Vragen Nieuw Dual Athlon XP Systeem........

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post en ik ben net lid dus vergeef me alsjeblieft als ik iets verkeerds doe/zeg ik sta uiteraard altijd open voor correcties....._/-\o_

Ik wil graag een nieuw systeem bouwen en ben al in het gelukkige bezit van een Athlon XP 1700+ (palomino) en wilde daarom een dual Athlon systeem bouwen. Nou heb ik daar de volgende vragen over....

Elementair:
- Ik speel voornamelijk UT en wil UT'04 ook gaan spelen, ondertussen allerlei programma's draaiend van mp3 encodering tot download programma's is dual
processor de beste oplossing (2x1700+ a 266 of 1x3000+ a 333???)

Praktisch:
-Processor:
--Moet ik dezelfde processor erbij plaatsen (ook i.v.m. overklokken, palomino 1700+ zijn redelijk zeldzaam volgens mij).

--Ik heb gelezen over de truuk om een Athlon XP herkend te laten worden als Athlon MP (nieuws: AMD Athlon XP ombouwen naar MP) maar bij mijn 1700+ is het brugje al doorgestoken.....???

Moederbord:
-Ik wil ook Raid 0 gaan gebruiken en eventueel gaan overklokken, is er een moederbord met beide functies en zo niet wat zijn de alternatieven??

-Hoeveel geheugen moet ik erop zetten, ik heb gelezen dat 512 genoeg moet zijn voor een intensieve gebruiker en als je hoger gaat dat het geheugen dan ook langzamer wordt.....

-Welke koelers en systeem kast moet ik nemen i.v.m. moederbord en te weinig ruimte voor een goede luchtstrooom.....?

Voor al diegene die reageren alvast bedankt ;) !!

Vriendelijke Groet Timmy......

Verwijderd

Welkom op GoT. Het is de regel hier dat je eerst de FAQs van de fora leest en zelf informatie zoekt. Dit is een is meer een "hoe is dit systeem?" vraag.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/614181
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2003 07:01 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Volgensmij kun je beter 1 x over een 3000+ kopen, want games enzo merken niet zo veel van Dual CPU configs.

512 ddr ram moet voldoende zijn, maar met 1024 ram wordt ie echt niet slomer ;), indien je een moederbord neemt met NForce 2 chipset, kun je het beste 2 reepjes nemen (2 x 256 bv), voor Dual Channel (schijnt heel iets sneller te zijn omdat het mobo dan 2 reepjes tegelijk kan gebruiken).

Over de kast: Het maakt niet zo heel veel uit wat voor kast het is, als het maar ATX is, met minimaal een 300 watt voeding, maar als er veel onderdelen in komen te hangen moet je kijken of 300w watt genoeg hebt. Mn eigen pc in mn signature (bij de specs) heeft ook tijdelijk op een 300 watt gedraait. Verder valt het aan te raden om 2 casefans bv bij te kopen en deze achterin de kast te hangen, of 1 tje nog voorin de kast.

Hier thuis hebben wij een 1800+ (palomino), en deze heeft helemaal geen airflow (luchtstroom).

Van die MP truuk weet ik niks, en van RAID 0 heb ik ook nog geen kaas gegeten, dat kun je het beste zien bij de specs van het mobo :)

Grolsch Royce!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Er zijn mogelijkheden voor raid 0, maar de dualbordjes staan niet echt bekend als zware overklokkers.

[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

TimmyUt schreef op 14 July 2003 @ 06:41:
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post en ik ben net lid dus vergeef me alsjeblieft als ik iets verkeerds doe/zeg ik sta uiteraard altijd open voor correcties....._/-\o_

Ik wil graag een nieuw systeem bouwen en ben al in het gelukkige bezit van een Athlon XP 1700+ (palomino) en wilde daarom een dual Athlon systeem bouwen. Nou heb ik daar de volgende vragen over....

Elementair:
- Ik speel voornamelijk UT en wil UT'04 ook gaan spelen, ondertussen allerlei programma's draaiend van mp3 encodering tot download programma's is dual
processor de beste oplossing (2x1700+ a 266 of 1x3000+ a 333???)

Praktisch:
-Processor:
--Moet ik dezelfde processor erbij plaatsen (ook i.v.m. overklokken, palomino 1700+ zijn redelijk zeldzaam volgens mij).

--Ik heb gelezen over de truuk om een Athlon XP herkend te laten worden als Athlon MP (nieuws: AMD Athlon XP ombouwen naar MP) maar bij mijn 1700+ is het brugje al doorgestoken.....???

Moederbord:
-Ik wil ook Raid 0 gaan gebruiken en eventueel gaan overklokken, is er een moederbord met beide functies en zo niet wat zijn de alternatieven??

-Hoeveel geheugen moet ik erop zetten, ik heb gelezen dat 512 genoeg moet zijn voor een intensieve gebruiker en als je hoger gaat dat het geheugen dan ook langzamer wordt.....

-Welke koelers en systeem kast moet ik nemen i.v.m. moederbord en te weinig ruimte voor een goede luchtstrooom.....?

Voor al diegene die reageren alvast bedankt ;) !!

Vriendelijke Groet Timmy......
welkom

lees idd ff de dual amd ervarings topics....

om je even op weg te helpen
als je echt heel veel (zare ) dinge te gelijk gaat doen is dual de oplossing
maar een 300+ is ook wel redelijk bruut dus daar zou het ook wel mee moeten lukken, maar dan verleis je dus wel ergen performance.

je moet idd een vergelijkbare processor bij plaatsten (zelfde stepping enz) dus weer een palomino 1700+ (in theorie zou je ook wel een thorghoubred kunne bij plaatsen amar dit is zeker niet aan te raden)

xp-->mp mod redelijk makkelijk de eerste L5 brug moet dicht zijn (dus niet gelaser cut)

bruut overclocken gaat niet echt gebeuren, ben ik bang...(Ilwill ischijnt er goed te zijn)
de gigabyte en de chaintech hebben mpx raid moerderborden

meer geheuge is zeker niet langzamer....
er kan maximaal 2 reepjes unregistered geheugen oip ee mpx moederbord (=2GB)

elke normale koeler pas wel.....(ik heb zelf spire falcon rock II, en die vind ik echt briljant, en lekker goedkoop, past net)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Allereerst: Welkom op GoT.

Je post voldoet inderdaad niet helemaal zoals we hier gewend zijn. Op zich heb je wel goede vragen, maar er zijn een aantal dingen die je echt zelf het beste kunt bepalen.

Voor je tweede processor is het inderdaad wel aan te raden om hetzelfde exemplaar te pakken..

Welk moederbord je moet kopen bijvoorbeeld. Wij kunnen je hooguit een beetje een zoekrichting geven, maar je weet zelf het beste welke eisen je precies hebt, welk budget je hebt en dat soort zaken.. Hierboven is inderdaad al een nuttige tip gegeven: [rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]

Hetzelfde geld voor de hoeveelheid geheugen.. Een machine wordt niet langzamer van meer geheugen. Je moet alleen zelf even bepalen hoeveel geheugen nuttig is voor je. Met 512 MB kun je inderdaad voldoende doen, als je niet op de achtergrond programma's laat draaien die vrij veel geheugen vreten. Misschien is het verstandig om op je huidige systeem even te gaan kijken hoeveel je in gebruik hebt. Dan moet je wel een inschatting kunnen doen of meer geheugen nuttig is :)

Over je kast en je koeler: Ook dat is iets wat je zelf een beetje kunt bepalen. Je hebt hele goedkope en hele dure kasten.. Big-towers, midi-towers, desktops, alluminium kasten, watergekoelde kasten etc..
Dus bepaal eerst voor jezelf even welke richting je op wilt.. Over het algemeen zie je hier op het forum bijv. vrij veel kasten terug komen van Lian Li, maar ook dat is een kwestie van smaak en budget :)
Voor de koeler moet je allereerst natuurlijk bepalen of de koelers goed genoeg zijn voor de processor. Bij een XP1700+ is dat nog niet zo'n probleem, maar als overclocking om de hoek komt kijken dan wordt het wat kritischer. Omdat je een dual config wilt is het misschien ook verstandig om even op het geluidsniveau te letten.. En ook daar geld meestal weer: Overclocking en stilte zijn twee dingen die elkaar niet echt heel erg liggen.. Dus weer keuze's maken :)
Maar om je een idee te geven: Zoeken naar welke koeler XP1700

Zo zijn er veel verschillende topics te vinden op het forum waarin je veel advies kunt vinden wat jouw keuze wat makkelijker kan maken. En ook is het verstandig om even wat reviews erbij te zoeken :)

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.