Toon posts:

[mp3 tags] harddiskspace

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren begonnen met Tag&Rename om al mijn mp3s te retaggen. Zodat al deze info correct is. Nu zit hier dus de geweldige optie op _/-\o_ om je mp3s te taggen via cddb en allmusic.com.
Ik ben gisterenavond gestopt en vanavond verder gegaan daarmee. Nu loop ik alleen tegen schijfcapaciteit problemen. Ik had nog een kleine 3 GB over op die schijf. Nu is die dus vol. Ik krijg foutmeldingen dat hij niet kan taggen omdat mijn schijf vol zit.
Hebben jullie ook meegemaakt dat hierdoor je schijven vol lopen, of hebben jullie een idee wat hier gebeurt?
Ik doe dus verder niets met die schijven trouwens. Vaag.

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 13:20

Akerboom

Codito, ergo sum

zoek de windows temp dir. eens op in je profiel. Die leeg maken samen met de windows prullenbak en dan denk ik dat je jou 3 GB weer terug hebt

• Sjab-X
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 11:45
En een keertje defragmenteren zou op zich ook wel kunnen helpen. Als je heel veel kleine bestanden iets groter gaat maken zal je schijf snel fragmenteren....

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het rare is dat ik die files edit vanaf een andere pc. Ik heb de prullenbal al leegegooid (op de pc waar de mp3s staan). De TEMP dirs zijn helaas leeg. Ik ga nog eens rondneuzen.
Je MP3s worden toch hoogstens maar een paar kB groter door die nieuwe tags 8)7
Ik voeg de comments van allmusic.com ook toe trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Sjab-X schreef op 15 juli 2003 @ 22:10:
En een keertje defragmenteren zou op zich ook wel kunnen helpen. Als je heel veel kleine bestanden iets groter gaat maken zal je schijf snel fragmenteren....
Daar zou je inderdaad wel eens goed gelijk ik kunnen hebben. Dat ga ik vannacht doen >:)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

defragmenteren, schijf opruim optie van windows en dan natuurlijk Norton Security files legen (tenminsten, dit is bij heel veel mensen het probleem bij dit soort dingen). en dat doe je door rechts te klikken op de prullenbak en dan op Empty Norton Protected files.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Topicstarter
vehpol schreef op 15 juli 2003 @ 22:15:
en dan natuurlijk Norton Security files legen .
Die heb ik niet, maar andere zaken laat ik vannacht draaien _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 22:16 ]

• vehpol
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 22:16:
[...]

Die heb ik niet, maar andere zaken laat ik vannacht draaien _/-\o_
Nou ja, het was ook maar een, veel voorkomende, optie :)

Defragmentatie kan veel schelen, maar 3GB lijkt me toch wel erg sterk. Schijfopruimen werkt altijd goed. (behalve als je het net een paar minuten geleden hebt gedaan natuurlijk). Wel eerst schijfopruimen en dan defragmenteren natuurlijk!

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet om hier de bink uit te hangen, maar het gaat om 57 GB aan mp3s waar ik dus nog 3 GB vrij had, na die tagging is die dus weg. Vaag, maar defragmentatie zal misschien helpen |:(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meestal, als je een tag aanmaakt, word het eerst in een tijdelijk bestand gezet...
Meestal is dat <naambestand>.new* misschien moet je daar eens naar op zoek gaan?

*Dit doet Winamp bij mij in ieder geval

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als een bestand maar 1 byte groter wordt loop je al een (minimaal) risico dat er een compleet blok van 4KB extra nodig is om de bestandsinformatie in op te slaan.

Selecteer maar eens een file en kijk dan naar de grootte en naar de "size on disk". En edit dan de zo'n mp3-tag eens en kijk dan weer naar de grootte. Als dat dus 400Bytes toeneemt voor de file, is de kans dat er een compleet extra 4KB's blok extra nodig is zo'n 10%.

Als je dan dus duizend files van een 400byte tag voorziet komt er dus voor 10% een blok bij -> 400K erbij. Ik weet niet wat de grootte van zo'n gemiddelde tag is, maar bij 1KB is het dus al 25% die een compleet 4KB blok erbij moet hebben. En met een paar duizend files kan het dan vrij hard toenemen.

[/iets over kleine files een beetje editten]
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat die id3-tag gewoon vrij fors in grootte is en voor al die files samen dus blijkbaar 3GB kostte. Ik weet niet hoeveel mp3-files het waren, maar 3GB klinkt wel als vrij veel voor een paar tags :o

Verwijderd

Topicstarter
ThePerfectCell schreef op 15 July 2003 @ 22:26:
Meestal, als je een tag aanmaakt, word het eerst in een tijdelijk bestand gezet...
Meestal is dat <naambestand>.new* misschien moet je daar eens naar op zoek gaan?

*Dit doet Winamp bij mij in ieder geval
Ik kwam inderdaad een aantal vage bestanden tegen in de root van die schijf. De pc is idd één keer vastgelopen tijdens het process dat ie bezig was met taggen. Dat waren kennelijk die tijdelijke bestanden.
Bedankt voor de info iig

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 15 July 2003 @ 22:32:
[/iets over kleine files een beetje editten]
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat die id3-tag gewoon vrij fors in grootte is en voor al die files samen dus blijkbaar 3GB kostte. Ik weet niet hoeveel mp3-files het waren, maar 3GB klinkt wel als vrij veel voor een paar tags :o
Ik weet het ook niet precies, ongeveer 1500 files volgens de zoekfunctie. Het gaat in totaal over ongeveer 1,5 GB aan mp3s. Het is inderdaad ook teveel voor die tags. Als ik weet dat het probleem echt alleen aan die tag info ligt, haal ik al de tag info weg, dat scheelt me waarschijnlijk ik weet niet hoeveel schijfruimte in verband met die blockgrootte van mijn HD. Die staat idd ingesteld op 4KB ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
ACM schreef op 15 July 2003 @ 22:32:
[onder voorbeghoud]
Volgens mij is voor een id3 tag een ruimte binnen de mp3 gereserveerd. Dus als je die edit, wordt het bestand niet groter
[onder voorbeghoud]

Maarre: een pc die gecrashed is en daarna 3 GB aan loze files heeft?
IS het een windows2000/XP systeem?
Dan heeft bij het opstarten chkdsk gedraaid en die doet standaard alle verloren files naar .chk omnoemen en in de root, of in in een dir met een rare naam zetten (die dir staat dan ook in de root).
Dat betekend dat je 3GB aan mp3's bent kwijt geraakt....

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met 1500 files kan er nooit 3GB aan tags ontstaan :)

't Is wel een heel vreemd probleem trouwens, als er 1.5GB aan mp3's staan, zou je verwachten dat er max 1.5GB bijkomt, vanwege temp-files, maar zelfs daar stopt het niet. Kan je niet gewoon of het hem wel in die mp3-map zit? Dus als die gewoon 1.5GB is volgens windows kan dat nooit die 3GB ineens veroorzaakt hebben...
Lampje schreef op 15 July 2003 @ 22:38:
[onder voorbeghoud]
Volgens mij is voor een id3 tag een ruimte binnen de mp3 gereserveerd. Dus als je die edit, wordt het bestand niet groter
[onder voorbeghoud]
Bij id3 is dat geloof ik waar, id3v2 is, meen ik, variabel in grootte :)

[ Voor 31% gewijzigd door ACM op 15-07-2003 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 15 July 2003 @ 22:40:
Kan je niet gewoon of het hem wel in die mp3-map zit? Dus als die gewoon 1.5GB is volgens windows kan dat nooit die 3GB ineens veroorzaakt hebben...
Het gaat om een 60 GB schijf die alleen gebruikt werd voor mijn mp3s. Er stond dan ook niets anders op 8)7

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij id3 is dat geloof ik waar, id3v2 is, meen ik, variabel in grootte
Dit klopt als een bus... Schiet mij namelijk ook net te binnen...
Want anders zou het nut, van die tijdelijke (.new bijvoorbeeld) geen nut hebben...
Ik kwam inderdaad een aantal vage bestanden tegen in de root van die schijf.
Die tijdelijke (.new) bestanden, worden niet in de root gezet... Maar in de map, waar de MP3 zich bevind...

BTW...
Als je van die .new files hebt, die hebben meestal de goeie (nieuwe) tag al... Meestal kan je die dan renamen naar .mp3 en klaar ben je ;)

offtopic:
Offtopic is het wel, maar denk dat het wel hierop lijkt...
Mn fileserver (Debian 2.2 Potato) had een tijdje terug, ook een vaag voorgeval...
Want wat was er aan de hand... Verkenner / Deze Computer gaf aan, dat de HD van de Fileserver vol was, terwijl ik er nog wel op schrijven kon...
We hadden dit opgelost, door Debian opnieuw te installeren (Dag uptime :'( )

Of kan je helemaal niet meer schrijven?

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 15-07-2003 22:55 ]

Verwijderd

Lampje schreef op 15 July 2003 @ 22:38:
[...]

[onder voorbeghoud]
[onder voorbeghoud]
Dat denk ik idd ook... ik heb namelijk eens bij 30GB aan mp3tjes de ID3 tags verwijdert en dat scheelde echt nog geen KB in ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
ThePerfectCell schreef op 15 July 2003 @ 22:51:
[...]

offtopic:
Offtopic is het wel, maar denk dat het wel hierop lijkt...
Mn fileserver (Debian 2.2 Potato) had een tijdje terug, ook een vaag voorgeval...
Want wat was er aan de hand... Verkenner / Deze Computer gaf aan, dat de HD van de Fileserver vol was, terwijl ik er nog wel op schrijven kon...
We hadden dit opgelost, door Debian opnieuw te installeren (Dag uptime :'( )

Of kan je helemaal niet meer schrijven?
Als ik ga kijken zegt Tag&Rename dat er geen plaats meer vrij is. In de verkenner is er nog een 15 MB vrij dan.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 22:44

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 15 juli 2003 @ 22:13:
Tja, het rare is dat ik die files edit vanaf een andere pc. Ik heb de prullenbal al leegegooid (op de pc waar de mp3s staan). De TEMP dirs zijn helaas leeg. Ik ga nog eens rondneuzen.
Je MP3s worden toch hoogstens maar een paar kB groter door die nieuwe tags 8)7
Ik voeg de comments van allmusic.com ook toe trouwens.
Wat voor soort commentaar is dat? Pagina's lange recenties van de cd's?
Of tekst in de trend van "toffe track"?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 15 July 2003 @ 23:05:
[...]

Wat voor soort commentaar is dat? Pagina's lange recenties van de cd's?
Of tekst in de trend van "toffe track"?
Geen paginalange referentie, maar ook geen toffe track. Het zit er tussen in.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 22:44

pistole

Frutter

vaag. chkdsk onder windows levert ook niets op?
F3 -> zoeken naar bestanden groter dan... xxxMB; misschien dat je iets geks tegenkomt?

Ik frut, dus ik epibreer

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Ik durf te wedden dat het probleem zit in het feit dat je id2 tags erin zet ipv id1 tags. id2 tags komen nm vooraan in je mp3 te staan (nog voor de mp3 header) en daarom moet hij dat file opnieuw maken (waarschijnlijk vanuit een tempdir). Bij id1 tags komt de tag info achteraan de mp3 te staan.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik heb in Tag&Rename geconfigureerd dat hij ze allebei moet invullen. Ik heb eigenlijk al die opties aanstaan. Dit kan dus kwaad?
Ik heb nu dus met die pc ook andere problemen, zie deze http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/783957
Dit probleem deedt zich voor op het moment dat ik Tag&Rename gebruikte.
Vandaar dat ik begonnen ben om die tags te renamen vanaf een andere pc.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 08:49 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

ACM schreef op 15 juli 2003 @ 22:40:
Bij id3 is dat geloof ik waar, id3v2 is, meen ik, variabel in grootte :)
Zal ome Varienaja dan maar even vertellen hoe het zit?

ID3v1 is precies 128 bytes aan het einde van het bestand. Deze ruimte is niet standaard aanwezig in een mp3. Die wordt er gewoon bijaan geplakt aan de achterkant.

ID3v2 is variabel in grootte, en deze staat aan de voorkant van het bestand. Dat is handig tbv streaming-doeleinden. De keerzijde van dit verhaal is dat het gehele bestand opnieuw geschreven moet worden als je de tag wijzigt.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze info. Kennelijk heeft het dan ook te maken met fragmentatie van die schijven. Ik heb ze vanacht niet kunnen defraggen vanwege eerder aangehaald probleem, waar ook een draadje van loopt. Maar als die pc weer werkt, komt dat goed.

• remco_k
  • Laatst online: 19:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 22:24:
Het is niet om hier de bink uit te hangen, maar het gaat om 57 GB aan mp3s waar ik dus nog 3 GB vrij had, na die tagging is die dus weg. Vaag, maar defragmentatie zal misschien helpen |:(
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 22:37:
[...]
Ik weet het ook niet precies, ongeveer 1500 files volgens de zoekfunctie. Het gaat in totaal over ongeveer 1,5 GB aan mp3s. Het is inderdaad ook teveel voor die tags.
Huh.... eerst 57GB en daarna 1,5 GB... verdacht .... :+
en dan in 1,5GB 1500 files?? Zijn jouw files ~1 MB groot??
Ik snap je niet of je vergist je heel lelijk!

Zoals al eerder gezegd een ID3v1 is 128 bytes groot, afhankelijk van de schijfindeling verbruikt het toevoegen van een ID3v1 in ieder geval meer dan 128 bytes. bv 400 bytes.
ID3v1 is niet standaard ingecalculeerd in een MP3.
Voorbeeld: Als je 1500 mp3's hebt en je gaat ze allemaal taggen en geen enkele heeft al een ID3v1 tag dan verbruikt dat dus:
--> 1500 * 400 bytes = 600000 bytes = (585.84k), iets meer dan 0,5 MB dus. Daar hoef je niet van te schrikken.
Maar als jij 57GB aan mp3's hebt, dan word het anders.
Stel dat je daar 9500 mp3's op hebt staan, dan word het:
--> 9500 * 400 bytes = 3800000 bytes = (3710.9k), iets meer dan 3,6 MB dus.

Nog steeds geen 3GB...

Temp- of tijdelijke files zou het programma wat je gebruikt zelf moeten wissen, anders moet je even zoeken naar files op de schijf die groter zijn dan bv 2MB en die niet eindigen op .mp3.
Als ik het zo zie dan bewaard het programma misschien ergens een backupje?
Of het wist de temp files niet (goed).

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, ik zal het uitleggen. Al die mp3s staan dus op een 60GB schijf die nu volzit.
Ik heb alle mp3s die ik getagged heb naar een andere schijf gecopieerd. Dan weet ik ongeveer wat ik wel en niet gedaan heb. Ik had dus ongeveer 1,5 GB gedaan.

Verwijderd

zoek is naar *.scn mijn computer heeft het is klaargespeeld al men mp3's "om te zetten" in een scn extensie en de orginelen bleven staan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 12:33:
zoek is naar *.scn mijn computer heeft het is klaargespeeld al men mp3's "om te zetten" in een scn extensie en de orginelen bleven staan
Sorry, maar ik snap dat ik moet zoeken naar *.scn bestanden. En dan volg ik niet meer... :?

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 12:33:
Dat zal wel door een ander progje komen (geloof dat BPM studio zoiets doet) , heeft nix met tag&rename te maken.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Topicstarter
Hellhound schreef op 17 juli 2003 @ 16:40:
[...]
Dat zal wel door een ander progje komen (geloof dat BPM studio zoiets doet) , heeft nix met tag&rename te maken.
Mmm, BPM Studio gebruik ik ook. Het is door dit programma dat ik begonnen ben met TAG&Rename. Omdat ik niet de mogelijkheid vond om je een soort van folderview te geven. Hij leest altijd de MP3Tags uit. Je kunt wel folders aanmaken binnen BPM, maar ik had gehoopt dat hij dit zou doen vanuit de Windows Explorer structuur die ik al had. Helaas dus.
Op een gegeven moment ben ik dus tot de conclusie gekomen dat je dus beter je tagging in orde kunt brengen dan andere manieren te zoeken, daar al die mp3 players daarmee werken.

Raar toch eigenlijk, daar je via een DVD player wel altijd door je CD Folder view kunt bladeren.
Pagina: 1