik alles een beetje verdacht hoog vond heb ik die goed in de gaten gehouden, de temp was zo'n beetje een gemiddelde 50 graden, wat ik erg hoog vind. Toen hij straks bij het uninstallen van norton systemworks bij de 61 graden kwam, begon AsusProbe ook te piepen en heb ik vervolgens de pc ook gelijk afgesloten, want ik vond het ook erg hoog, en er was me ook al verteld dat 50 graden al te hoog was en de cpu dan al langzamer ging draaien.
En trouwens, de kast stond ook OPEN, dus de warme lucht kon er al uit, dus hoe zal het wel niet zijn als ik 'm dicht zou hebben gehad.

Ik weet echter niet wat ik fout heb gedaan bij de installie, of ik moet gewoon op de een of andere manier er voor zorgen dat de temperatuur van de CPU lager word, maar hoe..?

Dus alles lijkt goed geïnstalleerd....vinden jullie ook dat gemiddelde van ongeveer 50 graden en bij hoge acitivity 60+ graden niet veel te hoog is bij ook nog eens een open kast? En wat kan ik er aan doen? Veel suggesties zijn welkom, want ik durf de PC wat eerst een P3 700 was die 24/7 aanstond, nu niet meer dag en nacht te laten doorratelen met zo'n hoge temp!
Alvast vriendelijk dank.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
en wat voor temps staan er in je bios?

Heb je genoeg, maar niet teveel pasta gebruikt, netjes verdeeld?
Wat voor koeler heb je? zit ie er goed op, dus niet scheef/gedraaid enz
Draait je fan? Staat je voltage niet te hoog?

En heb je hem al overgeklokt staan?

Zo, dat was het wel even ;) :7

[ Voor 78% gewijzigd door Banshee op 16-07-2003 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
en wat voor temps staan er in je bios?
>> Is dat belangrijk? AsusProbe meet een temperatuur van 50-60 graden

>> pasta ?

Wat voor koeler heb je? zit ie er goed op, dus niet scheef/gedraaid enz
>> Standaard koeler bij de P4 2.80GHz (boxed) gekregen in pakket

Draait je fan?
>> Ja

Staat je voltage niet te hoog?
>> Weet niet war hij op staat, en waar hij op zou moeten staan (weet zo niet waar ik dit moet vinden om het op te zoeken)

En heb je hem al overgeklokt staan?
>> Nee, ook niet van plan

Verwijderd

Topicstarter
Toevoeging: De kamertemperatoor daar (op zolder) is trouwens wel erg hoog, 30-32 graden met dit warme weer

Verwijderd

Topicstarter
Nog een toevoeging: Bij de installtie van de cooler hebben we wel getwijfelt of er zo'n zwart plakplaatje of iets dergelijks van de cooler af moest (dit deel kwam recht boven de processor te zitten)...ik weet zo niet wat het is, en het het eraf gemoeten?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 20:25
Er zijn trouwens genoeg topics te vinden over cpu temperatuur bijvoorbeeld:

Hoge cpu temp nieuwe P4 2800 HT

Er bestaat trouwens ook zo iets al een edit knopje.

[ Voor 17% gewijzigd door kwiebus op 16-07-2003 20:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 19:57:
>> pasta ?

Staat je voltage niet te hoog?
>> Weet niet war hij op staat, en waar hij op zou moeten staan (weet zo niet waar ik dit moet vinden om het op te zoeken)
Pasta: koelpasta, bijvoorbeeld Arctic silver3

Voltage: is te zien in de bios of in PC Probe (tabblad Voltage Monitor)

Intel processor informatie: http://processorfinder.in...ipts/list.asp?ProcFam=483

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 20:27 ]

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

ik zit nu ook met de pc op zolder. temp van CPU zit nu op 45 graden met zo'n programma (brengt de temp omlaag).
zonder dat programma 55 graden ofzo. en ik durf niet te zeggen wat de temps zijn tijdens het gamen haha ;).
dus vrij normaal lijkt mij, met dit weer :)

edwindijkstra.nl

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Dat zwarte plakplaatje is de 'koelpasta' zoals die met de koeler wordt meegeleverd. Meestal voldoet die wel aardig.

Pas als je echt wil gaan overclocken, kan je beter speciale pasta bij de computerzaak gaan halen.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 20:20:
Nog een toevoeging: Bij de installtie van de cooler hebben we wel getwijfelt of er zo'n zwart plakplaatje of iets dergelijks van de cooler af moest (dit deel kwam recht boven de processor te zitten)...ik weet zo niet wat het is, en het het eraf gemoeten?
op de standaard koeler die je erbij krijgt, zit op de zijde die contact maakt met de cpu, een contact-klever. Dat zwart plakplaatje is waarschijnlijk de veiligheidsklever die daar nog op zit, die moet je er dus afhalen zodat enkel die speciale klever overblijft en dus voor een goed contact tussen koeler en cpu zorgt.

• Eric
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 11:06
Op de processor hoort of koelpasta (bij voorkeur!) of een ander geleidend materiaal, wat er standaard al op zit. Hier zit meestal een stukje plastic op, wat je dan natuurlijk moet weghalen, anders kan het nooit goed geleiden (misschien kan het zelfs smelten...)
Beiden zijn om te zorgen dat de warmte van de CPU goed wordt afgevoerd...

[ Voor 12% gewijzigd door Eric op 16-07-2003 20:27 ]

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Deze temp. is normaal voor een P4 van deze snelheid.
Heb zelf een p4 3.06 die zit normaal op de 46 graden, bij volledige belasting gaat ie naar de 64 graden, en met de temperatuur van de afgelopen dagen 52 en 68 graden.
Heb wel een andere koelig als de standaard koeling want deze kon hem niet onder de 75 graden houden bij volledige belasting.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Topicstarter
op de standaard koeler die je erbij krijgt, zit op de zijde die contact maakt met de cpu, een contact-klever. Dat zwart plakplaatje is waarschijnlijk de veiligheidsklever die daar nog op zit, die moet je er dus afhalen zodat enkel die speciale klever overblijft en dus voor een goed contact tussen koeler en cpu zorgt.
Is dit zeker? Zal ik de boel us afbreken en dat ding eraf trekken?

Verwijderd

dit staat dus niet in het boekje wat je erbij krijgt (retail/box versie).
Als dit dus waar is, dan is ie bij mij inmiddels wel gesmolten :P

mijn temp (volgens Asus Probe) = gem. 38-41 C met retail cooler.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 21:02 ]

• Eric
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 20:48:
[...]

Is dit zeker? Zal ik de boel us afbreken en dat ding eraf trekken?
Meestal zit er een plakkertje op om de gel te beschermen (tegen stof er andere dingen). Als dat zwarte gedeelte plakte dan was dat blijkbaar de gel (is voor zover ik wist altijd wit, magoed), zo niet dan zat de gel er nog onder...
Meestal moet je pasta/gel vervangen als je de fan er af haalt, maar als die er nog niet zo lang op zit zou het ook zo goed kunnen gaan. Let er dus op of de gel er nog netjes onder zit... Alleen niet te veel met de vingertjes aanzitten, dan geleid hij ineens een stuk minder :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus...nee? :)

Wat kan ik er dan aan doen om de temp lager te houden, ik vind ~55-60+ best gevaarlijk hoog

Verwijderd

ik snap niet waarom ze dat er niet duidelijk bijzetten op 'n stukje papier als je 'n CPU koopt, is 'n paar lettertjes extra tiepen en voorkomt natuurlijk geklooi enzo

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 19:45
Nee, die "plakker" moet je er gewoon op laten zitten. al was er iets geweest dat eraf moest, had intel dit zondermeer aangegeven met duidelijke aanwijzingen op de sticker zelf.

• Eric
Je zou zilverpasta kunnen halen, kost meestal niet zo veel (ik heb het er toen gratis bijgekregen :)) En kijk de handleiding op http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm eens door, staat veel nuttigs in...

Verwijderd

Een proc gaat maar kaput bij +90 ° hoor, dus is er bij 60 niks aan de hand

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaRKie schreef op 16 July 2003 @ 20:25:
[...]

NEEE!!!

Ken uw P4 stock koeler :o

Die zwarte klieder is dus echt de TC (Thermal Compound) die je erop hoort te laten.

Verder:
http://gathering.tweakers...sage/17919686#temperatuur

Het is vandaag buiten (en binnen) ruim boven de 30C, niet raar dan dat bij luchtkoeling de CPU temps omhoog schieten :z 50 a 60C is helemaal niets om je zorgen over te maken, kijk voor de lol eens hoeveel Watt zo'n P4 2.8 verstookt, dan is het zelfs opmerkelijk te noemen dat hij zo koel blijft.

/faq - dicht

Edit:
Als je een toevoeging wilt doen, hebben wij een geweldige Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit-knop waarmee je dus je bestaande post kunt wijzigen en geen nieuwe hoeft te doen :o

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 16-07-2003 21:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
voeding is 380W

En misschien nog 'n idee om er een chassis fan in te bouwen, hoe doe ik dit pcies is d'r ergens een site over? En welk product zou iemand mee aanraden te kopen om als chassis fan te gebruiken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.