Juiste hoogte speakerstands

Pagina: 1
Acties:
  • 1.635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10559

Topicstarter
Ik wil mijn speakers nu toch een keer op fatsoenlijke stands plaatsen. Alleen is de B&W DM602 in dat opzicht een moeilijk geval. Een nogal fors uitgevallen monitor van 49 cm hoog.

Iedereen zegt dat je moet zorgen dat de tweeter op oorhoogte gebracht wordt, maar dan zie ik allemaal mensen die een speaker van 30 cm hoog op een stand van 50 cm zetten. Of dat zijn allemaal dwergen of ze zitten direct op de grond muziek te luisteren want als ik ergens op ga zitten zitten mijn oren toch op ongeveer 110 cm (en ik ben toch maar 1,76 m lang). Ik zie ook niet veel vloerstaanders hoger dan 1 meter.

Welke hoogte stand moet ik nu hebben en welk merk/type raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14

samo

yo/wassup

ik heb hier laatst een paar topics over zien vorbij komen...
gebruik eens GoT search

[ Voor 21% gewijzigd door samo op 15-07-2003 10:46 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Ik heb nu een set 600S3 zo hoog staan dat de tweeter op oorhoogte staat idd. Ik zou aanhouden dat je oor ergens tussen de onderkant van de woofer en de bovenkant van de tweeter moet zitten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
samo-arne schreef op 15 July 2003 @ 10:45:
ik heb hier laatst een paar topics over zien vorbij komen...
gebruik eens GoT search
Heb ik uiteraard gedaan maar kreeg geen bevredigend antwoord omdat het veel afwijkende gevallen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Ik heb ook redelijk hoge monitorspeakers, en die heb ik gemonteerd op stands van 70cm hoog. Dit bevalt me prima, alhoewel het eigenlijk ook 60cm had kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebbe/got/speaker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 23:24

xdc

heb zelf ook de 602 staan op 60 cm stands

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28259

De stands moeten ervoor zorgen dat de tweeter op oorhoogte komt als je op je favoriete luisterpositie zit, dit geeft meestal een goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ervan uitgaande dat de gemiddelde bank en fauteuil een zithoogte van 40-45 cm heeft (stoelen nog hoger) en er tot oorhoogte nog zo'n 70-75 cm bij moet vind ik het niet logisch dat er vaak 50 cm stands staan onder monitoren die een stuk kleiner zijn dan een 602.

Straalt een tweeter naar alle kanten identiek af of wellicht lichtjes omhoog? Bij een concert of optreden zit of sta je ook bijna altijd lager dan de artiesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28259

Klopt, maar een tweeter produceert de hoogste hoge tonen (>10kHz) naarmate de hoek waarop geluisterd wordt groter wordt steeds minder goed. Zie deze plot van een (willekeurig gekozen) gemiddelde tweeter Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/freq_d25ag-05-06.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Anoniem: 10559 schreef op 15 July 2003 @ 13:37:
Straalt een tweeter naar alle kanten identiek af of wellicht lichtjes omhoog? Bij een concert of optreden zit of sta je ook bijna altijd lager dan de artiesten.
Dat ligt aan het soort tweeter.

* Dome tweeters: koepelluidspreker, hebben een redelijk rondom geluid. Worden het meest gebruikt.
* Cone tweeters: conus luidspreker, die stralen op zich nogal in 1 richting gebundeld geluid uit. Om het geluid te spreiden zit er soms een zgn. akoestische lens voor, zo een ding met ribbels. Niet zo geweldig, is vooral goedkoop.
* Horn tweeters: hoorn luidspreker. Vooral voor veel vermogen, zie je in HiFi spullen nauwelijks.

Daarnaast zijn er nog wat ander exotische systemen om een goede rondomstralende hogetonen-'speaker' te krijgen. Ik kan me alleen de Magnat Plasma nog herinneren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 35417 schreef op 15 July 2003 @ 10:59:
Ik heb ook redelijk hoge monitorspeakers, en die heb ik gemonteerd op stands van 70cm hoog. Dit bevalt me prima, alhoewel het eigenlijk ook 60cm had kunnen zijn.

[afbeelding]
offtopic:
Waar heb jij die 456 GT vandaan :? Ik kan hem nergens vinden :/ Moet hem hebben om mijn "deze Auto's zou ik wel een keer willen kunnen kopen" collectie te voltooien ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 22:39
Ze moeten inderdaad op oorhoogte staan als je in je favo luisterpositie zit... Verder raad ik je aan voor de Atacama Nexus 6 te gaan (o.a te verkrijgen bij http://www.hermeselectronics.nl/)

Ik heb zelf de wat oudere B&W DM-302. Deze staan bij mij op de Atacama Nexus 6, precies op oorhoogte bij mn favoriete luisterpositie(s)... Work's fine for me! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bashy schreef op 15 July 2003 @ 20:20:
Ze moeten inderdaad op oorhoogte staan als je in je favo luisterpositie zit... Verder raad ik je aan voor de Atacama Nexus 6 te gaan (o.a te verkrijgen bij http://www.hermeselectronics.nl/)

Ik heb zelf de wat oudere B&W DM-302. Deze staan bij mij op de Atacama Nexus 6, precies op oorhoogte bij mn favoriete luisterpositie(s)... Work's fine for me! ;)
Kijk dat bedoel ik nou. Volgens de back catalogue van B&W heeft die DM-302 een hoogte van 32 cm. 60 cm erbij van die Nexus 6: totale hoogte 92 cm. Waar zit je dan op als ik het vragen mag? Moet wel een laag bankje zijn, of zit iedereen heel erg onderuit ofzo? Of komt het toch niet zo nauw?

Desalniettemin lijkt die Nexus 6 me in mijn geval wel de beste oplossing. 49 + 60 +1 (spikes) = 110cm. Dat is wel oorhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06
Anoniem: 10559 schreef op 15 juli 2003 @ 10:54:
[...]

Heb ik uiteraard gedaan maar kreeg geen bevredigend antwoord omdat het veel afwijkende gevallen waren.
Het oog wil ook wat.... En bovendien: niet iedereen die een stand koopt, koopt er eentje van de juiste hoogte. Om verschillende redenen.

Dus als jij de tweeter op oorhoogte wilt brengen, dan doe je dat toch? Waarom dan nog een topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29984

De originele stand is niet alleen heel degelijk uit gevoerd maar ook nog eens mooi om te zien en ongeveer 45 cm hoog. Ik heb er pas nog een bij een klant gemonteerd onder een paar 603en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 22:39
Anoniem: 10559 schreef op 15 July 2003 @ 22:36:
[...]

Kijk dat bedoel ik nou. Volgens de back catalogue van B&W heeft die DM-302 een hoogte van 32 cm. 60 cm erbij van die Nexus 6: totale hoogte 92 cm. Waar zit je dan op als ik het vragen mag? Moet wel een laag bankje zijn, of zit iedereen heel erg onderuit ofzo? Of komt het toch niet zo nauw?

Desalniettemin lijkt die Nexus 6 me in mijn geval wel de beste oplossing. 49 + 60 +1 (spikes) = 110cm. Dat is wel oorhoogte.
Film kijken doe ik vanaf mn bed. Ik gooi dr dan een hoop kussens op en klaar is kees! Je hebt gelijk dat mn 302's niet helemaal precies op oorhoogte staan, maar het komt toch vrij redelijk in de buurt. Voor muziek staan ze bij mij ook op de juiste hoogte. Volgens mij moet je het ook niet zo verschrikkelijk nauw nemen hoor!

Ik heb bij de aanschaf van mn stands ook nog andere formaten van de Atacama Nexus overwogen, maar deze kwam voor mijn situatie toch het beste uit. De Nexus 6 (zwart) is ook niet voor niets de meest verkochte stand uit deze serie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 29984 schreef op 15 July 2003 @ 22:49:
De originele stand is niet alleen heel degelijk uit gevoerd maar ook nog eens mooi om te zien en ongeveer 45 cm hoog. Ik heb er pas nog een bij een klant gemonteerd onder een paar 603en
De originele is toch 60 cm (FS CDM) of heb je die ook in 45 cm? Dit zou ik inderdaad wel veruit de mooiste vinden. Alleen zal die ook wel erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:58
150 euro p.s. als ik me niet vergis.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/wip/totaal.jpg

Ik vond dit wel een fijne hoogte... 70 cm om precies te zijn...

Kosten per stuk, incl. lijm, plamuur, hout en lak: € 20,- per stand (op de foto is ie nog nie af trouwens)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Skef: jouw speaker is wat minder hoog dan die van de TS. Dus voor hem is 60cm waarschijnlijk een hele goede.
nero355 schreef op 15 July 2003 @ 15:29:
[...]
offtopic:
Waar heb jij die 456 GT vandaan :? Ik kan hem nergens vinden :/ Moet hem hebben om mijn "deze Auto's zou ik wel een keer willen kunnen kopen" collectie te voltooien ;)
Ik heb geen idee :X Ik heb dat ding al tien jaar. Gewoon ooit ergens gekocht denk ik :?
Dr. Strangelove schreef op 16 July 2003 @ 11:58:
150 euro p.s. als ik me niet vergis.
Klopt, en de Atacama Nexus haal je voor minder dan de helft van dat geld :) Overigens zie je op die foto van mij de Atacama Nexus 7 in het zwart.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 16-07-2003 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Skef schreef op 16 July 2003 @ 12:14:
[afbeelding]

Kosten per stuk, incl. lijm, plamuur, hout en lak: € 20,- per stand (op de foto is ie nog nie af trouwens)
Het skef, is een heel mooi ontwerp van die stands, van wat voor hout heb je ze gemaakt? en waar gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 21:40

-Stef-

Slainthe!

Ik kan me alleen maar bij de Nexus-bezitters aansluiten. Mooie en betaalbare stand. Ik heb de Nexus 7 gekocht voor mijn Chario Syntar 200 (rear) speakers. Omdat deze vrij groot zijn en met pootjes heb ik er een mooi (aan de Chario gelijkkleurend) plankje op bevestigd zodat ze nu daar op staan. Tweaters op oorhoogte, Atacama is ook nog te vullen net bv zilverzand en is stijlvol. Ik ben helemaal tevreden.

Mijn volgende Atacama aanschaf is de Equinox.

Nexus 7.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fierst/03030930.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door -Stef- op 16-07-2003 20:06 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

Skef schreef op 16 July 2003 @ 12:14:
[afbeelding]

heb je bouw-plannen en fotos van de bouw?
Pagina: 1