Toon posts:

Hdd Aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen ik wil mijn harddisk aansluiten (1,5 gig udma) op een pentium 1 compaq.
Maar wat kan ik het beste doen op de flatkabel van de cdrom aansluiten (secondary slave volgens mij) of de flatkabel van de primairi slave de harddisk.

Ik hoop niet dat het erg is dat er een besturings systeem op de hdd staat?
Want ik had hem aangesloten op de primairy (de 2e aansluiting op de kabel van mijn harddisk)
en toen zei hij wanneer ik hem opstarte: disk error replace disk end press a key. (dezelfde melding als je een diskette in de floppy laat zitten wanneer je hem opstart.

alvast bedankt voor de info.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kan op alle 2 :)
je moet alleen de jumper achterop verplaatsen van master naar slave anders krijg je dus problemen.

er staat een OS op dus ik neem aan dat ie nog op master staat.

[ Voor 23% gewijzigd door chucky666 op 14-07-2003 18:19 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 22:34

makje

Professioneel prutser

Wipkip, mag ik je aanraden om de search te gebruiken en de Opslagmedia FAQ te gebruiken?

Het komt hierop neer: de HDD met het besturingssysteem moet op IDE1 Primary. de Primary is de aansluiting aan het einde v.d. kabel en de secundary zit in het midden.

9800x3d

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 16:42
Je moet de schijf wel partitioneren met bijvoorbeeld FDISK, en niet vergeten om je opstart-partitie actief te maken (Wederom met fdisk) Pas zodra je de schijf hebt geformatteerd en bootable hebt gemaakt (met bijv. format c:/s) kun je er van opstarten.

Door de master/slave instelling te veranderen kun je hem overal aanhangen op de IDE bussen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:22

Richard

Kuru Kuru Kururin

makje schreef op 14 juli 2003 @ 18:21:
Wipkip, mag ik je aanraden om de search te gebruiken en de Opslagmedia FAQ te gebruiken?

Het komt hierop neer: de HDD met het besturingssysteem moet op IDE1 Primary. de Primary is de aansluiting aan het einde v.d. kabel en de secundary zit in het midden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor, de HDD met OS kan best op een secundary slave o.i.d.

De Primary aansluiting aan het eind & de Secundary in het midden :? Primary & Secundary heeft niets met een kabel te maken maar met de controller, je bedoeld waarschijnlijk Slave & Master, alhoewel dat niet uitmaakt waar je die op prikt als je maar goed jumpered.

20*350ZO45°

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
begrijp ik nou dat hij gewoon een 2e schijf waar NOG een os op staat aan zn pc wil hangen? Als je dat os niet wilt gebruiken kun je hem rustig aan de secondary master hangen. Als je pc daarover zeurt moet je misschien de boot-volgorde in het bios eens even bekijken. Ik zou, als het ding eenmaal operationeel is, wel even dat os er af halen... scheelt ruimte en gemier.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

koffercomputer schreef op 14 July 2003 @ 18:23:
Je moet de schijf wel partitioneren met bijvoorbeeld FDISK, en niet vergeten om je opstart-partitie actief te maken (Wederom met fdisk) Pas zodra je de schijf hebt geformatteerd en bootable hebt gemaakt (met bijv. format c:/s) kun je er van opstarten.
.
lijkt me niet nodig aangezien er al wat opstaat ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
ja die 2e hardeschijf met dat Os haal ik leeg maar ik ga het nu proberen, alleen het kutte is dat er op die 2e hardeschijf wel 3 pinnetjes zitten (sl , ma, se toch?) maar een jumpertje :S dus ik denk dat ik er eenvan een oude cd speler ergens een af haal ofzo.

edit: ik heb nu wel een jumpertje gevonden maar hoe moet ik hem nu aansluiten de linkse pinnetjes de middelste of de rechtse?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 18:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:52:
ja die 2e hardeschijf met dat Os haal ik leeg maar ik ga het nu proberen, alleen het kutte is dat er op die 2e hardeschijf wel 3 pinnetjes zitten (sl , ma, se toch?) maar een jumpertje :S dus ik denk dat ik er eenvan een oude cd speler ergens een af haal ofzo.

edit: ik heb nu wel een jumpertje gevonden maar hoe moet ik hem nu aansluiten de linkse pinnetjes de middelste of de rechtse?
ik denk cs (cable select) ipv se

maar je hebt toch maar 1 jumper nodig?

ook edit: cable select zou ik niet gebruiken. wil je die schijf als master, dan over de pinnetjes van de master. wil je die schijf als slave, dan over de pinnetjes van de slave.

beetje basic eigenlijk

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik gebruik ook maar 1 jumper maar moet ik hem aan de linkse of de middelste of de rechtse aansluiten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:55:
ja ik gebruik ook maar 1 jumper maar moet ik hem aan de linkse of de middelste of de rechtse aansluiten?
dat ligt er maar net aan welke aanduidingen daarbij staan. over het algemeen staan die in het metaal geperst, of op de sticker op de bovenkant.

Verwijderd

Topicstarter
oke heel erg bedankt ik zal zometeen wel ff zeggen of alles naar behoren werkt ;) :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:59:
oke heel erg bedankt ik zal zometeen wel ff zeggen of alles naar behoren werkt ;) :)
meestal werkt het wel. bij een ma/sl conflict schakelt je mobo negen van de tien keer toch over op cable select. duurt het booten alleen iets langer :)

• cwppol
het enige wat je nog kan gebeuren is dat je cd-speler op de 2nd slave al als master staat gejumperd, dan krijg je een conflict en moet je die dus even als slave instellen. succes

Verwijderd

Topicstarter
damn om me netwerkkaart te installen heb ik windows diskettes nodig waar zitten die op (mijn pa zei dat de bestanden die ik nodig heb op de windows 95 cd staan is dat zo?)

Verwijderd

Topicstarter
toen ik probeerde die tweede hardeschijf aan te sluiten kreeg ik wanneer ik de computer opstarte alleen zwart beeld, maar volgens mij was die flatcable ook niet helemaal goed

• cwppol
ben je nu bezig om ons een cursus pc-bouw voor dummies te ontfutselen? Je originele probleem was al redelijk basis, maar nu kom je toch wel heel erg in de search-regio terecht...

Als je windows 95 aan het installeren bent, heb je met die netwerkkaart idd een kans op die cd, anders kun je beter even bij de fabrikant op de site kijken en neerhalen (je internet werkt zo te zien immers...)

Je ZOU een crash kunnen veroorzaken met die rare flatcabel, heb je alleen die hd er aan of ook een cd? Dan zou je die cd er even af kunnen halen en kijken of hij het dan wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
heey ja had ik nog niet gebrobeerd :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit is wel heel erg basic..

't is op zich niet erg dat je dat allemaal niet weet, maar bekijk de om-faq dan even.. En in het bijzonder dit linkje : Basis cursussen in de OM Faq

Ik denk dat je daarmee voldoende informatie vind, en ook prima je probleem kunt oplossen :)

succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.