[JS] Images en OnClick

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben bezig mijn PHP kennis te ontwikkelen door een CMS te maken. Ik heb de basic dingen al zoals een pagina maken, editten, verwijderen etc.

Ook heb ik een mogelijkheid gemaakt om plaatjes in de database op te slaan.
Wat ik nu wil doen gaat me boven de pet, het kan best makkelijk zijn , maar zou iemand me een zetje in de richting kunnen geven?

Ik heb een pagina waar je bv de begin pagina van je site aan kan passen. Dit doe ik door de text op te halen uit de database en deze in een textarea weer te geven. Nu wil ik de mogelijkheid maken dat op deze pagina alle plaatje (klein formaat) getoond worden en je op het plaatje klikt op deze in te voegen. De vraag is alleen hoe doe je zoiets? Of bijvoorbeeld dat er een listbox gevuld wordt met alle plaatje die er in de database zijn.

De plaatjes krijgen in de database een omschrijving mee en zijn aan te roepen door bv: toonplaat.php?naam=computer

Kan ik bv met javascript zoiets maken? De plaatjes worden opgehaald en door PHP in een tabel gezet en de link wordt aangemaakt voor je dmv bv: toonplaat.php?naam=$titel

Bij voorbaat dank..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
toonplaat.php gebruikt bijvoorbeeld GD om het plaatje uit de db te halen, dan gebruik je in je editor bijvoorbeeld [plaatje=20] om bijvoorbeeld plaatje met id 20 eruit te halen. Probeer eerst eens met GD het plaatje uit de db te halen :)

|>

• ViNyL
  • Niet online
Het ophalen van de plaatjes is niet een heel groot probleem, dat kan ik nu nog wel met wat simpele code. GD zou idd wel handig zijn.

Waar het me opgaat is hoe ik een plaatje in de text krijg die je in kan typen, dus hoe je die invoegt en deze opgehaald wordt uit de database als je de pagina bekijkt. Zonder dat een gebruiker iets hoeft in te typen van bv HTML code oid

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik denk dat je in dit geval PHP moet vergeten en eens moet kijken naar Javascript. :)

Volgens mij wil je een variant op http://www.codebase.nl/index.php/command/viewcode/id/189 :)

Eventueel, afhankelijk van wat je doet, kan je ook een eigen parsertje schrijven, die bijvoorbeeld image tags om zet. :)

[ Voor 63% gewijzigd door gorgi_19 op 16-07-2003 12:00 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Dit kan je doen zoals het ongeveer op alle forum's gebeurd, dus met UBB code.
code:
1
[uimg=name]

uimg staat voor UploadImage

Maar ubb is eigenlijk wel lelijk. Ik zou (mits het interesant is) voor een dubbele optie gaan.
Voor users die geen IE5.5+ hebben vanzelf(browserdetectie) de UBB formaat krijgen, hebben ze IE5.5+ dan via FCKeditor of een soortgelijke WYSIWYG editor.

• Batsies
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Wat jij bedoelt is meen ik net zoals bij een forum, waarbij er een mogelijk is door middel van een druk op een smiley deze in te laten voegen, dit werkt met javascript (phpbb forum) gebruikt dit ook geloof ik, ik zal even zoeken

E-Developing

• ViNyL
  • Niet online
Ok bedankt allemaal ik denk dat ik er wel uit kom zo...

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Uhm...Een tabel maken met hierin alle plaatjes klein onder elkaar naast het textarea...
Die plaatjes kan je toch te voorschijn toveren met een while loop??

Zoiets zeg maar:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
$query = "plaats hier de query om de plaatjes te slecteren";
$result = mysql_query($query);

while($obj = $result){
echo "<a href=\"changeimg.php?img=$obj->id\">";
echo "[img]\"$obj->locatie\"[/img]naam\"></a>";
}

*typfouten onder voorbehoud :P

Hopenlijk heb je hier wat aan, maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd ;)

edit:
Ja, dat was dus een typfout

[ Voor 28% gewijzigd door Roa op 16-07-2003 12:05 ]

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
Batsies schreef op 16 July 2003 @ 12:00:
Wat jij bedoelt is meen ik net zoals bij een forum, waarbij er een mogelijk is door middel van een druk op een smiley deze in te laten voegen, dit werkt met javascript (phpbb forum) gebruikt dit ook geloof ik, ik zal even zoeken
Je kan dat heel simpel doen:

De gebruiker drukt op "image-library", er opent zich een venster met plaatjes, de gebruiker kiest zijn plaatje, en de java-script code voegt het in, of de ubb code, of meteen de html code (dat laatste kun je leuk combineren met een wysiwyg editor :))

|>

• Roa

Roa

offtopic:
Goh..voortaan toch wat sneller posts maken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Roa op 16-07-2003 12:04 ]

• ViNyL
  • Niet online
ja ik denk dat ik het ook zo ga doen. met een javascript functie onclick en de plaatjes komen uit de DB per plaatje wordt de link gemaakt die ingevoegt moet worden.... toonplaat.php?titel=$titel

• gorgi_19
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ViNyL schreef op 16 July 2003 @ 12:05:
ja ik denk dat ik het ook zo ga doen. met een javascript functie onclick en de plaatjes komen uit de DB per plaatje wordt de link gemaakt die ingevoegt moet worden.... toonplaat.php?titel=$titel
Waarom wil je een titel gebruiken en geen ImageID?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Roa

Roa

Idd, het is een stuk makkelijker om met een id te werken, en niet met een titel of naam..
(nu is dat in mijn image systeem precies etzelfde, want het bestand krijgt de id als bestandsnaam, maar ohk)

• ViNyL
  • Niet online
Ja dat kan ook, dat is uniek dus wel zo handig idd

• ViNyL
  • Niet online
Ok ik ga het zo doen.

De plaatjes worden opgeslagen in de database met een uniek ID

Als je de plaatjes ophaalt gebeurt hetvolgende:

voor ieder plaatje wordt een javascript functie voegPlaatin aangemaakt. Deze bestaat uit niets meer als:
[img]"toonplaat.php?id=$id[/img]

En om ieder plaatje heen staat een href met daar in een onClick event wat de URL invoegt.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Javascript? bah!... ;)

Move P&W --> W&G

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1